Jump to content

24mm djup diffusor panel


SMT

Recommended Posts

Panelen (2400*500*24mm ) diffuserar ner till  1000Hz  vilket får ses som  banbrytande för ett så litet panel djup

 Designen väntar på EU och USA patent så jag återkommer med bilder och priser så fort jag får besked om detta  
Mätningarna ,diffusor vs plan yta, är utförda på en yta av 1*1m Högtalarens impulsvar bortfiltrerat 


1 )Högtalaren placerad  -30 grader Micken -45  grader (samma sida )

2) Högtalaren placerad -30 grader Micken + 45 grader (motsatt sida )  

smt lab mini tum plan högt 45 gr mick 30 gr samma sida.jpg

smt lab tum högt 45 gr mick 30 gr samma sida  b.jpg

smt lab mini tum plan  högt 30 gr mick 45 gr motsatt sida.jpg

smt labb mini tum högt 30 gr mick 45 grader motsatt sida.jpg

Link to comment
Share on other sites

240x50cm va en stor rackare till panel, lite svåra att frakta och troligen rätt dyra att frakta om man bara vill ha 2-3st, 

gillar storleken på dom SMT paneler jag har just för att dom är skapligt lätta att frakta o flytta.

 

Men säkert en spännande produkt om du väl lyckats få hem panelen. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, thli72 said:

240x50cm va en stor rackare till panel, lite svåra att frakta och troligen rätt dyra att frakta om man bara vill ha 2-3st,

 

Mina ribbpaneler är 296x60cm de kosta ca 1200kr med DHL att få 6st ifrån fabriken här i Sverige mest för att få en uppfattning. De kom på pall så de var samma pris oavsett antal.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tvivlar inte en sekund på funktionen 😎

 

När väl patentet gått i lås så lär vi säkert få mer och bättre information.

Hoppas som sagt på höga waff-poäng men redan 24 mm känns som ett vunnet slag på den punkten.

Med rätt mått av "vinklar och vrår" i designen så blir det säkert hur bra som helst.

 

Mitt innertak i lyssningsrummet står hur som helst till förfogande för test om så skulle behövas :redface2:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2022-11-19 at 22:37, P-pan said:

Hoppas som sagt på höga waff-poäng men redan 24 mm känns som ett vunnet slag på den punkten.

Om den har paff så lär den ha waff.

 

On 2022-11-19 at 22:37, P-pan said:

Med rätt mått av "vinklar och vrår" i designen så blir det säkert hur bra som helst.

Ja, de fysiska mått som krävs för diffusion till 1kHz kan ju skapas även i andra ledder. Väldigt smart - plan yta är något man vill bli av med men rumsmått är något man alltid behöver.

Jag kan inte se vad som är vad i diagrammen. Det står 1 och 2, och det är testat med plan vägg och diffusor, men vad är vad?

Jag antar att det är 1-vägg, 1-diff, 2-diff, 2-vägg.

 

On 2022-11-02 at 18:05, SMT said:

Designen väntar på EU och USA patent

Har du någon indikation på när dessa är registrerade?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick nyligen veta att både USA och Norge har en liknande "Grace period" som inom EU 
 Detta  innebär  att SMT har ett design patent skydd på diffusorpanelen  i 12 månader from idag :beermugs:
Priset är ännu inte klart men ser ut att hamna runt   1800/m2 + moms 
Std   mått 1D  2400*500*24mm   Jobbar på en 2D variant (monteras 90 grader motvarandra )  med måtten 500*500*24mm   
Monteras 1D panelen på :

a ) 45mm reglar erhålls en helmholtz/panel absorption av rumsresonanser mellan 100-225 Hz 

b) 95 mm reglar erhålls en helmholtz/panel absorption av rumsresonanser mellan 70-200  Hz 

Bilderna visar en valnötsfolie på svart mdf botten 

new mini 24mm deep diffusor panel.jpg

mini 24mm panel 2022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt!

Gillar ansatsen att alltid försöka förena estetik med funktion! 

 

Naturligtvis måste dessa eleganta väggpaneler kombineras med HH-resonatorer i den lägre oktaven, som i mitt fall 48-50 Hz. Men annars skulle jag om jag var i begrepp att bygga ett dedikerat lyssningsrum självklart välja dessa paneler kombinerat med HH basätare i snygga proportioner. Att det går att bygga snygga rum tycker jag Matts bevisat genom sina senaste alster.

 

Grattis!

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Naturligtvis måste dessa eleganta väggpaneler kombineras med HH-resonatorer i den lägre oktaven, som i mitt fall 48-50 Hz.

 

Tolkar jag SMT's sista inlägg här ovan så är det väl höjden på reglarna som avgör hur långt ner i frekvens Helmholtz-funktionen 

blir effektiv sett till rumsresonanserna.

En 120/140 mm regel bör väl, som i Calms fall, närma sig att vara verksam i 48-50 Hz-området ?

 

För egen del så tycker jag att det här konceptet verkar väldigt lockande.

Valnöts-varianten på diffusorpanelen är ju dessutom väldigt snygg... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

 

Tolkar jag SMT's sista inlägg här ovan så är det väl höjden på reglarna som avgör hur långt ner i frekvens Helmholtz-funktionen 

blir effektiv sett till rumsresonanserna.

En 120/140 mm regel bör väl, som i Calms fall, närma sig att vara verksam i 48-50 Hz-området ?

 

För egen del så tycker jag att det här konceptet verkar väldigt lockande.

Valnöts-varianten på diffusorpanelen är ju dessutom väldigt snygg... :tongue:

Frågan om det fungerar så linjärt, då vi pratar om absorption i stället för luftfjäder. I vart fall borde det påverka efterklangen i rummet. Det avgörande blir då balansen mellan diffusionspanelerna och basresonansen i rummet. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Flygande start för de ultratunna diffusor panelerna  Först ut var grammis nominerade Patrik Berger (bla producerat I love it och Dancing on my own ) och Lasses Hifi  De är även testade på KTH (scattering ) och praktiska försök  att eliminera flutter ekon med väl godkänt resultat  Bilderna visar ekfolien och packningen av  plywood lådan (320kg ) som nu står färdig för upphämtning  med adress   Buenos Aires
Den regniga juli månaden och triggad av   kund kommentarerna fick till resultat    en 2D variant 592*592*24mm Måtten gör att de passar i undertak  Planen är att modulen  ska finnas i trä, folierad carb2 mdf, gjutas i en speciell gipsblandning samt som belysningsarmatur  i led akryl

ultra 24mm oak folio.jpg

buenos låda.jpg

ultra thin 24mm  2d diffusor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...