SMT Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Panelen (2400*500*24mm ) diffuserar ner till 1000Hz vilket får ses som banbrytande för ett så litet panel djup Designen väntar på EU och USA patent så jag återkommer med bilder och priser så fort jag får besked om detta Mätningarna ,diffusor vs plan yta, är utförda på en yta av 1*1m Högtalarens impulsvar bortfiltrerat 1 )Högtalaren placerad -30 grader Micken -45 grader (samma sida ) 2) Högtalaren placerad -30 grader Micken + 45 grader (motsatt sida ) Double A, Apexorca, juha and 6 others 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Då kanske det är dags att se över innertaket i lyssningsrummet m.a.o Antar att utseendet kan vara av intresse för den andra hälften men vi/jag hoppas på en design med riktigt hög W.a.f Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thli72 Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 240x50cm va en stor rackare till panel, lite svåra att frakta och troligen rätt dyra att frakta om man bara vill ha 2-3st, gillar storleken på dom SMT paneler jag har just för att dom är skapligt lätta att frakta o flytta. Men säkert en spännande produkt om du väl lyckats få hem panelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 11 hours ago, thli72 said: 240x50cm va en stor rackare till panel, lite svåra att frakta och troligen rätt dyra att frakta om man bara vill ha 2-3st, Mina ribbpaneler är 296x60cm de kosta ca 1200kr med DHL att få 6st ifrån fabriken här i Sverige mest för att få en uppfattning. De kom på pall så de var samma pris oavsett antal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 24mm!? Det var väldigt grunt för att vara en diffusor om den ska göra nämnvärd nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 Jag tvivlar inte en sekund på funktionen 😎 När väl patentet gått i lås så lär vi säkert få mer och bättre information. Hoppas som sagt på höga waff-poäng men redan 24 mm känns som ett vunnet slag på den punkten. Med rätt mått av "vinklar och vrår" i designen så blir det säkert hur bra som helst. Mitt innertak i lyssningsrummet står hur som helst till förfogande för test om så skulle behövas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted November 29, 2022 Share Posted November 29, 2022 On 2022-11-19 at 22:37, P-pan said: Hoppas som sagt på höga waff-poäng men redan 24 mm känns som ett vunnet slag på den punkten. Om den har paff så lär den ha waff. On 2022-11-19 at 22:37, P-pan said: Med rätt mått av "vinklar och vrår" i designen så blir det säkert hur bra som helst. Ja, de fysiska mått som krävs för diffusion till 1kHz kan ju skapas även i andra ledder. Väldigt smart - plan yta är något man vill bli av med men rumsmått är något man alltid behöver. Jag kan inte se vad som är vad i diagrammen. Det står 1 och 2, och det är testat med plan vägg och diffusor, men vad är vad? Jag antar att det är 1-vägg, 1-diff, 2-diff, 2-vägg. On 2022-11-02 at 18:05, SMT said: Designen väntar på EU och USA patent Har du någon indikation på när dessa är registrerade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMT Posted December 10, 2022 Author Share Posted December 10, 2022 Fick nyligen veta att både USA och Norge har en liknande "Grace period" som inom EU Detta innebär att SMT har ett design patent skydd på diffusorpanelen i 12 månader from idag Priset är ännu inte klart men ser ut att hamna runt 1800/m2 + moms Std mått 1D 2400*500*24mm Jobbar på en 2D variant (monteras 90 grader motvarandra ) med måtten 500*500*24mm Monteras 1D panelen på : a ) 45mm reglar erhålls en helmholtz/panel absorption av rumsresonanser mellan 100-225 Hz b) 95 mm reglar erhålls en helmholtz/panel absorption av rumsresonanser mellan 70-200 Hz Bilderna visar en valnötsfolie på svart mdf botten Daniel, Muffin, Terminator and 12 others 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted December 10, 2022 Share Posted December 10, 2022 Ser ut att kunna bli snyggt på en vägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 Tjusigt! Gillar ansatsen att alltid försöka förena estetik med funktion! Naturligtvis måste dessa eleganta väggpaneler kombineras med HH-resonatorer i den lägre oktaven, som i mitt fall 48-50 Hz. Men annars skulle jag om jag var i begrepp att bygga ett dedikerat lyssningsrum självklart välja dessa paneler kombinerat med HH basätare i snygga proportioner. Att det går att bygga snygga rum tycker jag Matts bevisat genom sina senaste alster. Grattis! Calm plind, calle_jr and LISTEN TO MUSIC 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 2 hours ago, calm said: Naturligtvis måste dessa eleganta väggpaneler kombineras med HH-resonatorer i den lägre oktaven, som i mitt fall 48-50 Hz. Tolkar jag SMT's sista inlägg här ovan så är det väl höjden på reglarna som avgör hur långt ner i frekvens Helmholtz-funktionen blir effektiv sett till rumsresonanserna. En 120/140 mm regel bör väl, som i Calms fall, närma sig att vara verksam i 48-50 Hz-området ? För egen del så tycker jag att det här konceptet verkar väldigt lockande. Valnöts-varianten på diffusorpanelen är ju dessutom väldigt snygg... plind and calle_jr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 1 hour ago, P-pan said: Tolkar jag SMT's sista inlägg här ovan så är det väl höjden på reglarna som avgör hur långt ner i frekvens Helmholtz-funktionen blir effektiv sett till rumsresonanserna. En 120/140 mm regel bör väl, som i Calms fall, närma sig att vara verksam i 48-50 Hz-området ? För egen del så tycker jag att det här konceptet verkar väldigt lockande. Valnöts-varianten på diffusorpanelen är ju dessutom väldigt snygg... Frågan om det fungerar så linjärt, då vi pratar om absorption i stället för luftfjäder. I vart fall borde det påverka efterklangen i rummet. Det avgörande blir då balansen mellan diffusionspanelerna och basresonansen i rummet. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LISTEN TO MUSIC Posted December 11, 2022 Share Posted December 11, 2022 Så snygga paneler, ligger helt rätt i tiden! Grattis och lycka till med din nya produkt! Håller tummarna för försäljningssuccé 🏆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 Dessa paneler borde ju fungera bra även i tak. Ofta är rumshöjden det mest kritiska. Fast kanske inte valnöt då, men matt vita Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted December 13, 2022 Share Posted December 13, 2022 Antar jag är den enda som tänker på att testa denna panel som frontbaffel på en högtalare? 🙈🤷♂️ Vita i taket känns verkligt rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMT Posted September 9, 2023 Author Share Posted September 9, 2023 Flygande start för de ultratunna diffusor panelerna Först ut var grammis nominerade Patrik Berger (bla producerat I love it och Dancing on my own ) och Lasses Hifi De är även testade på KTH (scattering ) och praktiska försök att eliminera flutter ekon med väl godkänt resultat Bilderna visar ekfolien och packningen av plywood lådan (320kg ) som nu står färdig för upphämtning med adress Buenos Aires Den regniga juli månaden och triggad av kund kommentarerna fick till resultat en 2D variant 592*592*24mm Måtten gör att de passar i undertak Planen är att modulen ska finnas i trä, folierad carb2 mdf, gjutas i en speciell gipsblandning samt som belysningsarmatur i led akryl calle_jr, Shift hifi, Lasse and 5 others 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMT Posted September 4 Author Share Posted September 4 Kund som nyligen monterat de ultratunna diffusor panelerna (2700*500*24mm ) på 95mm reglar Konstruktionen absorberar framväggens dominerande moder mellan 45-70 Hz Kommentar Resultatet blev väldigt bra ,ljudet är tydligare ,lugnare , ljudbilden helt stabil med bra släpp När jag nu mäter så syns det tydligt att frekvensgången är jämnare speciellt i basen Apexorca and Terminator 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted September 5 Share Posted September 5 Fint! Sitter det dämp/isolering i mellanrummet(95mm) eller är det luftspalter så det bildas en Helmholz? Edit: Hittade svar på det i tidigare post :-) SMT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMT Posted September 5 Author Share Posted September 5 Finlyssningen sker med de skjutbara ekpanelerna Ivery and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts