Jump to content

Nostalgiska varumärken...


P-pan

Recommended Posts

Då och då dyker det upp en logo eller annat som väcker minnen om svunna tider...

 

20221026_230258.jpg

 

Den här kom med hem idag då min runda på en lokal loppis var överstökad.

Det var inte direkt igår som Expert var på tapeten för inköp av både skivor och elektronik.

 

Har ni fler roliga minnen eller handfasta bevis av vad som en gång i tiden var aktuellt men som somnat in så påminn gärna med både bild och text.

Med lite tur får vi en tråd tillägnat både det ena och andra som gått i graven men som kan var kul att minnas 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

image.jpeg.1aa76eb2d8006a475425d3d84b0f24e6.jpeg

 

Då och då i skivsamlingen dyker dessa fodral upp. Klassiker för en Göteborgare. Hängde där en del så klart och köpte plattor. Det var nog en av de första skivbutikerna att lägga ner i Göteborg tror jag. 

Där har jag lyssnat på många skivor i slutet av 70-talet. De hade en lång disk med lyssningsplatser. Har för mig att det var två par hörlurar kopplade till resp vinylspelare som i sin tur stod på insidan av disken och hanterades av personalen. 

Link to comment
Share on other sites

Det fick mig att tänka på denna bok, där jag fick nöjet att medverka med några bilder.

 

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=stockholms+skivaffärer+%26+skivbörsar+en+100-årig+historia&ie=UTF-8&oe=UTF-8

 

100-års historia om Stockholms skivbutiker.

 

 

Jag och @P-pan var med på release-partyt och träffade en del skivhandlare. Finns också skildrad i några trådar med mina vandringar i Stockholm som var underlaget för mina bilder.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det var här på Rikards Skivbar i Vällingby Centrum jag köpte min första skiva 1959 men kommer inte ihåg vilken det var, det blev många skivor och oftast singlar i början av min hobby.
 

253843214_5195159577166975_8059755178716883990_n.thumb.jpg.980a274b1b5f9b28f7e6f2daf3f97bcc.jpg

 

Den skivaffären står omnämnd i den länk som @calm hänvisar till i inlägget ovan.

 

Många skivbutiker blev det under åren, de stora för mig var NK, PUB och sedan en hel drös med andra vartefter de upptäcktes och även hänvisade till (Sthlm e stort:winking:)

 

De stora fönstren ovanför tillhörde på 50-, och 60-talet en välrenommerad restaurang med vita dukar, var där med morföräldrar och föräldrar och firande något eller någons högtid redan tidigt 60-tal, det blev sedermera på 70-talet ett danshak för oss ungdomar. På Oscaria köpte jag mina första Jodhpurs som mormor betalade. Lite nostalgi för mig i bilden ovan.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

Det var här på Rikards Skivbar i Vällingby Centrum jag köpte min första skiva 1959 men kommer inte ihåg vilken det var, det blev många skivor och oftast singlar i början av min hobby.
 

253843214_5195159577166975_8059755178716883990_n.thumb.jpg.980a274b1b5f9b28f7e6f2daf3f97bcc.jpg

 

Den skivaffären står omnämnd i den länk som @calm hänvisar till i inlägget ovan.

 

Många skivbutiker blev det under åren, de stora för mig var NK, PUB och sedan en hel drös med andra vartefter de upptäcktes och även hänvisade till (Sthlm e stort:winking:)

 

De stora fönstren ovanför tillhörde på 50-, och 60-talet en välrenommerad restaurang med vita dukar, var där med morföräldrar och föräldrar och firande något eller någons högtid redan tidigt 60-tal, det blev sedermera på 70-talet ett danshak för oss ungdomar. På Oscaria köpte jag mina första Jodhpurs som mormor betalade. Lite nostalgi för mig i bilden ovan.

 

/byZan

 

Snyggt. Jag älskar det där huset! 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Daniel said:

"Om ni ska se vackra kyrkor i Europa, finns det tre ni inte får missa: Peterskyrkan i Rom, Nôtre Dame i Paris och Västerortskyrkan i Vällingby!"

Det måste vara en skröna eller så har Le Corbusier och jag inte fullt samma smak:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, byZan said:

Det måste vara en skröna eller så har Le Corbusier och jag inte fullt samma smak:winking:

 

/byZan

 

Inte alls. Han var en sann modernist. Jag tycker kyrkan är ascool. Brutal och oromantisk. Precis som Le Corbusier ville ha det. Det moderna skulle bygga bort det gamla opraktiska och överdekorerade med i hans ögon enkla vackra och funktionella byggnader, och möbler. 

Link to comment
Share on other sites

Mina första skivbutiker var Broddmans stora skivbutik på Storgatan, där jag för övrigt  kom att jobba några gånger under gymnasietiden och Hirsch skivbutik i första höghuset vid Hötorgscity  och NK.  Under högstadiet var det Pickup på Drottninggatan som ägdes av min kompis morbror.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Det var här på Rikards Skivbar i Vällingby Centrum jag köpte min första skiva 1959 men kommer inte ihåg vilken det var, det blev många skivor och oftast singlar i början av min hobby.
 

253843214_5195159577166975_8059755178716883990_n.thumb.jpg.980a274b1b5f9b28f7e6f2daf3f97bcc.jpg

 

Den skivaffären står omnämnd i den länk som @calm hänvisar till i inlägget ovan.

 

Många skivbutiker blev det under åren, de stora för mig var NK, PUB och sedan en hel drös med andra vartefter de upptäcktes och även hänvisade till (Sthlm e stort:winking:)

 

De stora fönstren ovanför tillhörde på 50-, och 60-talet en välrenommerad restaurang med vita dukar, var där med morföräldrar och föräldrar och firande något eller någons högtid redan tidigt 60-tal, det blev sedermera på 70-talet ett danshak för oss ungdomar. På Oscaria köpte jag mina första Jodhpurs som mormor betalade. Lite nostalgi för mig i bilden ovan.

 

/byZan

Restaurangen hette Vällingehus.

Vällingehus

Link to comment
Share on other sites

Minns ni den här ...

 

DSC_0002000000596PanPhoto-Permostat.JPG

 

DSC_0003000000597PanPhoto-Permaclean.JPG

 

Nu har jag inte undersökt om det här är något som finns att köpa än idag men förpackningen lär väl se

annorlunda ut i så fall antar jag.

Minns jag rätt så var väl Permostat/Permaclean något som man kunde bli pådyvlad under 80-talet som

en sorts "nirvana-medicin" för att slippa antistatknaster och dammpartiklar ?  

Link to comment
Share on other sites

Jag bodde och arbetade i Stockholm 1971-73. Mitt arbete låg på Norrlandsgatan och på tvärgatan Jakobsbergsgatan eller möjligen Mäster Samuelsgatan låg en skivbutik inriktad på framför allt klassisk musik och jazz. Butiken hette Pick-Up. 
 

Som 20-åring och ny i Stockholm var det inte så lätt att få nya sociala kontakter. De flesta umgängen skedde på diskotek och danshak där gängen samlades. Min mötesplats blev hos Pick-Up som jag också hjälpte några lördagar inför storhelger. Ägaren (minns inte hans namn) var en intressant kille i medelåldern. Jag blev hembjuden till honom en gång där han visade upp sin hobby. Han hade en rullbandspelare med Frank Sinatra-arrangemang med storband men utan hans sång. Hobbyn bestod i att sjunga singback med mikrofon över sin stereo. Inte alls oävet.

 

78A4A872-7944-4620-9B66-49298F23FD53.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

elbe-hifi.png.webp.dbf64a6df68a3f7f4874be62d0bba25f.webp

 

Här köpte jag mina vinyl plattor, pickuper, olika dyra inspelningsbara kasettband till Sony Walkmans olika modeller som passerade under åren. Detta var  från det att jag var ca 13 år. Drömde då om en Dual. Kommer ihåg när någon bra musikgrupp jag gillade släppte nytt tex Depeche Mode och jag fick springa från ena ändan av staden till andra på lunchrasten för att hinna och verkligen få ett ex. Det var tider det. 

Att grundaren och ägaren sedan tog Nintendo till Sverige och att han numera är rik som ett troll är en annan historia.

 

På bilden till höger på fasaden sitter Helge Antoni som gjorde klassiska pianokonserter i vår skolas teater. Han hade privata vänner här och därför fick vi extremt fint besök utöver vad som normalt hamnade här. Han var här upprepade gånger under flera år och jag gick alltid på dessa konserter. Djupt tagen. I detta fall var det stycken av Grieg. Har gillat Grieg sedan dess. Helge hade en från början av konserten alltid en mycket fluffig frisyr, men hans dramatisk spelstil frambringade svett som skvätte över flygeln och fluffet klistrades mot hjässan. Tänk stycket Bergarkungens sal. Oförglömliga minnen. Viktiga upplevelser för mitt musikintresse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20221029_231004.jpg

 

Okej, Elfa finns kvar men endast via nätet till större delen.

Den här påsen var den sista jag bar ut från butiken på Industrivägen i Solna innan den lades ner.

Det var bättre förr...:45:

Minns jag rätt innehöll den några kontaktdon, lödtenn och en ny lödkolv med lite lägre wattstyrka än den jag hade sen tidigare.

För nyfikna kan jag berätta att projektet med att göra en egen signalkabel kom av sig...

Link to comment
Share on other sites

Ja Elfa är helt förknippad med hela min hifi-historia! Som 12-åring så gick jag till deras butik på Holländargatan i centrala Stockholm nära Hötorget för att köpa diverse komponenter till mitt första högtalarbygge. Med högtalarelement från Clas Ohlson i Insjön. Bara postorder på den tiden med beställning via brev eller telefon. Har alltid varit förtjust i att bläddra i kataloger. Inte samma känsla att söka digitalt via nätet, som skillnaden mellan streaming och vinyl.:grin:

 

Sedan skall vi inte glömma den legendariska tidningen Radio & Television med lika legendariska medarbetare som Ulf B. Strange. Mycket byggprojekt både vad gäller högtalarbyggen och tv-antenner och diverse elektronik med kopplingsschema. De låg på framkant  vad gäller transistorteknik och dataprogram.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tycker att det är kul att Chario har kommit tillbaka till Sverige... Nu fattas väl bara att VSA dyker upp också och med nån ny VR-37:a eller något annat påhittigt..

 Så det finns en modell eller nån liten serie med humana priser o inte bara för rikemans nördarna hehe för man vill ju ha råd med elen till kåken o en vettig bil också o inte latcha runt i en gammal Volvo 240 när man kan köra mid-end Von Schweikert o Tesla ... :santagrin:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...