Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej vänner! Vad skulle Ni rekommendera för smörjprodukt för att smörja upp en CD-spelare (Accuphase DP-65 med Sony drivverk). Den spelar inte sista låtarna på CD-skivorna längre och jag misstänker att laserslädens ”metall rails” dvs de metallpinnar som laserenheten glider på behörver rengjöras/smörjas. Obs ej CD-släden som funkar bra. 

Posted
21 minutes ago, shaft said:

Hej vänner! Vad skulle Ni rekommendera för smörjprodukt för att smörja upp en CD-spelare (Accuphase DP-65 med Sony drivverk). Den spelar inte sista låtarna på CD-skivorna längre och jag misstänker att laserslädens ”metall rails” dvs de metallpinnar som laserenheten glider på behörver rengjöras/smörjas. Obs ej CD-släden som funkar bra. 

För att vara på den säkra sidan skulle jag definitivt kontakta tillverkaren för att om möjligt få råd om rätt smörjmedel och rengöringsmetod. Dessa glidlager måste vara ganska kritiska i fråga om friktion, viskositet på smörjmedel etc. För att de skall fungera som de skall antar jag att de måste glida utan motstånd eller med rätt motstånd. Har själv haft motsvarande problem, men då lämnat till någon som har erfarenhet.

Calm

Posted

Är det bronslager behövs nog bara lite rengöring. Annars om det är plast inblandat kan man ev hitta plastfett i någon annan del av spelaren man kan knycka från, eller handla lite på nätet.

Jag är lite försiktig med plast då den kan påverkas av ett godtyckligt fett.

Posted

Hej! Efter lite mail till Accuphase och svenska importören så fick vi svar från Accuphase:

Den nämner en special lubricant, men inte vilken sort.....

I think he is generally correct.
It probably needs to be cleaned with lubricant.
It is listed as DP-75V, but the procedure is equivalent to DP-65.
If you wish, we can send you (till Soundpartner Scandinavias tekniker) a kit of lubricant and swabs that we use.
The lubricant we use is special and we don't think it is available in
Sweden.

Incidentally, we can't ship laser pick-up units as we don't already have
them in stock.
The DP-65 is a product from 1993, so it is old.
We have one concern.
Even if you could repair it this time, it may soon develop a reading
failure.
If that happens, you will not be able to repair it.
This is because it is not possible to replace the laser pick-up.
We want both end-users and distributors to understand this.
Posted
1 hour ago, shaft said:
The lubricant we use is special and we don't think it is available in
Sweden.

Borde väl inte kosta alltför många kronor att få en förpackning skickad till Sverige? Jag tänker att det är värt en chansning och det även om spelaren bara lever i ett år eller två till (ref. deras uppriktiga kommentar om lasern). 

Posted
1 hour ago, Terminator said:

Borde väl inte kosta alltför många kronor att få en förpackning skickad till Sverige? Jag tänker att det är värt en chansning och det även om spelaren bara lever i ett år eller två till (ref. deras uppriktiga kommentar om lasern). 

Nej man kan tycka det, men jag uppfattar att de pratar med Importören för en evt service i Helsingborg. Skulle vara intressant att veta om det är litium-baserat fett eller silikonolja eller annan olja?