Daniel Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Reference audio fyller 45 år! Det tänker vi fira med att ta med det finaste vi har. Vi är där på fredag eftermiddag. Kom du också! Vi kör samma produkter som på mässan i Göteborgs senast YG Acoustics Summit i Peaks serien YG Acoustics Cairn i Peaks serien MOON 700 & 800-serien Brinkmann Taurus Lyra Atlas Lambda Nordost Valhalla & QRT sprudel 1 Quote
P-pan Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Det där går bara inte, då jobbar ju jag... Söndagsöppet ? Daniel 1 Quote
calm Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Kommer förbi om ni lovar att prestera som i Göteborg. Calm byZan, P-pan and Daniel 1 1 1 Quote
Daniel Posted October 18, 2022 Author Posted October 18, 2022 Det är ju ett betydligt mindre rum den här gången. Så kanske funkar minstingen Cairn bättre. Vi får styra upp ett event till snart, för er som inte kan. 👍😀 Quote
byZan Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 5 minutes ago, Daniel said: Det är ju ett betydligt mindre rum den här gången. Så kanske funkar minstingen Cairn bättre. Vi får styra upp ett event till snart, för er som inte kan. 👍😀 Blå hallen då Alltid kul att lyssna och lyssningen i Gbg var riktigt bra tycker jag /byZan Daniel 1 Quote
YYZ Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Först lämna dottern för fotbollsträning Hammarby IP, sedan tar jag den perfekta promenaden 🙂 Daniel 1 Quote
figge Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Kommer, med ett kombinerat besök på Androuet.🧀Kanske även ”gröna skylten”. Daniel 1 Quote
sprudel Posted October 20, 2022 Posted October 20, 2022 Gå dit, om ni kan. Det man presterade på mässan i Göteborg var väldigt bra, grymma högtalare det där.👏 Daniel and calm 1 1 Quote
Muffin Posted October 20, 2022 Posted October 20, 2022 K.A.G. Reference Audio AB är Stockholms största hifi-butik sett till omsättningen på 29milj (2021). Ligger strategiskt på Södermalm med upptagningsområde hela södra Stockholmsregionen. Grattis på födelsedagen! (Störst i Sverige är HiFi-Klubben med 22 butiker och en omsättning 358,3milj (2021). Det utgör nästan 50% av hifi-butik marknaden i Sverige) Quote
Vox Posted October 20, 2022 Posted October 20, 2022 Notera att Hifiklubbens butiker till största del ägs och drivs av franchisetagare. Quote
figge Posted October 20, 2022 Posted October 20, 2022 On 2022-10-18 at 22:26, figge said: Kommer, med ett kombinerat besök på Androuet.🧀Kanske även ”gröna skylten”. Några flera? Quote
Daniel Posted October 21, 2022 Author Posted October 21, 2022 Karl är redo! Välkomna. MBP, Shift hifi, triomio and 6 others 9 Quote
figge Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 19 minutes ago, Daniel said: Karl är redo! Välkomna. På väg, Spånga nu. Höj volymen. Daniel 1 Quote
Daniel Posted October 21, 2022 Author Posted October 21, 2022 2 minutes ago, figge said: På väg, Spånga nu. Höj volymen. Du kommer att höra så fort du kliver av vid slussen! AlfaGTV and P-pan 2 Quote
calm Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 Kommer just nu från första sittningen! Återigen en positiv upplevelse av högtalaren som är mer i min smak, än den gamla helt i aluminium. Visserligen nu i kompositmaterial och inte helt i aluminium, men på något sätt återspeglas det i musikåtergivningen. Mindre monitor och mer kött och blod skulle jag säga. I övrigt samma uppsättning som i Gbg vad jag kunde se. Karl spelade på vinylspelaren Brinkmann Taurus med 12"-arm och en Lyra Atlas Lambda. Rönt PSU med rör. Återkommer med lite bilder senare. Calm P-pan, Daniel, Apexorca and 1 other 3 1 Quote
Terminator Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 1 hour ago, Daniel said: Karl är redo! Välkomna. Spelar ni på 860 v2 som fick ett så fint omdöme i senaste Stereophile? Daniel 1 Quote
figge Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 2 hours ago, calm said: Kommer just nu från första sittningen! Återigen en positiv upplevelse av högtalaren som är mer i min smak, än den gamla helt i aluminium. Visserligen nu i kompositmaterial och inte helt i aluminium, men på något sätt återspeglas det i musikåtergivningen. Mindre monitor och mer kött och blod skulle jag säga. I övrigt samma uppsättning som i Gbg vad jag kunde se. Karl spelade på vinylspelaren Brinkmann Taurus med 12"-arm och en Lyra Atlas Lambda. Rönt PSU med rör. Återkommer med lite bilder senare. Calm Då måste vi ha missat varandra precis.😤 calm 1 Quote
AlfaGTV Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 Är det 780D som tjänstgör? Och @Terminator, jag vågar lova att det är 2*860v2 i bryggat läge. Terminator 1 Quote
figge Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 Hade nog inte varit på Reference Audio på väldigt länge tydligen enligt hur det såg ut idag kanske lite synd tydligen. Blev väldigt glad att få tillfälle att lyssna på nya YG Summit då jag missade både mässan i Stockholm och Göteborg gångna året. Höga förväntningar. Har nog tyckt att det varit lite metalliskt med YG förut, även första gången med YG Sonja hos Daniel. Men efter bytet av slutsteg så föll allt på plats, då insåg jag storheten i YG. Mycket att leva upp till för ”lilla” Summit. Visserligen lite annan elektronik med Moon behöver inte skämmas för sig, tvärtom. Första lacket fanns det inget ljud i vänster kanal blev lite konfunderad, inte likt Kalle. Något som han missat, med det var ju inspelningen. Det kom ljud från vänster efter 39 sekunder. Ordningen återställd. Fick lyssna på ett varierat musikutbud, jazz, klassiska verk, rock och elektroniska alster. Har nog aldrig hört Fink ”Sort of Revolution” så bra någon gång, inte ens hemma.😎 Hur lät det då? Klart imponerande. Tycker att det lät väldigt sammanhängande utan att något stack ut. Välartikulerad diskant, trevlig mellanregister där det mesta innehållet av musiken finns. Bas rapp och fin när det fanns på inspelningarna. Fanns en bra helhet i ljudbilden. En härlig musikförmedlare. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ från mig. Klar köprekommendation om du letar högtalare i denna storlek och har ett rum att spela i som matchar högtalaren. Det enda som var mindre kul var att det var så få som tog del av denna lyssning. P-pan and Daniel 2 Quote
P-pan Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 10 minutes ago, figge said: Det enda som var mindre kul var att det var så få som tog del av denna lyssning. Bah, trist. Söndagsöppet är nog rätt bra ändå Daniel 1 Quote
figge Posted October 21, 2022 Posted October 21, 2022 1 hour ago, P-pan said: Bah, trist. Söndagsöppet är nog rätt bra ändå Tyvärr ny demo imorgon av annan leverantör. Quote
Daniel Posted October 21, 2022 Author Posted October 21, 2022 2 hours ago, AlfaGTV said: Är det 780D som tjänstgör? Och @Terminator, jag vågar lova att det är 2*860v2 i bryggat läge. 680D. 😃 AlfaGTV 1 Quote
calm Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Här kommer lite bilder från eventet: Här hela uppställningen så som den visade sig från min lyssningsplats i bakre delen av rummet. Hade inga problem med vare sig basförstärkning eller bakreflexer. Det lät stort djupt och väldefinierat i instrumentens placering i soundstage. Elektronikriggen med Brinkmann och Moon phono, försteg och dac/streamer. Högst upp Brinkmann-spelaren med sin 12" arm och Lyra-puppan. Spelaren är direktdriven vad jag förstår och har en exakt varvtalsreglering med Rönt-psu som enligt Karl ger en extra väldefinierad sinuskurva. Phonosteget har alla tänkbara inställningar vad gäller impedans, gain och kapacitans. Vet inte om inkoppling av flera puppor samtidigt och hur inställningarna görs? Kanske som min ASR Basis Exclusive under huven. Kan inte modellbeteckningarna på Moon-stegen men enligt Karl ligger de i mellansegmentet av produktserien. Slutstegen har redan kommenterats. Kablaget naturligtvis från Nordost i Valhalla 2 serien. Det sammanlagda värdet vågar jag inte ens gissa på, men inte osannolikt i klass med övrig utrustning. Calm YYZ, Ivery and MatsT 3 Quote
calm Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Huvudnumret var ändå YG-högtalarna som jag uppmärksammade i Göteborg som ett annorlunda sound jämfört med tidigare. Det visade sig sannolikt bero på att bolaget bytt både ägare och chefskonstruktör. En särskild omsorg har lagts vid delningsfiltrerna som varit och är lite av märkets krona. Karl spelade bara vinyl under min sittning med varierat innehåll med tonvikt på beprövade skivor bland annat denna. Stevie Ray Vaughn, en famencoskiva som var ny, Grace Jones som möjligen var lite på gränsen i toppoktaverna. Sammantaget en mycket trevlig presentation, snarlik den som presenterades i Göteborg men naturligtvis inte samma stora ljudscen mht lokalens begränsningar. Men luft och rymd, lätthet och full kontroll från bas till toppoktav. En annorlunda presentation från YG som jag verkligen gillar. Mer värme och musikalisk glöd i mina öron jämfört med tidigare serier som kanske levererar mer precision och en i mitt tycke neutral kyla. Men allt beror på vad man matchar med, men toning mer mot värme utan att ge avkall på detaljer och tonal balans. Mycket bra!! Calm MatsT, Daniel, Apexorca and 3 others 5 1 Quote
calm Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Skulle vila lägga till några ytterligare egenskaper som jag upplevde i den nya YG:n. Transientförmåga, upplevd pondus och kontroll. När man lyssnar till exempel på en ståbas så kan man lätt förnimma rappheten och stränganslaget på ett tydligt sätt. Därför har jag Bobo Stensons Natt som en stående referens. Här kan jag uppleva att bassolot sker i olika tempon, beroende på förmågan att återge stränganslaget. Vill understryka det testades i olika framställningar hos Reference Audios demo, dock inte med just Anders Jormin vid basen. Calm Quote
Muffin Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 YG Acoustic Talus väger in på 93kg/st. Maffiga högtalare tillverkade av "fiber resin" från Europa enl hemsidan. Tar säkert hand om eventuella resonanser på ett bra sätt. Quote
figge Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Mer än Summit som väger 72 kg.🤔 43 kg stämmer nog bättre om du översätter från specen. Muffin 1 Quote
Muffin Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 12 minutes ago, figge said: Mer än Summit som väger 72 kg.🤔 43 kg stämmer nog bättre om du översätter från specen. Ja precis, det står fel i specen på YG´s hemsida, borde vara typ 43kg istället, om man omvandlar från lbs till kg. Quote
Recommended Posts