tommy andersson Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Hjälp min DATbandspelare -91 har lagt av! Min trevliga arbetshäst har lagt av på grund av en sketen plastdetalj. Maskinen är en JVC XD-Z1100, Digital Audio Tape Deck, 1991 års modell. Tog den till en verkstad. Den vänliga teknikerns kommentar: "Försök att få tag i den mekaniska modulen, (hela mekaniken)"! Sen kan jag hjälpa dig... – Vart skall jag då vända mig? Det får inte bli dyrt. Är det någon som händelsevis har en likadan maskin som bara står där och skräpar, eller råkar ha tappat den i golvet, men där mekaniken fortfarande är helt intakt?!! Skulle bli jätteglad om detta kunde lösas, eller få ett just tips eller så... Mvh Tommy Quote
gcs Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Ja det är tråkigt det här men tyvärr så håller man inte reservdelarna så länge. Jag har själv en DAT från Sony (2600) och det är samma sak med den. Men jag har ändå tur för det råkar vara så att på mitt jobb så har vi ett antal sådana maskiner och ett par har gått till himlen så dom fungerar nu som reservdelsdonatorer. Till nu har det fungerat för mig men jag bävar ändå för famtiden. Jag måste kunna spela av alla mina band även framgent och jag har väl inte så stor lust att behöva köpa en ny DAT. Jag är inte änns så säker på att dom kommer att finnas kvar så långt som till framtiden. Quote
dr moureau Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 För ett par år sedan gick min över 10 år gamla Sony bandspelare sönder. Åkte till Aukt. verkstad bytte delen och sedan dess inga problem. Fick veta att Sony håller reservdelar i x-antal år. Tycker därför att det låter konstigt att det inte går att få tag på reservdelar. Quote
plundin™ Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Sannorlikeheten att du hittar en helt ny drivmekanism är minimal, inte mist eftersom JVC inte tillverkat några DATar på tio, tolv år, , minns jag rätt köpte JVC mekaniken från National (ie. Panasonic) eller möjligen Pioneer. Ditt enda alternativ är att kolla begagnatmarknanden, tex. Tradera eller Ebay.uk eller Ebay.com eller kolla musikermagasinets köp och sälg sidor.. Sannorlikheten att du hittar en sån här : Är dock liten, jag tror att det bara var du som köpte den som såldes i Sverige... Att hitta en annan begagnad DAT är dock ingen större match, (ja, kanske inte en JVC då..). Musikermagasinets secondhadförmedling brukar ge ett halvdussin träffar varje vecka, Musikbörsens olika affärer har lika många begagnade (främst SONY) alla för under 6000 pix, dom flesta musikaffärer med lite studioprylar brukar ha en begagnad DAT som står och skrotar. Minns jag rätt stod det två eller tre hos TeleHå vid Skanstorget i Göteborg. Problemet med att köpa begagnat är ju att det är just mekaniken som är risig! Vad gäller reservdelar till alla fabrikat är det goodbaj och adjöss, Sony la ner sin nytillverkning av DATar för nått år sedan och håller bara det som finns i lager tills lagert är slut. Fostex köpte upp Pioneers hela lager av mekaniker när Pioneer lade ner tillverkningen 2001, och då handlade det om några tusen enheter så att Fostex kunde hålla kvar sin tidskådsDAT i katalogen eftersom den används mycket i filmindustrin. TEAC/Tascam använde om jag minns rätt mekanik från National/Panasonic och dom har också ett midre lager kvar. Köper man DAT begagnat, ta alltid med ett par av dina gamla band och provlyssna om du spekulerar på ett annat fabrikat än det du haft tidigare, det är inte ovanligt att det blir katastrofal misstracking (med digitaldist och fulljud tillföljd) mellan olika maskiner (framförallt för att trumman är olika justerad). Jag har till exempel problem med att att få min nyinskaffade SONY maskin att läsa mina gamla band från en Panasonic maskin som la av för några år sedan. Studior som gör mycket proffesionella överföringar från DAT har i regel oftast minst en maskin av varje fabrikat för att vara säker på att det skall gå smutt att föra över banden till andra standarder. /ptr Quote
gcs Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Det finns ju en standard för alla DAT bandspelare. SR spelar in allt på DAT och om det skulle vara något problem med det så kan jag inte tänka mig att man skulle hålla fast vid DAT. När man skickar ut en journalist så använder även dom en mindre portabel maskin. Det är egentligen först nu som man börjat att spela in med fasta minneskort. Men alla musikinspelningar som görs ligger på DAT-band i arkivet. När man får problem med avspelningen av DAT-band så beror det ofta på att huvudena är slitna eller att det är smutsigt. En DAT bandspelare fungerar ju i princip som en Videobandspelare så lite smuts kan lätt påverka avspelningen av bandkassetterna. Det är inte som med dom gamla rullbandspelarna där det alltid gick att spela av ett band om än med lite sämre kvalitet medans i den digitala världen så blir det olyssningsbart på grund av kraftigt digitalt jitter. Quote
plundin™ Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Det finns ju en standard för alla DAT bandspelare. Det är möjligen sant i teorin, men inte på långa vägar i praktiken.. SR spelar in allt på DAT och om det skulle vara något problem med det så kan jag inte tänka mig att man skulle hålla fast vid DAT. När man skickar ut en journalist så använder även dom en mindre portabel maskin. Det är egentligen först nu som man börjat att spela in med fasta minneskort. Men alla musikinspelningar som görs ligger på DAT-band i arkivet.Jag vet att när dom skickat DATband från SR i Göteborg för uppspelning i Stockholm krånglar kanske vart tredje band. Så det har Göteborgarna gått i från. Nästan allt går som CDR idag (Omdet inte spelas över via ledning). Vad journalisterna anväder lokalt är en mix av MD och Flashinspelare, mer sällan DAT idag, det finns förövrigt ett par som fortfarande konkar runt på Nagror. Vad gäller P2 inspelningar i Göteborg (där jag har en smula insyn) håller man helt på att pensionera DATformatet, jag natar att det är lika dant för SR runt om i Landet, även Stockholm.. När man får problem med avspelningen av DAT-band så beror det ofta på att huvudena är slitna eller att det är smutsigt. En DAT bandspelare fungerar ju i princip som en Videobandspelare så lite smuts kan lätt påverka avspelningen av bandkassetterna. Det är inte som med dom gamla rullbandspelarna där det alltid gick att spela av ett band om än med lite sämre kvalitet medans i den digitala världen så blir det olyssningsbart på grund av kraftigt digitalt jitter. <{POST_SNAPBACK}> Inte bara smuts och huvudförslitning, ofta är det lagret till trumman slitet, en tiondels millimeter är milsvid försämmring vid digital avspelning! /ptr Quote
gcs Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Det håller på att ske en förändring på SR mot CDR. Jag har annars lånat en heldel DAT-original från SR och har aldrig haft några problem med avspelningen men däremot har det ibland varit problem med CDR skivor men då har det bara varit att tvätta skivan med lite diskmedel så att man får bort fettet. Jorrå datbandspelare går också sönder hos oss men det är få som behöver kasseras. De som kasseras är oftast de portabla datbandspelarna. MD spelare använder inte vi och det beror på att MD är ett snålkodat system och om man sänder i DAB som också är snålkodat kan man få konstigheter eftersom det är olika kodning. Det ska vara linjära digitala system i proffsvärlden och det gäller också för TV. Vi sänder från server men det finns också ett original på band eller CDR. Quote
eliot Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 Intressant att få en inblick i utvecklingen inom "public service" Quote
plundin™ Posted March 14, 2005 Posted March 14, 2005 MD spelare använder inte vi och det beror på att MD är ett snålkodat system och om man sänder i DAB som också är snålkodat kan man få konstigheter eftersom det är olika kodning. Det ska vara linjära digitala system i proffsvärlden och det gäller också för TV. Vi sänder från server men det finns också ett original på band eller CDR. Det där förstår jag inte, det är ju bara ljudet på själva discen som är snålkådat, på alla MD jag stött på, från konsument maskiner till profsmaskiner så lämnar alla digitala utgångar (från SP/DIF till XLR) 16/44.1 att mata in det via ett ljudkort i den digitala datorvärlden lämnar inga andra konstigheter än den eventuella ljudförsämmring vissa upplever hos ATRAC. För prat och miljöljud räcker detta mer än väl. När jag spelar in själv är det 24/192 som gäller för tillfället, oavsett vad slutresultatet skall bli (När DSD är en mer mogen standard kanske jag hoppar på det tåget). I den mjukvara jag anväder (tyska Sequoia) kan man däremot importera stort sett vilket komprimerat ljudformat som helst, men det konverteras till den PCM standard som är vald för projektet (även ATRAC komprimering). /ptr Quote
Bravo Posted March 15, 2005 Posted March 15, 2005 Vilken tur att man aldrig hoppade på det tåget. Quote
Recommended Posts