Jump to content

Take 5 Ulfsunda Slott 2022


P-pan

Recommended Posts

Blev väldigt förvånad då han som demade Riviera sa att den kördes i klass A/B då klass A inte var tillräckligt, har aldrig upplevt att Riviera skulle ha problem i klass A med att driva högtalare. Men kan ju bero på någon skum impedanskurva eller nåt sånt på Kroma.

Holbo var väldigt bra och imponerade stort på mig, inte minsta antydan till att det var brus, skrap eller annat missljud från vinylspelaren. "Vill-ha"-känsla :grin:

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Linkan said:

Blev väldigt förvånad då han som demade Riviera sa att den kördes i klass A/B då klass A inte var tillräckligt, har aldrig upplevt att Riviera skulle ha problem i klass A med att driva högtalare. Men kan ju bero på någon skum impedanskurva eller nåt sånt på Kroma.

Holbo var väldigt bra och imponerade stort på mig, inte minsta antydan till att det var brus, skrap eller annat missljud från vinylspelaren. "Vill-ha"-känsla :grin:

 

Det förvånade faktiskt mig också men jag var inte själv i rummet när Stephen ifrån InnuOS växlade mellan A och A/B läget. Jag kommer att undersöka detta närmare hos mig i närtid och se hur Riviera och Kroma Thais Xtreme egentligen trivs tillsammans i Klass A läget :).

 

Holbo MKII skivspelaren är fantastisk. En luftlagrad skivspelare med tangentialarm i den här prisklassen som presterar på den här nivån har inte existerat tidigare.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Link to comment
Share on other sites

FitzP_969.JPG

 

Klockan börjar kankse klämta här men jag är inte riktigt klar än så ni får försöka stå ut en liten stund till.

 

Fitzpatrick är ju landets distributör för Artnovion...

 

FitzP_968.JPG

 

FitzP_971.JPG

 

FitzP_967.JPG

 

FitzP_966.JPG

 

Det är få akustikpaneler, jag känner till, som trots allt har en färg/form och materialval som möjligen kan attrahera den andra hälften.

Dessutom hade delar ur sortimentet smugit sig in i en del av demorummen.

Minns jag rätt nu så fanns de representerade i åtminstone Marten/Klarsunds-rummet och inne hos Rockport/CH-Precision.

Jag blev lite förvånad när jag med en kaffe i handen skulle smita in i rummet, som förr om åren figurerat som "pausrum",

och såg att stolarna redan var upptagna... 

 

FitzP_965.JPG

 

En av panelerna, Sahara tror jag den kallas, har ju ett klart udda utseende...

 

FitzP_970.JPG

 

Ser lite ut som att det är en cnc-fräs som fått "tok-spel" och svarvat lite hur som.

Enligt ryktet så är det möjligtvis också så.

... ibland kan det bli rätt när det gått fel :sunglasses:

 

Jag gillar designen hur som helst men är nog lite för feg (p.g.a waf) för att tordas testa.

Är det någon som har tagit steget och kan redogöra för eventuella positiva eller negativa erfarenheter/effekter på ljudet ? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt sista inspel med bilder...

 

Rockport tillsammans med CH Precision.

 

Rockport_975.JPG

 

Rockport_977.JPG

 

Rockport_976.JPG

 

Rockport_974.JPG

 

Rockport_979.JPG

 

Rockport_978.JPG

 

Rockport har jag ju också fått bekanta mig med via hemlån :tongue:

I.o.m detta så lyssnade jag inte allt för mycket i detta rum då jag tyckte mig ha god koll redan.

Elektroniken spelar ju också sin roll men det blev inte tillräckligt med tid att invänta någon vettig lyssningsplats den här gången

för att försöka utröna några skillnader sett till vad jag upplevde hemma.

Hur som helst en riktigt fin högtalare som jag kan rekommendera till alla med krav på stor och fin ljudbild.

 

Eventet som sådant har ju alltid varit väldigt trevligt och gemytligt och årets upplaga var inget undantag.

De vackra omgivningarna och dagens väder bidrog säkerligen till detta men också alla trevliga bekanta man träffade på.

Den lilla skaran sett till antal rum gör ju också att man hinner runt till samtliga för att lyssna i godan ro.

 

Stort tack till arrangören och alla ni som stod för "mellansnacket" och låtvalen / plattvändandet i respektive rum.

Ännu en helg att minnas och förundras över då man går vidare i sina egna val för att få sin personliga prägel på återgivningen hemmavid.

 

Riktar även ett tack till er som bidragit i tråden med både bilder och kommentarer :smile:

 

Vi hörs och ses snart igen hoppas jag...

 

//Pan

 

Interiör_980.JPG

 

Interiör_984.JPG

 

Interiör_983.JPG

 

Interiör_981.JPG

 

Interiör_982.JPG

 

Interiör_985.JPG

 

Interiör_986.JPG

 

Interiör_987.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder som vanligt @P-pan :)

 

För oss som inte var där är de kul att ta del av det på distans och få lite tankar och intryck.

 

Finns en spellista på Qobuz vet inte riktigt vem som ligger bakom den då jag tror den ändrar namn efter vilken tillställning de är (skapad 2021).

 

http://Listen to the playlist Perfect sense | Take5 2022 by mhollesen on Qobuz https://open.qobuz.com/playlist/6093101

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-18 at 23:07, P-pan said:

 

Här snubblade jag nog också på eventets bästa skivtips, för egen del i alla fall, och det var ...

 

Vincent Bélanger - Là

 

Lindström_964.JPG

 

Lyssna och bedöm själva...

 

https://www.youtube.com/watch?v=GzioNClvv1E

 

 

Hämtades idag och första tonerna ljuder i denna stund...

 

20221026_212033.jpg

 

Det blev ingen billig skiva eftersom tullen ville lägga sig i hur det står till med min musiksmak.

Hittade vinylen hos Audio Note Music i England så det var bara att slanta upp vad skattmasen ville ha.

Men det var det värt enligt min mening.

 

🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2022-10-26 at 21:55, AlfaGTV said:

Jag lägger inte så mycket vikt vid exakt hur man beskriver saker o ting

Nåt måste man ju säga, och när man säger något blir man kategorisk :smile:

Det går lika bra med selleri.

 

On 2022-10-26 at 21:55, AlfaGTV said:

snarare att man lagt möda på att det ska låta bra

Precis.

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, calle_jr said:

Nåt måste man ju säga, och när man säger något blir man kategorisk :smile:

Det går lika bra med selleri.

Exakt så! :) Det finns många vägar till Rom, men det viktiga är att man meddelar sin ambition att ta sig dit.

 

Oavsett så är resultatet en trevlig kompott av klassiska stycken, med ett väldigt trevligt ljud (även diggetalt!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...