Jump to content

Take 5 Ulfsunda Slott 2022


P-pan

Recommended Posts

27 minutes ago, byZan said:

Iakttagelse:

Förr hade han legat på golvet för att hitta schyssta vinklar för att få fina bilder, numera är det på lätt böjda ben, fast bilderna blir lika bra ändå:thumbsup:

 

/byZan

Edins kranar var inte på plats, kanske en anledning.😉

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, byZan said:

 

Förr hade han legat på golvet för att hitta schyssta vinklar för att få fina bilder..., 

 

 

 

De tiderna är nog förbi, det är ju knappt man kan resa sig ur en lyssningsstol nu för tiden :hotface:

 

Jag åkte ju till mässan i Göteborg för ett par veckor sedan och beslöt i samband med det att lämna kameran hemma.

Närheten till Ulfsunda Slott klarade jag bättre sett till bördan att släpa med stativ och kameraväskan...

 

20221016_153143.jpg

 

... återstår dock att se hur bildresultatet blev, redigering pågår.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar i det största rummet på övervåningen.

Här huserade b.l.a Verity med sin nya modell Arindal.

 

Verity_675.JPG

 

Verity_680.JPG

 

Verity_679.JPG

 

Verity_676.JPG

 

Det är ju ett ganska stort rum...

 

Verity_677.JPG

 

Med väldigt högt i tak...

Verity_678.JPG

 

Men det fungerade utmärkt sett till hur musiken serverades i mina öron.

Ett lugnt och behagligt ljud som var precis lagom upplöst och där alla register 

var mycket bra fördelade över ett väl tilltaget soundstage.

Jag ska inte påstå att jag somnade på något sätt men det var en stillsam och avslappnad 

lyssning där jag blev sittandes länge och väl.

 

Elektroniken i övrigt var från Ypsilon Dac + förstärkare...

 

Verity_682.JPG

 

 

 

Verity_683.JPG

 

Till detta en streamer/server från Aurender, skulle gissa på en N30

 

Verity_684.JPG

 

"Hajfenan" på golvet är någonting från Esprit, kabeltillverkaren, som jag inte har riktigt koll på.

Jordning av något slag kanske ?

Kablelhärvan bestod hur som helst av modeller från ovan nämnda tillverkare.

 

Verity_681.JPG

 

Verity_686.JPG

Link to comment
Share on other sites

Far och son Esprit var tydligen de som smög omkring i kulisserna. De var något tystlåtna,  för franska är deras modersmål och endast sonen kunde parlera engelska . Men vad gör det, när kablarna skall tala!:smile:  Pappa i vit skjorta och sonen i mörk skjorta skymtar i bakgrunden. Stor och luftig ljudbild med tydlig Verity-signum. :thumbsup:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som förra bilden skvallrar så har vi kommit in i "Harbeth-rummet".

Här inne kunde man träffa Bengt från Sound of Vinylbutiken och dessutom i sin riktiga "form"...

 

Harbeth_693.JPG

 

Maklöst slank, böjlig och vältränad... gissa vem som hjälpte mig upp från golvet :41:

Hur som helst, finns det en Bengt som demar vinylskivor så finns det garanterat en med ...

 

Roy Haynes Quartet

Harbeth_690.JPG

 

Fantastiskt trevligt album som svänger ovanligt bra enligt mig och många andra, inte minst Bengt själv.

 

Här presenterades det också ett kravlöst, lugnt och musikaliskt ljud som var lätt att ta till sig.

 

Harbeth_687.JPG

 

Harbeth_692.JPG

 

För egen del tyckte jag nog att det var roligast med att få se och höra Conrad Johnson...

 

Harbeth_698.JPG

 

Harbeth_694.JPG

 

 Vinyl är ju en av mina egna ljudkällor så skivspelaren från Vertere, MG-1 RP, var också ett x-tra trevligt inslag...

 

Harbeth_699.JPG

 

Harbeth_700.JPG

 

Harbeth_701.JPG

 

 

Rummet var väldigt välbesökt och jag får väl nästan antaga att det flesta besökarna trots allt var nyfikna på högtalarna 

från Harbeth, deras modell 40.3

 

Harbeth_695.JPG

 

 

Harbeth_696.JPG

 

Övrigt i bänken var Playback Designs allt-i-ett-maskin för allehanda digitala ljudkällor.

Jag kan ej modellnamnet här men mannen bakom hela konceptet, Andreas Koch, har antagligen inte sparat på krutet vid

framtagandet av den här cd/sacd/dac/streamer enheten. 

 

Phonoförstärkaren från Allnic - H 5500 - har ju rör i sin konstruktion vilket ju borgar för en ovanligt bra signalförstärkning

och ljudsignatur, enligt mig då :satisfied:

 

Och så Conrad då förstås, försteget ET7-S2 och slutsteget som jag får gissa mig till möjligen kan vara en Classic 120 ?

 

Harbeth_698.JPG

 

Jag får säkert anledning till att revidera vissa uppgifter så ta modellnamnen med en nypa salt tillsvidare.

 

Kablar fanns det ju också för tusan... här var det mestadels Vertere på den punkten.

 

Harbeth_691.JPG

 

 

 

 

Harbeth_689.JPG

 

 

 

Harbeth_688.JPG

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Muffin said:

En papparazi på slottet :sunglasses: dagen till ära i Euphonias finskjorta, syntes smyga runt för att fånga välljudande anläggningar. :grinquint:

 

 

Den tröjan borde jag nog vakumförpacka och lägga undan.

Med tanke på antalet tillverkade exemplar lär den betinga ett skyhögt samlarvärde om ett antal år... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Unnar mig en numera sällsynt inloggning för att säga att Verity-rummet var en solklar favorit, de här högtalarna imponerade djupt. I pris ligger de jämsides rockport-tutorna från ett annat rum, men i mitt tyckte spelar de inte i samma division. 
 

Lokalerna var utmärkta, och 8 rum alldeles lagom många att beta av på en dag, speciellt om man som jag hade en ettåring under armen.

Link to comment
Share on other sites

Appropå samlarvärde så kunde man komplettera sin vinylsamling under eventet.

Eller göra sig av med densamma om nu den lusten skulle ha råkat infunnit sig... aj, aj, aj.

 

Bromma Records var på plats även denna gång men det var snålt med rätta album signerade Chet Baker, enligt en besökare.

Vi får hoppas att han tar sig till butiken eller finner albumet via deras internetbaserade försäljningkanal...

 

BrommaRecords_708.JPG

 

BrommaRecords_706.JPG

 

BrommaRecords_707.JPG

 

BrommaRecords_705.JPG

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, P-pan said:

Bromma Records var på plats även denna gång men det var snålt med rätta album signerade Chet Baker, enligt en besökare.

Vi får hoppas att han tar sig till butiken eller finner albumet via deras internetbaserade försäljningkanal...

 

Dom hade faktiskt det Chet Baker album jag sökte fast de inte trodde det själva först. Hittade även andra godbitar, 7 album totalt. Tänker ändå ta mig till butiken.

Hans

Link to comment
Share on other sites

Disco... :sunglasses:

 

Fink Team_709.JPG

 

Fink Team-rummet, om vi nu kallar det så, var väldigt analogt i sin framtoning då 

man bara spelade vinyl... åtminstone de gånger jag besökte rummet.

 

Fink Team_713.JPG

 

Fink Team_719.JPG

 

Fink Team_718.JPG

 

Fink Team_710.JPG

 

Fink Team_712.JPG

 

Fink Team_717.JPG

 

Fink Team_716.JPG

 

Fink Team_720.JPG

 

Skivspelaren från AMG lär vara ett hyffsat populärt musikredskap i Falun och jag tror jag börjar förstå varför.

Kvaliten och designen låter inte skämmas för sig och väljer man bara rätt pickup, och allt det där andra, så kan det nog låta riktigt, riktigt bra.

Boulder tog hand om signalförstärkandet via sin  integrerade 866 och riaa-steget 508 övervakade kurvtagandet från skivspåren.

 

Det lät riktigt bra om inte basen på phongrammen var för påtagligt.

Jag vet sedan tidigare tillställningar att det inte är alla rum som tål bas som det vore önskvärt och trots de rejäla ekplankorna till golv

så gungar en del av dem... ägaren till slottet får helt enkelt ta in en byggfirma för åtgärd inför nästa gång... :39:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, HansW said:

 

Dom hade faktiskt det Chet Baker album jag sökte fast de inte trodde det själva först. Hittade även andra godbitar, 7 album totalt. Tänker ändå ta mig till butiken.

Hans

 

Aha, vad trevligt.

Men att du inte gav dig till känna då ?

 

Du får nog lov att lägga upp bilder på dina fynd så vi andra vet vad vi ska spana efter :tongue:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Lägg upp allt i Discogs.

Det är super! Jag har all min vinyl i discogs.com och allt digitalt i Roon ARC!

Sen beställer man skivor från Bengans ibland och när de dyker upp 3-6 månader senare så har man ofta köpt plattan via discogs redan så en o annan dubblett har det blitt på sistone! :) (Yello - Pocket Universe bl.a.)

Link to comment
Share on other sites

Ett rum som på förhand väckt mitt intresse var detta där jag började.

 

P1150729.jpeg.a13986a4703389f32d398260a306300a.jpeg

 

Tung uppställning med Innuos, CH-Precision och Rockport.

 

P1150727.jpeg.3e0a9f1733b29da74b599191a28a5e62.jpeg

 

Vet inte om detta exemplar av Innuos Statement var Nextgen, den nya uppgraderade eller den ursprungliga? Vet att leveranser är på väg.

 

P1150728.jpeg.6ab77d8f9f030127c2cfd80ca14c24c8.jpeg

 

CH-Precision i för- och slutstegs-kombo. 

 

P1150731.jpeg.875c98000b9a54a347673543b22bd182.jpeg

 

Rockport i någon mindre modell?

 

Rockport har jag hört ett antal gånger och trots att de kanske inte är mitt förstahandsval, så vet jag att de levererar på topp med goda kombinationer. Även CH-Precision har jag hört i olika konstellationer med Stenheims eminenta högtalare. En sådan oförglömlig lyssning var då just kombon CH-P. / Steinhem levererade hos Marcus det bästa högupplösta och transparenta ljud jag hört på mycket länge. Inte ett uns av hårdhet eller andra artefakter av digitalis, utan helt och klart som en fjällbäck som rinner in i öronen utan åthävor. Topp notch!!

 

Vet inte om det var rummet eller annat men här lät det lite hårt vid spel av pianomusk som jag beställde. Finns massa tänkbara skäl till detta som kan infalla i mässammanhang och därför relaterar jag inte till produktval eftersom jag vet att de kan prestera på topp i andra sammanhang.

 

Andra sittningen gav bättre upplevelse, kanske på grund av mera publikfyllnad eller uppvärmning kan jag misstänka.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...