Jump to content

Våren började i moll och kanske slutar i sprittande dur till hösten eller kanske en ny vår. Eller är jag redan i mål????.........


calm

Recommended Posts

5 minutes ago, calm said:

Diablon står definitivt på agendan för provlyssning. Den har tillräckligt med kraft för att säkert driva alla laster oavsett. Väntar på att ett ex skall komma in.

Vitus har jag hört men kanske inte den varmaste, men som alltid matchningen är avgörande.

Calm

Med Diablon slipper du också mätare och annat krafs, bara en sån sak 😉

E5586ED6-FBAE-4886-91FF-DB34729B637E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Jag ”lider” av motsvarande problem med E.On. Min elmätare har inte kunnat läsas av sedan i november. Jag har inte en susning om vilken förbrukning jag haft sedan dess och inte heller vad jag skall betala. Jag kan läsa av själv men jag vägrar då det minskar incitamenten för E.on att åtgärda felet. De har helt enkelt brist på behörig personal. Senaste beskedet är att jag får vänta 2-3 veckor ytterligare.

Det är helt sjukt! Förmodligen kommer ditt lidande att bli ännu värre när elräkningen dyker upp. Med den överdebitering av elpriserna som vi alla lider av nu så finns det ju en vinnare på andra sidan och det är ju kraftbolagen och staten som tjänar rysligt mycket pengar. E.On borde ha fixat din elmätare snabbare än snabbt. De kan inte skylla på bristande ekonomiska resurser i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det är naturligtvis en innovation när man tar moms på energiskatten. Måste vara mumma för den som kom på den snilleblixten!:grin: https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/ska-jag-verkligen-betala-moms-pa-energiskatten/

 

Gäller i och för sig alla punktskatter som alkohol, bensin och tobak.

 

Eller som när man tar överpriser på nätavgiften och sedan tycker elbolagen att man är hjältar när man rättmätigt återbetalar detta  och kallar det för "elstöd". Det borde heta "överprisåterbäring" istället och aldrig tagits ut från början. 

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Jag ”lider” av motsvarande problem med E.On. Min elmätare har inte kunnat läsas av sedan i november. Jag har inte en susning om vilken förbrukning jag haft sedan dess och inte heller vad jag skall betala. Jag kan läsa av själv men jag vägrar då det minskar incitamenten för E.on att åtgärda felet. De har helt enkelt brist på behörig personal. Senaste beskedet är att jag får vänta 2-3 veckor ytterligare. I Karlshamn finns finns en jourcentral med 12 läkarplatser. Just nu har de 1,5 läkare tillgänglig. Där ”flyr” alla till storstäderna eller utomlands.

Jag skulle låta koppla förbi mätaren då den kanske utgör en brandrisk. Man vet ju aldrig...

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, calm said:

Ja det är naturligtvis en innovation när man tar moms på energiskatten. Måste vara mumma för den som kom på den snilleblixten!:grin: https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/ska-jag-verkligen-betala-moms-pa-energiskatten/

 

Gäller i och för sig alla punktskatter som alkohol, bensin och tobak.

 

Eller som när man tar överpriser på nätavgiften och sedan tycker elbolagen att man är hjältar när man rättmätigt återbetalar detta  och kallar det för "elstöd". Det borde heta "överprisåterbäring" istället och aldrig tagits ut från början. 

 

Calm

 

Det är en förmögenhetsöverföring av astronomiska mått. Jag tror att det rör sig om mer än 225 miljarder kronor de senaste 15 månaderna som konsumenter och företag berikat staten med. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Shamrock said:

De kan inte skylla på bristande ekonomiska resurser i alla fall. 

Nej, men brist på behöriga elektiker är ett problem. En 70-årig granne har fått hoppa in… Det är ju svårt att anklaga företag för bristande resurser i samhället. Ungdomar tycks inte heller attraheras till gamla ”hederliga” hantverksyrken. Samtidigt drar försvaret och polisen i samma ungdomskullar. Knepigt.

 

13 hours ago, Shamrock said:

Förmodligen kommer ditt lidande att bli ännu värre när elräkningen dyker upp.

Det blir ju inte dyrare totalt, det ser jag inte som ett problem. Jag vet min ungefärliga förbrukning och kWh-priset finns på deras hemsida. Frågan är om elmätaren har inbyggd kalender:39: så att de i efterhand kan skilja mellan december och januari. Medelpriser per månad skiljer ju sig…

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Det blir ju inte dyrare totalt, det ser jag inte som ett problem. Jag vet min ungefärliga förbrukning och kWh-priset finns på deras hemsida. Frågan är om elmätaren har inbyggd kalender:39: så att de i efterhand kan skilja mellan december och januari. Medelpriser per månad skiljer ju sig…

Det är sant att det inte blir dyrare på grund av din trasiga elmätare. Jag syftade på den chock många har fått när de har mottagit sin elräkning för december. Med en fungerande elmätare har man ju i alla fall möjlighet att läsa av då och då och på så vis bli mer förberedd på hur stort belopp man skall betala. Elpriserna är ju som bekant skyhöga. Framförallt i prisområde 3 och 4. 
Jag har valt att ha timbaserad debitering av min elförbrukning. Elmätaren läser av förbrukningen timme för timme. På så vis kan jag förlägga laddning av elbilar och annan eltörstig utrustning i hemmet till tider på dygnet när elpriset är på den lägre delen av priskurvan. 
Om man har ett fastprisavtal eller ett rörligt snittpris på sin el behöver man ju inte bry sig om på vilken tid på dygnet man laddar sin bil etc. 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-18 at 23:17, calm said:

Jag försöker att förutsättningslöst se vad marknaden har att erbjuda vad gäller integrerat men har en del grundläggande krav på produkten.

 

1. Det helt avgörande är att ljudkaraktären som skall stämma med mitt ljudideal. Detta är ett oavvisligt krav och som gäller i alla lägen. Detta kan betecknas som mjukare än dagens många gånger "neutrala" och snarare åt det mörkholografiskt hållet med ett klangrikt mellanregisterområde och rundare i toppen.

 

2. Detaljrikt, transparent men inte knivskarpa konturer. En fast grundtonskärna omgiven av en mer konturmjuk övertonsskala med skimmer där det känns motiverat utan att det  går mot det extrema. Matchning till  signalkälle- och högtalarkaraktärer.

 

2. Jag tror på principen att de högtalare som jag håller som goda musikförmedlare kräver bra effekt och att kunna spela på en effekt som jag kallar crusing speed. Det innebär att förstärkaren  arbetar på en nivå där det låter helt avspänt och distortionsfritt i normalläge och att kraften ändå finns för både dynamik- och transientrik musik. Av den anledningen går tyvärr många effektsvaga rörförstärkare bort som passar bra till lättdrivna högtalare. A i lågefftläge och A/B. Anpassningsbar till övrig utrustning.

 

 

3. Bra strömhantering som jag tror är en förutsättning för god ljudkvalitet. ASR är extrem i detta avseende med sina tre PSU:er, men tyvärr för utrymmeskrävande.

Men det går att med ordentlig avskärmning internt komma en bra bit på väg. Bra effekt i PSU-delen med väldimensionerad  kondensatorbank och linjärt strömsteg.

 

4. Bra byggkvalitet som kan ha flera dimensioner. Robust konstruktion både vad gäller elektroniken och dess konstruktion. God uppbyggnad av volymkontroll. Högkvalitativa kontaktdon. Fler möjlighet till både balanserat och obalanserade anslutningar. Gärna med bandmonitor. 

 

5. Möjlighet till inbyggnadsmoduler om så önskas. DAC, MM/MC. Hörlursförstärkning bra att ha men inte nödvändig.

 

6. God tillgång till service både försäljningsmässigt och reparationsmässigt. Sverige eller Nordenbaserade argentur. Garantitider gärna över lagstadgade.

 

7. God yttre  och funktionell design. Avsaknad av meningslösa blingattiraljer. Tydlig display som kan ses från lyssningsplatsen. Fjärrkontroll av god kvalitet.

 

8. Märkesstatus är underordnad, men kan ha påverkan på andrahandsvärdet.

 

9. Hemlån är en förutsättning.

 

Ja det var kanske inte alla kriterier men det är de som jag kan lista för stunden och de viktigaste för mig.

 

Sökandet har knappt börjat och jag väntar på några fler lyssningar, som jag hoppas kan landa när produkterna är tillgängliga.

 

Calm

 

 

Den som kryssar i alla dina krav är Accuphase E-5000. Har hört den med flera olika högtalare, och den gör inte bort sig med någon. Inte ens de notoriskt svårdrivna Wilson Sasha Daw får den att storkna, där dyrare integrerade som t.ex. Dartzeel har kastat in handduken. Har även hört Dan d'Agostino Progression och Momentum integrerade och försteg/slutsteg i samma anläggning, men föredrog nog E5000 med Wilson när man såg till helheten i den anläggningen o rummet,  Missförstå mig rätt Danne låter kanon, men är oxå mycket dyrare än lilla E5000.

 

Har inte hört E5000 med Ktema, däremot har jag hört dem med A75 och P7500, som även de lät fantastiskt. Likasa Accordo och Accordo Essence.

 

E5000 är ett stort steg upp i ljudkvalitet om man jämför med gamla E480, då jag jämfört det med ett par Dynaudio Heritage Special.

 

Har själv flera produkter från Accuphase, kör med försteg o Riaa i huvudanläggningen och har slutsteg och tuner i anläggningen på ovanvåningen.

Link to comment
Share on other sites

I helgen anlände ett efterlängtat paket med avsändarort Linköping och Regal.

 

39 minutes ago, Kilgore said:

Den som kryssar i alla dina krav är Accuphase E-5000. Har hört den med flera olika högtalare, och den gör inte bort sig med någon. Inte ens de notoriskt svårdrivna Wilson Sasha Daw får den att storkna, där dyrare integrerade som t.ex. Dartzeel har kastat in handduken. Har även hört Dan d'Agostino Progression och Momentum integrerade och försteg/slutsteg i samma anläggning, men föredrog nog E5000 med Wilson när man såg till helheten i den anläggningen o rummet,  Missförstå mig rätt Danne låter kanon, men är oxå mycket dyrare än lilla E5000.

 

Har inte hört E5000 med Ktema, däremot har jag hört dem med A75 och P7500, som även de lät fantastiskt. Likasa Accordo och Accordo Essence.

 

E5000 är ett stort steg upp i ljudkvalitet om man jämför med gamla E480, då jag jämfört det med ett par Dynaudio Heritage Special.

 

Har själv flera produkter från Accuphase, kör med försteg o Riaa i huvudanläggningen och har slutsteg och tuner i anläggningen på ovanvåningen.

Accuphase 5000 är en av de som jag på förhand satt upp på min prospektlista som tänkbara alternativ och så snart som möjligt kommer att testa i jämförelse med ett annat alternativ Pilums integrerade. I första testomgången så gör jag en grovgallring för att utröna ljudprofil, gärna med neutrala högtalare som lyfter fram egenskaper från just förstärkaren och dess karaktär. I nästa steg kommer jag att söka testa hemma som är mitt krav för att kunna bedöma hur kandidaterna funkar med mina egna högtalare. Det är naturligtvis där själva avgörandet sker. Tack  för input!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calm said:

Accuphase 5000 är en av de som jag på förhand satt upp på min prospektlista som tänkbara alternativ och så snart som möjligt kommer att testa i jämförelse med ett annat alternativ Pilums integrerade.

 

kanske en röd Pilium så man inte missar den i anläggningen? :winking: spännande test hur som!

 

image.thumb.png.5aee589db990b39ab1c4de9480b7313c.png

Link to comment
Share on other sites

I helgen kom ett efterlängtat paket med avsändare från Linköping och Regal.

 

P1150896.jpeg.8c5d45a3c7c1dbadded0be4fa1e1561a.jpeg

 

P1150897.jpeg.57aee4a2bc39c14d172bc58ee30b9fe1.jpeg

 

P1150899.jpeg.2c6c90ca9a63a9a2dadadb4c62e415a7.jpeg

 

Regals högtalarkablar levereras i en praktisk men inte prålig pappförpackning och innerpåse i plast med blixtlås.  Bättre att lägga krutet på innehållet än på träbox eller små flightboxar i aluminium!

 

Kablarna andas kvalitet med en styv omslutning av isolering och nätstrumpa. Kablarna känns solida och mäter ca 2 cm i diameter.  Anslutningskablarna är försedda med, som i detta exemplar med bananer som känns precisa och med ett styvt fjäderben. De lär gå att få med spadar också. 

Anslutningskablarna har i båda ändarna en "byxa" i krympslang som kommer från en cylinder i något kompositmaterial med metallhylsor i ändarna i anslutning  till själva kabeln. På krympslangen vid anslutningen står ZERO samt >> rikningspilar. 

I förpackningen finns också en installationsanvisning och en "historiebeskrivning" om kabeln och dess bakgrund, samt en hänvisning till en inbränningsanvisning på företagets hemsida.

Återkommer efter installation och inbränning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calm said:

Riktigt snygg faktiskt, men svart är väl inte så dumt heller?

 

den ser bra ut i de flesta utföranden, stilren, slank och minimalistisk design. :smilingeyes: på en integrerad så kan jag sakna en fysisk volymkontroll på själva apparaten, men sånt där är ju mer på önskelistan än en faktiskt dealbreaker. från ett utseendemässigt perspektiv så förstår jag att de inte har någon. det viktiga är ju hur det låter och känns i övrigt.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, calm said:

Riktigt snygg faktiskt, men svart är väl inte så dumt heller?

 

Calm

Säkert en väldigt bra integrerad förstärkare men med en vikt på 100 kg (?!) inte något man flyttar på i första taget 🏋️‍ Såg nu att det finns två integrerade från Pilium, den ”lilla” väger bara 74 kg 😄

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

den ser bra ut i de flesta utföranden, stilren, slank och minimalistisk design. :smilingeyes: på en integrerad så kan jag sakna en fysisk volymkontroll på själva apparaten, men sånt där är ju mer på önskelistan än en faktiskt dealbreaker. från ett utseendemässigt perspektiv så förstår jag att de inte har någon. det viktiga är ju hur det låter och känns i övrigt.

Jo det finns ju fler kandidater på min prospektlista som saknar fysiskt volymkontroll på sina förstärkare, t.ex Gryphon. Bara man uppnår samma precision och kvalitet i funktionen så gör det inget om man har motsvarande funktion på fjärren istället. Men man kan inte sticka under stol med att det är en speciell känsla att vrida på riktigt kvalitativ volymratt, gärna med lite exklusiva klickljud inbyggda. Noterade  som kuriosa att Tesla nu kan levereras med rund ratt också. Sannolikt efter kritik för sin flygratt.  Calm

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hasse said:

Säkert en väldigt bra integrerad förstärkare men med en vikt på 100 kg (?!) inte något man flyttar på i första taget 🏋️♂️

 

varför ska man flytta på den? har man väl köpt den så ska den ingenstans sen... :winking:

 

i den här viktklassen så kan jag tycka ett hemkörning och installation kan ingå från den snälla återförsäljaren... :hotface:

 

minstingen (modellen under den på bilden) väger dock in på endast 74 kg.... :biceps:

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

varför ska man flytta på den? har man väl köpt den så ska den ingenstans sen... :winking:

 

i den här viktklassen så kan jag tycka ett hemkörning och installation kan ingå från den snälla återförsäljaren... :hotface:

 

minstingen (modellen under den på bilden) väger dock in på endast 74 kg.... :biceps:

Varje seriös återförsäljare är väl försedd med liten gaffeltruck eller bärarlag? :winking: Det kallas ju tung high end ibland !:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calm said:

Varje seriös återförsäljare är väl försedd med liten gaffeltruck eller bärarlag? :winking: Det kallas ju tung high end ibland !:grin:

 

Calm

 

Varje seriös återförsäljare är i vilket fall väl försedd med minst ett diskbråck. :-)

 

Lita aldrig på en hifi-försäljare utan diskbråck, eller en smal kock. Gammalt gammalt ordspråk

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calm said:

som alltid matchningen är avgörande.

Jag skickar med tyska Stereos värderingar av tester de gjort under åren. Procenten anger deras värdering av ljudkvalitet och stjärnorna prisvärdhet i förhållande till kvalitet. Dessa resultat säger inte så mycket eftersom vi inte vet vad de testat med och vad söker för kvalitet. Men listan kan ju ändå användas som idébank. Fast jag är rätt så enig med dem om Aesthetix Mimas inklusive prisvärdhet…
 

37FE3FC1-940B-47F5-8A0C-92816EC67433.jpeg A000F0C1-827B-4A87-9BBE-DCE2E63C3999.jpeg

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Bebop said:

Jag skickar med tyska Stereos värderingar av tester de gjort under åren. Procenten anger deras värdering av ljudkvalitet och stjärnorna prisvärdhet i förhållande till kvalitet. Dessa resultat säger inte så mycket eftersom vi inte vet vad de testat med och vad söker för kvalitet. Men listan kan ju ändå användas som idébank. Fast jag är rätt så enig med dem om Aesthetix Mimas inklusive prisvärdhet…
 

37FE3FC1-940B-47F5-8A0C-92816EC67433.jpeg A000F0C1-827B-4A87-9BBE-DCE2E63C3999.jpeg

Intressant läsning. Stereo känner jag inte till men säkert en välrenommerad tidning.

Listningen innehåller en del av mina "prospekts" som ligger högt på listan t.ex. Accuphase, Gryphon och Moon. Kanske Aesthetix Mimas borde testas?

Som alltid när man läser test så får man beakta recensenternas ljudmässiga preferenser och läser man regelbundet så lär man sig så småningom vad de gillar. Jag läser numera egentligen inte annat än på produkter av särskilt intresse och då ofta via fabrikanternas hänvisningar. Då vet man inte om det blir ett helt objektivt urval, men har flera samstämmiga uppfattningar så tycker jag att det stärker case:t. Läste både Sterophile och TAS regelbundet under många år men lagt detta på hyllan. Det finns ju bra nättidningar också.

Tack för listan!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

en del av mina "prospekts" som ligger högt på listan

Om man ändå tar till sig procenten så bör man notera att i vänsterstapeln så skiljer det endast 5%-enheter. För att ta ett exempel på märken jag nämnde tidigare; Aesthetix Mimas låter en procent bättre än Audio Flight FLS10. Vari bestod det, kan man ju fundera på. Om man ser det som kluster inom 5% eller 10% så kanske den har mer bäring. Men sedan kommer ändå det här med anpassning till högtalare, smak och liknande.

Link to comment
Share on other sites

För jämförelse lägger jag även upp tyska Stereplay’s motsvarande lista. De har inte riktigt samma testade maskiner men en del finns i båda listorna. Tyskarna gillar att strykturera och klassificera. ”Klang” (i vänstra kolumnen) är samma som ljudkvalitet. I andra kolumnen har ”Punkte”. Den är tänkt så att den skall jämföras med motsvarande tal för t ex högtalare, skivspelare, pickup och dac. I ditt fall med Ktema som fick 91 ”Punkte” så är det en perfekt matchning med Luxman L-595A SE. Så köp en sådan, det kan inte bli bättre. Siffrorna ger klara besked…. :grinquint: 

64F0E323-8855-4CC5-BD77-444BAF3D5525.jpeg

4BF712DA-9520-4EA5-9336-367A1064C314.jpeg

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

För jämförelse lägger jag även upp tyska Stereplay’s motsvarande lista. De har inte riktigt samma testade maskiner men en del finns i båda listorna. Tyskarna gillar att strykturera och klassificera. ”Klang” (i vänstra kolumnen) är samma som ljudkvalitet. I andra kolumnen har ”Punkte”. Den är tänkt så att den skall jämföras med motsvarande tal för t ex högtalare, skivspelare, pickup och dac. I ditt fall med Ktema som fick 91 ”Punkte” så är det en perfekt matchning med Luxman L-595A SE. Så köp en sådan, det kan inte bli bättre. Siffrorna ger klara besked…. :grinquint: 

64F0E323-8855-4CC5-BD77-444BAF3D5525.jpeg

4BF712DA-9520-4EA5-9336-367A1064C314.jpeg

Det känns tryggt att kunna förlita sig på tabeller.:grin: Då kanske man knappt behöver lyssna? 

Skämt åsido, så noterar jag att T+A PA 3100 HA ligger i topp på båda listorna. En kanske i andra sammanhang inte så vanligt förekommande förstärkare som ser intressant ut. Sedan är nog vikten av klangparametern helt avgörande och att den överensstämmer med egna preferenser. Tål nog en närmare undersökning.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Om man ändå tar till sig procenten så bör man notera att i vänsterstapeln så skiljer det endast 5%-enheter. För att ta ett exempel på märken jag nämnde tidigare; Aesthetix Mimas låter en procent bättre än Audio Flight FLS10. Vari bestod det, kan man ju fundera på. Om man ser det som kluster inom 5% eller 10% så kanske den har mer bäring. Men sedan kommer ändå det här med anpassning till högtalare, smak och liknande.

Verkligen inte lätt att utläsa något när det endast skiljer någon procent 😳

Betygen gällande prisvärdhet kanske kunde vara mer intressanta men med tanke på de extrema prishöjningar som kommit från många (de flesta?) leverantörer så kanske det inte går att få ut något av det heller 🤔

Link to comment
Share on other sites

Packade upp Regals högtalarkabel i går och körde den utan vidare uppmärksamhet och koncentrerad lyssning eftermiddagen och kvällen. Gick omkring och stökade lite i lägenheten, men kunde redan "out of the box" konstatera några saker. Mer detaljer och rymd än min ordinarie Audience AU 24 som är mjukare i sin karaktär. Körde den  på svag volym under hela natten för att ha den strömsatt hela tiden. Anders rekommenderar minst 40 timmars inbränning som bas och ytterligare förbättringar därefter.

 

Körde som första skiva idag Donald Fagens Morf the Cat som är en utmärkt test över både komplex ljudbild, musikaliskt och instrumentellt intressant. Redan nu kan jag uppfatta både en klarare basgång som ligger och taktsätter på ett tydligt sätt, men också trummorna och diverse klaviaturinstrument och blås. Sången och backgrunds körande också mer utmejslade och klarare.

 

Nu skall jag låta den gå ytterligare några dygn för att så småningom göra en mer ingående analys. Men så här långt klart intressant.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite mer på T+A  PA 3100 HV  https://www.ta-hifi.de/en/audiosystems/hv-series/pa-3100-hv-integrated-amplifier/  verkar intressant och har fått genomgående bra recensioner i de stora hifi-tidningarna . Ett bra tecken när flera samfällt kommer till ungefär samma slutsatser.

En intressant funktion i sammanhanget är att det också finns en EQ funktion som extra tillval, annars är det en rak och enkel integrerad förstärkare, men som kan användas separat som förförstärkare också, men med flera balanserade ingångar än som är brukligt i sammanhanget. Samt hörlursutgång.  Som kuriosa såg jag att man kan i princip få den i vilken färg som helst. Tål nog att granskas vidare och lyssnas till som ett prospekt. Men som vanligt smakar det så kostar det.

Det är ju snart mässa i Sthlm också så man kan ju alltid hoppas att man hittar något spännande där också. Sist blev det upptakten till min Moonriver 404, som jag numera kör på daglig basis, men som är destinerad till landet och systemet där och mina Sf Electa Amator II. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...