Jump to content

Våren började i moll och kanske slutar i sprittande dur till hösten eller kanske en ny vår. Eller är jag redan i mål????.........


calm

Recommended Posts

1 hour ago, calm said:

Var några månader sedan jag spelade på min Studer 807

Va? Har’u fastnat i streamingens lätta sätt för att få ljud ur burkarna:winking:? Här rullar bandaren varje dag och alla band som jag tog med ut till stugan är nu spelade och det låter riktigt bra.

Hoppas att du får den återställd så du kan testa den via Moonriver. 

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

Va? Har’u fastnat i streamingens lätta sätt för att få ljud ur burkarna:winking:? Här rullar bandaren varje dag och alla band som jag tog med ut till stugan är nu spelade och det låter riktigt bra.

Hoppas att du får den återställd så du kan testa den via Moonriver. 

 

/byZan

 

Ja det är tyvärr lättjan som ibland sätter in.:grin: Lite som när man på 80-talet tyckte det var enkelt och praktiskt att spela CD.

Fick  dessbättre tag på tryckrullen hos Revox- online.de och hoppas att de inte använder PostNord för då kan man förmodligen få vänta. Beställde rengöringsset också så jag kan underhålla, men vill minnas att mild tvållösning är det bästa för gummi. Så snart snurrar bandaren förhoppningsvis igen. Hoppas bara att debaclet inte sabbat Patricia allt för mycket. Det bandet är lite unikt och gillat.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det verkar dessvärre som delarna till min Studer A807 fastnat någon stans i posthanteringen. Orderdatum 5/1 och skickat dagen efter. Misstänker att vårt eminenta postbolag (Postnord) dessvärre är involverat igen. Hoppas att de kommer i vart fall nästa vecka.

 

I mellantiden har jag varit på min första runda med lyssning av integrerade förstärkare för att grovsortera lite initialt utifrån ljudsignatur. Första testet var D´Agostino Progression Integrated Amplifier, kopplade till ett par YG Haily 2.2 högtalare och en dCS Rossini CD. Allt kablagerat med Nordost Odin, interconnect, högtalarkablar och nätkablar. Mina förväntningar var på hög detaljrikedom, upplösning och dynamik och sammanfattningsvis en precis och kanske lite kall presentation. Tyvärr stämde det och de pianospår jag hade med mig blev något för hårda och lite i avsaknad av resonansdjup och mer sträng än mjukhet. Det var först sedan det spelades Jan Johansson, Jazz på svenska, som den musikaliska mjukheten och organiska känslan kom fram på ett mer naturtroget sätt. Men Bobo Stensons pianospel i Natt på War Orphans, var på gränsen att bli dissonant och det sammanhänger med inspelningen som gränsar till överstyrning. Lite mjukhet i systemet klarar den gränsen. Så i första heatet så går denna förstärkare bort utifrån mina preferenser, men som alltid så handlar detta om matchning totalt. Men med ett par mera "mjuka" högtalare som YG:s nya Cairn-serie skulle det säkert låta annorlunda.

Det var första testet. Fler lär komma och jag har ytterligare ett att redovisa redan nu........

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hmm! Jag lyssnade själv på en D’Agostino för kanske ett år sedan och vad jag minns så var den inte alls så som du beskriver den, men det var med mina öron och helt annan kringutrustning. Det är som du skriver, en fråga om matchning och den är nog den viktigaste parametern för ens ljudideal? 

Ska bli kul att se vart detta tar vägen och jag vet att du går grundligt fram för att hitta det ”perfekta ljudet” för dina öron. Kör på, jag följer tråden med spänning:thumbsup:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

Vad är det du söker @calm för kvaliteer hos en förstärkare, som inte redan finns i din ASR-förstärkare?

Egentligen är jag mycket nöjd med ASR:n och dess unika ljudkaraktär och därför har den varit så länge i mitt system, längre än någon annan komponent. Men den är utrymmeskrävande tyvärr med sin huvudenhet och sina tre PSU:er. Varje PSU motsvarar storleken av en modern integrerad förstärkare. Men kanske är det också så att jag med åldern behöver kompensera för en något avtagande hörsel. Jag skulle gärna köpa en ny ASR ur ljudsynpunkt, men ser ingen mening med det. Är därför ute efter en integrerad förstärkare, i en låda, med i princip samma ljudkaraktär som ASR:n men med kanske något mer "vässat" diskantområde. Men balansgången är hårfin och jag köper inte riktigt dagens trender om högupplöst, transparent och superdetaljerat. För mig ligger magin i ett välutvecklat mellanregisterområde där klangen är viktigast. I det jag hittills hört är just dessa superegenskaper och då tappar man lätt den musikaliska känslan på bekostnad av perfektion. I mina öron blir detta lätt könlöst.

Jag har fortfarande en del att testa och ser fram emot kommande lyssningar, där jag har några på gång. Skall redovisa en lyssning till som gjordes i helgen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Lyssning nummer två blev en mera positiv upplevelse jämfört med den första.

Systemet bestod av Moonförstärkare i 600-serien kopplat till ett par Gryphon Mojo-s stativhögtalare. dCS Cd-spelare. Kablaget delvis Nordost på högtalardelen. Antar även här Odin.

Detta system var mer i min smak. Mer mjukhet i toppen, men också detaljer, mellanregisterklang med resonans och strängljud i pianopresentation. Mycket bra röstbehandling. Basområdet utan alltför torr presentation. Dynamik och transientförmåga helt ok. Jag är mest ute efter en  mörkholografisk presentation, där instrumenten  visserligen framstår enskilt mot en mörk bakgrund men utan att vara knivskarpt profilerade som solitärer i ljudbilden. Det stämmer inte med mina liveupplevelsen där klang och samklang är avgörande för den musikaliska upplevelsen. Moons ljudprofil tilltalar mig och jag har hört den i olika sammanhang med positiv musikalisk framställning. Så detta tål att utforska vidare, men skall naturligtvis kompletteras med flera alternativ. I hifi-sammanhang skall man aldrig ha bråttom och jag sitter inte i sjön. I synnerhet när jag nu gillar Moonriver-förstärkaren mer och mer och som växer i mina öron. Att den fått så bra recensioner förvånar mig inte. Men räcker kraften till med sina 50 watt? ASR:n har närmare 300 watt och Ktêman kräver kraft för att blomma ut ordentligt.

Fortsättning följer......

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ett par tips att gräva bland:

 

  • McIntosh har flera integrerade i olika storlekar inklusive hybrider med smårör i förstärkardelen. Dessa håller normalt 10 år och är enkla och relativt billiga och enkla att byta. Dessutom tonkontroller för lite mer anpassning till egen smak
  • Luxman har också en del omtyckta modeller i både A- AB-klass. 
  • Jag blev förtjust av Yamahas nya integrerade förstärkare på en demo. De är definitivt inte skarpa.
  • Italiensk Audiaflight brukar också anses ha en mer avrullad tonal kvalitet. Hur det är med deras senaste modeller vet jag inte. Om jag inte missminner mig har Marten tagit in dessa i sitt sortiment.
  • Aesthix Mimas hybrid hade varit en het kandidat hos mig. Kan fås med både dac och potent riaasteg.
  • Accuphase E-4000 har bra med pulver. Deras champagnefärg är kanske lite svår att matcha.
  • Rotels Michiserie hörde jag på en Ortofondemo i Köpenhamn. Det lät riktigt bra. Där saknas definitivt inte kraft. Vill minnas de hade 500-600 Watt vid 8 Ohm

90613DBA-88F3-4E38-8171-4D72753A8F47.jpeg  62D369F5-E0C8-4733-BC56-991B06C4BA57.jpeg  E8C43F84-727F-4027-882A-95D9E500906A.jpeg  CCC41A65-70FF-4015-9CA8-1A287CC0F4DD.jpeg
 

26FDF733-6C69-4B49-82E9-EB37A1E94BCE.jpeg  AE8BB6EF-ADDA-491E-8BD5-BDB387187F20.jpeg
 

C0A8E0AB-745B-4D27-936A-82DF08F98A04.jpeg  97A209F0-276C-464E-96E0-BB45C398A339.jpeg

 

5C216D60-DEA8-4E52-9DA9-E35A12D3F565.jpeg   06DA3FA5-D8B9-48B2-8360-EA259AEE3234.png
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, calm said:

, men som alltid så handlar detta om matchning totalt.

 

7 hours ago, calm said:

Men balansgången är hårfin och jag köper inte riktigt dagens trender om högupplöst, transparent och superdetaljerat

Calm

 

Jag tycker det låter som en kul grej du håller på med. Spänd på fortsättning och analys av dina övningar. 

 

Kommer här med några personliga synpunkter. 

 

Du skriver om matchning, det tror jag är huvudet på spiken. Tex ang Dan d'Agostiono upplevelsen.

Håller verkligen med om trenden som finns och har varit efter ca 2010. Tekniska inovationer har lyckats behandla signalen så att mer kommer ut, rent tekniskt... jag tror det har förblindat och man har missat att det också skall vara kul att lyssna, men jag tror det börjar hända något hos flera tillverkare mot det mer lyriska och mer känslosamma ljudet/återgivningen. Det säger inte per automatik att det blir blurrigt, blött och oprecist. Ett exempel är tex Sonus faber som blivit mer och mer tekniskt korrekta i kurvor och annat. Det har varit framgångsrikt, de låter bra och har kvar sin grundkaraktär men har blivit lite mer som trenden är nu, men så släpper de en stativhögtalare som de själva medvetet voicat att inte mäta korrekt men att åta kul och en i stort sätt enig världspress går ner i kontrollerad spagat och applåderar.  Många tycker det är en av de bästa stativare de hört och den är medvetet trimmad att inte vara "korrekt"!!! Jag föll så hårt för den att jag spontanköpte ett par. Visst är det en smaksak men lite intressant är det. 

Eftersom du kommer från Serblin Ktema med samma grundtanke så har du kanske ganska olika högtalare mot YG Haily för att bedöma förstärkaren tror jag. Båda är mycket bra men har olika karaktär och det kommer påverka upplevelsen av förstärkaren så mycket att jag tycker du måste ta hem och testa för att veta på riktig, om du tycker det är viktigt.

 

Jag har hört ditt system 2 ggr och läst, skrivit och talat med dig om ljudåtergivning. Av allt som jag förstår om hur du gillar att det låter och när du också skriver följande...

 

7 hours ago, calm said:

Är därför ute efter en integrerad förstärkare, i en låda, med i princip samma ljudkaraktär som ASR:n men med kanske något mer "vässat" diskantområde. Men balansgången är hårfin och jag köper inte riktigt dagens trender om högupplöst, transparent och superdetaljerat. För mig ligger magin i ett välutvecklat mellanregisterområde där klangen är viktigast. I det jag hittills hört är just dessa superegenskaper och då tappar man lätt den musikaliska känslan på bekostnad av perfektion. I mina öron blir detta lätt könlöst.

 

... så jag tror att Gryphons ljud borde passa ditt system. Diablo 300 är en unikt bra produkt enligt min mening. Den har en vässad diskant utan att bli analytisk eller hård, mängder av kraft jag aldrig hört tryta och en organiskt fin textur i hela registret. Jag tror den skulle passa dig. Men test krävs så klart. 

 

Det finns så klart en del spännande annat också.

Hörde en Pilum integrerad förstärkare hos Perfect Sense som lät riktigt riktigt bra när vi körde den på bla Stenheim. Den hade jag lånat ett öra till också.

 

7 hours ago, calm said:

Men räcker kraften till med sina 50 watt?

 

Tror inte det. Du kommer nog behöva mycket ström tex många watt eller på annat sätt. Watt är inte allt, men kan vara otroligt viktig del i det hela. Hos mig är det så.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

 

Jag tycker det låter som en kul grej du håller på med. Spänd på fortsättning och analys av dina övningar. 

 

Kommer här med några personliga synpunkter. 

 

Du skriver om matchning, det tror jag är huvudet på spiken. Tex ang Dan d'Agostiono upplevelsen.

Håller verkligen med om trenden som finns och har varit efter ca 2010. Tekniska inovationer har lyckats behandla signalen så att mer kommer ut, rent tekniskt... jag tror det har förblindat och man har missat att det också skall vara kul att lyssna, men jag tror det börjar hända något hos flera tillverkare mot det mer lyriska och mer känslosamma ljudet/återgivningen. Det säger inte per automatik att det blir blurrigt, blött och oprecist. Ett exempel är tex Sonus faber som blivit mer och mer tekniskt korrekta i kurvor och annat. Det har varit framgångsrikt, de låter bra och har kvar sin grundkaraktär men har blivit lite mer som trenden är nu, men så släpper de en stativhögtalare som de själva medvetet voicat att inte mäta korrekt men att åta kul och en i stort sätt enig världspress går ner i kontrollerad spagat och applåderar.  Många tycker det är en av de bästa stativare de hört och den är medvetet trimmad att inte vara "korrekt"!!! Jag föll så hårt för den att jag spontanköpte ett par. Visst är det en smaksak men lite intressant är det. 

Eftersom du kommer från Serblin Ktema med samma grundtanke så har du kanske ganska olika högtalare mot YG Haily för att bedöma förstärkaren tror jag. Båda är mycket bra men har olika karaktär och det kommer påverka upplevelsen av förstärkaren så mycket att jag tycker du måste ta hem och testa för att veta på riktig, om du tycker det är viktigt.

 

Jag har hört ditt system 2 ggr och läst, skrivit och talat med dig om ljudåtergivning. Av allt som jag förstår om hur du gillar att det låter och när du också skriver följande...

 

 

... så jag tror att Gryphons ljud borde passa ditt system. Diablo 300 är en unikt bra produkt enligt min mening. Den har en vässad diskant utan att bli analytisk eller hård, mängder av kraft jag aldrig hört tryta och en organiskt fin textur i hela registret. Jag tror den skulle passa dig. Men test krävs så klart. 

 

Det finns så klart en del spännande annat också.

Hörde en Pilum integrerad förstärkare hos Perfect Sense som lät riktigt riktigt bra när vi körde den på bla Stenheim. Den hade jag lånat ett öra till också.

 

 

Tror inte det. Du kommer nog behöva mycket ström tex många watt eller på annat sätt. Watt är inte allt, men kan vara otroligt viktig del i det hela. Hos mig är det så.

Jodå är fullt medveten om att samtliga faktorer vid lyssningen av DÁgostinon egentligen pekade åt samma håll, nämligen neutralt och möjligen åt det mer analytiska hållet. YG+dCS+ Odin + D´Agostinos förstärkare. Med de nya YG eller mina Ktêma och MSB-drive/DAC och andra kablar hade det låtit annorlunda, men förmodligen inte mjukt ändå.. Men jag tycker att man inte bör göra för mycket ändringar i grundtonen i en komponent så som den sannolikt är tänkt och konstruerad för. Då är jag rädd att man också gör våld på den musikaliska känslan och det blir någon form av anpassning till det egna idealet, istället för hur den var tänkt.

När jag hörde  min Moonriver för första gången på Hem i Stockholm, grep den tag i mig med sin naturliga mjukhet och harmoni som kom fram tack vare att Focal i mina öron inte är de mest mjuka högtalare jag kan tänka mig, utan snarare neutrala mot det analytiska hållet. Grundkaraktären blev densamma i Gbg och då också i med riaat. Samma sak när jag lyssnade på ASR:n för första gången med ett par Vandersteen av äldre modell, minns inte vilken. När den kom hem till mig så blev resultatet detsamma med mina Sf Amati Homage Anniversario som ändå var var åt det mera mjuka hållet än senare modeller efter ägarbytet. De ändrade redan i Futuran sin karaktär mot det mer "korrekta" hållet. Den högtalare som ligger närmast det gamla Srblin-soundet är nog Il Cremonese. Intressant att det verkar gå åt ett annat sound igen. Vilken stativare pratar vi om nu, har sedan länge tappat greppet om modellbytena? Nya Extreman?

Jag skall testa lite annat som Accuphase, Gryphon och även Pilum fanns med på min ursprungslista.

@Beboppåminde mig om Audiaflight som jag tycker också verkar intressant  och som Klarsund har i sitt stall. Även andra på hans tipslista kan vara av intresse.  Jag är också lite nyfiken på Grandinote som jag läst om. En italienare  trivs kanske  bäst med en landsman? :winking:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Ett par tips att gräva bland:

 

  • McIntosh har flera integrerade i olika storlekar inklusive hybrider med smårör i förstärkardelen. Dessa håller normalt 10 år och är enkla och relativt billiga och enkla att byta. Dessutom tonkontroller för lite mer anpassning till egen smak
  • Luxman har också en del omtyckta modeller i både A- AB-klass. 
  • Jag blev förtjust av Yamahas nya integrerade förstärkare på en demo. De är definitivt inte skarpa.
  • Italiensk Audiaflight brukar också anses ha en mer avrullad tonal kvalitet. Hur det är med deras senaste modeller vet jag inte. Om jag inte missminner mig har Marten tagit in dessa i sitt sortiment.
  • Aesthix Mimas hybrid hade varit en het kandidat hos mig. Kan fås med både dac och potent riaasteg.
  • Accuphase E-4000 har bra med pulver. Deras champagnefärg är kanske lite svår att matcha.
  • Rotels Michiserie hörde jag på en Ortofondemo i Köpenhamn. Det lät riktigt bra. Där saknas definitivt inte kraft. Vill minnas de hade 500-600 Watt vid 8 Ohm

90613DBA-88F3-4E38-8171-4D72753A8F47.jpeg  62D369F5-E0C8-4733-BC56-991B06C4BA57.jpeg  E8C43F84-727F-4027-882A-95D9E500906A.jpeg  CCC41A65-70FF-4015-9CA8-1A287CC0F4DD.jpeg
 

26FDF733-6C69-4B49-82E9-EB37A1E94BCE.jpeg  AE8BB6EF-ADDA-491E-8BD5-BDB387187F20.jpeg
 

C0A8E0AB-745B-4D27-936A-82DF08F98A04.jpeg  97A209F0-276C-464E-96E0-BB45C398A339.jpeg

 

5C216D60-DEA8-4E52-9DA9-E35A12D3F565.jpeg   06DA3FA5-D8B9-48B2-8360-EA259AEE3234.png
 

 

 

Tack @Bebophade faktiskt glömt Audiaflighten som på pappret verkar vara mycket intressant. Klarsund har argenturen så den borde vara tillgänglig för provlyssning. När man gräver lite så tycks det som integrerat trots allt har en egen nisch även i det högre segmenten.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker det låter som en kul grej du håller på med. Spänd på fortsättning och analys av dina övningar. 

Ja, Superkul att få följa med på denna resa.

6 hours ago, calm said:

När man gräver lite så tycks det som integrerat trots allt har en egen nisch även i det högre segmenten.

Så är det kanske och kanske inte så lätt att välja och definitivt inte få chansen att testa allt som finns på marknaden. Några kanske man kan bortse ifrån när man läser specifikationerna? Sedan finns det säkert några som man inte ens vet finns, men å andra sidan så - det man inte vet vet man inte!

 

Antar att @calm gör detta enbart eller i första hand för att minska antalet enheter i systemet? För rent ljudmässigt skulle iaf jag vara nöjd alla dagar i veckan med det som redan finns. Inget lätt jobb du har att försöka hitta något jämförbart mot tidigare, men med öppet sinne och en inställning om att det "ska gå” att komma väl så nära så är det en halv seger. Enda fram tror jag kan bli svårt och det säger jag baserat på min egen resa tidigare ute i stugan, men att det kommer att bli riktigt bra är jag övertygad om.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Intressant att det verkar gå åt ett annat sound igen. Vilken stativare pratar vi om nu, har sedan länge tappat greppet om modellbytena? Nya Extreman?

 

Jag tänkte på Electa Amator III. Står mycket om detta i min tråd.:smile:

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag tänkte på Electa Amator III. Står mycket om detta i min tråd.:smile:

Ja det har jag nog säkert läst men glömt. Får skylla på min ålder. :smile: Grattis!

Har själv Electa Amator II på landet. En underbar högtalare med den rätta musikaliska känslan. Med det  höj- och sänkbara trästativet som är ett konstverk i sig och därför ett objekt som kan säljas på Bukowskis auktioner. Som detta par som jag tyvärr missade. https://www.bukowskis.com/sv/lots/778830-hogtalare-ett-par-electa-amator-ii-sonus-faber-italien :weary:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

När man gräver lite så tycks det som integrerat trots allt har en egen nisch även i det högre segmenten.

Ja, det finns en hel del men det krävs ett öppet sinne för att ”våga prova”. Med det menar jag att skaka av sig gamla dogmer som i vart fall jag varit fånge av. De byggdes upp hos mig på 70/80-talet när japanerna härskade hifi-världen med Yamaha, Technics, Sansui, Pioneer, JVC, Kenwood, Hitatchi, Sony, Luxman och kanske någon till. 
 

Därefter började det hända lite från inte minst här i Europa. Nya effektstarkare förstärkare som kunde hantera svårare högtalarlaster lanserades från framför allt Electrokompaniet i Norge som byggde på nya koncept, s k TIM-fria förstärkare (Transient Modulent Distorsion) från den finske ingenjören Matti Ottala. Många tillverkare hängde på och det dök upp fler nyheter från framför allt Europa och USA. Rörförstärkare kom också i ropet. Japanerna ovan satsade på volymprodukter och flerkanaliga hembioreceivers eller lämnade hifisektorn som t ex Hitatchi, Sansui, JVC och Kenwood. Marantz blev japansk osv. Några togs upp av hifi-klubben och då blev bra produkter dåliga över en natt av imageskäl bland puritanerna. Jag följde med i samma race. Dessvärre tenderar vi att fastna i samma skruvtving oavsett vad som sedan händer.

 

Ett bra exempel på det är Yamahas, Luxmans och Technics nya förstärkare och i viss mån Marantz, framför allt deras instegssortiment. Jag har varit på en del demos av dessa. Jag var rätt skeptisk inledningsvis och hade inte direkt några större förväntningar men jag har svängt om. Det finns mycket kunnande i Japan och en hel del utveckling. Jag är imponerad av framför allt Yamahas nya prylar som jag menar kan matcha det mesta. Technics visningar på HEM senaste åren tycker jag hör hemma i toppen. Bekanta i Kristianstad har visat vad nya Luxman-förstärkare förmår. Sedan finns ju också Esoteric som är ett kompetent företag.

 

Skulle jag tänka mig köpa någon av dessa? Jag vet inte, men jag skulle gärna låta de få en chans. Jag har fortfarande en liten släng av fåfänga att japanerna inte är tillräckligt bra. Det bygger dock inte på empiriska jämförelser, enbart känslor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker att förutsättningslöst se vad marknaden har att erbjuda vad gäller integrerat men har en del grundläggande krav på produkten.

 

1. Det helt avgörande är att ljudkaraktären som skall stämma med mitt ljudideal. Detta är ett oavvisligt krav och som gäller i alla lägen. Detta kan betecknas som mjukare än dagens många gånger "neutrala" och snarare åt det mörkholografiskt hållet med ett klangrikt mellanregisterområde och rundare i toppen.

 

2. Detaljrikt, transparent men inte knivskarpa konturer. En fast grundtonskärna omgiven av en mer konturmjuk övertonsskala med skimmer där det känns motiverat utan att det  går mot det extrema. Matchning till  signalkälle- och högtalarkaraktärer.

 

2. Jag tror på principen att de högtalare som jag håller som goda musikförmedlare kräver bra effekt och att kunna spela på en effekt som jag kallar crusing speed. Det innebär att förstärkaren  arbetar på en nivå där det låter helt avspänt och distortionsfritt i normalläge och att kraften ändå finns för både dynamik- och transientrik musik. Av den anledningen går tyvärr många effektsvaga rörförstärkare bort som passar bra till lättdrivna högtalare. A i lågefftläge och A/B. Anpassningsbar till övrig utrustning.

 

 

3. Bra strömhantering som jag tror är en förutsättning för god ljudkvalitet. ASR är extrem i detta avseende med sina tre PSU:er, men tyvärr för utrymmeskrävande.

Men det går att med ordentlig avskärmning internt komma en bra bit på väg. Bra effekt i PSU-delen med väldimensionerad  kondensatorbank och linjärt strömsteg.

 

4. Bra byggkvalitet som kan ha flera dimensioner. Robust konstruktion både vad gäller elektroniken och dess konstruktion. God uppbyggnad av volymkontroll. Högkvalitativa kontaktdon. Fler möjlighet till både balanserat och obalanserade anslutningar. Gärna med bandmonitor. 

 

5. Möjlighet till inbyggnadsmoduler om så önskas. DAC, MM/MC. Hörlursförstärkning bra att ha men inte nödvändig.

 

6. God tillgång till service både försäljningsmässigt och reparationsmässigt. Sverige eller Nordenbaserade argentur. Garantitider gärna över lagstadgade.

 

7. God yttre  och funktionell design. Avsaknad av meningslösa blingattiraljer. Tydlig display som kan ses från lyssningsplatsen. Fjärrkontroll av god kvalitet.

 

8. Märkesstatus är underordnad, men kan ha påverkan på andrahandsvärdet.

 

9. Hemlån är en förutsättning.

 

Ja det var kanske inte alla kriterier men det är de som jag kan lista för stunden och de viktigaste för mig.

 

Sökandet har knappt börjat och jag väntar på några fler lyssningar, som jag hoppas kan landa när produkterna är tillgängliga.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som @Bebopatt de japanska tillverkarna gör mycket bra förstärkeri och jag har haft en del av dem under hifi-resans gång. Vi har fortfarande i familjen en Esoteric CD-spelare som tyvärr haft sina problem och svårigheter att hitta kompetent service är på den negativa sidan. Vet däremot inte vad gäller andra japanska märken. Däremot så blir jag inte riktigt tagen av deras ljudkaraktär som jag ibland upplever som lite intetsägande. Visserligen fullt kompetenta och korrekta men utan att sticka ut åt något särskilt håll. Vill ha mer värme och glöd. Marantz var för mig drömmen när jag var yngre och deras funktion och design tilltalade mig då, men kanske inte på samma sätt idag. Electrocompaniet gillar jag mycket om man ser till ljudkaraktären. Har haft deras integrerade för många år sedan,  men en rasslande volympotentiometer blev lite för mycket trassel och reparationer. Deras klassiska slutsteg Nemo var lite av en våt dröm, men förstegen upplevde jag som inte varande på samma nivå. Ljudmässigt så imponerade det nya slutsteget AW800 på mig. Både på HEM och Gbg med KEF Blade. Ett annat märke som tyvärr inte kommit till sin fulla rätt i Sverige är Musical Fidelity som gjort mycket bra integrerade förstärkare. Tänker på Nuvistan och Trevistan och någon i KW-serien. Har ägt några som Trevistan, KW 850 och  Supercharger 750 tror jag de hette. Men ständiga modellbyten blev lite för mycket kan jag uppleva, utan en långsiktig stabilitet i utbudet som känns förtroendefullt. Tillgodose allas önskemål blir ibland att man inte står för något speciellt i slutändan,  tyvärr.

 

Italienarna tycker jag har alltid levererat på hög nivå, både ljudmässigt och tekniskt. I München stötte jag på ett för mig okänt märke som hette K2 som enligt mitt sätt att lyssna levererade på mycket hög nivå. Likaså Aqua som har mycket på den digitala sidan som tilltalar mig och som visades i Gbg. Audiaflight och Grandinote blir jag nyfiken på eftersom de flesta verkar tycka att de låter annorlunda. Men i vilken mening vet jag inte och därför vore intressant att undersöka. Tyvärr är Grandinotes Shinai något för effektsvag är jag rädd och möjligen lite för utrymmesvis för stor. Men det finns en dual monoenhet som delas i två lådor och som är starkare. Men om det ändå räcker vet jag inte. Likaså med Phatos som vi har i familjen.

 

Jag detta var lite allmänna funderingar, men jakten går vidare. Det återstår en del att testa och det är ett nöje i sig och kommer ta tid.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Muffin said:

9914E7A7-7739-4FC3-89C6-E5A6356EB6C2.jpeg.068439b0fa90edae0c709b6a22dd50b9.jpeg

 

Pass Labs Int-250 kan vara intressant @calm 👍

Jo Pass Labs har jag sneglat på men,  men är osäker på om ljudet riktigt tilltalar mig. I vart har jag inte haft någon känslomässig upplevelse när jag lyssnat på dem tidigare. Men som sagt matchningen kan varit problemet. Demas ofta med Focal-högtalare, men mina Ktêma kanske skulle kunna funka bättre i mina öron? Annars mycket bra konstruktioner har jag förstått. En fundering generellt är varför man tar till mätare av olika slag i förstärkare? Gäller märken som DÁgustino, Accuphase,  Pass Labs mfl. Antar att de mäter uteffekt i sammanhanget och blir för mig bara enerverande distraktion, men tillför inte för mig någon användbar information. Korrigering av kanalbalansen görs väl utifrån hörselintrycket och inte en mätare. Mätningen borde väl ske i lyssningspositionen för att korrigera för obalanser i rummet t.ex. Eller har jag helt missuppfattat upplägget med dessa mätare? ASR:n har en sedvanlig balanskorrigering som jag alltid haft centrerad och i sådant fall korrigerat i rummet med diffusorplacering istället.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calm said:

Vill ha mer värme och glöd.

Då är det väl bara rörkonstruktioner som gäller:winking:

5 minutes ago, calm said:

Antar att de mäter uteffekt i sammanhanget och blir för mig bara enerverande distraktion, men tillför inte för mig någon användbar information.

Angående dessa mätare så kan jag hålla med om det men de kanske fyller sin funktion om man vill ha mycket under huven men har högtalare som inte tål när gasen är i botten, kanske en visuell säkerhetsaspekt?

 

Är inte separata slut- och försteg ett enklare sätt att hitta svar på några av dina kriterier förutom minimalism då? Det finns ju fler saker som ska uppfyllas och jag kan inte själv se i vart du hamnar men tycker att projektet är superkul och spännande:sunglasses:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

En fundering generellt är varför man tar till mätare av olika slag i förstärkare? Gäller märken som DÁgustino, Accuphase,  Pass Labs mfl. Antar att de mäter uteffekt i sammanhanget och blir för mig bara enerverande distraktion, men tillför inte för mig någon användbar information.

Angående mätarna på Pass Labs

 

The meter is driven by an independent circuit that reflects the bias current through the output stage, minor variances are normal.

A meter reading full scale indicates an amp at or near maximum output.

Class AB: On the X amps, the wand sits at around 10 o’clock.

Class A: On the XA amps the wand sits at around 12 o’clock.

 

Det är m.a.o. ingen effektmätare som fladdrar fram och tillbaka, på mina monoblock har nog mätarna aldrig lämnat mittläget utan vilar stadigt på klockan 12.

 

1 hour ago, byZan said:

Är inte separata slut- och försteg ett enklare sätt att hitta svar på några av dina kriterier förutom minimalism då?

@calm jag håller med ByZan, med din kravbild tycker jag inte att du borde utesluta separata för- och slutsteg.

 

1 hour ago, calm said:

Pass Labs har jag sneglat på men,  men är osäker på om ljudet riktigt tilltalar mig. I vart har jag inte haft någon känslomässig upplevelse när jag lyssnat på dem tidigare. Men som sagt matchningen kan varit problemet. Demas ofta med Focal-högtalare, men mina Ktêma kanske skulle kunna funka bättre i mina öron?

Tycker nog att Pass Labs borde passa in på det mesta du beskriver, personligen kunde jag inte vara nöjdare med mitt val av XP-22 och XA60.8 och musiken har aldrig låtit så bra här hemma som den gör nu. Fokus just på musiken och inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkter @byZanoch @LPL

 

När det gäller effektmätare så är det så som jag skriver att jag föredrar ordentligt av headroom till effekttak och av den anledningen blir det så att tyvärr många effektsvaga förstärkare blir uteslutna.  Då blir det ointressant att veta om man ligger på gränsen enligt mätaren, för i mitt lyssningrum kommer jag inte kunna kräma så högt ljudmässigt. Bor man i flerbostadshus så får man visa hänsyn till grannarna.

Annars gillar jag rör men då i öppenbaffel- eller hornhögtalare. Men dessa låter många gånger luftiga men på gränsen till tunna i karaktären. Men många gånger ren magi kan uppstå.

När det gäller Pass Lab så har jag hört dem med dCS, Focal och Siltech. De adderar sannolikt lite kyla som DÁgostino-riggen som  också  hade dCS i botten. När jag en gång i tiden valde MSB istället för dCS så var det just för värmeinnehållet och dess organiska ljud. Vet att att MSB har gått mer åt det kalla hållet som upplevs som mera av det neutrala och "sanna" hållet. Detta blev tydligt när sönerna tog över MSB från fadern och en anpassning till rådande konkurrenter och trender som t.ex. dCS, är min spekulation. Laddertekniken och allt bättre klockor gjorde det möjligt att vrida ytterligare varv på renhet och upplösning. Men man tappade lite i form av musikalisk värme och kropp i synnerhet på pianot som är mitt huvudinstrument. Ann Sofie Mutter vann men Patricia Barber förlorade i musikalisk känsla kan man uttrycka det som. 

 

Sedan kommer frågan om separatenheter eller integrerat och jag måste reducera antalet burkar av det enkla skälet att jag också står inför ett framtida byte på den digitala sidan. Även där borde en sanering ske.

 

P1150894.jpeg.344d23e41474cea99d1e6046fef869b8.jpeg

 

En bild säger mer än 1000 ord. Systemet svämmar över alla breddar och allt upplevs nödvändigt för det "goda ljudets" skull.:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Gomiddag, 

eftersom även jag är lite äldre enligt andras utsagor så kan jag delge lite av mina upptäckter. Har testat min hörsel och har succesivt drabbats av lite dåliga gener blandat med ålder. Och förstås många konserter och discobesök då det tjöt i öronen dagen efter. Min hörsel idag har fått förutom ett frekvenstapp som går enklare att leva med även sämre överstyrningsreserv vid vissa toner. Längtar t.ex. efter att barnbarnen skall komma i målbrottet. Vissa toner behöver väldigt lite extra ljudnivå för att få det att skära i öronen och då kan en mera utvecklad peq (parametrisk eq) gå in och sänka den tonen något. Så när man jagar förstärkare som skall låta mjukt så kan skillnaderna vara på helt andra nivåer jämfört med 2 olika bra fabrikat. Förstås är en peq nästan som att svära i kyrkan för många men den kan lätt göra extra stor skillnad på typ piano som är ett instrument som inte är förlåtande om man har ett litet problem med hörseln. Så om man lägger till att man skall anpassa sina grejor efter hur man faktiskt hör så blir det väldigt svårt att hitta en förstärkare utan någon form av peq som kommer låta mjukt på allt på en bra anläggning utan att ge andra problem. Vanliga oktavbandseq eller tersbandseq är för trubbiga för att inte tala om vanliga tonkontroller så då kan det snarare vara så att man behöver en digital grunka som är steglöst ställbar.

Och du har en redan, detta går att göra inne i Roon men tyvärr får du då inte med din skivspelare men du får med streaming och dina egna rippade skivor. Så min personliga reflektion är att jag skulle välja något som låter "rent och snyggt" och låna och se om en viss hårdhet kanske inte sitter i anläggningen utan i öronen och hittar man vad som irriterar så kan man polera bort lite hårdhet digitalt. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calm said:

Jag försöker att förutsättningslöst se vad marknaden har att erbjuda vad gäller integrerat men har en del grundläggande krav på produkten.

 

1. Det helt avgörande är att ljudkaraktären som skall stämma med mitt ljudideal. Detta är ett oavvisligt krav och som gäller i alla lägen. Detta kan betecknas som mjukare än dagens många gånger "neutrala" och snarare åt det mörkholografiskt hållet med ett klangrikt mellanregisterområde och rundare i toppen.

 

2. Detaljrikt, transparent men inte knivskarpa konturer. En fast grundtonskärna omgiven av en mer konturmjuk övertonsskala med skimmer där det känns motiverat utan att det  går mot det extrema. Matchning till  signalkälle- och högtalarkaraktärer.

Det låter ju som att du behöver elektrostater, helt enkelt. Mjukt, klangrikt mellanregister med mjukt avrundad topp. Fast det faller nog på de flesta andra parametrar ...

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, conan said:

Det låter ju som att du behöver elektrostater, helt enkelt. Mjukt, klangrikt mellanregister med mjukt avrundad topp. Fast det faller nog på de flesta andra parametrar ...

 

Jag tror inte det blir aktuellt med något högtalarbyte är jag rädd. Har man hittat sina idealhögtalare så släpper man nog inte dem i första taget, utan  då anpassar man den övriga utrustningen efter högtalarna istället. Elektrostater har en fantastisk topp med sin 3-dimensionalitet, men nedåt upplever jag kanske att de inte är sömlösa på samma sätt. Men det är kanske fördomar? Har hört @LISTEN TO MUSIChögtalare på mässa i Gbg och de var en fantastisk upplevelse.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindvall said:

Burmester och Jeff Rowland har ju integrerade, har du lyssnat till någon av dem? Magkänslan säger de är mjukare än Pass, men jag har inte hört dem.

Rowland är dessutom klass D, men de kanske inte finns representerade i Sverige? 

Klass D går bort för mig tyvärr,  annars har vi också Bel Canto som jag hört på mässa  och som låter bra. Men lite skeptisk till konstruktionen. Men återigen kanske bara vädrar mina fördomar. Burmester var populära på mässor under många år men känns  av någon anledning inte så aktuella idag. Liten representation kanske?

Jeff Rowland har jag på samma sätt inte sett på många år. Ganska läckra designmässigt om jag minns rätt med  frästa eller gjutna aluminiumskal

 

Calm.

 

l

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...