Jump to content

Våren började i moll och kanske slutar i sprittande dur till hösten eller kanske en ny vår. Eller är jag redan i mål????.........


calm

Recommended Posts

46 minutes ago, calm said:

Så gärna fler förslag till integrerat!

 

Calm

 

Dartzeel CTH-8550 ?

Minns jag rätt går den väl att bestycka med ett phono-kort också, om det nu skulle ligga i linje med att du vill skapa ytterligare fria ytor i racket tänker jag då.

Sen har vi ju Aesthetix Mimas, dock med rör på förstegssidan.

Men som byzan var inne på så kan man ju faktiskt rulla lite rör och få bra underhållning av det också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog möjligen något annorlunda ljudpreferenser än den rådande trenden av superupplösta, superdynamiska och superneutrala kombon som har en tendens att tippa över i diskanten. Som jag lyssnar till på vareviga mässa sedan ett stort antal år. Men det finns undantag. Tycker till exempel om Estelons högtalare, men även YG:s nya lite "mjukare" sound. Tror att de flesta har peakat vad gäller neutralitetssträvan och inser att det är skillnad på studiomonitorer och hifi-högtalare. I vart fall när det gäller en del stora märken. Mer musikalitet,  mer klang och harmoni. 

Jag är mer för det mörkholografiska soundet som ger både kropp och själ till en fullvuxen flygel, med både fullödigt strängljud och en väl balanserad resonansbotten. Ett piano får aldrig i min värld låta tunt och spetsigt. Pianot är min absoluta referens, men så mycket annan klangfull musik, som t.ex. väl avstämda trä-och bleckblås. Men det är ofta svårt att återge verklighetstroget. Så också djup i ljudbilden. 

Ja det är egentligen det som jag söker. Kanske lite som med LED-lampor som finns i alla färgtemperaturer från blåvitt till varmvitt. Om liknelsen gillas?

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, byZan said:

Du vet vad jag skulle föreslå (Absolare Signature) och vet att du testat det förut med ett inte lika gott resultat som jag fick. Det har säkert kommit något annat som jag inte har koll på eller lyssnat till, så ta tipset med en nypa salt. Men rörbyten kan göra susen för ljudidealet! Förstår att du är ute efter något som kan leverera mer ström för att få ut dina högtalares hela potential, så tyckte jag när jag testade Absolaren hemma även om det lät förbaskat bra även där, kompromissa kanske?

Du får kanske testa dig fram med hemlån men visst måste det gå att sålla utan att testa allt? Det finns säkert någon här på forumet som har fler och bättre tips än vad jag lyckades med? Har inte PassLabs något, tycker själv att de har haft ett skönt sound i många uppställningar jag lyssnat till, men ingen aning om det varit en integrerad med då? Det finns säkert att välja på och tror att du kan hitta någon som uppfyller dina krav även om separata enheter är bättre (tror jag).

 

Ska bli spännande och se vart detta slutar i och då lika spännande att få lyssna, lycka till:thumbsup:

 

/byZan 

Jo Absolaren fastnade jag för ljudmässigt i München 2015, men då med separata delar och med MSB och Rockport. Det systemet var mycket välbalanserat, liksom senare en kombo med CH-Precision och Stenheim hos Marcus. Det senare bland det bästa i högupplöst jag hört utan att hårdna ett dugg. Rena rama fjällbäcken i klarhet och frisk energi. Men de är få.

De flesta system går med lite tålamod att modelera till önskad ton. Men bäst är att grundtonen är rätt från början utan att alltför mycket våld på grundidén.

Som t.ex Franco Serblins konstruktioner som naturligtvis går att baxa åt olika håll rent ljudmässigt men i grunden bygger på en harmoniskt mellanregister och diskantton.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Daniel said:


Det låter som att du borde prova Gryphon Diablo 300. 

Jo skall nog ta mig tid att lyssna ordentligt på den. Har stött på den i olika sammanhang med positiv respons. Beprövad konstruktion och goda recensioner är också ett plus. Flera här på forumet tycks ha fastnat också.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, P-pan said:

 

Dartzeel CTH-8550 ?

Minns jag rätt går den väl att bestycka med ett phono-kort också, om det nu skulle ligga i linje med att du vill skapa ytterligare fria ytor i racket tänker jag då.

Sen har vi ju Aesthetix Mimas, dock med rör på förstegssidan.

Men som byzan var inne på så kan man ju faktiskt rulla lite rör och få bra underhållning av det också.

Dartzeelen, den är nog lite för kall för min smak är jag rädd. Lyssnade på den för många år sedan. Aestetix har jag hört i olika sammanhang och är nog mer åt mitt håll kan jag tycka.

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Hade en vinyldag igår med Moonrivern som förstärkare. Måste säga att den fortsätter att imponera.

 

P1150801.jpeg.87161723ed494b00120b35d00c2961f7.jpeg

 

Lite blandad jazzkompott Patricia, Pat, Esbjörns nya solo och JazzFurniture.

 

P1150802.jpeg.723928f78f778e09a0bc393e4c64569b.jpeg

 

Allt spelat på Clearaudion med Universalarmen och DaVinci-puppan. Esbjörns platta hade kanske vunnit på att spelas över Dynavector DRT XV 1-s puppan istället som är något mjukare i tonen. Men den plattan inbjuder till mera lyssning.

 

P1150803.jpeg.e31e9f8732cf1ff543f96f56c58f10ac.jpeg

 

Allt spelat via ASR:ns riaasteg och Ear MC 4 stepup.

 

Återgivningen kan jag inte känna saknar något i jämförelse med ASR:n Emitter II, möjligen har den ett något bättre utvecklat mellanregister och något mjukare avslut i toppen. Men det är gradskillnad. Kan inte kräma på för mycket men där skulle säkert Moonriverns  50 watt komma närmare klippunkten. Jämfört med ASR:ns 450 w. Sedan kan jag tycka att ASR:n känns mer lugn och med större svärta.

 

Nu  när jag har bytt upp mig till Regals mk2 nätkabel så är även basen mer kontrollerad.

 

Skulle jag downsiza systemet i stan så skulle Moonrivern säkert platsa.

 

Annars har jag svårt att hitta någon integrerad förstärkare som slår ASR:n. Har sneglat på  Moon 700 v2, Gryphon 300 Diablo och Accuphase 5000. 

Någon som har något annat förslag??

 

Calm

E-800. Constelation Integrated 1.0.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, figge said:

E-800. Constelation Integrated 1.0.

Tack!

Med hänsyn till mina tidiga erfarenheter av just Constellations förstärkare i andra sammanhang, dock inte just denna,modell så är jag rädd att även denna går mot det kalla och neutrala hållet. Läser man denna recension så får man lätt det intrycket. https://www.soundstageultra.com/index.php/equipment-menu/972-constellation-audio-inspiration-integrated-1-0-integrated-amplifier

Men som sagt ohörd.

Vill minnas att @Hans-Tommykörde Constellation en period i sitt system.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:


Det låter som att du borde prova Gryphon Diablo 300. 

 

3 hours ago, calm said:

Jo skall nog ta mig tid att lyssna ordentligt på den. Har stött på den i olika sammanhang med positiv respons. Beprövad konstruktion och goda recensioner är också ett plus. Flera här på forumet tycks ha fastnat också.

 

Calm

 

 

 

Yeah, time to go "Star Wars" :sunglasses:

 

 

Den här tror jag annars kan ligga i linje med ditt ljudideal...

 

https://twitteringmachines.com/review-soulnote-a-2-integrated-amplifier/

 

Du får väl försöka läsa på och begrunda.

 

:smile:

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Josaa said:

Jag är själv nyfiken på Brinkmann Voltaire.

 

Wov, den såg jag inte riktigt skulle kunna komma.

Snygg klassisk Brinkmann-design och mänskligt yttre format.

Jag har ju testat deras Edison, som lät riktigt bra om än lite annorlunda mot vad jag förknippar med vinylåtergivning.

 

Den där vill jag gärna få lite lyssnat till vad det lider.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Tack!

Med hänsyn till mina tidiga erfarenheter av just Constellations förstärkare i andra sammanhang, dock inte just denna,modell så är jag rädd att även denna går mot det kalla och neutrala hållet. Läser man denna recension så får man lätt det intrycket. https://www.soundstageultra.com/index.php/equipment-menu/972-constellation-audio-inspiration-integrated-1-0-integrated-amplifier

Men som sagt ohörd.

Vill minnas att @Hans-Tommykörde Constellation en period i sitt system.

 

Calm

Hej Calm

Jag har aldrig haft constellation däremot har jag haft soulution 530 integrerad , den har inbyggt riaa också, riktigt bra, kan rekommenderas,  dynamisk, neutral.. Det finns numera även en mindre 330 som man kan få med dac också, fast den har jag inte hört 

Vet inte om de har någon återförsäljare i Sverige längre 

tommy

ps annars finns ju pass labs eller boulder. Ds 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

Jag har aldrig haft constellation däremot har jag haft soulution 530 integrerad , den har inbyggt riaa också, riktigt bra, kan rekommenderas,  dynamisk, neutral.. Det finns numera även en mindre 330 som man kan få med dac också, fast den har jag inte hört 

Vet inte om de har någon återförsäljare i Sverige längre 

tommy

Börjar bli lite gaggig!:grin: Solution var det! Minns att den hade en hög front och ganska avskalad design. Såg att mannen som Matts O byggde lyssningsrum åt i Starnberg och som jag besökte vid mässan i München, sålde märket. Exklusiv affär onekligen med många Porsche-bilar på parkeringen.

Audio Concept sålde också märket en period, men med färre Porsche-bilar utanför.:smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

 

 

Yeah, time to go "Star Wars" :sunglasses:

 

 

Den här tror jag annars kan ligga i linje med ditt ljudideal...

 

https://twitteringmachines.com/review-soulnote-a-2-integrated-amplifier/

 

Du får väl försöka läsa på och begrunda.

 

:smile:

Verkar intressant, men dåligt med distributörer i EU.

 

https://www.monoandstereo.com/2018/11/soul-note-a2.html

 

Här ytterligare en beskrivning.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, P-pan said:

 

Wov, den såg jag inte riktigt skulle kunna komma.

Snygg klassisk Brinkmann-design och mänskligt yttre format.

Jag har ju testat deras Edison, som lät riktigt bra om än lite annorlunda mot vad jag förknippar med vinylåtergivning.

 

Den där vill jag gärna få lite lyssnat till vad det lider.

Var det Mk2 Edison? Det är bland de topp tre riaa-steg jag hört: utsträckt, dynamiskt och tonalt balanserat.  De andra är Ypsilon VPS-100 och Aestetix Io. 

Link to comment
Share on other sites

Det var Mk2:an...

 

On 2021-02-21 at 00:22, P-pan said:

 

Och så får jag får väl komplettera listan lite också, för tydlighetens skull

 

Audio Research PH7

Aesthetix Rhea Eclipse

VTL TP 2.5i

Brinkmann Edison Mk II

 

Samtliga av dessa har verkligen en mycket god basåtergivning, men utöver det så börjar det faktiskt att utkristallisera sig vissa avgörande "smakskillnader."..

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog gissa på att Accuphase E-800 skulle kunna låta fint men är kanske lite klen för Kteman. Men som någon nämnde så är ju en Pass Labs nog inte helt fel att testa om du har möjlighet. Sedan så har ju Vitus några modeller som kanske kan vara intressant. Jag skulle nog även passa på att testa Diablon i ditt fall då jag är säker att@Daniel kan ordna med lån.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Sammy said:

Skulle nog gissa på att Accuphase E-800 skulle kunna låta fint men är kanske lite klen för Kteman. Men som någon nämnde så är ju en Pass Labs nog inte helt fel att testa om du har möjlighet. Sedan så har ju Vitus några modeller som kanske kan vara intressant. Jag skulle nog även passa på att testa Diablon i ditt fall då jag är säker att@Daniel kan ordna med lån.

Ja den skulle säker vara väl så god men jag vill ha kraft. Min princip är att jobba mer på "crusingspeed" dvs ha ordentlig kraft under huven, när så krävs. Accuphase E-800 är i ren klassa A. Jag vet att Ktêman blommar ut ordentligt mer ökad kraft. Därför var jag mer inne på E-5000:an som är i A/B klass.

Men Gryphon är jag nyfiken på. Har nog aldrig haft en ordentlig sittning med den, bara glimtar.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calm said:

Ja den skulle säker vara väl så god men jag vill ha kraft. Min princip är att jobba mer på "crusingspeed" dvs ha ordentlig kraft under huven, när så krävs. Accuphase E-800 är i ren klassa A. Jag vet att Ktêman blommar ut ordentligt mer ökad kraft. Därför var jag mer inne på E-5000:an som är i A/B klass.

Men Gryphon är jag nyfiken på. Har nog aldrig haft en ordentlig sittning med den, bara glimtar.

 

Calm

Gryphon Diabolo 300 får en att sluta tänka på förstärkeriet. Den är lätt att leva med, inget stör. Se till att den är uppvärmd dock.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Josaa said:

Gryphon Diabolo 300 får en att sluta tänka på förstärkeriet. Den är lätt att leva med, inget stör. Se till att den är uppvärmd dock.

Det låter som mitt ljudideal! Anläggningen skall leverera musik och inget annat . I synnerhet högtalarna som egentligen inte skall höras alls utan leverera en musikscen. Men även förstärkaren måste leverera på den nivån

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Jag vet att Ktêman blommar ut ordentligt mer ökad kraft.

Håller absolut med dig att Kteman mår bra av att ha lite krut under locket på förstärkaren, en av anledningarna när jag hade Kteman att jag tog steget till Devialet 1000 kombon. Men för ditt ljudideal så tror jag inte Devialet 1000 skulle vara riktigt i din smak, då är mer Devialet 440 trevligare då den är mer mjukare och varmare i karaktär och inte så på som 1000. Men då du även har andra krav på kringutrustning med xlr mm. gör att Devialen faller snabbt bort från listan. Såg även att @Perfect sense har en integrerad beg. Mark Levinson inne vet dock inte hur dom låter, men uppställningar med för och slutsteg tycker jag har varit trevliga att lyssna på utan att man blivit lyssning trött av.

 

Blir spännande att följa din tråd med vad du kommer att testa och eventuellt att landa i! Men har en känsla att du kommer ta god tid på dig och detta kommer vara ett väll avvägt beslut som säkerligen kommer bli riktigt bra i slutändan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, figge said:

Dan D`Agostini Progression?

Men hur stämmer den med min ljudfilosofi? Kraft och energi och ett häftigt bygge onekligen! Kan tycka att den definitivt inte ber om ursäkt för sig.. Dan  D har verkligen fått ny kraft och inspiration efter Krell-perioden och behandlades med vördnad och respekt när jag såg honom IRL i München. En av ikonerna.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sammy said:

Håller absolut med dig att Kteman mår bra av att ha lite krut under locket på förstärkaren, en av anledningarna när jag hade Kteman att jag tog steget till Devialet 1000 kombon. Men för ditt ljudideal så tror jag inte Devialet 1000 skulle vara riktigt i din smak, då är mer Devialet 440 trevligare då den är mer mjukare och varmare i karaktär och inte så på som 1000. Men då du även har andra krav på kringutrustning med xlr mm. gör att Devialen faller snabbt bort från listan. Såg även att @Perfect sense har en integrerad beg. Mark Levinson inne vet dock inte hur dom låter, men uppställningar med för och slutsteg tycker jag har varit trevliga att lyssna på utan att man blivit lyssning trött av.

 

Blir spännande att följa din tråd med vad du kommer att testa och eventuellt att landa i! Men har en känsla att du kommer ta god tid på dig och detta kommer vara ett väll avvägt beslut som säkerligen kommer bli riktigt bra i slutändan.

Ja Franco Serblins konstruktioner mår bra av och växer med ökad kraft. Devialet är kanske inte mitt förstahandsval även om jag hört mycket goda kombon, med så olika högtalare som  Magico i träkabinett och Nautilus klassiska snäcka.

Mark Levinson är inte oäven särskilt med deras stora slutsteg som jag hört. Men deras integrerade 585 har jag egentligen aldrig fastnat för. Ingen dålig stärkare men en smula oengagerad, men ingen direkt magi.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Återgår till ursprungsprojektet efter fått besked att några av kandidaterna för eventuellt förstärkarbyte just nu inte finns tillgängliga för test. Men i hifi-sammanhang skall man aldrig ha för bråttom.

 

Igår anlände denna kabel efter ha varit i servicedepån för uppgradering från mk1 till mk2.  Så nu har jag tillgång till två av Regals nätkablar. Tack @Anders65 för snabb hantering.

 

P1150804.jpeg.73c8a8b031dbbcc2e4624e0e691c72aa.jpeg

 

Väl förpackad utan onödig lyx.

 

Har en kabel inkopplad i Moonrivern och tänker mig att den andra skall kopplas in i dac:n, där den enligt Anders sannolikt kommer att få bäst effekt. Måste dock fundera på hur den skall kopplas in i Powerplanten P10 så att jag separerar analoga och digitala källor. Begränsningen ligger i att P10:an bara har just 10 uttag, så någon  apparat måste dela uttag med en annan apparat. Har sedan gammalt en föreställning att alla apparater genererar "returskräp" i nätströmmen, i synnerhet digitala källor och slutsteg. Problemet är som vanligt att böka runt i racken som är som ett spindelnät av kablar.

 

P1150805.jpeg.a6c040d568f5140550e33a555e833684.jpeg

 

Det har blivit något bättre sedan jag byggde mina kabelavlastare, men som kräver lite mer jobb när det skall ske kabelbyte. Så detta kommer att ta lite tid.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, calle_jr said:

 

Du har fått många bra tips i tråden @calm, och jag har inga ytterligare.

Vill bara tipsa om att lyssna på sådant som inte alla andra har. För vår skull :grin:

 

Ja det är ingen brådska med eventuellt byte. Sitter egentligen nöjd med  ASR:n som har många år på nacken men still going strong. Hade kontakt med Friedrich Schäfer, konstruktören, om möjlighet till fabriksuppdatering. Men det är, om det ens är möjligt, bara tillgängligt under lågsäsong på sommaren. Jag drar mig för fraktkostnaden. Jag tror att hela "paketet" väger över 100 kg.

Men skall jag byta så blir det nog lite mer esoteriskt val med hänsyn till mitt speciella ljudideal, som inte riktigt stämmer med trenden just nu. Vi får ser hur det landar. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ibland skaffar man sig jobb, men kanske inte alltid helt oförskyllt. I detta fall säkert pga dåligt underhåll. Var några månader sedan jag spelade på min Studer 807 och kanske  inte ägnat den den kärlek och omvårdnad den säkert behöver löpande. Tänkte testa vidare med Moonrivern nu med bandkälla. Riggade band och spolade bandet för start men någon stans mot slutet stoppade jag för att testa om signalvägen funkade. Bandet rullade på men automatstoppade efter ett litet tag. Startade om och kollade att bandet var rätt isatt över rullar och gejdrar, men utan att kunna kolla precis under huven till bandhuvudena och kapstan med tryckrullen. Skyddet sitter med två torxs/insex-skruvar så inte så helt enkelt avlägsna det utan verktyg. När detta väl var gjort visade sig att tryckrullen hade blivit kletig och detta hade dessutom hamnat på kapstanaxeln som lindat upp bandet dubbelvikt. Tyvärr var detta också ett av mina dyra Patricia Barberband. :steam::frown:.

Kanstade mig på webben och hittade https://www.revox-online.de och hoppas att de kan hjälpa mig med en ny tryckrulle. Men i avvaktan tänkte jag mig en ordentlig rengöring. Metalldelar med sprit borde funka och övriga med något mildare medel. Har bett shopen att skicka med något rengöringsset då jag har mitt Revox-set på landet.

 

P1150806.jpeg.45444d4885cce26b2b619ca39cf0e970.jpeg

 

Här är tryckrullen avmonterad och som sagt både kletig och deformerad. Håller tummarna för bandet inte tagit alltför stor skada och att en ny tryckrulle finns på lager. :foldedhands: Annars tyckte Calma att vi kanske måste åka till Italien och hälsa på https://therecorderman.com/en/registratori/A81.php igen. :smile:

Tur att man har en så förstående kvinna vid sin sida.:thumbsup::smile: Tror att hon älskar Studer eller mig ?? Eller blev lite charmad av Fabio :think:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...