AlfaGTV Posted January 27 Share Posted January 27 9 hours ago, calm said: Pilum kanske inte var så långsökt ändå mht att det betecknar ett romerskt kastspjut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilum Men å andra sidan är ju Pilium ett grekiskt varumärke utan annan betydelse än namnet vad jag förstår. Sedan att det betecknar spjutspetsprodukter är naturligtvis en helt annan historia.... Calm Jag besökte min lokale handlare på eftermiddan idag och stackars Lasse har råkat ut för en vattenskada i butiken... Vilket skit att bubba grejer åt alla hörn o kanter och sen att ha hantverkare som far runt som virvelvindar bland Vimberg, Kharma och stora JBL! Men, han hade på beggat-hyllan en annan grek; Ypsilon Phaeton om det är nåt som lockar? @VoicesInMyHead har förvisso gått vidare med andra apperater, men kanske kan säga nåt om ljudsignaturen hos denne? figge and calm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted January 27 Share Posted January 27 1 minute ago, AlfaGTV said: Men, han hade på beggat-hyllan en annan grek; Ypsilon Phaeton om det är nåt som lockar? @VoicesInMyHead har förvisso gått vidare med andra apperater, men kanske kan säga nåt om ljudsignaturen hos denne? ljudminnet är ju kort sägs det och jag är dålig på att beskriva saker i ord, men jag var väldigt nöjd med min Ypsilon och hade egentligen inga större tankar på att byta. jag har provat lite olika förstärkare i hemmamiljö och vid två tillfällen så har det känts sådär "wow!", när man direkt efter bara några sekunder känner att det här var en annan nivå, ett steg upp mot allt annat. Ypsilon var första gången det hände, andra gången var med Absolare. jag tycker fortfarande Ypsilon är lite av ett konstverk rent visuellt, och jag är väldigt glad att jag fått haft den i min ägo. jag tror att @calm behöver/vill ha lite mer kraft och muskler än vad Phaethon levererar dock, men annars så är det en riktigt fin förstärkare och om man kan hitta den begagnat till bra pris så är det ju bara att slå till! Josaa, AlfaGTV, calm and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 29 Author Share Posted January 29 @AlfaGTV Apropå begagnat så tog jag en liten sväng till Södermalm igår i ett helt annat ärende och halkade in på Reference Audio. De har altid ett välfyllt begagnatlager och verkar ha inbyten som en stor del av affären. Köpte min demo Moonriver där med inbyte. Har egentligen inget mot att köpa begagnat om det är rätt produkt. De flesta produkter har mycket god kvalitet och håller länge, så jag ser inga problem i det. Samtidigt så kan jag förundras lite över att vissa apparater är så pass nya och ändå går åter ganska snabbt. Man kan naturligtvis ångra köp av olika skäl, ekonomiska eller ljudmässiga eller andra. På inhemska och utländska sidor finns en naturligtvis otrolig mängd av både nya och gamla produkter. Påfallande är dock att prisnivån på nya produkter sjunker så snabbt. Lite som bilar som så fort de rullat ut från försäljningslokalen har sjunkit i värde. Hittade en bra kontakt med en bilsäljare på ett välkänt märke som lät mig beställa en nya bilar enligt mina önskemål, men med krav på att den alltid skulle innehålla någon av årets nyheter i utrustningsväg. Sedan gick den inledningsvis som demobil eller som tjänstebil som han själv körde. I dealen ingick ett max miltal som brukade landa på högst 700 mil och egentligen bara inkörd. Det blev ganska bra avdrag per mil. Så slutsatsen är om jag kan hitta något begagnat eller demo som passar så kan det bli affär men då hos någon handlare med lite garanti på köpet. Det känns vanskligare att köpa privat. Calm magnuskan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted January 29 Share Posted January 29 9 hours ago, calm said: De flesta produkter har mycket god kvalitet och håller länge, så jag ser inga problem i det. Ja, jag instämmer. Och samtidigt ligger det ju en konflikt i att marknaden ser ut som den gör, att listpriser på high end svider rejält men att andrahandsmarknaden hugger dessa nära nog halvvägs. calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 30 Share Posted January 30 11 hours ago, AlfaGTV said: listpriser på high end svider rejält men att andrahandsmarknaden hugger dessa nära nog halvvägs. Det är ett motiv att sitta still i båten om man har nått en bra nivå. Min konklusion sen jag gjorde min senaste investering i VTL, Aesthetix och Temptation är att andra alternativ inte är bättre, bara lite annorlunda. Det är inget jag sitter och funderar på när hag spelar musik. Det låter bra och det är väl det det går ut på. De senaste åren har jag kompletterat med en ny CD/SACD och en SME skivspelare. De låter vare sig bättre eller sämre än det jag tidigare skaffat mig; knappt annorlunda heller. Så har det inte alltid varit. Jag har bytt massor av prylar under åren. Någonstans finns en gräns typ ”hit men inte längre”. Om man drivs av teknikintresse är det lite annorlunda. Så är det inte riktigt för mig. conan and Hasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 31 Author Share Posted January 31 Här kommer en halvtidsrapport rörande mitt test med Regals nya högtalarkablar. Lite som jag misstänkte kom inte Moonrivern att riktigt klara av den nya kabeln som till och början lät lite rå i toppen. Den har nu passerat 40 timmar. Så den mjuknade vartefter. Men kraften/effekten i Moonrivern och högtalarlasten lirade inte riktigt varför det kvarstod lite ytterligare putsning. Så jag kopplade in den på ASR:n istället och här blev det bingo! Skall inte föregå min mera ingående analys som kommer senare, men så mycket kan jag säga att den definitivt lyfte ASR:n, som jag upplevt som lite tråkig och trött på sistone, till en ny nivå. Både vad gäller basdefinitionen, mellanregistret som är så viktigt för mitt pianospelande och diskanten som blivit klarare och mer upplöst utan att vara analytisk. ASR:ns lite mer mjukare avslutning uppåt lyser igenom och lyfts stället för att dämpas. Det blev lite som en ny upplevelse och understryker matchningens betydelse i ett system. Återkommer med en mer ingående analys med referenser till den musik jag spelar också och en mer precis beskrivning vad jag hör. Calm Ampalang, byZan, ishoot and 8 others 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammy Posted January 31 Share Posted January 31 58 minutes ago, calm said: Det blev lite som en ny upplevelse och understryker matchningens betydelse i ett system. Bara hålla med om hur man än vrider och vänder på det så kommer man inte undan betydelsen av rätt matchning. calm, byZan and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted January 31 Author Share Posted January 31 Så här nog aldrig denna klassiker låtit i mitt system. Sången och pianot, känslosamt och harmoniskt, underbart! Calm Sammy, calle_jr and Anders65 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders65 Posted January 31 Share Posted January 31 (edited) 1 hour ago, calm said: Sången och pianot, känslosamt och harmoniskt, underbart! Åh vad glad jag blir Så härligt att läsa att alla teorier bakom konstruktionen av kabeln tillsammans kan bidra till den typen av musikaliska upplevelser. Det gör allt arbete värt det! Kabelns konstruktion gör att förstärkarens potential kommer till sin rätt eftersom signalen påverkas betydligt mindre jämfört med traditionella konstruktioner. Att Moonriver inte trivdes med kabeln beror främst på kabelns låga induktans. Orsaken är bland annat att förstärkaren har global feedback, relativt hög utimpdans och som det verkar lite låg fasmarginal. Håller på att ta fram en separat impedansutjämnare för att hantera dessa fall. Edited January 31 by Anders65 Komplettering calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 1 Author Share Posted February 1 9 hours ago, Anders65 said: Åh vad glad jag blir Så härligt att läsa att alla teorier bakom konstruktionen av kabeln tillsammans kan bidra till den typen av musikaliska upplevelser. Det gör allt arbete värt det! Kabelns konstruktion gör att förstärkarens potential kommer till sin rätt eftersom signalen påverkas betydligt mindre jämfört med traditionella konstruktioner. Att Moonriver inte trivdes med kabeln beror främst på kabelns låga induktans. Orsaken är bland annat att förstärkaren har global feedback, relativt hög utimpdans och som det verkar lite låg fasmarginal. Håller på att ta fram en separat impedansutjämnare för att hantera dessa fall. Tack @Anders65 för din förklaring och ytterligare ett bevis på att en som är tekniskt ointresserad inte skall falla i fällan att allt fungerar ihop. Bara för att det är eminenta produkter var för sig så behöver detta inte nödvändigtvis betyda att de passar som hand i handsken för det. Jag har hört många system som fungerar dåligt ihop när man använt produkter som inte lirar ihop. Det är därför jag alltid testat mig fram just när det gäller kablar. Det är ju enklare att prova kablar och helt enkelt lyssna sig till om de fungerar i systemet. I ASR-fallet blev det perfekt matchning. I Moonriver fungerade det inte på samma sätt beroende på konstruktionsmässiga faktorer över min tekniska kunskapsnivå. Inga problem för min del eftersom Moonrivern skall ingå i mitt system på landet och med annan utrustning i övrigt. Så ingen skugga faller över någon av produkterna, tvärt om, de låter underbart med rätt anpassning. Det är en viktig lärdom som jag alltid har jobbat med. Calm. Anders65 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14 Author Share Posted February 14 Idag var det dags att ta ytterligare ett steg i första lyssningsomgången för att om möjligt hitta en värdig efterträdare till min ASR Emitter II exklusive. Allt i syfte att kombinera sofistikerad ljudprofil med downsizening till om möjligt en burk. Denna gång handlar det om Gryphon vs Moon med YG som musikalisk förmedlare. I ett nynligen renoverat lyssningsrum tronade detta system upp sig. Idel Moon mot Gryphon 300 Diablo drivandes YG:s nya minstinghögtalare kablagerat med Nordost och med deras jordningssystem och switch. Luftid och lätt lyssningsmiljö med ett mindre resonant rum än jag minns det sedan tidigare. men det är några år sedan sist. Första set blev denna pansarliknande pjäs från vårat grannland Danmark och knappt inkörd. Diablon med tyngd och kraft skapade en stor snabb och luftig presentation. Kanske ännu lite oinkörd och tillsammans med ett par stativare som saknade en del i basoktaven, så blev det ändå en trevligt beskrivning av något som lockar till vidare lyssning och i vart fall för mig kvar på prospectlistan. Andra set blev det Moon rakt igenom, både som tidigare med dac och streamer från märket och oförändrad kablage från Nordost av Valhalla-typ. Monoblocken 860 A och försteget 740. Drivande samma stativhögtalare YG Cairn, deras minsting. Här blev det mer värme och kanske mer i min smak. Men nu talar vi annan prislapp än den integrerade 700 i v2 som jag kan vara intresserad av. Syftet var mer att få en hint om Moons ljudmässiga profil. Den hade jag i gott minne från lyssningen på en kombo i 600-serien och mycket känns igen från den. Mindre diskantorienterad och energirik i denna region utan att tappa fokus och detaljnivå. Mer åt ASR än Diablon tycker jag så här spontant, utan en alltför ingående lyssningsomgång. Detta system är vad som jag förstår det som kommer att visas på mässan. Vi körde en av mig sammansatt Roonlista med tonvikt på piano i olika tappningar, gammalt och nytt, samt lite röst och blås. En trevlig och informativ eftermiddag som jag tackar Karl särskilt för. Vi får se hur det kan bli med ytterligare någon lyssning på min prospektlista. Verkar dröja ett tag. Calm VoicesInMyHead, calle_jr, Ivery and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted February 15 Share Posted February 15 Diablon kommer att behöva spelas några dagar till. Efter en vecka brukar grundegenskaperna sitta. Just toppregistret är det sista som finner sin harmoni. Men du har rätt MOON har en något annorlunda karaktär, med fin värme och bra flow. Vi hade hoppats kunna ha lite större högtalare på plats också, men de är försenade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 15 Author Share Posted February 15 17 minutes ago, Daniel said: Diablon kommer att behöva spelas några dagar till. Efter en vecka brukar grundegenskaperna sitta. Just toppregistret är det sista som finner sin harmoni. Men du har rätt MOON har en något annorlunda karaktär, med fin värme och bra flow. Vi hade hoppats kunna ha lite större högtalare på plats också, men de är försenade. Inga problem! Jag var egentligen inte ute efter någon "finlyssning"utan mer en första avlyssning av dessa olika förstärkarkombinationer. Lite som att gå på mässa och få ögonblicksbilder av ljudkaraktärer även om denna övning blev mer omfattande än vad en normal mäss- eller butikslyssning ger. Trevliga lokaler, en kopp espresso och att i lugn och ro få styra lyssningsmusiken ger en hel del mer. Det blev några trevliga timmar. Men det egentliga urvalsbeslutet tas i det egna lyssningsrummet med det egna övriga systemet och inte minst med de egna högtalarna i det egna rummet. Men där är jag inte riktigt än. Har jag några ytterligare lyssningar som vore intressanta att genomföra, men här spelar andra omständigheter in. I hifisammanhang skall man inte ha för bråttom, i synnerhet som jag har extremt långa omsättningscykler vad gäller de primära komponenterna. Högtalare och förstärkeri samt signalkällor med undantag för streaming som kommit in på senare år. Processen kommer att fortsätta ett tag till och kan komma omfatta mer än förstärkare. Den digitala delen med MSB kanske kommer att behöva en uppgradering. Inom den digitala delen sker utvecklingen sannolikt snabbare. I var fall snabbare än vad gäller vinylspelare och bandspelare som bygger på mycket äldre tekniker. Så processen löper vidare, men ett par intressanta prospekts har konfirmerats som mycket intressanta efter denna trevliga övning. Calm Daniel, Ivery, VoicesInMyHead and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 14 Author Share Posted March 14 Var i förra veckan på en övning i den Gamla Brandstationen som handlade om lite tankar och funderingar Vissa bekräftelser och andra kanske mer dementier. Regal-övningen kan bli en del av detta men det ena behöver inte utesluta det andra. Kanske Regal bara blir till ett komplement ? Jag avvaktar lite besked, men kan dock säga så mycket att det fanns en del intressant att sukta efter och begrunda. Det kan bli intressanta bitar i puzzlet mot hifi-Nirvana. I hifi skall man aldrig ha för bråttom så detta kan bli en spännande upptakt och cliffhanger! Calm Apexorca, SOUND BY VINYL and figge 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted March 15 Share Posted March 15 Det blir en trevlig upptäcktsfärd det här. Är resan målet tro?😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 15 Author Share Posted March 15 4 hours ago, sprudel said: Det blir en trevlig upptäcktsfärd det här. Är resan målet tro?😊 Är inte hifi-hobbyn alltid en resa? Och kanske är det just resan som stimulerar till att sätta upp nya mål? Tror nog att målet är rörligt. En konsekvens av att en hel del mil avverkats under resans gång är väl möjligen att det blir glesare mellan stoppen och stationerna. Man kanske är blasé på mycket man ser och hör och att ribban hela tiden höjs? Det skall vara något extra ordinärt som får en att byta spår. Har jobbat efter ungefär samma röda tråd i stort sätt hela mitt hifi-liv, att kunna rätt ljudmässigt avbilda ett grand piano. (ps. kul med lite hifi-filosofi i emellanåt) Calm juha and sprudel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts