Jump to content

Våren började i moll och kanske slutar i sprittande dur till hösten eller kanske en ny vår. Eller är jag redan i mål????.........


calm

Recommended Posts

9 hours ago, calm said:

Pilum kanske inte var så långsökt ändå mht att det betecknar ett romerskt kastspjut. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pilum Men å andra sidan är ju Pilium ett grekiskt varumärke utan annan betydelse än namnet vad jag förstår. Sedan att det betecknar  spjutspetsprodukter är naturligtvis en helt  annan historia....:grin::smile:

 

Calm

Jag besökte min lokale handlare på eftermiddan idag och stackars Lasse har råkat ut för en vattenskada i butiken... :( Vilket skit att bubba grejer åt alla hörn o kanter och sen att ha hantverkare som far runt som virvelvindar bland Vimberg, Kharma och stora JBL!

Men, han hade på beggat-hyllan en annan grek; Ypsilon Phaeton om det är nåt som lockar?

@VoicesInMyHead har förvisso gått vidare med andra apperater, men kanske kan säga nåt om ljudsignaturen hos denne?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Men, han hade på beggat-hyllan en annan grek; Ypsilon Phaeton om det är nåt som lockar?

@VoicesInMyHead har förvisso gått vidare med andra apperater, men kanske kan säga nåt om ljudsignaturen hos denne?

 

ljudminnet är ju kort sägs det och jag är dålig på att beskriva saker i ord, men jag var väldigt nöjd med min Ypsilon och hade egentligen inga större tankar på att byta. jag har provat lite olika förstärkare i hemmamiljö och vid två tillfällen så har det känts sådär "wow!", när man direkt efter bara några sekunder känner att det här var en annan nivå, ett steg upp mot allt annat. Ypsilon var första gången det hände, andra gången var med Absolare. jag tycker fortfarande Ypsilon är lite av ett konstverk rent visuellt, och jag är väldigt glad att jag fått haft den i min ägo. jag tror att @calm behöver/vill ha lite mer kraft och muskler än vad Phaethon levererar dock, men annars så är det en riktigt fin förstärkare och om man kan hitta den begagnat till bra pris så är det ju bara att slå till! :winking:

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV Apropå begagnat så tog jag en liten sväng till Södermalm igår i ett helt annat ärende och halkade in på Reference Audio. De har altid ett välfyllt begagnatlager och verkar ha inbyten som en  stor del av affären. Köpte min demo Moonriver där med inbyte. Har egentligen inget mot att köpa begagnat om det är rätt produkt. De flesta produkter har mycket god kvalitet och håller länge, så jag ser inga problem i det. Samtidigt så kan jag förundras lite över att vissa apparater är så pass nya och ändå går åter ganska snabbt. Man kan naturligtvis ångra köp av olika skäl, ekonomiska eller ljudmässiga eller andra. På inhemska och utländska sidor finns en naturligtvis otrolig mängd av både nya och gamla produkter. Påfallande är dock att prisnivån på nya produkter sjunker så snabbt.

Lite som bilar som så fort de rullat ut från försäljningslokalen har sjunkit i värde. Hittade en bra kontakt med en bilsäljare på ett välkänt märke som lät mig beställa en nya bilar enligt mina önskemål, men med krav på att den alltid skulle innehålla någon av årets nyheter i utrustningsväg. Sedan gick den inledningsvis som demobil eller som tjänstebil som han själv körde. I dealen ingick ett max miltal som brukade landa på högst 700 mil och egentligen bara inkörd. Det blev ganska bra avdrag per mil.

Så slutsatsen är om jag kan hitta något begagnat eller demo som passar så kan det bli affär men då hos någon handlare med lite garanti på köpet. Det känns vanskligare att köpa privat.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

De flesta produkter har mycket god kvalitet och håller länge, så jag ser inga problem i det.

Ja, jag instämmer. Och samtidigt ligger det ju en konflikt i att marknaden ser ut som den gör, att listpriser på high end svider rejält men att andrahandsmarknaden hugger dessa nära nog halvvägs.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

listpriser på high end svider rejält men att andrahandsmarknaden hugger dessa nära nog halvvägs.

Det är ett motiv att sitta still i båten om man har nått en bra nivå. Min konklusion sen jag gjorde min senaste investering i VTL, Aesthetix och Temptation är att andra alternativ inte är bättre, bara lite annorlunda. Det är inget jag sitter och funderar på när hag spelar musik. Det låter bra och det är väl det det går ut på.

 

De senaste åren har jag kompletterat med en ny CD/SACD och en SME skivspelare. De låter vare sig bättre eller sämre än det jag tidigare skaffat mig; knappt annorlunda heller.

 

Så har det inte alltid varit. Jag har bytt massor av prylar under åren. Någonstans finns en gräns typ ”hit men inte längre”. Om man drivs av teknikintresse är det lite annorlunda. Så är det inte riktigt för mig. 

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en halvtidsrapport rörande mitt test med Regals nya högtalarkablar. 

 

Lite som jag misstänkte kom inte Moonrivern att riktigt klara av den nya kabeln som till och början lät lite rå i toppen. Den har nu passerat 40 timmar. Så den mjuknade vartefter. Men kraften/effekten i Moonrivern och högtalarlasten lirade inte riktigt varför det kvarstod lite ytterligare putsning.

Så jag kopplade in den på ASR:n istället och här blev det bingo! Skall inte föregå min mera ingående analys som kommer senare, men så mycket kan jag säga att den definitivt lyfte ASR:n, som jag upplevt som lite tråkig och trött på sistone, till en ny nivå. Både vad gäller basdefinitionen, mellanregistret som är så viktigt för mitt pianospelande och diskanten som blivit klarare och mer upplöst utan att vara analytisk. ASR:ns lite mer mjukare avslutning uppåt lyser igenom och lyfts stället för att dämpas. Det blev lite som en ny upplevelse och understryker matchningens betydelse i ett system.

Återkommer med en mer ingående analys med referenser till den musik jag spelar också och en mer precis beskrivning vad jag hör.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Sången och pianot, känslosamt och harmoniskt, underbart! :foldedhands:

Åh vad glad jag blir :foldedhands:  Så härligt att läsa att alla teorier bakom konstruktionen av kabeln tillsammans kan bidra till den typen av musikaliska upplevelser. Det gör allt arbete värt det!

 

Kabelns konstruktion gör att förstärkarens potential kommer till sin rätt eftersom signalen påverkas betydligt mindre jämfört med  traditionella konstruktioner.

 

Att Moonriver inte trivdes med kabeln beror främst på kabelns låga induktans. Orsaken är bland annat att förstärkaren har global feedback, relativt hög utimpdans och som det verkar lite låg fasmarginal. Håller på att ta fram en separat impedansutjämnare för att hantera dessa fall.

Edited by Anders65
Komplettering
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Anders65 said:

Åh vad glad jag blir :foldedhands:  Så härligt att läsa att alla teorier bakom konstruktionen av kabeln tillsammans kan bidra till den typen av musikaliska upplevelser. Det gör allt arbete värt det!

 

Kabelns konstruktion gör att förstärkarens potential kommer till sin rätt eftersom signalen påverkas betydligt mindre jämfört med  traditionella konstruktioner.

 

Att Moonriver inte trivdes med kabeln beror främst på kabelns låga induktans. Orsaken är bland annat att förstärkaren har global feedback, relativt hög utimpdans och som det verkar lite låg fasmarginal. Håller på att ta fram en separat impedansutjämnare för att hantera dessa fall.

Tack @Anders65 för din förklaring och ytterligare ett bevis på att en som är tekniskt ointresserad inte skall falla i fällan att allt fungerar ihop. Bara för att det är eminenta produkter var för sig så behöver detta inte nödvändigtvis betyda att de passar som hand i handsken för det. Jag har hört många system som fungerar dåligt ihop när man använt produkter som inte lirar ihop. Det är därför jag alltid testat mig fram just när det gäller kablar. Det är ju enklare att prova kablar och helt enkelt lyssna sig till om de fungerar i systemet. I ASR-fallet blev det perfekt matchning. I Moonriver fungerade det inte på samma sätt beroende på konstruktionsmässiga faktorer över min tekniska kunskapsnivå. Inga problem för min del eftersom Moonrivern skall ingå i mitt system på landet och med annan utrustning i övrigt. Så ingen skugga faller över någon av produkterna, tvärt om, de låter underbart med rätt anpassning. Det är en viktig lärdom som jag alltid har jobbat med.

 

Calm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag var det dags att ta ytterligare ett steg i första lyssningsomgången för att om möjligt hitta en värdig efterträdare till min ASR Emitter II exklusive. Allt i syfte att kombinera sofistikerad ljudprofil med downsizening till om möjligt en burk.

 

Denna gång handlar det om Gryphon vs Moon med YG som musikalisk förmedlare.

 

IMG_3975.jpeg.72a4500e91ceaaf136cbf84a7381c58d.jpeg

 

I ett nynligen renoverat lyssningsrum tronade detta system upp sig. Idel Moon mot Gryphon 300 Diablo drivandes YG:s nya minstinghögtalare kablagerat med Nordost och med deras jordningssystem och switch.

Luftid och lätt lyssningsmiljö med ett mindre resonant rum än jag minns det sedan tidigare. men det är några år sedan sist.

 

 

IMG_3977.jpeg.4967dfec351373c89fa787e95c99da4c.jpeg

 

Första set blev denna pansarliknande pjäs från vårat grannland Danmark och knappt inkörd. Diablon med tyngd och kraft skapade en stor snabb och luftig presentation. Kanske ännu lite  oinkörd och tillsammans med ett par stativare som saknade en del i basoktaven, så blev det ändå en trevligt beskrivning av något som lockar till vidare lyssning och i vart fall för mig kvar på prospectlistan.

 

IMG_3983.jpeg.fe7d55f854e2cc2930ce09731b2f4979.jpeg

 

Andra set blev det Moon rakt igenom, både som tidigare med dac och streamer från märket och oförändrad kablage från Nordost av Valhalla-typ. Monoblocken 860 A och försteget 740. Drivande samma stativhögtalare YG Cairn, deras minsting. Här blev det mer värme och kanske mer i min smak. Men nu talar vi annan prislapp än den integrerade 700 i v2 som jag kan vara intresserad av. Syftet var mer att få en hint om Moons ljudmässiga profil. Den hade jag i gott minne från lyssningen på en kombo i 600-serien och mycket känns igen från den. Mindre diskantorienterad och energirik  i denna region utan att tappa fokus och detaljnivå. Mer åt ASR än Diablon tycker jag så här spontant, utan en alltför ingående lyssningsomgång. Detta system är vad som jag förstår det som kommer att visas på mässan. 

 

Vi körde en av mig sammansatt Roonlista med tonvikt på piano i olika tappningar, gammalt och nytt, samt  lite röst och blås.

 

En trevlig och informativ eftermiddag som jag tackar Karl särskilt för.

 

Vi får se hur det kan bli med ytterligare någon lyssning på min prospektlista. Verkar dröja ett tag.

 

Calm

 

 

IMG_3979.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Diablon kommer att behöva spelas några dagar till. Efter en vecka  brukar grundegenskaperna sitta. Just toppregistret är det sista som finner sin harmoni. Men du har rätt MOON har en något annorlunda karaktär, med fin värme och bra flow. Vi hade hoppats kunna ha lite större högtalare på plats också, men de är försenade. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Daniel said:

Diablon kommer att behöva spelas några dagar till. Efter en vecka  brukar grundegenskaperna sitta. Just toppregistret är det sista som finner sin harmoni. Men du har rätt MOON har en något annorlunda karaktär, med fin värme och bra flow. Vi hade hoppats kunna ha lite större högtalare på plats också, men de är försenade. 

Inga problem! Jag var egentligen inte ute efter någon "finlyssning"utan mer en första avlyssning av dessa olika förstärkarkombinationer. Lite som att gå på mässa och få ögonblicksbilder av ljudkaraktärer även om denna övning blev mer omfattande än vad en normal mäss- eller butikslyssning ger. Trevliga lokaler, en kopp espresso och att  i lugn och ro få styra lyssningsmusiken ger en hel del mer. Det blev några trevliga timmar. Men det egentliga urvalsbeslutet tas i det egna lyssningsrummet med det egna övriga systemet och inte minst med de egna högtalarna i det egna rummet. Men där är jag inte riktigt än. Har jag några ytterligare lyssningar som vore intressanta att genomföra, men här spelar andra omständigheter in. I hifisammanhang skall man inte ha för bråttom, i synnerhet som jag har extremt långa omsättningscykler vad gäller de primära komponenterna. Högtalare och förstärkeri samt signalkällor med undantag för streaming som kommit in på senare år. Processen kommer att fortsätta ett tag till och kan komma omfatta mer än förstärkare. Den digitala delen med MSB kanske kommer att behöva en uppgradering. Inom den digitala delen sker utvecklingen sannolikt snabbare. I var fall snabbare än vad gäller vinylspelare och bandspelare som bygger på mycket äldre tekniker. Så processen löper vidare, men ett par intressanta prospekts har konfirmerats som mycket intressanta efter denna trevliga övning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var i förra veckan på en övning i den Gamla Brandstationen som handlade om lite tankar och funderingar Vissa bekräftelser och andra kanske mer dementier.

Regal-övningen kan bli en del av detta men det ena behöver inte utesluta det andra. Kanske Regal bara blir till ett komplement ?:think:

Jag avvaktar lite besked, men kan dock säga så mycket att det fanns en del  intressant att sukta efter och begrunda. Det kan bli intressanta bitar i puzzlet mot hifi-Nirvana. I hifi skall man aldrig ha för bråttom så detta kan bli en spännande upptakt och cliffhanger!:winking::grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, sprudel said:

Det blir en trevlig upptäcktsfärd det här. Är resan målet tro?😊

Är inte hifi-hobbyn alltid en resa? Och kanske är det just resan som stimulerar till att sätta upp nya mål? Tror nog att målet är rörligt.  En konsekvens av att en hel del mil avverkats under resans gång är väl möjligen att det blir glesare mellan stoppen och stationerna. Man kanske är blasé på mycket man ser och hör och att ribban hela tiden höjs? Det skall vara något extra ordinärt som får en att byta spår. Har jobbat efter ungefär samma röda tråd i stort sätt hela mitt hifi-liv, att kunna rätt ljudmässigt avbilda ett grand piano.  (ps. kul med lite hifi-filosofi i emellanåt)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Just nu har det varit lite stiltje på den integrerade förstärkardelen, men inte helt utan att jag varit passiv. Jag har lyssnat på följande hittills:

 

DÁgustino

Moon i olika tappningar och nivåer

Gryphon

Pilium

Accuphase

Asthetixs

Electrocompaniet  dock inte integrerad

Soulnote

 

Det har varit allt från korta ögonblicksbilder till mera timmesvis gjorda lyssningar med egen musik, men hittills har det inte givit något direkt klick eller wow-känsla om något extremt annorlunda eller extremt mycket bättre än det jag har. Detta mycket utifrån mina egna ljudpreferenser, så jag tänker nog släppa detta ett tag och möjligen återkomma.

Jag är nu istället inne på den digitala delen istället.

Redan när jag introducerades i streamingens värld så tänkte jag att starta försiktigt och bygga uppåt på samma sätt som jag alltid jobbat och framförallt se till att det jag fastnar för optimeras utifrån dess förutsättningar. Kalla det tweaks eller optimering det är för mig sak samma. Så vad gäller vinyl och R2R.

Kablar är en del i detta och jag har nyligen fått möjligheten att testa Regals kablar som jag verkligen gillar. Har fn. en ny nätkabel i Reference-serien på prov hemma, men av andra orsaker så har jag inte hunnit med att riktigt utvärdera den. Men det kommer var så säker!

 

Så just nu har jag lite saker på gång för utvärdering och test. Men allt handlar om matchning och anpassning och där är vi inte riktigt än. Att tro att bara för att man väljer det bästa och sätter ihop det, så kommer det att skapa magi automatiskt. Skulle säga att det är nog utgångspunkten för en lite längre resa än så. Så tålmodigt arbete är nog inte i vägen för framgång. Streamerlösningen är nog hyggligt klar i tanken, men kan ändras beroende på utfall av resten. 

Jag vill i DAC-delen ha någon lösning som är kombinerad med SACD-spelare och då krymper antalet betydligt som ligger på toppnivån. Flera separatdelar är nog knappast aktuellt. Egentligen var nog tanken på size-down i vart fall till antalet burkar. Men tror att det kan bli svårt. Lika antal men mindre burkar är väl också downsizing? Vi får se var det landar och har en del på lut.

 

Calm

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calm said:

Det har varit allt från korta ögonblicksbilder till mera timmesvis gjorda lyssningar med egen musik, men hittills har det inte givit något direkt klick eller wow-känsla om något extremt annorlunda eller extremt mycket bättre än det jag har. Detta mycket utifrån mina egna ljudpreferenser, så jag tänker nog släppa detta ett tag och möjligen återkomma.

Jag tror att en integrerad som kan prestera så som din anläggning gör blir svårt, däremot ett slut- och försteg vore kanske lättare?

7 minutes ago, calm said:

Skulle säga att det är nog utgångspunkten för en lite längre resa än så. Så tålmodigt arbete är nog inte i vägen för framgång. Streamerlösningen är nog hyggligt klar i tanken, men kan ändras beroende på utfall av resten. 

Sunda tankar:thumbsup:

9 minutes ago, calm said:

Lika antal men mindre burkar är väl också downsizing?

:smile:

9 minutes ago, calm said:

Vi får se var det landar och har en del på lut.

Spännande och följer tråden:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:
1 hour ago, calm said:

Det har varit allt från korta ögonblicksbilder till mera timmesvis gjorda lyssningar med egen musik, men hittills har det inte givit något direkt klick eller wow-känsla om något extremt annorlunda eller extremt mycket bättre än det jag har. Detta mycket utifrån mina egna ljudpreferenser, så jag tänker nog släppa detta ett tag och möjligen återkomma.

Jag tror att en integrerad som kan prestera så som din anläggning gör blir svårt, däremot ett slut- och försteg vore kanske lättare?

 

Jag håller nog med. Dessutom tror jag att hemlån är den ända modellen för att förstå hur det skulle fungera i ditt system, du har ju jobbat så konsekvent, noggrant och långsiktigt med ditt system. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Daniel said:

 

Jag håller nog med. Dessutom tror jag att hemlån är den ända modellen för att förstå hur det skulle fungera i ditt system, du har ju jobbat så konsekvent, noggrant och långsiktigt med ditt system. 

Absolut!

 

Så är det och allt annat vore både äventyrligt och kanske mindre välbetänkt. Men min hittillsvarande utrustning har alltid tillkommit vid en första kontakt som givit något extra utöver det vanliga, som sedan har lett till en vidare undersökning hemma i systemet. Så har det nog varit genomgående. Sällan ens på rekommendation eller recension, utan på mina egna örons vittnesbörd.:winking: Trots allt är det de öron som skall stå ut under långa lyssningar. Därför blir det inte så ofta det blir byten i mitt system. Vi får se hur det landar denna gång?

Citerar gärna Blandaren: "Skönare lyss till den blåsa som sprack, än att aldrig klämma en bärsa":grin: Man måste våga också testa något nytt också! Annars får man aldrig veta.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Just nu har det varit lite stiltje på den integrerade förstärkardelen, men inte helt utan att jag varit passiv. Jag har lyssnat på följande hittills:

 

DÁgustino

Moon i olika tappningar och nivåer

Gryphon

Pilium

Accuphase

Asthetixs

Electrocompaniet  dock inte integrerad

Soulnote

 

Det har varit allt från korta ögonblicksbilder till mera timmesvis gjorda lyssningar med egen musik, men hittills har det inte givit något direkt klick eller wow-känsla om något extremt annorlunda eller extremt mycket bättre än det jag har. Detta mycket utifrån mina egna ljudpreferenser, så jag tänker nog släppa detta ett tag och möjligen återkomma.

 

Det beror säkert på att du lyckats trimma ditt ljud som du vill ha det med de förstärkare du redan har. Jag gissat att om du skall höja den nivån mer än att du går sidledes måste du ta några kliv uppåt och bära tyngre säckar med pengar på den stegen.

Jag har en grundläggande ide som för mig själv hittills funkat. Den sätts lite ur spel när man tittar på begagnad hifi men ändå. Begagnad hifi l(+10 år) blir lite högre rankad enligt mig även om man räknar om nypris till dagens stålar. Man måste dock ha bra koll på vad man skal ha. 

För de av oss som trimmat sitt system med framgång och har haft en tydlig linje med ljudideal osv så är återgivningen hyggligt maxad. För att vinna något väsentligt och inte riskera att bara byta sidledes så så bör man börja titta på det som har en nyprislapp på ungefär det dubbla mot vad man har. OM man då hittar det bästa i sitt system och efter sina ideal i den nya prisklassen, så tar man steg som verkligen kommer förbättra ljudet. 

Bara en tanke... som kanske verkar dryg, men min erfarenhet är att det ofta är så. 

Men skall man helt byta spår i sin hifi och med andra ljudideal kan det kanske går. 

 

Möjligen skulle kanske försteg och monoblock ta dig framåt. Jag har ju hört ditt system och vet att det är mycket bra och fruktansvärt musikaliskt härligt att lyssna till. Går inte att slå utan ansträngning. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Apexorca said:

Jag har ju hört ditt system och vet att det är mycket bra och fruktansvärt musikaliskt härligt att lyssna till.

 

Går inte att slå utan ansträngning. 

 

Går det ens att få till ett bättre ljud med ansträngning i Calm's fall ?

Jag har ju en knappt 24 timmar gammal lyssning, hos Calm, i öronen och jag ställer mig nästan tvivlande till att en sådan ansträngning är värt mödan och pengen... det låter, som sagts, redan nästan oförskämt bra enligt min betygsskala.

Men visst, ska hobbyn fortleva en aning så kan man ju inte sitta still hela tiden :nerd:  

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

 

Det beror säkert på att du lyckats trimma ditt ljud som du vill ha det med de förstärkare du redan har. Jag gissat att om du skall höja den nivån mer än att du går sidledes måste du ta några kliv uppåt och bära tyngre säckar med pengar på den stegen.

Jag har en grundläggande ide som för mig själv hittills funkat. Den sätts lite ur spel när man tittar på begagnad hifi men ändå. Begagnad hifi l(+10 år) blir lite högre rankad enligt mig även om man räknar om nypris till dagens stålar. Man måste dock ha bra koll på vad man skal ha. 

För de av oss som trimmat sitt system med framgång och har haft en tydlig linje med ljudideal osv så är återgivningen hyggligt maxad. För att vinna något väsentligt och inte riskera att bara byta sidledes så så bör man börja titta på det som har en nyprislapp på ungefär det dubbla mot vad man har. OM man då hittar det bästa i sitt system och efter sina ideal i den nya prisklassen, så tar man steg som verkligen kommer förbättra ljudet. 

Bara en tanke... som kanske verkar dryg, men min erfarenhet är att det ofta är så. 

Men skall man helt byta spår i sin hifi och med andra ljudideal kan det kanske går. 

 

Möjligen skulle kanske försteg och monoblock ta dig framåt. Jag har ju hört ditt system och vet att det är mycket bra och fruktansvärt musikaliskt härligt att lyssna till. Går inte att slå utan ansträngning. 

Jag har en tydlig ljudfilosofi som jag har varit trogen under mycket lång tid. Den utgår egentligen från min upplevelse av pianopresentationen och ställer mycket höga krav på att återge klanger, harmonier, diskant, mellanregister och bas. Sträng och resonansbotten måste balanseras i harmoni och i vart fall likna det som kan höras IRL. Helt lika IRL är bara en utopi och kommer aldrig att kunna uppnås, för det bygger egentligen på att man kan göra en direkt jämförelse, vilket är få förunnat. Då får man utgå från sin egen upplevelse utifrån erfarenhet och sitt eget hörselminne. Det är naturligtvis individuellt, vi har ju varken lika hörsel eller förutsättning att reproducera musik i våra anläggningar. Därför har jag anammat musikvetenskapens synsätt att reproducerad musik är en konstform i sig och det  som kallas ett phonografiskt verk. Ungefär som varken ett fotografi eller en målning kan göra anspråk på att vara annat än en avbildning av verkligheten.

 

Utifrån detta som möjligen kan anses som lite filosofiskt kan man konfrontera detta mot dagens hifi eller high-end som vi kan bygga upp med komponenter som präglas av lite av rådande trender. Om jag nu sticker ut hakan så är rådande trend att allt skall vara superupplöst, superdetaljerat och superdynamiskt. Mycket fokus ligger i hur bas och diskant presenteras medan de flesta instrumenten ligger frekvensmässigt i det som skulle kunna kallas mellanregistret. Själv tycker jag att klangen är viktigare än detaljerna för att uppnå ett harmoniskt och musikaliskt ljud. Det är sällan den filosofin ligger till grund för dagens utvecklingsarbeten. Vad som är tekniskt möjligt är kanske inte musikaliskt önskvärt. Balansen mellan grundton och överton är viktig i allt pianospel och är egentligen grunden för klangen. Man vill inte att det skall låta som ett spikpiano, inte heller som ett otydligt resonansmuller. Piano är bland det svåraste att återge vilket varje konstruktör kan tillstå och även de som har att presentera produkter på mässor och demos och därför undviker man ofta detta. Gitarr t.ex. är mycket enklare.

 

När jag lyssnat runt på lite olika presentationer så kan jag ganska snabbt avgöra hur klangen presenteras i ett system. Det ger en fingervisning om vad som är värt att testa vidare som bekräftelse eller dementi om vad jag kan leva vidare med. Tyvärr blir dessa upplevelser mer sällsynta då jag blir mer kräsen med åren. Det är inte omedelbart knutet till priset. Mina senaste förvärv är egentligen tvärt om. Jag tänker på Moonriver-förstärkaren som har ett mycket i sammanhanget modest pris och likaså Regals kablar som verkligen passar min smak. 

Men grunden ligger mycket i högtalar-förstärkarkombon som sätter tonen i systemet. Signalkällorna får gärna vara neutrala och mer detaljerade än tvärt om i förhållande till högtalare-förstärkarkombon.  Just nu testar jag lite nytt vad gäller just den digitala signaldelen vilken jag inte varit riktigt nöjd med streamerdelen och här hänger digitala/analoga omvandlingen ihop. Vill också kunna spela såväl CD som SACD som jag inte kan idag. Återkommer efter lite spännande test i närtid.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har hänt lite positiva saker i det fördolda kanske man kan säga. Sedan jag lite lagt den integrerade förstärkare-drömmen på vänt har i stället intresset för den digitala delen legat i fokus. Den har dels inneburit att hitta en uppgradering på streamersidan och här känns det möjliga valet enklare. Vi får se var det landar. Men DAC/SACD har mer kommit att bli det jag fn. utvärderar. och där det finns en rad mycket intressanta val att göra för att ersätta min nuvarande MSB-lösning.

Det jag lyssnat på är Moon, Aesthetix, MSB förstås, Soulnote och Playback Design. Vägen har varit kantad med lite tekniska anpassningar för att hitta rätt signalnivåer mellan enheter, men där har vi hittat lösningar där jag upplever att enheterna nu spelar efter sin optimala prestanda. Men som alltid så handlar det om att finliret och de sista justeringarna kan ske först när slutprodukten landat hemma och har fått sin beskärda inbränning. Vilket många gånger handlar om många hundra timmars inspelning. Men det är egentligen då det roliga börjar och allt kan landa i bara ren musikalisk njutning.

I första skedet har koncentrationen varit kring att fånga den ljudmässiga grundkaraktären på ett sådant sätt att man kommer till ett med sin egen ljudfilosofi överensstämmande mål. Här är jag ganska tydlig med åt vilket håll jag önskar gå. Det handlar om för mig vandra från MSB:s trygga harmoni till ett snäpp högre upplösning i diskonten. lite för att kompensera för en något avtagande hörsel. Men också kunna finna subtila klanger och övertonsharmonier som kan mer lyftas fram utan att närma sig den "förbjudna gränsen" där allt slår över i överbetoning av detaljer och hårdhet. Mellanregisterharmonin är helt avgörande för mitt pianointresse och här sitter mycket svårigheter att rätt balansera registret mellan klang, resonansbotten och pregnans i strängbehandling. Där ramlar de flesta tyvärr bort. Basen är i mitt lyssningsrum ett problem mht min 48 Hz-puckel som trots stora ansträngningar endast halverats. Den får jag leva med och alla bidrag till att reducera den ytterligare i ny utrustning blir ett plus.

Vi börjar närma oss finalomgången och det har nog utkristalliserats några mycket kompetenta finalister som har som vanligt både för- och nackdelar. Men mest fördelar måste jag naturligtvis konstatera. Utvecklingen har onekligen gått framåt även på den musikaliska framställningens område som i längden blir avgörande. Förhoppningen att i närtid komma till ett beslut börjar närma sig. Men än är det inte avgjort.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag kan beskriva lite av anpassningsproblematiken i de olika konstellationerna mellan de olika testade DAC/SACD och min ASR som handlar om att inspänningen blir för hög till förförstärkardelen i min integrerade ASR. Problemet har varit att många moderna DAC:ar har en inbyggd volymkontroll så att man även har möjlighet att driva direkt mot slutsteg eller ha en hög fast utspänning. En hög utspänningen från DAC:en är tilltagen för att kunna styra ut slutsteget full ut. I mitt fall går inte slut- och förstegsdel att separera. Så jag är hänvisad till högnivåingång antingen i balansera eller obalanserat modus. I Soulnote S-3 Reference SACD Player som var det ena testobjektet så är fallet att utgångsspänningen balanserat är 5,6 V och obalanserat 2,8 V. Där gav den balanserade lösningen en klar överstyrning av försteg som i sig innebar kraftig distorsion. Enkelt löst genom helt enkelt byta kabelanslutning Lite samma problematik i Playback Designs DAC MPS-8 som är mitt andra testobjekt dock med möjlighet att volymanpassa med den inbyggda volymkontrollen dock att det inte räckte att gå till 0-nivå, utan här krävdes en ytterligare sänkning med -6 dB för att komma ner på 2,1 V där anpassningen fungerade. Det finns en ytterligare möjlighet genom att nivåanpassa ASR:ns ingångskänslighet i varje ingång för sig. Kan bara konstatera att båda konstruktionerna levererar ljudmässigt var för sig på en mycket hög nivå, men att det tarvar lite anpassning. En ytterligare parameter är naturligtvis kabelanpassning, underlag och fötter. Men det blir en annan resa.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-29 at 08:21, calm said:

Utvecklingen har onekligen gått framåt även på den musikaliska framställningens område som i längden blir avgörande. Förhoppningen att i närtid komma till ett beslut börjar närma sig. Men än är det inte avgjort.

 

Calm

 

Intressant projekt och svårt. Perfekt approach med att du tydligt vet vad du vill uppnå. Som du skriver så har DAC'ns utveckling gått framåt sedan vi ungefär samtidigt köpte MSB. 

Jag har aldrig lyssnat på så mycket digitalt på m ånga många år som nu. Det börjar verkligen bli bra även om det i mitt system inte hänger med det analoga vid direkt jämförelse.

 

On 2023-04-29 at 08:21, calm said:

Det handlar om för mig vandra från MSB:s trygga harmoni till ett snäpp högre upplösning i diskonten. lite för att kompensera för en något avtagande hörsel. Men också kunna finna subtila klanger och övertonsharmonier som kan mer lyftas fram utan att närma sig den "förbjudna gränsen" där allt slår över i överbetoning av detaljer och hårdhet.

 

De egenskaperna kommer inte bara från DAC, men visst  DAC hjälpa till och den är en viktig del. Musikservern är en annan minst lika viktig komponent och Switchen. Just dessa egenskaper var något som i mitt system skilde mellan de båda mycket bra Innous Statement och Antipopdes K50, där K50 hade en mycket klarare klang som öppnade en frisk diskant och mellanregister utan att tippa över mot hårdhet alls. 

 

Jag ser inte detaljer som ett problem. Det är hur de blir presenterade och betonade, som du själv skriver. Jag tycker vissa produkter blir benämnda som upplösta och detaljrika men istället bara överbetonar högre frekvenser men med, som jag ser det, mer distorsion. Detta är vanligast bland digitalprodukter men finns också i en hel del högtalardiskanter.

Så jag tänker bara att om det är ditt mål att göra det friskare klarare mer upplöst i diskant mm så finns det tyvärr fler stenar att vända på för att nå dit, ffa i de digitala produkterna som kretsar kring DAC'en. 

Underskatta inte heller signaljordning i detta sammanhang ffa på digitalprodukter. 

Nu fattar jag att ditt fokus ligger på DAC och det blir lite rundgång i mitt resonemang, me du fattar säkert. För att testa DAC behövs bra kringutrusting och jordning, för att testa Streamer krävs en bra DAC osv...

Jag testade runt lite på det sätter och kom fram till att MSB passar bättre till K50 än till Innous Statement. Misstänker att Innous passar bättre till dCS.

Sedan är det också så att när man får till basen ganska djupt ner i alla fall under 100HZ och gärna en bra bit ner under 30Hz så kan hårdklang i diskant och mellanregister gå till att vara mer klangfullt och naturligt mjukt.

Jag har ju hört ditt system och gissar att man får ta ordentligt för att tippa över ditt ljud till kallt hård och besvärligt. 

 

Spännande när du hittar det som blir bäst. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Intressant projekt och svårt. Perfekt approach med att du tydligt vet vad du vill uppnå. Som du skriver så har DAC'ns utveckling gått framåt sedan vi ungefär samtidigt köpte MSB. 

Jag har aldrig lyssnat på så mycket digitalt på m ånga många år som nu. Det börjar verkligen bli bra även om det i mitt system inte hänger med det analoga vid direkt jämförelse.

 

jag vet inte om ni kollade på videon som @Sammy postade häromdagen och intervjun med Lukasz LampizatOr, jag är ju lite färgad såklart men jag tyckte den var intressant på flera sätt och inte bara ur ett Lampi perspektiv. bland annat pratar han om varför ingen gillar digital musik och när allting helt plötsligt skulle bli digitalt att företagen mer eller mindre desperat anställde massa digitala experter och så gick det som det gick. lite förenklat såklart, men jag tycker ändå han hade nån slags poäng i det hela och han berättade att han själv kom från ett annat håll. han tonade som vanligt också ner betydelsen av själva D/A omvandlingen och hur viktigt det analoga output steget snarare är, något som Lampi DAC:ar också sägs briljera inom.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

han tonade som vanligt också ner betydelsen av själva D/A omvandlingen och hur viktigt det analoga output steget snarare är, något som Lampi DAC:ar också sägs briljera inom.

Kan bara hålla med honom att det verkar som viktigaste parametern är just själva analoga output steget. Har lyssnat på vissa välgjorda gamla Dacar och vissa som drar nästan lika mycket ström som ett slutsteg, men ack så vackert dom spelar och där har man lagt allt krut på den analoga output steget.

 

Link to comment
Share on other sites

@calm om du har möjlighet att testa en Lampizator så tveka inte ta chansen att testa. Hade en Baltic 3 på test och jösses vad den spelar fint!

 

Så om jag skulle själv köpa dac så skulle det nog stå mellan Playback Design eller Lampizatorn som är mycket billigare än Playbacken om man inte får för sig att slå till på en Horizon!

Är med spänning jag väntar på att @VoicesInMyHead ska på mässa och lyssna på Horizon och hoppas på att han får en uppfattning i skillnad mot Baltic dacen..

 

Men som sagt smak och tycke är väldigt individuellt som tur är och det viktiga handlar ju om att hitta det som man själv är ute efter! Att du sedan redan har en tydligt mål på ljudideal som dacen ska förmedla underlättar ju väsentligt i ditt sökande på dac!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...