Jump to content

Våren började i moll och kanske slutar i sprittande dur till hösten eller kanske en ny vår. Eller är jag redan i mål????.........


calm

Recommended Posts

1 hour ago, calm said:

Burmester var populära på mässor under många år men känns  av någon anledning inte så aktuella idag. Liten representation 

 

Calm.

 

 

Audio Concept representerar (säljer) Burmester. https://audioconcept.se/produkt/burmester-032/  Jag skalade själv ner antalet burkar för ett antal år sedan. Nio år sedan närmare bestämt. Ville ha färre enheter och mindre antal kablar mellan burkarna. Jag valde Burmester helt igenom på elektroniksidan (MC 111 + 948 + 911 MK III) samt Shunyata och Transparent på kabelsidan. Fel av mig - jag köpte till en Innous PhoenixNET förra året 🙃

Burmester MC 111 har jag uppgraderat ett par gånger under åren som gått. Sitter nöjd.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-17 at 10:29, Apexorca said:

 

Har hört dem med Verity Audio med mycket bra resultat tycker jag. 

Det lät otroligt bra,vi återkom flera gånger till det rummet. De hade även en riktigt fin skivspelare med en väldigt lång arm(minns inte vad för märke dock)

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Kristian said:

Det lät otroligt bra,vi återkom flera gånger till det rummet. De hade även en riktigt fin skivspelare med en väldigt lång arm(minns inte vad för märke dock)

 

Var det inte då vi började gråta för det var så bra?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Harryup said:

Gomiddag, 

eftersom även jag är lite äldre enligt andras utsagor så kan jag delge lite av mina upptäckter. Har testat min hörsel och har succesivt drabbats av lite dåliga gener blandat med ålder. Och förstås många konserter och discobesök då det tjöt i öronen dagen efter. Min hörsel idag har fått förutom ett frekvenstapp som går enklare att leva med även sämre överstyrningsreserv vid vissa toner. Längtar t.ex. efter att barnbarnen skall komma i målbrottet. Vissa toner behöver väldigt lite extra ljudnivå för att få det att skära i öronen och då kan en mera utvecklad peq (parametrisk eq) gå in och sänka den tonen något. Så när man jagar förstärkare som skall låta mjukt så kan skillnaderna vara på helt andra nivåer jämfört med 2 olika bra fabrikat. Förstås är en peq nästan som att svära i kyrkan för många men den kan lätt göra extra stor skillnad på typ piano som är ett instrument som inte är förlåtande om man har ett litet problem med hörseln. Så om man lägger till att man skall anpassa sina grejor efter hur man faktiskt hör så blir det väldigt svårt att hitta en förstärkare utan någon form av peq som kommer låta mjukt på allt på en bra anläggning utan att ge andra problem. Vanliga oktavbandseq eller tersbandseq är för trubbiga för att inte tala om vanliga tonkontroller så då kan det snarare vara så att man behöver en digital grunka som är steglöst ställbar.

Och du har en redan, detta går att göra inne i Roon men tyvärr får du då inte med din skivspelare men du får med streaming och dina egna rippade skivor. Så min personliga reflektion är att jag skulle välja något som låter "rent och snyggt" och låna och se om en viss hårdhet kanske inte sitter i anläggningen utan i öronen och hittar man vad som irriterar så kan man polera bort lite hårdhet digitalt. 

Det är nog så att allas hörsel förr eller senare kommer att förändras i någon mån. På samma sätt som kroppen i övrigt åldras så kan både "mekaniken och elektroniken" i örat spela spratt på olika sätt. När jag var ung så hade jag ett extremt hörande upp i frekvenserna. Kunde utan vidare höra rikningssignalerna på fladdermössen, dock inte de andra högsta som ligger en  bra bit över 20 kHz. Vanliga hörselprov görs idag men då på betydligt lägre frekvenser varför de inte känns relevanta längre över 8-10kHz  som inte mäts och där är det inga problem. Vidare är de normala hörselproven inte anpassade för musiklyssning utan för mänskligt tal och social samvaro. En dip i 4 kHz området lär vara den vanligaste nedsättningen, men inte så djup hos mig än, men begynnande. Jag upplever dock att det inte bara är tonhöjden som kan vara problemet utan också graden av distorsion och renhet i själva framställningen. 

En upplevelse som varierar från system till system med samma musik laddad. En ren ton accepteras bättre än en oren är väl en självklar slutsats, men det kan vara små skillnader för att inte säga minimala som gör att det upplevs som dissonans i t.ex. pianomusik. Men det har också bäring på vilket sätt man lyssnar. Från analyserande till avslappnat. Jag vill gärna åstadkomma ett system där jag kan lyssna avslappnat och inte analyserande. För mig utgör helheten en del av den egentliga musikaliska upplevelsen. Klangen är minst lika väsentlig än själva tonhöjden. Jag pratar ofta att balansen mellan en pianosträng och dess klangbotten eller stöd nedåt precis som övertoner  som ger skimmer i toppen. Det ger den naturliga mjukheten utifrån en upplevelse av ett piano live som sällan eller aldrig låter hårt eller ansträngt. Problemet kan också vara relaterat till inspelningstekniken genom flermikrofonstekniken, där överbetoning av mikrodetaljer ibland stör helheten. Noterade att Ida Sand på sin konsert i lördags hade inte mindre än 5 mikrofoner "under locket" och minst  3 under flygeln. Mixningen blir här helt avgörande för blandning  mellan dessa i PA-ljudet och vad jag kan uppfatta som direktljud genom reflexion av lockets undersida  direkt mot min lyssningsposition som var upphöjd i förhållande till scenen. Den typen av ljudupplevelse är den jag vill återskapa i mitt system och inte ett artificiellt ljud med fel balanser bara för att det är möjligt att åstadkomma rent tekniskt.

Så slutsatsen för min del blir att systemet kan hittas som uppfyller mitt sätt att lyssna och uppleva musik, men att det kräver ordentlig sammansättning och intrimning och urval. Mitt senaste förvärv till landet i form av Moonriverförstärkaren visar att det går, men jag vill ha ännu mer av den pärlan.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Hörsel - är något jag funderat över en längre tid när det gäller hur olika bra/dåligt vi hör och därmed uppfattar t ex en demo så olika. Jag hör ”dåligt” säger min fru och jag erkänner att det har blivit sämre med åren - men dåligt? Jag spelar inte musik högre än tidigare men framför TV’n vill jag gärna skruva upp volymen lite. Så jag har funderat på hörapparat då det idag finns en uppsjö av modern teknik sägs och erbjuds det? Jag funderar på om hur dessa apparater fungerar vid musiklyssningen? Någon som har erfarenhet? Jag tror (eget tänk) att jag skulle få ta av mig hörselapparaten vid musiklyssning för annars är jag rädd att det inte blir så High Fidelity enligt mina öron?

 

10 hours ago, calm said:

Så slutsatsen för min del blir att systemet kan hittas som uppfyller mitt sätt att lyssna och uppleva musik, men att det kräver ordentlig sammansättning och intrimning och urval.

Det tror jag att du kommer att fixa inom sinom tid, så spännande att se i vart du hamnar i elektronikvalet:tongue: 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, LPL said:

Kanske en Schiit Loki, Lokius eller Loki Max skulle kunna vara något som skulle kunna bli riktigt bra? Risken kan väl vara att man går miste om annat om men väljer en förstärkare som är "avrundad" i ljudet?
 

 

Jag har för länge sedan testat eq men det blev inte riktigt min grej, men naturligtvis beroende hur det görs. Shiit Audio får stor respekt för sina produkter bl.a. av Paul på PS Audio nämnder dem ofta i sina videos. De finns representerade i EU.  https://www.schiit-europe.com/product-categorie/speakeramps/

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Hörsel - är något jag funderat över en längre tid när det gäller hur olika bra/dåligt vi hör och därmed uppfattar t ex en demo så olika. Jag hör ”dåligt” säger min fru och jag erkänner att det har blivit sämre med åren - men dåligt? Jag spelar inte musik högre än tidigare men framför TV’n vill jag gärna skruva upp volymen lite. Så jag har funderat på hörapparat då det idag finns en uppsjö av modern teknik sägs och erbjuds det? Jag funderar på om hur dessa apparater fungerar vid musiklyssningen? Någon som har erfarenhet? Jag tror (eget tänk) att jag skulle få ta av mig hörselapparaten vid musiklyssning för annars är jag rädd att det inte blir så High Fidelity enligt mina öron?

 

Det tror jag att du kommer att fixa inom sinom tid, så spännande att se i vart du hamnar i elektronikvalet:tongue: 

 

/byZan

Även jag börjar fundera på om behovet av hörhjälpmedel för tal och bombarderas av erbjudande av olika slag. Har kompisar som skaffat små diskreta apparater som stoppas i eller bakom örat. De är mycket nöjda, men å andra sidan inte utpräglade audiofiler eller musikälskare. Man kan ju alltid börja med en mätning så att man kan konstatera status. Var några år sedan sist jag mätte. Alla aktörer på marknaden tävlar om att lista patienter för att få ersättning via Regionen. Har inte satt mig in i ersättningsmodellerna men med tanke på erbjudanden som kommer så måste det vara lönsamt för företagen. Frågan om man kan begära hörapparat specialanpassade för audiofiler?

Just frågan om ålder och hörande så minns jag en debatt i Stereophile om recensenterna/redaktörernas ålder och om de verkligen kunde testa produkter med trovärdighet. Men slutsatsen var att erfarenheten av själva testandet i sig kunde väl kompenserar för eventuella brister i hörande. Jag tror på den teorin och möjligen kan just den erfarenheten också leda rätt. Orena och distade toner och harmonier har inte bara med tonhöjden att göra är min erfarenhet och inte heller obalanser som man kan höra. Skulle vara intressant att veta medelåldern på våra främsta elektronik och högtalarkonstruktörer. Dan DÁgustino är 77 eller Tim De Paravicini som blev 75, Franco Serblin 70 eller Dave Wilson som blev 74. Alla framstående konstruktörer i sitt slag och sannolikt med avgörande inflytande över hur deras produkter skall låta.

 

Jag är inte särskilt orolig att jag inte kommer att hitta mitt ljudideal, jag kan inte vara ensam om att ha synpunkter på rådande trend. Annars skulle nog knappast populariteten för rörkonstruktioner vara så stor som den är. De har ju lite annan ljudprofil. Sedan vill jag olika skäl inte ha rör. Men det gäller att inte ha för bråttom, som alltid i hifi-sammanhang.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske dags för en annan tråd?

Jag har kikat på en del hörapparatsteknologi och har kompisar som betalat dyra pengar och inte blivit nöjda efter att en första stunds förtjusning lagt sig. En del använder inte ens sina 20'kr hörapparater för att det är bara förvirrande, och vad andra säger blir ändå mindre viktigt med åren.

Som musiklyssnare så skall man inte underskatta ytterörats roll att leda in luftsvängningarna. Många hörapparater har elektronik bakom örat med inbyggd mic och liten högtalare i hörselgången. Otroligt dåligt bland mycket folk även om det finns lägen för elektronisk manipulation. För känslan av rätt upplevelse skulle jag vilja ha mic och högtalare i hörselgången. Men jag vill också ha möjlighet att manipulera hörselkorrektionskurvan själv. Vilket man som användare förmodligen aldrig kommer att få. Välja förbestämda lägen känns inte tillräckligt bra. Lägger man till pengar för köpa en "bättre" apparat så har man just köpt den och får ingen hjälp av regionen.

Och 4kHz, absolut finns det en dip där som gör att minsta skrällighet kan bli väldigt skrälligt även på låg nivå. Spelar generellt lägre nu än tidigare och högsta dynamik med piano på hyfsad nivå är lite jobbigt många gånger. Däremot har uppfattad klarhet i övrigt inte försämrats och tappad diskantkänslighet är inte hela världen då hjärnan vänjer sig. Låter ju inte instängt som det gör om man är fullt hörande och kopplar ur en diskant utan med långsam tillvänjning så låter inte verkligheten så särskilt annorlunda.

 

Jag landade i att köpa Linn av både ljudmässiga skäl och att få ner antalet burkar. Går att köpa integrerade förstärkare ifrån Linn också.

Men har aldrig varit inne i en Linnbutik som har haft en ljudåtergivning som ger grunkorna rättvisa så hemlån rekommenderas starkt. Köper man en Select Hub så kan man få inbyggd mycket bra DAC, inbyggd Roonstreamer, inbyggda både digitala och analoga ingångar för både ljud och bild och upp till 4 inbyggda slutsteg. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jag har för länge sedan testat eq men det blev inte riktigt min grej, men naturligtvis beroende hur det görs. Shiit Audio får stor respekt för sina produkter bl.a. av Paul på PS Audio nämnder dem ofta i sina videos. De finns representerade i EU.  https://www.schiit-europe.com/product-categorie/speakeramps/

 

Calm

Nej, skulle säga att man är chanslös att ställa in en eq så att den inte hörs men att problemet har försvunnint om man inte gör många upprepade mätningar.

Sen finns det ju heller inga billiga eq eftersom man vill ha en produkt som inte färgar ljudet till att färga ljudet med utan att det hörs. Nog svårt att bygga linjär elektronik som inte färgar för mycket men här handlar det om att förstärka och skära olinjärt utan att det hörs.

Att lyssna och tycka kommer väldigt långt ner på listan som en sista finjustering. När jag tidigare justerade min elektroniska delningsfilter så gjorde jag det sällan oftare än nån gång i kvartalet efter en första periods injustering. Tillvänjning och avvänjning tar ganska lång tid, i vart fall för mig. Mitt mål var att ställa in eq'n och sedan glömma den, har aldrig sett den som en tonkontroll som skall justeras mellan varje skiva.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Harryup said:

Nej, skulle säga att man är chanslös att ställa in en eq så att den inte hörs men att problemet har försvunnint om man inte gör många upprepade mätningar.

Sen finns det ju heller inga billiga eq eftersom man vill ha en produkt som inte färgar ljudet till att färga ljudet med utan att det hörs. Nog svårt att bygga linjär elektronik som inte färgar för mycket men här handlar det om att förstärka och skära olinjärt utan att det hörs.

Att lyssna och tycka kommer väldigt långt ner på listan som en sista finjustering. När jag tidigare justerade min elektroniska delningsfilter så gjorde jag det sällan oftare än nån gång i kvartalet efter en första periods injustering. Tillvänjning och avvänjning tar ganska lång tid, i vart fall för mig. Mitt mål var att ställa in eq'n och sedan glömma den, har aldrig sett den som en tonkontroll som skall justeras mellan varje skiva.

Jag har egentligen inga problem med färgning som sådan om det låter som jag tycker att livemusik låter IRL. Neutralitet eller vad vi skall kalla det för är egentligen i vart fall för mig tråkigt att inget sticker ut. Den typen av produkter har inget eget uttryck eller förutsättningar att leverera musikalisk känsla. Allt spelar in vid en engagerad återgivning, inte minst rummet och dess påverkan. Vad är ett neutralt rum ? Ett av de tidiga akustiskt bearbetade lyssningsrum som byggdes i butikmiljö hade en i princip rak frekvenskurva, men visade sig efter den första förtjusningen landa i en upplevd tråkighet och "faddhet" och sannolikt för dämpat i balansen mellan reflexion och absorbtion. 

Mitt nuvarande system kan upplevas som laidback, men syftet är att det skall ge förutsättning för en avslappnad återgivning utan alltför briljanta detaljer slängda i ansiktet.Lite som att komma in i ett halvmörkt rum och upptäcka detaljer vartefter som ögonen vänjer sig.  Lyssnar man på livekonserter är nog förutsättningarna större att man somnar in till lugn musik än går därifrån med sprängande huvudvärk av anspänning. Självklart beroende på vad som spelas.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar är att man behöver pröva sig fram en hel del innan man har en eq som är inställd så att den tar bort problem utan att tillföra andra problem som kan kännas som mera störande. Rak frekvensgång i hemmiljö är nog knappast möjligt att åstadkomma då peaker ofta går att ta bort till stor del beroende på ursprung medans dippar knappast går att lyfta om ens något lite. Så att jaga störande rumsresonanser i djupbasen är mera hanterbart med en eq medans när man börjar komma över kanske 500Hz så får man enbart jobba med rummet. 

Men min bestämda uppfattning är att alla eq låter inte likadant och att den bästa eq hyggligt bra inställd behöver inte alls låta bra. Däremot så tillåter ju en eq att ställas in hur som helst. Så att få en sämre återgivning är väldigt lätt att få med en eq.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Just frågan om ålder och hörande så minns jag en debatt i Stereophile

Som du redan varit inne på handlar det inte enbart om frekvensomfång. Vår svenska maestro Herbert Blomstedt är 95 år och kan hantera en full orkester från triangle till bastrummor och där han säkerställer att dynamiken mellan de olika orkesterdelarna är i samklang. Hans förmåga att uppfatta samma frekvensområde som i sin ungdom dagar kan rimligen inte vara den samma.

 

Det finns också en allmän missuppfattning eller t o m en myt om hur brett frekvensområde musik använder i det hörbara området. Gamla FM-bandet med P2 sände med ett frekvensområde på ca 40 - 14,000 Hz, berättade en tekniker på Stockholmässan för ett antal år sedan när de presenterade DAB-radio. Mycket av 50-talsjazzen på t ex Blue Note och Contemporary spelades använde vinylmastrar med ett omfång på ca 30-15,000 Hz. Det är inspelningar som fortfarande hyllas ljudreferenser av många och som fortfarande ges ut i nya pressningar. Däremot kan ju övertoner utanför det hörbara även påverka det hörbara området.

 

Sen finns det som sagt, nyanser, bredd, djup och klang som också påverkar upplevelsen. Om man har en gravare hörselnedsättning är det naturligtvis en annan femma. Men normalt åldrande ser jag inte som något problem. Det kan ju t o m vara så att upplevelsen förstärks av åldrandet där även erfarenheter är en del i mixen.

Link to comment
Share on other sites

Att man får en så dålig upplevelse av musik med normalt åldersnedsatt hörsel att man inte kan njuta av musik är ju fel. Och man hör definitivt inte som sämre syn så att säga. Det låter ungfär likadant eftersom hjärnan vänjer sig hur det låter i verkligheten. Så olika apparater går utan att problem höra skillnader på, men sämre överstyrningsreserv får man. Skillnaden mellan lagom och för högt minskar.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-15 at 19:56, calm said:

Det verkar dessvärre som delarna till min Studer A807 fastnat någon stans i posthanteringen. Orderdatum 5/1 och skickat dagen efter. Misstänker att vårt eminenta postbolag (Postnord) dessvärre är involverat igen. Hoppas att de kommer i vart fall nästa vecka.

 

Calm

Först igår anlände delarna till Studern från Tyskland. De sändes därifrån den 6/1 med DHL och kom fram 20/1 dvs 14 dagars leveranstid. Hade två mailkonversioner med Revox-online som svarade direkt att allt hade gått iväg från dem den 6/1 som sagts tidigare och enligt DHL kommit fram till svensk gränsen på en dag dvs den 7/1. Därefter vidtar Postnords hantering som tydligen ansvarar för från utlandet ankommande brev och paket och det borde haft försändelsen den 8/1. Kontaktade Postnords kundtjänst kring den 17-18/1 och fick till svar att den enligt deras datasystem var anmäld till leverans från Tyskland men ännu inte levererad där, vilket inte stämmer. Fick en avisering via Postnords app den 19/1 dvs dagen efter jag ringde kundtjänsten att den nu skulle gå att hämta på Postnords utlämningsställe.Detta trots att det handlade om ett förbetalt varubrev som utan vidare skulle kunna lämnas i min brevlåda. Innehållet en ny tryckrulle samt några rengöringspinnar i vadderad påse. 

Mycket gnäll kanske från min sida men jag fattar inte varför just Postnord har sådana problem med logistiken. Vad DHL kan leverera på 1-2 dagar tar mellan 10-12 dagar för dem att hantera. Detta trots att Post & Telestyrelsen nyligen riktat kritik mot bolagets brevhantering, med oacceptabla leveranstider. https://www.ehandel.se/hard-kritik-mot-postnord-inte-levt-upp-till-kraven

Inget tycks hjälpa, samma visa igen och nu läste jag att man kommer att dra ner 100 personer som knappast kommer att förbättra servicen mot kund.

Sorgligt!!!

Men nu funkar Studern äntligen igen, men det är en annan historia.....

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, calm said:

Först igår anlände delarna till Studern från Tyskland. De sändes därifrån den 6/1 med DHL och kom fram 20/1 dvs 14 dagars leveranstid. Hade två mailkonversioner med Revox-online som svarade direkt att allt hade gått iväg från dem den 6/1 som sagts tidigare och enligt DHL kommit fram till svensk gränsen på en dag dvs den 7/1. Därefter vidtar Postnords hantering som tydligen ansvarar för från utlandet ankommande brev och paket och det borde haft försändelsen den 8/1. Kontaktade Postnords kundtjänst kring den 17-18/1 och fick till svar att den enligt deras datasystem var anmäld till leverans från Tyskland men ännu inte levererad där, vilket inte stämmer. Fick en avisering via Postnords app den 19/1 dvs dagen efter jag ringde kundtjänsten att den nu skulle gå att hämta på Postnords utlämningsställe.Detta trots att det handlade om ett förbetalt varubrev som utan vidare skulle kunna lämnas i min brevlåda. Innehållet en ny tryckrulle samt några rengöringspinnar i vadderad påse. 

Mycket gnäll kanske från min sida men jag fattar inte varför just Postnord har sådana problem med logistiken. Vad DHL kan leverera på 1-2 dagar tar mellan 10-12 dagar för dem att hantera. Detta trots att Post & Telestyrelsen nyligen riktat kritik mot bolagets brevhantering, med oacceptabla leveranstider. https://www.ehandel.se/hard-kritik-mot-postnord-inte-levt-upp-till-kraven

Inget tycks hjälpa, samma visa igen och nu läste jag att man kommer att dra ner 100 personer som knappast kommer att förbättra servicen mot kund.

Sorgligt!!!

Men nu funkar Studern äntligen igen, men det är en annan historia.....

 

Calm

Du får vara glad för det lilla.

Link to comment
Share on other sites

En liten varning till er alla som äger Studerspelare eller andra och som jag kanske inte spelar varje dag på era maskiner. Vissa tryckrullar har en benägenhet att åldras på ett sätt som skulle kunna få ödesdigra konsekvenser för mina och era bandskatter.

 

I mitt fall blev det någon kemisk process som gjorde att den gamla tryckrullen blev som belagd med ett segt och  som grönt klister. När jag spelade mitt Patricia Barberband så rörde sig bandet bara några decimeter efter spolning och sedan slog automatstoppet till. Gjorde omstart och samma sak hände igen. Tog av skyddet för bandhuvudena och kollade att bandet var rätt draget över stödrullar etc. Såg då att bandet hade kommit att rullas upp på capstanaxeln och kunde inte utan våld rullas ut igen. Bandet var som fastkletat även mellan slingorna och gick sönder när det drogs ut. När jag avlägsnat så mycket av bandet att axeln blottades var det bara som en seg knäck på själva axeln. På bandet var det också en hel del klet som limmade ihop bandslingorna. Försökte tvätta av det med vanlig tvättvätska till tonhuvudena men det gick inte att få bort utan jag var tvungen att klippa av bandet. Dessvärre var bandet på väg att återspolas när det ofrivilliga stoppet uppstod och hade väl en bra bit kvar till startpunkten. Efter tvätt av capstanaxeln med isopropanylsprit så blev det rent. Bytte därefter till den nya tryckrullen och var tvungen att kapa bort ett par decimeter av bandet. Efter sammanfogning trodde jag att nu var de bästa bitarna på Patricias Café Blue borta forever. Men gudskelov så var det precis i en paus mellan två låtar som klippet skedde, så endast en avklingande trumma fick sluta någon takt före.

 

Det hade kunnat sluta riktigt illa, så hädanefter så skall jag alltid tvätta och kolla innan jag sätter in något nytt band och kolla tryckrullens status. Men den nya borde  trots allt hålla ett antal år framåt.

 

Detta borde falla under tråden "Hifi-tabbar".:steam:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ingen rolig läsning men med ett slut som man kanske kan leva med.

Det blir kanske till att köpa två band av varje inspelning hädanefter eller kopiera sitt original så man har en kopia om olyckan skulle vara framme. En dyr hobby som skulle kunna bli än dyrare:winking:

Tror mer på att maskinerna ska spelas med jämna mellanrum (vad det nu är), som så mycket annat så är de gjorda för att användas och i o m det så slår man två flugor på smällen samtidigt - underhåll av maskin och stor underhållning lyssnings mässigt.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

I mitt fall blev det någon kemisk process som gjorde att den gamla tryckrullen blev som belagd med ett segt och  som grönt klister.

 

Så tråkigt.:anguish:

Det var lite konstigt ändå tycker jag. Jag har haft totalt 6 st olika maskiner. Några med riktgt gamla tryckrullar. Men de har aldrig varit kletiga. Du har väl en renoverad maskin som är kanske 5 år eller så. Var det ny tryckrulle då? Kanske vissa nya inte håller lika länge i så fall? 

1 hour ago, byZan said:

Det blir kanske till att köpa två band av varje inspelning hädanefter eller kopiera sitt original så man har en kopia om olyckan skulle vara framme. En dyr hobby som skulle kunna bli än dyrare:winking:

Jag har säkerhetskopior på mina finaste titlar/band.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Så tråkigt.:anguish:

Det var lite konstigt ändå tycker jag. Jag har haft totalt 6 st olika maskiner. Några med riktgt gamla tryckrullar. Men de har aldrig varit kletiga. Du har väl en renoverad maskin som är kanske 5 år eller så. Var det ny tryckrulle då? Kanske vissa nya inte håller lika länge i så fall? 

Jag har säkerhetskopior på mina finaste titlar/band.

Jag håller med om att problemet är mycket udda och konstigt. Som jämförelse så har jag aldrig bytt tryckrulle på min A77 som är köpt på 1970-talet. Sannolikt så var tryckrullen på 807:n av sekunda kvalitet, annars hade detta aldrig hänt? Men om den var bytt i samband med renoveringen kan jag inte veta och om byte regelmässigt sker då. 

Om maskinen ligger ner så är det lättare att se konditionen på tryckrullen, men min är stående och tryckrullen kan bara knappt ses snett uppifrån och då är bandhuvudskyddet i vägen. Därför är rengöringsseten försedda med en liten "tandläkarspegel" för kontroll av konditionen främst av bandhuvudena. 

 

Om man skall kopiera banden krävs två maskiner och det kanske inte alla har eller har tillgång till. Men uppmärksamheten på problemet är nog på sin plats. Jag kan inte vara ensam om detta och läste i förbigående på något forum om motsvarande problem, som jag nu inte hittar igen.

 

Tabben var nog bristande kontroll dessvärre.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calm said:

Postnords hantering

Kanske är mer en lokal företeelse eller tillfälligt problem pga sjukdom, arbetstoppar eller motsvarande (?). Jag tycker Postnord fungerar utmärkt. På senare tid har jag och min kompis Nisse beställt vinyl från från ett spanskt företag. Jag beställde på måndagen och det hämtades i samma dag i Madrid av DHL. På onsdagen fick jag avisering i Postnord app ett paket Spanien var föraviserat. På fredag samma vecka aviserades jag i appen att paketet fanns att hämta jämte QR-kod för att lösa ut det på macken. Så brukade det fungera. Däremot tog det flera veckor att leverera min inbytta streamer till Perfect Sense i Bromma. De har väl växtverk i Stockholm. Det är tydligen inte så lätt att få tag på dugligt folk. Om det är så har jag viss respekt för det av egen erfarenhet att besätta platser.

 

Jag ”lider” av motsvarande problem med E.On. Min elmätare har inte kunnat läsas av sedan i november. Jag har inte en susning om vilken förbrukning jag haft sedan dess och inte heller vad jag skall betala. Jag kan läsa av själv men jag vägrar då det minskar incitamenten för E.on att åtgärda felet. De har helt enkelt brist på behörig personal. Senaste beskedet är att jag får vänta 2-3 veckor ytterligare. I Karlshamn finns finns en jourcentral med 12 läkarplatser. Just nu har de 1,5 läkare tillgänglig. Där ”flyr” alla till storstäderna eller utomlands.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Kanske är mer en lokal företeelse eller tillfälligt problem pga sjukdom, arbetstoppar eller motsvarande (?). Jag tycker Postnord fungerar utmärkt. På senare tid har jag och min kompis Nisse beställt vinyl från från ett spanskt företag. Jag beställde på måndagen och det hämtades i samma dag i Madrid av DHL. På onsdagen fick jag avisering i Postnord app ett paket Spanien var föraviserat. På fredag samma vecka aviserades jag i appen att paketet fanns att hämta jämte QR-kod för att lösa ut det på macken. Så brukade det fungera. Däremot tog det flera veckor att leverera min inbytta streamer till Perfect Sense i Bromma. De har väl växtverk i Stockholm. Det är tydligen inte så lätt att få tag på dugligt folk. Om det är så har jag viss respekt för det av egen erfarenhet att besätta platser.

 

Jag ”lider” av motsvarande problem med E.On. Min elmätare har inte kunnat läsas av sedan i november. Jag har inte en susning om vilken förbrukning jag haft sedan dess och inte heller vad jag skall betala. Jag kan läsa av själv men jag vägrar då det minskar incitamenten för E.on att åtgärda felet. De har helt enkelt brist på behörig personal. Senaste beskedet är att jag får vänta 2-3 veckor ytterligare. I Karlshamn finns finns en jourcentral med 12 läkarplatser. Just nu har de 1,5 läkare tillgänglig. Där ”flyr” alla till storstäderna eller utomlands.

Det är kanske marknadsekonomins problem i stort att efterfrågan och utbud aldrig riktigt stämmer annat än vid prissättning tycks det vara. Matchning av lediga jobb och arbetssökandes kompetens i vart fall inte. 

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med Apex om att en Diablo 300 borde du prova. Stylus brukar ha ett demoex.

Jag tittade även på Pass int 250, Dag Prog Int och Vitus 101 mkII 

Gryphon har hittills inte drabbats av den rejäla prishöjning som amerikansk HiFi har vilket knappast är en nackdel. Även Vitus har gått upp rätt rejält i pris.

Med D300 lär du inte sakna kraft, den har en stor ljudbild och jag upplever den absolut inte som kall och analytisk.

En välgjord pjäs 👌

764AA5A7-8C6B-430C-BBB1-68EA3A88078E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

 

Jag ”lider” av motsvarande problem med E.On. Min elmätare har inte kunnat läsas av sedan i november. Jag har inte en susning om vilken förbrukning jag haft sedan dess och inte heller vad jag skall betala.


HUUUU ….😱😱😱!!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hasse said:

Håller med Apex om att en Diablo 300 borde du prova. Stylus brukar ha ett demoex.

Jag tittade även på Pass int 250, Dag Prog Int och Vitus 101 mkII 

Gryphon har hittills inte drabbats av den rejäla prishöjning som amerikansk HiFi har vilket knappast är en nackdel. Även Vitus har gått upp rätt rejält i pris.

Med D300 lär du inte sakna kraft, den har en stor ljudbild och jag upplever den absolut inte som kall och analytisk.

En välgjord pjäs 👌

764AA5A7-8C6B-430C-BBB1-68EA3A88078E.jpeg

Diablon står definitivt på agendan för provlyssning. Den har tillräckligt med kraft för att säkert driva alla laster oavsett. Väntar på att ett ex skall komma in.

Vitus har jag hört men kanske inte den varmaste, men som alltid matchningen är avgörande.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...