calm Posted February 3 Author Posted February 3 Har gått lite trögt med slutförandet av nätverksinstallationen, men ett steg i taget och förhoppningsvis kan jag gå i mål i rimlig tid. Kabeldragningen till de nya accesspunkterna via ny håltagning, lite diskret, blev bra. Borta är min ”provbräda” när jag testat bästa placering i arbetsrummet och hittat en bra placering på en skåpsida. Wifi fungerar utmärkt utan avbrott och med full signalstyrka och hastighet. Den nya routern och switchen med PoE till wifi-funktionen samt den trådbundna anslutningen till hifin fungerar klockrent. Återstår att göra en uppsättning av de olika enheterna på någon platta på väggen, för att sortera upp nätverkets olika delar signalvis och separera strömtillförseln för sig. plind 1 Quote
calm Posted February 3 Author Posted February 3 Just nu ett provisorium med ”lådorna” liggande på en stol i hallen. Skall också testa med LPSU:et från S-Boost, som vad jag kan förstå kanske inte är helt optimalt med hänsyn till jordproblematiken, med ojordat skal på routern. Har dock ingen jord till själva nätaggregatet i det vägguttag som jag skall använda, så testa och förkasta om det blir problem blir nog värt ett försök i vart fall. plind 1 Quote
octavia rs Posted February 4 Posted February 4 On 2026-01-28 at 17:06, calm said: jag har ännu inte inte lagt upp ett separat digitalt WLAN till hifin. Vi får se om det kommer att göra skillnad? Väl medveten att det kan landa i placebo.😉 Ett tips om/när du ger dig på att skapa ett eget VLAN till din Innuos (enligt @VoicesInMyHead) är att innan du ger dig på att ändra den port du har idag att vara på det nya VLAN är att stänga ner din Innuos sen ändrar du VLAN på porten och efter det startar du din Innuos. Är din Innuos igång när du byter VLAN på porten så kommer den inte fatta att den ska byta IP adress och ligger kvar på den gamla IP serien ifrån ditt default nätverk. I beskrivningen är mDNS aktiverat mellan nätverken jag har inte det men de kan vara så att du behöver ha det iom. att du kör Roon annars hittar inte appen din Roon server på Innuosen. Öppnar du Sense appen så kan de vara så att du får manuellt skriva in den IP adress Unifi Controllern get din Innuos på det nya VLAN för att Sense ska hitta servern. Jag har använt mer eller mindre samma inställningar som @VoicesInMyHead beskrev under den tid jag haft min Unifi UDM Pro som snart är 1,5år och det fungerar utan problem. Quote
VoicesInMyHead Posted February 4 Posted February 4 28 minutes ago, octavia rs said: I beskrivningen är mDNS aktiverat mellan nätverken jag har inte det men de kan vara så att du behöver ha det iom. att du kör Roon annars hittar inte appen din Roon server på Innuosen. Öppnar du Sense appen så kan de vara så att du får manuellt skriva in den IP adress Unifi Controllern get din Innuos på det nya VLAN för att Sense ska hitta servern. mm, alla har ju lite olika setups och behov, jag tycker man får se alla rekommendationer om hur man ska sätta upp saker och ting som nånting man kan testa och se hur det fungerar för en själv, ibland kanske man behöver ändra på nåt eller anpassa det lite för att det ska passa. en sak jag precis blev varse om själv t.ex är att om man sätter manuella DNS inställningar på varje VLAN istället för att använda gatewayn som DNS så tappar man namnuppslagning på interna nätverket till t.ex servrar eller en NAS i ett annat VLAN, det går fortfarande ansluta via IP adress och man kan säkert skapa ett domainnamn för olika prylar osv, men det är också ganska smidigt när det bara fungerar så, där ändrade jag tillbaka själv. Quote
calm Posted February 4 Author Posted February 4 Jag blir mer och mer tveksam till om jag verkligen har ett behov av ett separat VLAN till Innuosen? Detta med hänsyn till min genuina okunskap i dateriet. Förstår att det finns fällor som man kan ramla i. Tycker just nu att det faktiskt låter bättre än någonsin, så varför gå in och pilla? Om det skall ändras så får det nog göras med direkt handpåläggning på plats av någon som kan det ordentligt i händelse av att det skiter sig☺️ Koncentrerar mig på sådant jag behärskar till exempel få ordning på kablage och uppsättning av router och switch. Har därför börjat snickra lite på en plattform där jag kan separera signal och strömförsörjning. calle_jr and lindvall 2 Quote
Harryup Posted February 10 Posted February 10 Calm, du har mitt fulla stöd för att inte fixa för mycket. calle_jr and calm 2 Quote
calm Posted February 11 Author Posted February 11 12 hours ago, Harryup said: Calm, du har mitt fulla stöd för att inte fixa för mycket. Det som ursprungligen var tänkt som en downsizing har dessvärre resulterat i motsatsen! Fundamentet kvarstår dock oförändrat med högtalarna i centrum. Den senaste uppgraderingen med ny router och accesspunkter för wifi är dock en hit både stabilitetsmässigt och ljudmässigt, så den biten kan bockas av. Är dock lite nyfiken på English Electrics LAN-filter skulle kunna tillföra. Positiva erfarenheter hos @Muffin vad jag förstår. Verkar vara en bra investering som står i paritet med kostnaden. Är inte beredd i vart fall att lägga mycket pengar på någon förfinad variant. Ibland måste man besinna sig och rida ut hypen, det kommer ständigt nya "mirakelprodukter". Det är det enda man kan vara riktigt säker på. Muffin and Terminator 2 Quote
Muffin Posted February 11 Posted February 11 1 hour ago, calm said: Det som ursprungligen var tänkt som en downsizing har dessvärre resulterat i motsatsen! Fundamentet kvarstår dock oförändrat med högtalarna i centrum. Den senaste uppgraderingen med ny router och accesspunkter för wifi är dock en hit både stabilitetsmässigt och ljudmässigt, så den biten kan bockas av. Är dock lite nyfiken på English Electrics LAN-filter skulle kunna tillföra. Positiva erfarenheter hos @Muffin vad jag förstår. Verkar vara en bra investering som står i paritet med kostnaden. Är inte beredd i vart fall att lägga mycket pengar på någon förfinad variant. Ibland måste man besinna sig och rida ut hypen, det kommer ständigt nya "mirakelprodukter". Det är det enda man kan vara riktigt säker på. Tror mig minnas att du redan har en EE 8Switch, borde vara en bra komplettering och synergi med en tilltänkt EE1 Plus, då de kommer från samma tillverkare. Medan EE 8Switchen fungerar som en central hubb som optimerar hela nätverkssignalen, fungerar EE1 Plus som ett sista filter precis innan signalen når din streamer. calm 1 Quote
calm Posted February 11 Author Posted February 11 25 minutes ago, Muffin said: Tror mig minnas att du redan har en EE 8Switch, borde vara en bra komplettering och synergi med en tilltänkt EE1 Plus, då de kommer från samma tillverkare. Medan EE 8Switchen fungerar som en central hubb som optimerar hela nätverkssignalen, fungerar EE1 Plus som ett sista filter precis innan signalen når din streamer. Jo det stämmer EE8-switchen har jag sedan tidigare med LPSU från Paul Hynes vilket bidrar till ett bra fundament. Har också ett LPSU S-Booster till routern. Ännu inte testat, men skall testa när jag fått ordning på layouten i min nätverksplattform. Muffin and Terminator 2 Quote
Recommended Posts