Jump to content

The "Real" Gothenburg V.I.P. Hifi Show 2022


AlfaGTV

Recommended Posts

Efter en del mutor och bestickning, koordinerande och tisseltassel, stod det klart att jag (och några till) skulle få förmånen att bjuda in oss till hemmalyssning i samband med Göteborgsmässan! 

Helgen bokades och schemat såg ut att vara vattentätt, alltså inga luckor alls! :) Jag och @Gryphon300 sammanstrålade på järnvägsstationen i Falun på fredag lunch och sen satte i av mot sydväst (inte mössan).

4626004E-EDD0-452D-86DD-A69051B4BDEF.jpeg

 

Solen sken i princip ända till Alingsås då gråa skyar drog från haaavet. När vi klev av tåget var det i stort sett torrt på marken men efter att jag tvingat Gryphon300 att gå hela kilometern till vårt hotell började det givetvis regna... Efter en stund eskalerade Poseidon vattenmängden i luften till REGN... Nåväl, efter viss koordinering lyckades vi på 30min gå till hotellet, checka in, lämna väskor på rummet, torka regnvattnet från pannan och kasta oss in en stor-taxi som @byZan fixat! Stor :thumbsup: för vår reseledare!

 

Vår resa gick till Lindome, både bokstavligt och personligt kan man säga! Här blev vi utfodrade med en underbar Bœuf bourguignon med goda drycker till och utsikten lovade även den mycket gott, för oss "spelgalningar".

E1737F95-2589-40D7-87D7-24C3D32DD58B.jpeg

Vi blev serverade musik från CD, två olika skivspelare och två rullbandare och den gode @lindome discjockade som det värsta proffset! 

Musikvalen var något för alla men visade även värdens musikpreferenser. För oss som inte hört vad en Lenco L75 på steroider KAN prestera vill jag påstå att det var uppseendeväckande bra, med den SPU Synergy som monterats på Alfred Bokrand-armen. SME-spelaren lät även den mycket trevligt och jag kunde lätt tagit med mig vilken som hem, eller båda för den delen! :)

4208FEA3-4420-4CE6-B0A7-DCC87303BC20.jpeg

Men sen drog den här "goa göbben" igång Otari rullbandaren och det är ju snudd på oschysst! Det är ingen som helst tvekan om att det är ett musikaliskt mervärde med bandare av den här kalibern, som lämnar de flesta vinylriggar/pressningar i bakvattnet. Både Otari och Studer fick värden att jobba hårt med spolning o spelning och det lät klanderfritt i alla avseenden.

908601F9-D3E7-4E8B-8E1D-19C2106FCCB8.jpeg

Dynamik, svärta och en förmåga att kunna "trycka på" som inte vinyl förmår är vad jag uppfattade. Lyckligtvis hade jag personligen inget bekymmer alls med de båda vinylspelarna efter detta, försöker iaf intala mig själv sålunda. :sunglasses: 

0AA68E17-A77C-4C57-A8BD-4921D51529EB.jpeg

Efter ett antal timmars tjötande och lyssnande såg det ut så här framför racket, och det är med en go känsla vi hoppar in i den förbeställda bullen igen!

DACF0A52-036A-4B17-81A1-FB7EE339BF43.jpeg

 

Lördagens mässa avklarades enligt plan och utan dröjsmål (tja, en bira i hotellbaren hann vi med) hoppade vi in i "vår" stortaxi igen vid 17:30 för en lite längre resa. Denna gång mottogs vi av @bigblue som förberett med spellistor och en underbar aperitif med provsmakning av utsökta Amarone från hans vinkällare tillsammans med parmesan spetsad med balsamvinäger(?) och lufttorkad skinka m.m. 

FB257119-C40B-4F99-8A18-A45513232ABA.jpeg

Här bestod lyssningen av betydligt mera streamat än hemma hos lindome ;) men det lät oavsett mycket njutbart. Hela bigblue's rum ger ju en rymd som är fantastisk om man lyckas tämja de rumsmoder som gärna manifesterar sig i stora volymer. Och det tyckte jag han lyckats med, utan förbehåll! Ett underbart , dynamiskt ljud med värme och trivsamhet utan att göra avkall på vare sig ljudbild eller detaljering. En egenskap som jag uppskattade speciellt var nog start-stopp-effekten vid fysiska basgångar, underbart!

65657166-C93C-4268-A96B-ECC814E046D9.jpeg

De fantastiska Sonus faber Amati "Futura" som står för trycksättningen och de ÄR en favorithögtalare för mig!

 

Men givetvis utsattes vi även här för rullbandens omatchade dynamik och pondus. De ger helt enkelt lite mer "kött på benen" än andra medier, utan att det spiller över och påverkar andra frekvensområden, tycker jag. 

8AA98C19-D4CD-4AE6-AF75-A7FD8BDDE67A.jpeg

I bakgrunden här vilar Brinkmann Bardo med lite nyheter på 10.0-armen och även phono-steget är relativt nytt. Flera av besökarna har ju varit med och dekonstruerat bigblue's gamla vinylsetup! ;)

 

Ett stort tack till våra värdar båda kvällarna för en enorm gästfrihet, fantastisk mat & dryck och givetvis det trevliga umgänget! Det här var definitivt höjdarna på Göteborgsresan, även om mässan också var toppenbra! Vi fick massor av musik med oss från dessa båda kvällar och jag har med övrigas hjälp sammanställt en Qobuz-spellista. Den är publik och kan hittas här!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En fin beskrivning av helgens begivenheter och värdskapet🙂

 

För att spe på det där med rullbandspelare så lirar jag nu oxå via min för första gången sedan servicen i helgen som var😎

Det blev mycket snack i bilen hem på söndagen kan jag lova, 2 galet imponerade medresenärer höll mig vaken hela tiden😉

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

En fin beskrivning av helgens begivenheter och värdskapet🙂

 

För att spe på det där med rullbandspelare så lirar jag nu oxå via min för första gången sedan servicen i helgen som var😎

Det blev mycket snack i bilen hem på söndagen kan jag lova, 2 galet imponerade medresenärer höll mig vaken hela tiden😉

 

/byZan 

 

Kul @byZan. Härligt att det rullar igen. 

Detta ger mig tillfälle att slå ett slag för rullband. De som inte hört det på ett riktigt sätt har missat något.

 

Hörde att rullbandsmittan drabbar även de mest digitala entusiasterna. Det är inte så konstigt. Har man hört rullband i system, som ni gjorde i helgen, med förmåga till dynamik och alla andra egenskaper som fångar musikens nerv med rullbandstekniken så går det inte att värja sig mot den musikaliska effekten. Jag läser och hör hur hifi-youtubers och andra argumenterar att andra format är bättre på massvis av parametrar när man tittar på ditt eller datt av teknik och specifikationer. Jag har då aldrig hört något "what so ever" som verkligen kunnat vara i närheten av rullband. Vän av ordning kommer nu ta upp att inspelningen är viktigare etc etc men jag menar nu bra inspelningar som är bra på alla medier generellt. Faktisk alla masterbandkopior jag har slår mina vinyl och digitala versioner hur fina och högupplösta de än är och i mitt tycker även till och med DSD ligger efter förutom misslyckade inspelningar som låter lika dåligt på alla medier. Tex Några gamla Prince, Nirvana och Madonna jag hört.

För mig är Rullband i en klass för sig sedan kommer alla andra medier.  Ungefär som att det finns Krug och sedan finns det massvis av annan Champagne :grin:

 

Och ja! Det går fint att njuta så svetten rinner av både andra medier och annan Champagne Det kan vara magiskt ändå,  men snacker vi det bästa finns inga genväger. 

 

Det verkar som det kan bli fler med rullbandare efter denna helg.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har nästan trillat dit vid tidigare tillfällen då lyssning till rullband erbjudits.

Stormen har varje gång ebbat ut och när själen slagit sig till ro i hemmahamnen så har stiljten infunnit sig.

@lindome , främst,  fuskade rejält den här gången och spelade gamla godingar jag inte trodde gick att få tag på som masterbandskopior.

Steely Dan's - Babylon Sisters avlöstes av Supertramp's låt School och där någonstans bröts mitt motstånd och tålmodiga kämpade.

 

Tack kompis, nu måste jag antagligen lägga åtskilliga timmar på att jaga rätt på något som kan snurra gamla hederliga magnetiska band.

Det värsta är ju att exporten av dylik apparatur, från mina hemtrakter, har gått tvärs över landet rakt i armarna på ett gäng som håller till på västra kustsidan... :45:

Men vaknar man sent får man ju också lära sig att vänta :grin:

 

Utöver det, för att nu återvända till topic, så var det väldigt, väldigt trevligt att få hänga med på "hemma hos lyssning".

Mässan kom faktiskt lite i skymundan får jag medge.

 

Jag lämnade faktiskt kameran hemma denna gång och jag har redan insett att @AlfaGTV har någon sorts supertweakad kamerafunktion i 

sin telefon men jag nyttjade ändå min egen och delar av resultatet kommer här...

 

 

2935.jpg   2940.jpg

 

2936.jpg     2945.jpg

 

2948.jpg    2937.jpg

 

 

2968.jpg   2979.jpg

 

2978.jpg   2981.jpg

 

2974.jpg   image.png

 

Stort tack till värdparen och er andra som var med.

En helg jag sent kommer att glömma och de många fina musiktipsen kommer säkert att förgylla hösten ... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla positiva kommentarer.

Det var väldigt trevligt att vi fick till några kära återseende - i kombination med "nya" IRL-kontakter som man fick sätta ett ansikte på :-). 

 

När man varit och lyssnat hos varandra upplever jag också att det blir lättare att hänga med i resonemangen längs respektive persons ljudresa. 

Förhoppningsvis så är de flesta av oss helnöjda med vad våra anläggningar kan bjuda på i form av välljud. 

Men som alltid finns det saker som vi har på vår "önskelista".

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

Tack kompis, nu måste jag antagligen lägga åtskilliga timmar på att jaga rätt på något som kan snurra gamla hederliga magnetiska band.

Det värsta är ju att exporten av dylik apparatur, från mina hemtrakter, har gått tvärs över landet rakt i armarna på ett gäng som håller till på västra kustsidan... :45:

Men vaknar man sent får man ju också lära sig att vänta :grin:

 

Jag passar också på att tacka för besöket, gott snack, musiktips o kanske även möjligheten att visa vad en bra analog rigg kan åstadkomma:sunglasses:

Det där med "exporten" av bandare är ju extra roligt eftersom @P-pan ordnade transport av min första spelare från Stockholm till Göteborg för ett antal år sedan....

Tror dock att det finns några bandspelare kvar även i närheten av vår huvudstad, om inte så vet jag att det finns rätt många maskiner i västra Sverige och jag får väl hjälpa till med ev samordning av transporter om det skulle behövas:thumbsup:

 

Som jag nämnt i min egna tråd så finns det medlemmar som har kriminellt många maskiner stående i sina hem:grin:

@bigblue nämner nåt om önskelistor.... Sån finns alltid hos en entusiast:tongue:

 

Link to comment
Share on other sites

En fantastisk helg i musikens värld!

 

Titeln på denna tråd kan verkligen inte vara mer talande. Jag kände mig V.I.P hela helgen!

Att bli guidad genom musiken via två olika anläggningar av två värdar som har ett tydligt mål med sin hifi-resa är en ynnest av högsta kvalitet.

Många nya intryck som går in i ljudbanken till hjälp för att bygga min egen hifi-betongbunker.

 

Rullbandare var ett populärt ämne dessa dagar. Och jag skall absolut erkänna att de har sina ljudliga egenskaper som ger upplevelser svåra att matcha. 

Men jag har insett att jag är gammal och lat. Enklaste vägen i vardagen har blivit ett mantra som uttalas oftare och oftare för min egen del. Jag beundrar den entusiasm som omger dessa band-killar, skall vi kalla dem för pojkband? :smile: 

 

Ett stort tack till @lindome & @bigblue som bjöd oss på en upplevelse som ger energi i höstmörkret!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat på den där skivan i 37 år (jag var lite för ung när den släpptes), från mitt pojkrum med den gröna heltäckningsmattan där väggarna var fyllda med affischer av detta band, alla anläggningar jag haft sedan dess i olika boenden, på så många olika format och utgåvor, vinyl, CD, SACD/DSD, streaming, remastrade hit och dit. Hemma hos vänner och på klubbar och jag har sett dem live vid alla tillfällen som bjudits. Det var bandet jag växte upp med och som fortfarande i allra högsta grad är med mig.
 

Jag har ALDRIG hört dem på det här sättet innan. :knocked:

 

Sen var det såklart en helt ny och för mig okänd anläggning, det var första gången jag hörde Respons högtalare t.ex, men jag är rätt övertygad om att det var något annat som stod för det magiska här. Det var helt klart något speciellt.

 

Man kan väl säga att det var en liten öron öppnare, och det var ändå långt ifrån första gången jag lyssnade till bandspelare och även om det låtit bra tidigare också så har jag alltid enkelt kunnat avfärda det med att det inte är något för mig. Den här gången blir det helt klart mycket svårare.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag har lyssnat på den där skivan i 37 år (jag var lite för ung när den släpptes), från mitt pojkrum med den gröna heltäckningsmattan där väggarna var fyllda med affischer av detta band, alla anläggningar jag haft sedan dess i olika boenden, på så många olika format och utgåvor, vinyl, CD, SACD/DSD, streaming, remastrade hit och dit. Hemma hos vänner och på klubbar och jag har sett dem live vid alla tillfällen som bjudits. Det var bandet jag växte upp med och som fortfarande i allra högsta grad är med mig.
 

Jag har ALDRIG hört dem på det här sättet innan. :knocked:

 

Sen var det såklart en helt ny och för mig okänd anläggning, det var första gången jag hörde Respons högtalare t.ex, men jag är rätt övertygad om att det var något annat som stod för det magiska här. Det var helt klart något speciellt.

 

Man kan väl säga att det var en liten öron öppnare, och det var ändå långt ifrån första gången jag lyssnade till bandspelare och även om det låtit bra tidigare också så har jag alltid enkelt kunnat avfärda det med att det inte är något för mig. Den här gången blir det helt klart mycket svårare.

Var skall du ställa bandaren?🫣

Spännande för katterna med rullband.😺

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag har ALDRIG hört dem på det här sättet innan. :knocked:

 

:grin:

Så är det på band efter band efter band... du skulle höra The Rolling Stones - Beggars Banquet som ett exempel. Där hör man dessa spelmäns (rockgubbars) enorma förmåga bättre än jag någonsin hört dem. 

Jag kan bara gratulera till insikten. Det är en ögonöppnare när polletten trillar ner. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

 

:grin:

Så är det på band efter band efter band... du skulle höra The Rolling Stones - Beggars Banquet som ett exempel. Där hör man dessa spelmäns (rockgubbars) enorma förmåga bättre än jag någonsin hört dem. 

Jag kan bara gratulera till insikten. Det är en ögonöppnare när polletten trillar ner. 


jag kan tänka mig det, grejen för var mig var nog just att jag fick lyssna på musik som var bekant för mig och som jag kunde relatera till på ett annat sätt, och när jag väl hade ”förstått” så matades det bara på, dagen efter fortsatte det ju bara att övertyga i en HELT annan anläggning. Mm, jag svävar fortfarande lite i det blå (bokstavligen talat via en skakig satellit internet förbindelse). Nåväl, vi får väl se vad detta resulterar i… :winking:

 

I övrigt så har jag fortfarande både fantastisk mat och vin i närminnet, det var helt enkelt två väldigt trevliga kvällar med två grymma värdar/dj’s (och sällskap för den delen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...