Jump to content

Fjärrkontroll

calle_jr

Recommended Posts

Jag har en cd/sacd/bluray-transport Sony UBP-X800M2 som jag saknar fjärr till.

Detta är en spelare som inte går att styra från fronten. Man måste ha en fjärrkontroll.

Jag kan antagligen skaffa en ny, men jag behöver långt ifrån alla knappar och funktioner som finns på den med Netflix, TV och andra gula och röda knappar.

Har sökt efter en enkel och robust fjärrkontroll som man kan använda i dämpad belysning.

Jag har svårt att hitta något bra, men följande kanske kan vara något?

https://www.aliexpress.com/item/1005002895451412.html?gatewayAdapt=glo2deu

I nedan skiss har jag ritat in de knappar jag kanske behöver, men i första hand är det image.png som jag behöver.

image.png

Jag har aldrig gjort något liknande förr, och har knappt aldrig ens ägt en fjärrkontroll.

Går det att lära den att styra min Sony-spelare tro?

Går det att lära den att play och stop har samma knapp?

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har svårt att hitta något bra, men följande kanske kan vara något?

Jag har exakt denna modell och valde att köra utan märkning på knapparna, lite mer spännande så😊

Använder den dagligen till min XP-22 och May DAC och den fungerar klockrent.

Går det att lära den att styra min Sony-spelare tro?

Problemet du kommer att få är att du behöver originalkontrollen för att lära denna kommandona. Du lär fjärrkontrollen genom att lägga dem nos mot nos och trycka på respektive knapp.

Går det att lära den att play och stop har samma knapp?

Lite lurig fråga, är det samma knapp för <play> och <stopp> så bör det vara samma kommando, d.v.s. att apparaten togglar på varje inkommande signal.

Det som inte går är att lära denna enkla fjärrkontroll att skicka olika kommandon på samma knapp, t.ex. genom att hålla inne knappen längre o.s.v.

7 hours ago, LPL said:

Jag har exakt denna modell

:thumbsup:
Så bra!

7 hours ago, LPL said:

du behöver originalkontrollen

Ok!

Jag har en ”one-for-all”-fjärr idag, och den har en hiskelig massa knappar. Men den har inte <skip track>.

7 hours ago, LPL said:

Du lär fjärrkontrollen genom att lägga dem nos mot nos och trycka på respektive knapp.

Det borde väl fungera med min one-for-all också?

Jag kom på att om jag ska använda menysystemet i spelaren, så behöver jag <upp>, <ned>, <vänster>, <höger> snarare än de fyra jag har i skissen.

1 hour ago, Harryup said:

Kanske en sådan här Logitech Harmony.

Jag skaffade nyligen en Logitech Harmony elite genom Tradera för att kunna styra min Panasonic DP-UB820 som står bakom väggen vardagsrums-TV:n hänger på. Den kommunicerar via RF med en hub som sänder ut IR-signaler. Det går att få fjärren att skicka ut IR till de produkter man vill (TV och soundbar i mitt fall), men det måste aktivt väljas under inställningar.

Det är många knappar, men installationen var smidig via mobilappen och har man väl laddat in sin apparat i Logitech-fjärren kan man ju programmera en enklare fjärr med nos mot nos-metoden.

Foto%202022-09-30%2022%2025%2023.jpg?raw

Foto%202022-09-25%2016%2042%2005.png?raw