Jump to content

Göteborg hifishow 1-2 oktober 2022


calle_jr

Recommended Posts

33 minutes ago, thli72 said:

Lite ont om bilder för oss stackare som inte kunde gå iår- - ös på med bilder :) 

 

Euphonia_673.JPG

 

Hos den här utställaren var det riktigt bra drag mellan varven.

Riktgt, riktigt bra ljud och stor variation sett till "genrer" som avhandlades.

Röster återgavs med en otvingad naturlig närvaro och 3D-känslan var helt maklöst verklighetstrogen.

 

Skämt och sido så ska jag passa på att tacka @Bebop och @calle_jr för initiativet till forumets deltagade på mässan.

Jag fick agera lite avbytare under dagen så jag kanske inte bidrog så väldigt mycket till den totala upplevelsen men det var väldigt 

trevligt att få träffa en del av er övriga medlemmar.

En tradtion jag hoppas vi kan ta med oss i framtiden :smile:

 

Stort tack till Bebop och Calle_Jr för ett väl utfört planerande och inte minst genomförande :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Tack, skall kolla dom. . tror faktiskt detta är första Gbg mässan jag missat, , va till o med på de(den?) första på Opalen och alla på Arken, funderar ibland på vad starkaste minnet från alla dessa mässor är. finns lite att välja på

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Stort tack till Bebop och Calle_Jr

Tack själv  Nackdelen var att jag endast fick tillfälle att lyssna lite i ett rum. Men främsta skälet till det var att både @calle_jr och jag hade möjlighet att finnas på plats under lördagen. 16.30 på lördagen lämnade vi för hemresa. Normalt sett försöker jag lyssna på 3-4 låtar i en bra lyssningsposition i lugn och ro.De förutsättningarna fanns inte denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag börjar(inga kommentarer, tack!) bli gammal! ;) 

Jag bättrar mig med ett par bilder från mässan!

 

DC3AC84F-F666-46C6-A9F9-05E48616AC9E.jpeg

Lasse ('s Hifi) framför med emfas sitt budskap! :) Osäker på uppställningen och jag hann bara in precis innan vi var tvungna att rusa till tåget. Han spelar iaf på de exklusiva Tobian drivna av Jadis rör-integrerad och källorna tror jag är Goldnote CD + Jadis DAC alternativt Goldnote svarv med PH-10 RIAA med separat nätdel?

 

Vi lyssnade strax innan till Klångedang högtaleri drivna aktivt av Linn förstärkare och där var iaf källan en Linn LP12 av Akkurat-nivå? med nya tonarmen. Jag satt väl när högtalaren så vill inte uttala mig om ljudet

773262C4-EA81-42EC-B5F8-875E31FE621C.jpeg

 

D06EF585-2C56-4A91-931F-727F63B1A9BF.jpeg

De spelade iaf jäkligt bra musik, jag hade en lite Stewart Copeland eufori där med Every little thing she does och flera bra plattor!

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Tack själv  Nackdelen var att jag endast fick tillfälle att lyssna lite i ett rum. Men främsta skälet till det var att både @calle_jr och jag hade möjlighet att finnas på plats under lördagen. 16.30 på lördagen lämnade vi för hemresa. Normalt sett försöker jag lyssna på 3-4 låtar i en bra lyssningsposition i lugn och ro.De förutsättningarna fanns inte denna gång.

 

Bra jobbat! :thumbsup::grinsmilingeyes:

Så trevligt att Euphonia visade upp sig. Det sprider säkert glädje och gemenskap i vår egen gemenskap samt att kanske fler får upp ögonen för att snacka och umgås kring hobbyn. Bra tror jag.

Hur gick tankarna och vad blev slutsatserna? Om det nu var några, eller så var det bara kul och trevligt. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Okej, jag börjar(inga kommentarer, tack!) bli gammal! ;) 

Jag bättrar mig med ett par bilder från mässan!

 

DC3AC84F-F666-46C6-A9F9-05E48616AC9E.jpeg

Lasse ('s Hifi) framför med emfas sitt budskap! :) Osäker på uppställningen och jag hann bara in precis innan vi var tvungna att rusa till tåget. Han spelar iaf på de exklusiva Tobian drivna av Jadis rör-integrerad och källorna tror jag är Goldnote CD + Jadis DAC alternativt Goldnote svarv med PH-10 RIAA med separat nätdel?

 

Vi lyssnade strax innan till Klångedang högtaleri drivna aktivt av Linn förstärkare och där var iaf källan en Linn LP12 av Akkurat-nivå? med nya tonarmen. Jag satt väl när högtalaren så vill inte uttala mig om ljudet

773262C4-EA81-42EC-B5F8-875E31FE621C.jpeg

 

D06EF585-2C56-4A91-931F-727F63B1A9BF.jpeg

De spelade iaf jäkligt bra musik, jag hade en lite Stewart Copeland eufori där med Every little thing she does och flera bra plattor!

Lasse var faktiskt i mina hemtrakter idag o demade samma uppställning. Lät väldigt bra om Tobian Jadis Goldnote kombon.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

vad blev slutsatserna?

Vi har inte gått igenom det (ännu) men några nya medlemmar tycks vi har fått. En generell kommentar är väl att ett gäng stärks vid personlig kontakt, att man identifierar sig med någon typ av grupptillhörighet och gemenskap som du är inne på. Det är alltid lättare (för de flesta) att ta en kontakt med en människa man redan träffat.

 

Ett ytterligare sätt att stärka banden är att trycka upp lite Euphoniaprylar, typ kepsar, T-shirts, pennor, piquettröjor och liknande. Med ett litet överpris får vi också ett bidrag till vår verksamhet som traditionellt finansierats ur egna fickor hos några få. Undantaget var i fjol då vi vädjade om frivilliga bidrag. Det har blivit allt dyrare att driva forum och vi vill fortsätta hålla det fritt från annonsering. Rekvisitan på mässan har vi också tagit ur egen ideell ficka.

 

Vad tänker ni om det?

Link to comment
Share on other sites

En fråga som kommer från en reflektion jag närt en tid.  Jag tar Wilson Audio som exempel. Var Wilson där?

 

Några av de stora klassiska anrika högtalarmärkena har vi inte hört om i denna rapport, var de inte där? Eller var det dåliga demonstrationer? Tex ffa Wilson men även Sonus faber, Focal, Dynaudio, Verity Audio, Magnepan, TAD mfl. Dessa märken är bland de stora på internationella mässor.

Men nu gäller det mer specifikt Wilson Audio som jag funderat över en del senaste tiden. Något jag förundras över är att tex Wilson Audio nästan försvunnit från våra breddgrader som snackis eller på demo. Tidigare var det en ständigt aktuellt märke, men var är de nu? Vet att HiFi-Stället har dem. 

På Münchenmässan är det Wilson överallt och de låter alltid bra tycker jag. 

Det finns något attraktivt med nyare märken som har någon egenskap i tekniken eller designen och kanske ljudtet som gör att man kan sälja något nytt. Några som etablerat sig med den äran och med full respekt är tex Marten, YG, och  Magico. Det är ju roligt med nyheter, men tar vi tex Wilson så är det en högtalare som är otroligt bra och deras nya modeller jag hört är så bra det kan bli. Visst kan detaljer diskuteras i vad man gillar och tycker men man kan inte dissa Wilson, de är där uppe. Eller är det så att de är så stora och bra med så gott rykte i vår del av världen att de säljer sig själva? Kanske ligger något i det men jag tror de kan bättre. De borde synas och demas mer aktivt tycker jag.

Jag har aldrig själv ägt någon Wilson men de har alltid funnits med i urvalet och varje gång jag hört dem (förutom på en demo när första Alexia var helt ny) har jag imponerats.

Jag har faktiskt mailat Wilson och frågat varför det "försvunnit" från våra breddgrader. Men de svarar inte. Det kanske är svar nog? Kommer ihåg en demo i Göteborg för säkert mer än 10 år sedan när Peter McGrath demade. Då var det drag vill jag lova, både på ljudet och kvalieten på själva demonstrationen. Jag saknar Wilson som en av höjdpunkterna på mässorna här i Sverige eller på demos i butiker.

Visst.. det har varit Pandemi och då har allt halkat efter men jag tycker redan innan det var så.

 

Synpunkter?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bebop said:

Vi har inte gått igenom det (ännu) men några nya medlemmar tycks vi har fått. En generell kommentar är väl att ett gäng stärks vid personlig kontakt, att man identifierar sig med någon typ av grupptillhörighet och gemenskap som du är inne på. Det är alltid lättare (för de flesta) att ta en kontakt med en människa man redan träffat.

 

Ett ytterligare sätt att stärka banden är att trycka upp lite Euphoniaprylar, typ kepsar, T-shirts, pennor, piquettröjor och liknande. Med ett litet överpris får vi också ett bidrag till vår verksamhet som traditionellt finansierats ur egna fickor hos några få. Undantaget var i fjol då vi vädjade om frivilliga bidrag. Det har blivit allt dyrare att driva forum och vi vill fortsätta hålla det fritt från annonsering. Rekvisitan på mässan har vi också tagit ur egen ideell ficka.

 

Vad tänker ni om det?

 

Låter mycket bra tycker jag. :thumbsup:

Jag tror alla i hobbyn och även i branchen har nytta av det. Intresset stärks. Se bara tex på hur många rullbandspelare som kommer säljas och köpas efter mässan och dess social aktiviteter runt den.  :grin: Utan tex detta forum och de sociala kontakter och ideer som väcks här hade det inte varit så. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Apexorca said:

En fråga som kommer från en reflektion jag närt en tid.  Jag tar Wilson Audio som exempel. Var Wilson där?

 

Några av de stora klassiska anrika högtalarmärkena har vi inte hört om i denna rapport, var de inte där? Eller var det dåliga demonstrationer? Tex ffa Wilson men även Sonus faber, Focal, Dynaudio, Verity Audio, Magnepan, TAD mfl. Dessa märken är bland de stora på internationella mässor.

Men nu gäller det mer specifikt Wilson Audio som jag funderat över en del senaste tiden. Något jag förundras över är att tex Wilson Audio nästan försvunnit från våra breddgrader som snackis eller på demo. Tidigare var det en ständigt aktuellt märke, men var är de nu? Vet att HiFi-Stället har dem. 

På Münchenmässan är det Wilson överallt och de låter alltid bra tycker jag. 

Det finns något attraktivt med nyare märken som har någon egenskap i tekniken eller designen och kanske ljudtet som gör att man kan sälja något nytt. Några som etablerat sig med den äran och med full respekt är tex Marten, YG, och  Magico. Det är ju roligt med nyheter, men tar vi tex Wilson så är det en högtalare som är otroligt bra och deras nya modeller jag hört är så bra det kan bli. Visst kan detaljer diskuteras i vad man gillar och tycker men man kan inte dissa Wilson, de är där uppe. Eller är det så att de är så stora och bra med så gott rykte i vår del av världen att de säljer sig själva? Kanske ligger något i det men jag tror de kan bättre. De borde synas och demas mer aktivt tycker jag.

Jag har aldrig själv ägt någon Wilson men de har alltid funnits med i urvalet och varje gång jag hört dem (förutom på en demo när första Alexia var helt ny) har jag imponerats.

Jag har faktiskt mailat Wilson och frågat varför det "försvunnit" från våra breddgrader. Men de svarar inte. Det kanske är svar nog? Kommer ihåg en demo i Göteborg för säkert mer än 10 år sedan när Peter McGrath demade. Då var det drag vill jag lova, både på ljudet och kvalieten på själva demonstrationen. Jag saknar Wilson som en av höjdpunkterna på mässorna här i Sverige eller på demos i butiker.

Visst.. det har varit Pandemi och då har allt halkat efter men jag tycker redan innan det var så.

 

Synpunkter?

 

 

 


Det finns många svar på varför vissa tillverkare och utställare var med och andra inte. Främst så handlar det om att det är krävande att ställa ut på mässorna sett till tid, logistik, bemanning och omkostnader. Det tvingar fram ett fokus på ett par tillverkare vid varje tillfälle helt enkelt. Det är inte heller helt okomplicerat gällande utbudet och val utav rum. Vi valde Harbeth på högtalarsidan i år vilket var årets huvudfokus då detta är ett helt nytt fabrikat hos oss.

En kort kommentar gällande Wilson är att man numera har en dansk importör för Sverige och begränsad representation i butiksledet här. Marten har valt att fokusera på sina butikspartners och deras egna events framför de stora mässorna. Focal, Dynaudio och Magico ställde i övrigt alla ut i Göteborg via distributör eller butik.

Jag får ta tillfället i akt (vilket jag hoppas är OK) att säga att vi kommer att visa och spela på både Verity och Marten ibland mycket annat under vårt eget stora event Take 5 nästa helg i Stockholm: https://perfect-sense.se/aktuellt/take-5-2022.

Varmt välkommen då!

 

/ Marcus

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, MatsT said:

Jag saknade också några utställare i år och orsaken känner jag inte till men jag har noterat att Wilson Audio inte har någon officiell distributör i Sverige.

Wilson Audio - Dealers

 

 

PS Audio i Danmark ansvarar för hela Skandinavien inklusive Sverige ska sägas.

 

/ Marcus

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag hade bara möjlighet att lyssna på Park Avenue.

Det var i mitt tycke en påfallande skillnad mellan bra och mindre bra rum. I hälften av rummen lät det jättebra, och i andra hälften inte så bra som jag skulle förvänta mig.

 

Blev imponerad av kanadensiska Paradigm, som var ett hyfsat modest system i jämförelse med övriga rum. Väldigt kul att Paradigm är igång igen med intressanta lösningar.

 

Image-10.jpeg

 

Image-11.jpeg

 


De nya Dali Kore hade en fantastisk klang, men i princip helt avsaknat släpp i rummet. Synd.

 

Image-03.jpeg

 

 

Här spelade McIntosh och läckra DeVore;

 

Image-06.jpeg

 

 

 

Mycket trevligt med skivförsäljning som i år hade fått en ganska stor avdelning;

 

Image-17.jpeg

 

Image-16.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

PS Audio i Danmark ansvarar för hela Skandinavien inklusive Sverige ska sägas.

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Vilket tyvärr säger en hel del..

 

Hmm. Oengagerad? Kanske svårt med ett så geografiskt stort område?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:


…..Vi valde Harbeth på högtalarsidan i år vilket var årets huvudfokus då detta är ett helt nytt fabrikat hos oss….

 

 

Vilket jag tycker var ett alldeles utmärkt val. En ny bekantskap för mig. Ditt rum hamnar tillsammans med ”Qln-rummet” och Stylus  på min lista över mässans topp tre! Tack också att du ville spela en snutt av Occam’s Razor 👏🏻. Visst jag vet att det inte är en traditionell mässmelodi men ett stycke musik jag är väldigt förtjust i.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Vi har inte gått igenom det (ännu) men några nya medlemmar tycks vi har fått. En generell kommentar är väl att ett gäng stärks vid personlig kontakt, att man identifierar sig med någon typ av grupptillhörighet och gemenskap som du är inne på. Det är alltid lättare (för de flesta) att ta en kontakt med en människa man redan träffat.

 

Ett ytterligare sätt att stärka banden är att trycka upp lite Euphoniaprylar, typ kepsar, T-shirts, pennor, piquettröjor och liknande. Med ett litet överpris får vi också ett bidrag till vår verksamhet som traditionellt finansierats ur egna fickor hos några få. Undantaget var i fjol då vi vädjade om frivilliga bidrag. Det har blivit allt dyrare att driva forum och vi vill fortsätta hålla det fritt från annonsering. Rekvisitan på mässan har vi också tagit ur egen ideell ficka.

 

Vad tänker ni om det?

Absolut en bra idé. Blev faktiskt lite avis på era fina pikér i rätta Euphoniafärgen. Vore kul att bära i olika mäss-och andra sammanhang. Var faktiskt själv idé-givare till den lilla Euphonia-pinen som andra realiserade.

 

Tror att det var @P-pan:s dam som gjorde den möjlig. Vi är några få som har den i gömmorna men borde kunna återuppväckas på nytt. Diskret E att sätta på jackan, tröjan eller varför inte den bakåtvända kepsen? Sedan fanns det också Euphonia-visitkort som man kunde dela ut i olika sammanhang för att uppmärksamma forumet. Ja idéer finns säkert i massor, hos kreativa personer, som inte behöver kosta så mycket.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

har jag fel om jag säger att det verkar för en utomstående som inte kunde åka i år att många demade lite "billigare" modeller på högtalarsidan än vad som brukar?

Förra gången hade Yg och Magico sina topserier nu va det klart enklare. .Dynaudio har haft sina största nu va det mindre. . 

Hornen på Akkelis är en av de få top modeller jag ser. . .  .och på Hifiklubben lite ironiskt nog. 

 

Är vi en marknad där det lite lägre serierna är de som säljer?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, thli72 said:

har jag fel om jag säger att det verkar för en utomstående som inte kunde åka i år att många demade lite "billigare" modeller på högtalarsidan än vad som brukar?

Förra gången hade Yg och Magico sina topserier nu va det klart enklare. .Dynaudio har haft sina största nu va det mindre. . 

Hornen på Akkelis är en av de få top modeller jag ser. . .  .och på Hifiklubben lite ironiskt nog. 

 

Är vi en marknad där det lite lägre serierna är de som säljer?

”Billigare”? Utan att känna till din definition av billigt - så kan jag med min egna dito meddela att prisnivån inte kändes avskräckande låg. Tex så demade Audioactive - Börresens stativare för 1MSEK. Dessutom kräver den ett par speciella högtalarkablar till det facila priset av 0,5MSEK. Billigt? Kanske - kanske inte 😉

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Shamrock said:

”Billigare”? Utan att känna till din definition av billigt - så kan jag med min egna dito meddela att prisnivån inte kändes avskräckande låg. Tex så demade Audioactive - Börresens stativare för 1MSEK. Dessutom kräver den ett par speciella högtalarkablar till det facila priset av 0,5MSEK. Billigt? Kanske - kanske inte 😉

Inte billigt men ändå "billigare modeller från märket. . Visst är Börrensens stativare dyr(hittar dock ingen SÅ dyr stativare i deras prislista=. . men LÅNGT från deras toppmodell för 1,7M och man har även högtalarkabel för över miljonen.

 

Så igen jag menar INTE att man visade billiga saker. . .men många visade inte toppmodeller som på många andra mässor ( även Gbg tidigare år)

Tungt o dyrt att ta dessa stora monster till mässa?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

många visade inte toppmodeller som på många andra mässor

Om det stämmer att det är en trend så är det väl ett sundhetstecken.

 

 

Det lät bra här också med Pro-Ject, Rotel, Audio Research, Klipsch och Sonus faber;

 

Image-07.jpeg

 

Image-08.jpeg

 

 


Mysig lyssningsmiljö hos hificonsult med Vinnie Rossi och QLN.
Och bra lät det!
 

Image-09.jpeg

 

 

 

@Peo och @Bebop diskuterar svaj, en av den analoga hifins huvudfiender.

 

Image-02.jpeg

 

 

Vi är långt ifrån klara här men vill ändå passa på att tacka @sladd för en mycket väl genomförd mässa.

Euphonia bugar och bockar, och hoppas du har överseende med vår lite amatörmässiga approach.

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, calle_jr said:

@thli72 det är ju väldans vad du fokuserar på pengar :smile:

Det finns väl glädjeämnen i livet också?

 

 

Tja det kanske jag gör när jag tänker på det . . .jag kanske är bitter på att när jag höll på med hifi som mest så kunde man köpa de lite "bättre" märkenas finare serier med en normal lön. . idag känns det som en miljon inte räcker långt.

 

men det med dyra kablar va egentligen inte en negativ kommentar mer en observation att många tar med toppmodellerna på kablar till en mässa istället för toppmodellerna på elektronik och högtalare. . .  .nått jag totalt förstår då en kabel går ner i en liten väska men en stor högtalare är bökigt att ha på mässa på alla sätt.

 

Det med högtalare i lägre serier va heller inte menat som en negativ kommentar mer en observation att sist hade Magico M6 nu en A series tror jag...Yg hade topmodellen nu en Peak . .Wilson har haft sina större modeller på mässan. . . .min kommentar va inte så mycket om pris utan mer om det är ett medvetet val för just mässor i Sverige. . .åker man på mässa i tyskland är det ofta top-of -the-line modeller som demas.

 

Men visst pengar spelar roll (för mig) kan inte bara köpa det jag tycker låter bäst o ser bäst ut och kolla på prislappen i efterhand.  .

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, thli72 said:

Det med högtalare i lägre serier va heller inte menat som en negativ kommentar mer en observation att sist hade Magico M6 nu en A series tror jag...Yg hade topmodellen nu en Peak . .Wilson har haft sina större modeller på mässan. . . .min kommentar va inte så mycket om pris utan mer om det är ett medvetet val för just mässor i Sverige. . .åker man på mässa i tyskland är det ofta top-of -the-line modeller som demas.

 

jag tror en stor skillnad kan vara (rätta mig om jag har fel) att i Sverige så består utställarna till största del av återförsäljare och distributörer, medans om man åker till t.ex München som är lite av mässornas mässa så är det tillverkarna själva som ställer ut i betydligt högre grad. Det är en branschmässa på ett helt annat sätt där tillverkarna knyter kontakter och hittar sina återförsäljare/distributörer där det är viktigt för dem att synas, medans våra svenska mässor mer eller mindre riktar sig till oss vanliga dödliga (vilket vi såklart är tacksamma för).

 

sen kan jag personligen tycka att variation och omväxling är trevligt, även om det är roligt att höra det bästa så blir det lite tröttsamt om man bara får se och höra toppmodellerna hela tiden, jag kommer troligtvis aldrig köpa en sådan ändå oavsett fabrikat så då kan det ju vara trevligt att få se vad de har att erbjuda i mer tillgängliga prisklasser, något som jag kanske faktiskt skulle kunna tänka mig bli intresserad av på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

jag tror en stor skillnad kan vara (rätta mig om jag har fel) att i Sverige så består utställarna till största del av återförsäljare och distributörer, medans om man åker till t.ex München som är lite av mässornas mässa så är det tillverkarna själva som ställer ut i betydligt högre grad. Det är en branschmässa på ett helt annat sätt där tillverkarna knyter kontakter och hittar sina återförsäljare/distributörer där det är viktigt för dem att synas, medans våra svenska mässor mer eller mindre riktar sig till oss vanliga dödliga (vilket vi såklart är tacksamma för).

 

sen kan jag personligen tycka att variation och omväxling är trevligt, även om det är roligt att höra det bästa så blir det lite tröttsamt om man bara får se och höra toppmodellerna hela tiden, jag kommer troligtvis aldrig köpa en sådan ändå oavsett fabrikat så då kan det ju vara trevligt att få se vad de har att erbjuda i mer tillgängliga prisklasser, något som jag kanske faktiskt skulle kunna tänka mig bli intresserad av på riktigt.

Kmart en avvägning det där, kul att se o höra sånt man faktiskt kan tänka sig köpa……men också kul att se/höra en Magico M6 som dim körde förra gången, en modell jag aldrig skulle få sett annars , samma med den stora Yg..ingen butik som har sånt på demo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...