Jump to content

Hur tror ni pågående världsläge kommer att påverka HIFI branschen?


Sammy

Recommended Posts

Tänkte slänga ut en trevare om hur vågar ni gissa på att våran hobby kommer att påverkas av höjda räntor, komponentsbrist, inflation och en svensk krona som sjunker i värde mot dollarn vilket gör att nya produkter kommer att bli dyrare.

 

För egen del så kommer jag nog vara lite mer försiktig med att köpa något som är helt nytt i framtiden, som är knyten till dollarn beroende på hur mycket kronan sjunker i värde. Detta då den dagen kronan ökar i värde igen så förlorar man en hel del i andrahandsvärde den dagen man tänker sälja varan.

 

Mina tankar om Rörförstärkare har jag nog lagt på is med tanke på rör situationen i omvärlden.

 

Men å andra sidan så handlar ju vår hobby mycket om känslor! Så det kan ju lätt hända att det logiska tänkandet kan hamna på skam, om man hittar något som man verkligen blir fascinerad och förförd av.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, import från USA och England har redan fått mig att se efter om alternativ finns inom EU eller inom Sverige. Det hände väl redan under pandemin och brexit egentligen.

 

Sen är det ju läge att köpa sånt som man tänkt handla senare. Billigare lär det inte bli.

 

Möjligen att konkurser kan ge bra köplägen men det vill man ju inte ska hända.

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, conan said:

Möjligen att konkurser kan ge bra köplägen men det vill man ju inte ska hända.

Ja det vill man verkligen inte ska hända då det handlar ju alltid om en tragedi för någon som har kämpat hårt att få det att gå runt!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sammy said:

 

Mina tankar om Rörförstärkare har jag nog lagt på is med tanke på rör situationen i omvärlden.

 

Tankar på att lämna rörvärlden har funnits, men försvinner varje gång jag spelar musik hemma:grin:

 

Men.... Situationen framöver ser inte helt munter ut med tanke på det som händer runt omkring oss samt i vår direkta närhet. Inge roligt alls:hotface:

Får glädjas över ett antal nya band som skall betalas och förhoppningsvis anlända västkusten inom kort:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter nöjd och drabbas inte. Signalrör har jag för min livstid och effektrörsreserven lär räcka 5-6 år. Förmodligen längre än så. Jag köpte 16 stycken Electro Harmonix några veckor efter invasionen som ligger nerpackade. Därutöver har jag lika många matchade från Tung-Sol men de funkar inte med VTL (för låg ”plate voltage”). De kommer jag att sälja. Det finns fortfarande effektrör att få tag på men de har blivit 20-30 % dyrare (6550 eller KT88) och en del har maximerat antal vid varje köp. 

 

Elen har ju också blivit dyr. Jag bränner ungefär 1,000 watt när allt är igång, skulle jag tro, dvs 2-5 kronor i timmen under nuvarande prisbild. Det är det värt. I januari får jag mina solpaneler som skall ge ca 65-70 % av mitt elbehov på årsbasis. Jag får härda ut tills dess.

Link to comment
Share on other sites

"Hur tror ni pågående världsläge kommer att påverka HIFI branschen?"

 

Jag tror det finns så många olika scenarior för världsläget att det är svårt att veta var det landar. Men att det blir dyrt med lån och energi och till det en inflation som säker blir tuff så lär ju inte HiFi-branschen må så bra av det. Gissar att de flesta köper Hifi med pengar man kan avvara, grädden på moset osv. Nu lär dessa pengar hamna i andra djupa hål istället. Har man ändå pengar över kan man säkert göra lite klipp här och var de närmaste åren. Säkert rea på lite mer svårsålda highendbetonade "demoprodukter" och bra priser på dyra begagnade prylar.

Har redan hört om storfräsare med mycket HiFi som börjar sälja. 

Pandemin gjorde att länder tryckte mer pengar.... Sverige tryckte väldigt mycket nya pengar. Har hört att det trycktes 1/3 mer pengar än det fanns innan. Bra sätt att skapa inflation...  Kronan rasar mer än alla andra liknande valutor mot USD. 

 

- Jag tror det kommer bli svintufft för Hifi under några år nu. Ffa producenter, återförsäljare och butiker. Konsumenter kan nog göra enstaka klipp när någon sitter trångt och måste ha in degen. Men saker som måste importeras blir dyrt. 

Jag tror ffa i slutet av kvartal 1 och kvartal 2 2023 detta kommer börja märkas mer. Men som sagt världsläget kan ta lite olika vägar men att det blir några tuffa år tycker jag verkar rimligt. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Sverige tryckte väldigt mycket nya pengar. Har hört att det trycktes 1/3 mer pengar än det fanns innan. Bra sätt att skapa inflation...  Kronan rasar mer än alla andra liknande valutor mot USD. 

Tyvärr innebär just detta att man får mindre för sin hifi budget jämfört får många år sedan!

9 hours ago, Apexorca said:

Jag tror ffa i slutet av kvartal 1 och kvartal 2 2023 detta kommer börja märkas mer. Men som sagt världsläget kan ta lite olika vägar men att det blir några tuffa år tycker jag verkar rimligt. 

 

Tyvärr så ser det onekligen mörkt ut som du säger i din analys.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som händer i världen just nu och som påverkar kostnader och köpkraft kommer att få en effekt på alla branscher i skiftande omfattning och intensitet.

Som importör och återförsäljare så krävs det ännu mer långsiktighet i de val och satsningar som man gör. Det krävs också en flexibel affärsmodell där man kan hålla nere de fasta kostnaderna och snabbt ställa om för att möta och anpassa sig till eventuella förändringar.

Hos mig så har jag inte märkt av någon nedgång i försäljning hittills i år, däremot så ser jag ett visst skifte mot begagnat vilket är naturligt i ett skede där många känner sig osäkra gällande den kommande utvecklingen.

 

Som kund så ser förutsättningarna och målsättningarna väldigt olika ut. Om man är ute efter produkter att leva länge med och har tillgängligt kapital så är mitt råd att ta den tid som krävs för utvärderingar och sedan satsa ordentligt och långsiktigt. Man kan sedan sitta lugn och bortse ifrån hur marknaden och priserna utvecklas. Om man istället tillhör kategorin som ofta och gärna byter produkter i sitt system eller har ont om tid under beslutsprocessen så är det klokare att köpa begagnat med mindre tapp som följd vid ett kommande inbyte eller en vidareförsäljning.

Ett köp av premium-produkter kan sällan eller aldrig ses som en "investering". I stort sett allting tappar i värde bortsett ifrån väldigt specifika bilmodeller och klockor exempelvis över tid vilka blir rariteter eller antikviteter. Att utgå ifrån ett tänkbart andrahandsvärde om/när man säljer produkt x någon gång i framtiden leder väldigt lätt till felaktiga val och beslut som jag ser det.

I slutändan så handlar det om livsglädje och njutning med målet att skapa starkare musikupplevelser. Det är där värdet i hobbyn ligger.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med alla ovan. Vi går helt klart in i en komplicerad period. Det som bekymrar mig mest är givetvis kriget. Och en hel del nyhetsmedia (även de seriösa) som i ren överlevnadspanik spär på en känsla av panik och kris. Rubriker är överdrivna och alarmistiska, tonen är desperat och faktakoll är sådär. Man måste ju vara först på bollen med skrikigast rubrik. 

 

Just nu lider ryssarna stora förluster men media väljer att fokusera på TASS nyheten att ryssarna mobiliserar 300 000 soldater. Det man inte säger är att ryssarna tillgång på vapen är begränsad och att de provinser man mobiliserar ifrån inte vill strida utan tvångsinkallas. Det innebär förvisso att lidandet kommer att förlängas och att "bunkertsaren" Putin helt har tappat kontrollen. Men styr med järnhand från en bunker i sitt guldplats. Frågan är hur länge folk kommer att gå med på detta? 

 

Sorry för utsvävning om det. Men om man ska fokusera på hifi-branschen tror jag att många kommer att få det tufft. Man ser redan tecken på det. Som konsument med en passion borde man kolla noga på vad man köper sett till hur trygg och stabil tillverkaren är, på andrahandsvärde och på långsiktig kvalitet och stabilitet. 

 

Personligen tycker jag att ord som "kris" "chock" och liknade är rätt töntiga att ta till av en seriös journalist. Kriget är som sagt en stor modern tragedi, men räntorna och energipriserna kommer vi att överleva. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Personligen tycker jag att ord som "kris" "chock" och liknade är rätt töntiga att ta till av en seriös journalist.

Jag håller med. Det visar också på en näst intill obefintlig respekt och kunskap om historisk utveckling. Jag själv tillhör en åldersgrupp som har erfarenheter av andra tider. Vi köpte ett hus i Lund 1990. Räntan då var omkring 13% och det fanns också amorteringskrav. Såklart påverkades huspriserna men lönenivån var inte heller den samma som idag. Dels pga att jag var tidigt i min karriär men även realnivåerna och skatten var högre. Men jag klarade både semester, vinylinköp och hifi även om det var på en annan nivå än idag.

 

Historisk sett är inte en reporänta på 1,75 särskilt högt. Tvärtom så är det lågt. Vi är tillbaka på 2012 års nivå.
26E2DE96-6284-4852-B5C9-2D6035DCEE33.jpeg
Det har också varnats för under flera år att den kommer att höjas men man vet inte när. Likaså har det varnats för att skuldsätta sig för mycket och försöka bygga upp reserver. Statsminister Göran Persson upprepade mantrat ”den som står i skuld är inte fri”. Det går att anpassa sitt liv och leva gott även med lite högre ränta. Vi är dock inte alltid benägna att alltid planera vårt liv. Det är mycket här och nu och vi tenderar att glömma eller bortse från det som varit.
 

Det finns alltid de med lägre marginaler och som har haft det så även med låg ränta och för dessa är det naturligtvis en extra börda. Även för unga familjer som nyss köpt hus/lägenheter i framför allt storstadsområdena. Men där gör ju bankerna stresstester på att de skall klara 5-6% ränta för att få lån…
 

Möjligen är det en mindre utmaning på landsbygden. Vi har t ex inte vanan att äta ute var och varannan dag, gå och ta en öl på baren och liknande. Några sådan ställen finns inte helt enkelt utom under sommaren. Vi kan åka till Lasses kiosk och köpa en korv eller Greogorius och köpa hämtpizza. Å andra sidan har vi ett större bilbehov och känner av drivmedelspriserna. Vi har inga kommunikationssystem vare sig under eller över mark att prata om. 

 

Det fanns dock en fördel med den högre inflationen. Både studielån och bostadslån urholkade sina nivåer vilket var fördelaktigt när det sedan vände. När jag var färdig med mina studier motsvarade skulden fyra nya Volvo 240. Drygt 10 år senare motsvarade beloppet bara två motsvarande modeller.

 

Mitt tips för den som är orolig är att göra en månadskalkyl över likviditetsbehovet månad för månad för el, kläder, mat, bil, lån, biljetter… alltså vilken månad utbetalningarna skall göras och sedan en kolumn med utfall. I början av min karriär arbetade jag på bank och hjälpte flera familjer med detta för att få överblick och kontroll över sin ekonomi. Då får man också en bild över var man kan ändra sina fasta och rörliga kostnader. Ju knappare resurser man har desto större hjälp har man av detta. Det kan t o m bli en liten sport när hela familjen samlas varje månad och går igenom utfallet. 
 

Om någon är intresserad av detta och vill ha en mall så skicka mig ett PM så fixar jag det.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Sverige tryckte väldigt mycket nya pengar. Har hört att det trycktes 1/3 mer pengar än det fanns innan. Bra sätt att skapa inflation...

Det beror lite på hur det görs. Att bara trycka pengar och skicka ut dem för konsumtion skapar inflation. Så var det i USA med deras Corona-stöd. Då skickade de ut en check för att människor skulle konsumera. En del av de pengarna kommer tillbaka som skatter typ moms och den delen spär inte på inflationen.

 

I Sverige gör man i huvudsak en bytesaffär med bankerna. Man ger ut statsobligationer (lån till bankerna) som byts mot pengar. Båda pengar och obligationer är en form av skuldebrev. Man gör s a s säga ett byte. Detta fungerar så länge staten har möjlighet att lösa in obligationerna senare. Då görs ett byte igen. Detta spär inte på inflationen dramatiskt. Det är ungefär samma teknik när vi själva lånar pengar. Banken släpper ut mer pengar på marknaden i utbyte mot ett skuldebrev. Så länge du kan betala skulden händer inget dramatiskt. Problemet uppstår om det blir obalans mellan pengar och betalningsförmåga/tillgångar. Det är därför det är så viktigt med att staten har en ekonomi i balans.

 

När det gäller kursutveckling så handlar det mer om att kapitalet flyr de mindre valutorna till de stors vid osäkerhet. Framför allt UD-dollar och Euro. För att minska den risken vill kapitalet ha en riskpremie och därför måste man också höja räntan så att det kan löna sig att behålla pengarna i SEK. På 90-talet fick man gå upp ända till 500% för att markera att vi ”menade allvar” att rensa upp vår obalans i ekonomin. Vår ekonomi var inte i balans.

 

Om inte Portugal, Italien, Spanien och Grekland varit med EUR-samarbetet hade de råkat ut för samma sak. Istället har övriga EUR-länder fått stå som garanter. Det ville inte Sverige och det är en anledning till att vi inte gick med. Vi hade gjort reformer och rensat vår balansräkning och vi litade inte på problemländerna skulle göra detsamma.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju verkligen inget muntert läge som får mig att känna att "nu jäklar vill jag köpa nått kul" snarare att glömma allt vad "onödiga inköp" heter i ett år.

Lånet blir dyrare, lägenheten värd mindre, fonderna dyker . . allt blir dyrare. . .inte ett läge där jag i alla fall tänker på roliga inköp.

 

Frågan är om det kommer påverka den dyraste hifin så mycket men mid-hifi lär påverkas hårt.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, thli72 said:

Det är ju verkligen inget muntert läge som får mig att känna att "nu jäklar vill jag köpa nått kul" snarare att glömma allt vad "onödiga inköp" heter i ett år.

Lånet blir dyrare, lägenheten värd mindre, fonderna dyker . . allt blir dyrare. . .inte ett läge där jag i alla fall tänker på roliga inköp.

 

JA! Det tror jag kommer vara en realitet för många.

 

 

Håller med om flera allmänna analyser om läget ovan.  Ffa att krig är värre än lite högre ränta.

Hur luttrade vi än kan ha blivit genom åren så... Det som skiljer detta läge från ett antal tidigare är resultatet av en pandemin. Inte skådad effekt i den moderna ekonomin tidigare efterfrågan av olika skäl vida överskridit tillgången inom olika områden. Detta övergår i ett allvarligt och förfärligt krig där en stormakt aktivt dessutom förstör en energimarknad som redan var i obalans. Dessutom tajmat med en "vanlig" lågkonjukturssvägning om hörnet, bostadspriser som faller historiskt mycket mer än i andra kriser, en ekonomisk politik som främjat inflationen under pandemin osv. Det är lite mer än vanlig kris i detta sammanhang. 

Många i Sverige klarar lite kriser och vi kommer troligen  inte gå under, men kommer vi investera i lyxprodukter när allt blir mycket dyrare. Lån, energi och nästan alla varor och tjänster???

Men frågan i tråden var mer direkt om vår hobby... nämligen "hur Hifi kommer påverkas av världsläget" ... så tror jag faktiskt folk håller inne med investeringar i hög grad ett tag tills man ser vilket håll det blåser åt. Det finns en stor risk att det blir värre med huspriser, räntor och inflation. Det är det riksbanken och andra runt om vi världen använder sina ekonomiska styrmedel för att uppnå. Så att ekonomin vrids åta att handla mindre alltså. Då kommer balansen mellan tillgång och efterfrågan justeras. Det som stryker på foten först blir sådant som ligger mer åt "onödiga" nöjen än det som verkligen behövs + att vi tenderar att ta i lite extra föra att ha marginaler när läget som nu är osäkert. Det kommer påverka hur vi konsumerar mycket och bla Hifi ligger nog i den skålen om vi ser till hela marknaden.

 

Jag tror inte detta är slutet på vår västerländska ekonomi, vi blir nog kvar här,  men det blir en ordentlig snyting där man gör klokt i att se det an lite och se vad man kan spara in på. Hifi-marknaden lär väl inte gå obemärkt förbi. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hrk said:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/abWE0E/aktier-och-fonder-experten-tror-att-det-vander

En del ser något ljusare på framtiden än andra. Bara hålla tummarna för att han får någorlunda rätt!

Man får ha i åtanke att Joakim Bornold uttalar sig i eget intresse, som ägare av sparbolaget Levler. :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SeqPro1 said:

Audio Research betalar en straffskatt på 30% på ryska rör.

Det är ingen straffskatt utan snarare att USA avbrutit tullfriheten från Ryssland.

 

23 hours ago, thli72 said:

fonderna dyker

Det är bara ett problem om man säljer. Så länge man inte sålt har man inte förlorat en krona. Värdena kommer tillbaka. När vet jag inte. Det tar säkert några år. Jag har istället köpt ännu mer. Just nu är det köparens marknad. Det gäller även fonder och aktier. Jag gjorde samma sak under Lehmankrisen 2007-2008 och under finanskrisen på 90-talet, bl a SEB-aktier för under 5:-. Det finns ingen anledning till oro annat om man handlat för pengar man inte kan undvara nu. Värdepapper och hifi är inte en bra investering om man man behöver kapitalet inom 1-2 år. Som @Perfect sense varit inne på är det ett gyllene tillfälle att köpa prylar med kvalite som varar. Men för den som lever i tankar om ständiga byten som ett mål så blir det sämre tider, precis som det var under 70-talets oljekris, 90-talets bostadsbubbla, 07-talets finanskris och nu den kris vi nu upplever. Jag tar det faktiskt med lite ro. Vi gör lite omprioriteringar men försöker hålla upp livskvaliteten. Den styrs inte enkom av konsumtion.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är det bara ett problem om man säljer. . .men det är väl just det som är problemet, ingen skulle sälja fonder i detta läget för att köpa nått som hifi.

 

Sen är det väl så att det finns många som sparar stora belopp varje månad men ändå har stora summor kvar till "lyxvaror" . . läster man på ekonomi forum så har ju "alla där +100000 i lön och sparar 50% av lönen. .  .men det speglar knappast medelsvensken som kommer få det väldigt knapert i några år.

 

Just nu känns spiralen nedåt i ekonomin bara bli värre o värre och då har ännu inte räntehöjningen kickat in för alla dom med lån som löper ut inom ett år

Link to comment
Share on other sites

On 2022-09-24 at 08:36, hrk said:

En del ser något ljusare på framtiden än andra

När de två mest påverkande riskfaktorerna är Vad blir Putins nästa drag? och Hur blir vintern? , så skulle inte jag utgå från prognoser.

 

Jag har svårt att bry mig om lyxkonsumtion. En ryss har valmöjligheten att dö vid fronten eller tio års fängelse. Tio år i ryskt fängelse innebär att allt han har kämpat för raseras och framtiden med fängelse i sitt CV är becksvart.

Jag tror (och hoppas) att vi får se 300.000 illegala invandrare innan jul. Ett sånt scenario är kanske det bästa sedan glasnost och perestroika.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

När de två mest påverkande riskfaktorerna är Vad blir Putins nästa drag? och Hur blir vintern? , så skulle inte jag utgå från prognoser.

 

Jag har svårt att bry mig om lyxkonsumtion. En ryss har valmöjligheten att dö vid fronten eller tio års fängelse. Tio år i ryskt fängelse innebär att allt han har kämpat för raseras och framtiden med fängelse i sitt CV är becksvart.

Jag tror (och hoppas) att vi får se 300.000 illegala invandrare innan jul. Ett sånt scenario är kanske det bästa sedan glasnost och perestroika.

 

Jag tror få litar till något/någon i dessa tider , allra helst "experter". Dock så kan man ju bara hoppas på ett bättre utfall än det dom flesta ser framför sig just nu.

 

Glasnost o perestroika känns dock väldigt avlägset i dagsläget.

 

Hitlers galenskap höll på i alltför många år , vi får hoppas någon/något sätter stopp för Putin betydligt fortare än så!

 

Libertè!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hrk said:

Jag tror få litar till något/någon i dessa tider , allra helst "experter". Dock så kan man ju bara hoppas på ett bättre utfall än det dom flesta ser framför sig just nu.

 

Glasnost o perestroika känns dock väldigt avlägset i dagsläget.

 

Hitlers galenskap höll på i alltför många år , vi får hoppas någon/något sätter stopp för Putin betydligt fortare än så!

 

Libertè!

Ja Putins värsta fiende är inte väst, det är ryssen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, SeqPro1 said:

Ja Putins värsta fiende är inte väst, det är ryssen.

Det största hotet mot en god svensk ekonomi eller ex fungerande samhällsfunktion är skapat på hemmaplan genom årtionden av icke långsiktig allmännyttig planering. Börjar bli lite trött på allt tjat om ryssen osv. Skulle vara befriande med ett audiofil forum som behandlar glada saker och musikens underbara värld istället för att sprida hat och ge ryggdunk varje gång någon hatar andra länder.

 

Hur det går för HiFi branschen återstår att se men tycker det verkar se ganska mörkt ut på många horisonter tyvärr. Jag vill dock både hoppas och tro på den fina tradition av svensk inovation vi genomlevt hitintills!

 

För egen del har jag skruvat ned mer kostsamma inköp något rent allmänt. Närmast i tid är möjligen en ny förstärkare planen. Köpte en A-S2100 förut och har sneglat lite på en 3200 eller 2-kanals kombo med C & M5000. Med efterföljande kabeltest då naturligtvis.

 

 

@Bebop

Läste att du jobbat på bank. Du kanske kan förklara hur pengar skapas (kapitalteckninggrad mm) och hur avgiften dvs ränta fungerar rent mekaniskt?

Hur avgiften urholkar den cirkulerande penningsmängdens värde osv.

 

 

Flera individer behöver nog även fundera på skillnaden mellan inflöde i ekonomin och prisökningar i prisbildnings mekanismerna. Elmarknaden är ett bra exempel.

 

Inflation eller inflöde i realekonomin behöver inte enbart vara negativt. Värt att komma ihåg. Tänk positivt och ta hand om varandra. :smile:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Terminator said:

Är inte 100% säker men känns det inte som att den här tråden tidvis är farligt nära en politiktråd? 

I vid bemärkelse är den väl det.

Svårt att undvika penningpolitik och geopolitik för detta trådämne när situationen ser ut som den gör.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Passerati said:

Du kanske kan förklara hur pengar skapas (kapitalteckninggrad mm) och hur avgiften dvs ränta fungerar rent mekaniskt?

Jag gör det enkelt för mig och hänvisar till Wikipedias förklaring. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitaltäckning

Nivån sätts av politiken med hjälp dess myndigheter och internationella samarbeten. Kapitaltäckningsgradkravet höjdes för några år sedan för att undvika följderna som vi erfor under finanskrisen på 80/90-talet. Senast i fjol (eller var det i år?) gjordes stresstester av många europeiska banker för att se om den behöver justeras ytterligare.
 

Den som är intresserad av att läsa mer om tidigare kriser kan läsa här. https://finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen

 

Räntan är ett pris på lånade pengar vilken sätts i konkurrens ungefär som andra varor och tjänster. Reporäntan är det pris bankerna får betala för pengar de lånar av Riksbanken s a s. Samma sak med inlåningsräntor. Just nu har bankerna mycket kapital och har inget större behov att låna från allmänheten vilket ger låg ränta, men där börjar det hända lite nu. Även inlåningsräntan är ett konkurrensmedel.

 

Värden skapas i förhållande till samhället tillgångar och omsättning (typ BNP) och detta uttrycks i pengar som är ett skuldebrev som skall motsvara dessa värden. Det är enklare att handla med pengar än med t ex några tegelstenar från ett hus där själva värdet sitter.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Terminator said:

Vad menar du då?

Jag tycker svaren på den frågan osar lite för mycket politik än vad som är hälsosamt för forumet när jag tänker på alla möjliga svar/åsikter som politiker luftat i valdebatten i ämnet. Inte ointressant men jag ber er hålla den diskussionen utanför Euphonia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...