Jump to content

Bäst fas?


fredrik

Recommended Posts

Jag ska dra ny el i morgon. Jag har ingen möjlighet att mäta störningar på de olika faserna utan det blir något av en chansning.

 

Vi stängde av faserna en efter en för att se var de mer kontinuerliga förbrukarna ligger.

 

Fas 1: frysen (den går typ hela tiden)

Fas 2: Takfläkten (den går verkligen hela tiden)

Fas 3: Kylen (upplever inte att den kompressorn går så ofta)

 

Utöver det finns såklart allt annat som diskmaskin, torktumlare, tvättmaskin och belysning. Men dessa används ju inte hela tiden och spelar kanske mindre roll?

 

Vad tror den samlade kompetensen här blir bäst? Eller spelar det kanske ingen roll?

Link to comment
Share on other sites

Vore väl klokt att ha så lite av just sådant som alltid är igång på samma fas som stereon. Tex kyl och frys och annat. 

Diskmaskin och torktumlare kan man ju välja att inte köra då man vill finlyssna, men kyl och frys brummar ju på när de känner för det. 

Det finns säkert andra kloka synpunkter. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

14 hours ago, fredrik said:

något av en chansning

 

Om man prioriterar hifi så vill man hålla den gruppen så fri som möjligt från störningsrisker så som du radar upp.

Men det är ju också viktigt med hyfsad lastbalansering mellan grupperna och att minimera förimpedans till hifimatningen.

Detta kan din elektriker garanterat titta på på plats i morgon.

Han kanske kan välja en bättre installationskabel för den matningen?

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, fredrik said:

Jag ska dra ny el i morgon. Jag har ingen möjlighet att mäta störningar på de olika faserna utan det blir något av en chansning.

Det framgår inte om det blir en ny kabel från gruppcentralen eller om det blir en ny kabel direkt från mätarskåpet?

 

Som @calle_jr skriver så är förimpedansen väldigt viktig om man vill hålla nere störningarna. Kan man koppla direkt från mätarskåpet så håller man nere förimpedansen och man minskar betydligt påverkan från störande förbrukare i hushållet. Personligen skulle jag prioritera högst att koppla direkt från mätarskåpet, sedan att använda så grov kabel som bara är möjligt och fundera på om jag ska ha skärmad kabel eller inte. I sista hand fundera på vilken fas jag väljer.

 

Angående vilken fas som är "bäst" är nog omöjligt att svara på, men jag kör inte på L3😊.

+ Kontinuerliga förbrukare behöver inte vara så illa. jag har t.ex. kyl, frys och en cirkulationspump på HiFi-fasen. Då de aldrig har stuckit ut då jag har mätt så valde jag dem före andra skitigare förbrukare i huset.

+ Hellre då att undvika grupper där du har TV-apparater, PC o.s.v.

+ Dimmers brukar man prata om, men lysrör kan störa riktigt illa så jag valde att plocka bort båda badrummen från HiFi-fasen så behöver jag inte fundera på om någon lämnat lyset på.

+ Grupper med förbrukare utomhus kan även vara värt att undvika då de kan ha problem med läckströmmar till skyddsjorden p.g.a. all fukt.

+ o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kyl, frys, vinkyl och diskmaskin och alla vägg- och takuttag (på nedre plan) utanför hifin. Det innebär att även mikro och vattenkokare, laddare och dimmers ligger utanför. Spisen, som är ett rent motstånd vad jag förstått, lär vara oproblematisk. Jag har en egen lina från egen säkring och annan fas som går till två egna hifi-uttag. Jag hör aldrig några klicks eller några andra hörbara effekter.

 

Beträffande tvätt- och tork resonerar jag som @Apexorca. De går mer sällan och mer kontrollerat på andra tider än under normala lyssningstider.

 

Uteprylarna har jag med egen dragning och säkring från huvudcentralen liksom laddaren till bilen.

Link to comment
Share on other sites

Induktionshäll kör med frekvenser en bit upp. Jag har inte mätt på det men kan inte säga att jag märker några problem. Jag körde med strategin att försöka lägga kontinuerliga motorer och dc/dc förbrukare på andra faser än hififasen samt att sätta en separat 16A samt 2.5mm2 till hifin. Sen om det verkligen behövdes har jag inte undersökt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...