Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon mer som vaknade upp och insåg att Roon adderat 250 nya album till biblioteket "My Albums"?

Samtliga alum kunde dock sorteras ut genom att sortera dem efter "by date" och sedan välja att visa äldsta först....

De tycks inte vara slumpmässigt inkastade på mitt konto - utan mer att det är någon annan användares konto som blandats ihop med mitt. 

För samtliga album hörde till metal-genren, och när jag skulle kasta dem så fick jag inte bara frågan om jag verkligen ville slänga alla album.

Blev också påmind om att 75 av dem var favoritmarkerade album eller markerade favoritlåtar (hjärtsymbolen). 

Någon med liknande upplevelser?

Posted

Inte för mig. Jag hade dock en upplevelse häromveckan då jag märkte hur min lista över musik jag lyssnat till bara växte och växte. Dock var det bara musik jag kände till men som jag inte mindes ha lyssnat på nyligen… Efter lite felsökning visade det sig att jag lämnat uppspelaren på datorn igång (inget ljud på) efter en uppdatering då jag bara ville kolla att allt funkade. Blev några jobbiga minuter då jag undrade om någon kapat mitt konto/nätverk. 

Posted
3 hours ago, bigblue said:

Någon med liknande upplevelser?

Var dessa album kopplade till en streamingtjänst?

Du är säker på att inte dina användaruppgifter kommit på "vift"?

Med det sagt, hittade jag häromdagen några tillagda album (fr Qobuz) som jag för mitt liv inte kan koppla till egen aktivitet... Påminner om din upplevelse med andra ord.

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

Var dessa album kopplade till en streamingtjänst?

Du är säker på att inte dina användaruppgifter kommit på "vift"?

Med det sagt, hittade jag häromdagen några tillagda album (fr Qobuz) som jag för mitt liv inte kan koppla till egen aktivitet... Påminner om din upplevelse med andra ord.

Alla är/var markerade med Qobuz-loggan. 

Jag är så säker man nu kan vara, att användaruppgifterna inte är på vift. Håller stenhårt fast vid: EuphoniaRules12345 😜

Posted
10 hours ago, bigblue said:

att användaruppgifterna inte är på vift

En försiktighetsåtgärd kan vara att iaf börja med att skapa nytt lösen, för att säkerställa ditt Qobuz-konto iaf. 

Mitt Roon-konto skyddas av flerfaktorsautentisering, så det är "six nines" säkert för att prata audiofilspråk!

• 1 year later...
Posted

Senaste uppdateringen av Roon 2.65 verkar vara en signifikant uppdatering, så signifikant att den ställde till det för mig. Roon startade inte efter uppdatering på min Windows-baserade server. Efter dubbla omstarter och tålamod startade den dock upp igen?

Hursom, mång hojtar om kraftigt förbättrad prestanda och en hel del användbarhetskorrigeringar som t.ex. "slumpad album-avspelning"

Posted
9 hours ago, AlfaGTV said:

mång hojtar om kraftigt förbättrad prestanda och en hel del användbarhetskorrigeringar som t.ex. "slumpad album-avspelning"

Tack för info, låter lovande (om än lite läskigt! 😁). 

Posted

Efter denna uppdatering fungerar Roon ARC igen. Inget felmeddelande om problem att nå Qobuz längre och musiken från Qobuz spelas upp direkt! Inga problem heller efter omstarten i Roonrock i min Nuc - gick snabbt och lätt (utan Windowsmiljö!).

Tack för det! 

Posted

Jag fick problem några gånger att servern hoppade ur, att den inte hittade roon servern. Tydligen flera som rapporterat om samma problem. Det kanske kommer en fix, de brukar ju lösa alla problem.🙂

Posted

Ja, det verkar ha löst både trasslet med Qobuz-uppspelning samt att "Nya utgåvor.." inte uppdaterats på några veckor.
Roon använder hälften av minnet efter uppdateringen, från ca 7.5Gb till 3.8Gb allokerat. 

Jag märker inte av ngn tydlig prestanda-skillnad i övrigt, men jag har ju klagat länge över tappad prestanda på äldre hårdvara och använder sällan mina äldre enheter numera.

Jag gillar att slumpa fram album, tänk att det skulle ta 10 år att kunna göra det? Man hittar alltid ngt spännande i bibblan! :D

Posted

Jag har på den senaste tiden stött på lite problem med Roon och Qobuz. Ja,även min skottsäkra Klimax DS var inte helt skottsäker...:grin: Helt plötsligt slutar det att gå att lyssna på streamat via detta alternativ. Det bara lägger av och  oavsett om jag startar om min streamer eller roon server så kvarstår problemet. Det blir inget svar. Jag googlade och visst fanns det rätt mycket folk som stött på detta problem med de senaste Roon och  Qobuz uppdateringarna. Inkompabilitetsproblem sägs det.

Fuck my life...:blackeye:. Efter lite mixtrande så ledsnade jag och testade att logga in på Qobuz via Linns egen app och streama den vägen. Så fort som jag hade loggat in så började det att spela..via Roon! Jaja. Jag orkar inte att undersöka varför det helt plötsligt fungerade igen. Eller om det återkommer. VI får väl se. Om problemet kommer tillbaka så kan jag iaf streama Qobuz via Linns egna app. Det kommer antagligen bugg uppdateringar så småningom. Bara jag får höra på Angine De Potrine så är jag nöjd.

Posted
55 minutes ago, Terminator said:

nu funkar även Roon Arc för mig!

Gott det! Jag har väl inte heller helt förtroende för det hela, men jag tycker det har fungerat väl senaste året/n... 

Det var en period då servern kraschade efter en bunt låtar via ARC, men detverkar inte hända längre.

Jag drabbades inte av de uppspelningsproblem via Roon/Aobuz som bl.a. @ulfsan råkade ut för, men det verkar vara lite hipp som happ.

Jag är i stugan nu och kör Roon ARC från egen disk hemmavid. iPad Pro lyfter ljudet vidare via Sennheiser BTD700 USB-C->Bluetooth AptX till Focal Bathys. Det låter absolut fullt njutbart och är smidigt att navigera och välja musik nu, med Fokus tillgängligt i ARC också!