Jump to content

Recommended Posts

• 4 weeks later...
Posted

Ny release, ny funktionalitet:

Lyssna senare

En ny funktion som låter dig lägga album, spår eller artister till en "speciell lista" som man kan beskriva som en karantän.

Grejen är, man hittar musiktips från tidningar, shazams, vänner eller liknande och kan fiska upp dessa tips via sin streamingtjänst. Utan att tvingas lägga till dem till biblioteket (det funkar givet på saker i bibblan också) kan man nu fästa dem på Lyssna senare-listan där man kan utvärdera, kassera eller lägga till.

IMG_2305.jpeg

Listan hittas i huvudmenyn och evt på Hem-skärmen (jag har tagit bort den därifrån)

Den här kommer jag nyttja mycket känner jag, det är lite som min Aktuellt-back med vinyler som står precis vid skivspelare.

Posted
On 2024-12-20 at 23:13, AlfaGTV said:

Spännande! Det här verkar lovande:

https://blog.roonlabs.net/the-next-evolution-in-roon-technology-roon-ready-relay-expands-your-audio-possibilities/

Roon Ready Relay, ett sätt att ansluta analoga källor till Roon och därmed distribuera, anpassa och njuta t.ex. sin skivspelare i kökets Sonos-apparat!

Och för den hugande vinyl-spelaren kommer bl.a. denna göras tillgänglig som källa för Roon:

IMG_2306.jpeg

Jag tror väl knappast den utgör en konkurrent till de flesta medlemmars utrustning här på forat, men visst...

Posted
22 hours ago, AlfaGTV said:

det är lite som min Aktuellt-back med vinyler

Så gör jag också. Jag klickar ”lägg till favoriter” och spelar dem därifrån”. Om jag gillar det jag hör köper jag dem som filer eller vinyl; ibland både och. Samtidigt klickar jag bort dem med ”Remove…”. Igår kom nya HiFI News som har många musiktips, inte minst  med engelska jazzmusiker som inte brukar synas så mycket utanför UK. Men de brukar finnas på Qobuz så varje månad brukar det fyllas på med ett gäng. Men allt färre leder till inköp…

IMG_2638.jpeg

Posted

Ett problem har uppstått i mitt Roon. Jag streamar mest från Qobuz och då lägger man upp ett ”eget bibliotek” med de album man gillar och vill nå, som om de vore ens egna. Jag har ca 6-700 sådana från Qobuz (streaming) upplagda i mitt bibliotek i Album. När jag nu startar Roon börjar albumen slaktas och tas bort en efter en ur detta bibliotek. Vad händer.? Hur åtgärda?

Jag ha provat läsa in backuper (flera generationer) tillbaka flera gånger. Då läggs alla album in igen, men när jag går över för att välja ett album att spela börjar nerräkningen igen tills alla upplagda album från Qobuz är borttagna. Vad f….n !?

Har loggat ur och även avaktiverat Qobuz i Roon och sedan aktiverat och loggat in igen och även startat om Roon mjukvara i NUC. Samma resultat.

Men albumen finns kvar i mitt album i ”Qobuz naturell” - alltså när jag kör Qobuz utanför Roon. 

Någon som känner igen detta och har tips till lösning, @AlfaGTV t ex ..?

image.png
Ojdå, mitt barnbarn Otto hamnade visst som smiley. Häpp - han får vara kvar!

Posted
36 minutes ago, ulfsan said:

Ett problem har uppstått i mitt Roon. Jag streamar mest från Qobuz och då lägger man upp ett ”eget bibliotek” med de album man gillar och vill nå, som om de vore ens egna. Jag har ca 6-700 sådana från Qobuz (streaming) upplagda i mitt bibliotek i Album. När jag nu startar Roon börjar albumen slaktas och tas bort en efter en ur detta bibliotek. Vad händer.? Hur åtgärda?

Jag ha provat läsa in backuper (flera generationer) tillbaka flera gånger. Då läggs alla album in igen, men när jag går över för att välja ett album att spela börjar nerräkningen igen tills alla upplagda album från Qobuz är borttagna. Vad f….n !?

Har loggat ur och även avaktiverat Qobuz i Roon och sedan aktiverat och loggat in igen och även startat om Roon mjukvara i NUC. Samma resultat.

Men albumen finns kvar i mitt album i ”Qobuz naturell” - alltså när jag kör Qobuz utanför Roon. 

Någon som känner igen detta och har tips till lösning, @AlfaGTV t ex ..?

image.png
Ojdå, mitt barnbarn Otto hamnade visst som smiley. Häpp - han får vara kvar!

Det här bekymret verkar komma tillbaka då och då, men det är inte solklart för mig vad det beror på:

https://community.roonlabs.com/t/qobuz-albums-missing-from-library-but-present-in-my-qobuz-ticket-in/282553

Oavsett, mitt råd är:

1. Avaktivera ditt Qobuz-konto från Roon-Inställningar-Tjänster-Qobuz

2. Starta om din Roon-server via gränssnittet, http://rock.local/

3. Gå tillbaka till Tjänster och återaktivera din anslutning till Qobuz

4. Utvärdera resultatet

Om albumen inte dyker upp, prova motsvarande process, men använd istället "Logga ut" och sedan återansluta.

Om det fortfarande inte hjälper, skulle jag skapa ett support-ärende på Roon-forumet:

https://community.roonlabs.com/c/support/6

Nollställ inte din databas, återställ den inte heller. Du kan säkerställa att DIN databas är korrekt genom att se att du har massor med spår under Bibliotek-Underhåll-Städa Bibliotek (Klicka INTE på Städa i dialogen!)

Posted

Tack @AlfaGTV! Skönt att veta att jag inte är den enda i världen som har detta problem. Det beskriva precis som mitt fel i den länk du tipsar om. ”Rensa 10203 raderade filer” har jag som möjlighet under Bibliotek-Underhåll bibliotek-Städa bibliotek…… Så många filer har jag inte raderat utan dessa filer är tydligen mina försvunna Qobuz-filer. 

Har ännu inte lyckats återta dem, trots de knep du tipsar om. Får fortsätta kolla och ev anmäla till supporten… (ev vänta 72 timmar först?)

Mysko 😵‍💫🧐

Posted
5 minutes ago, ulfsan said:

Tack @AlfaGTV! Skönt att veta att jag inte är den enda i världen som har detta problem. Det beskriva precis som mitt fel i den länk du tipsar om. ”Rensa 10203 raderade filer” har jag som möjlighet under Bibliotek-Underhåll bibliotek-Städa bibliotek…… Så många filer har jag inte raderat utan dessa filer är tydligen mina försvunna Qobuz-filer. 

Har ännu inte lyckats återta dem, trots de knep du tipsar om. Får fortsätta kolla och ev anmäla till supporten… (ev vänta 72 timmar först?)

Mysko 😵‍💫🧐

Titta i slutet av tråden jag länkade till, det verkar vara många (svenskar bl.a.) som drabbats av försvunna favoriter idag, men om jag tolkar det rätt verkar många hitta på dem i Roon igen? Så, lite tålamod så löser det sig nog!

Prova annars att fiska upp dem från Huvudmenyn-Qobuz-Mina favoriter

Posted

Jo, de finns ju under Qobuz-Mitt Qobuz-Favoritalbum, så det går fortfarande att spela dem (bara man hittar dem 😉). Lite annat att fixa nu, men ska kolla vidare längre ner i tråden, som du säger…

Posted
19 hours ago, ulfsan said:

Jo, de finns ju under Qobuz-Mitt Qobuz-Favoritalbum, så det går fortfarande att spela dem (bara man hittar dem 😉). Lite annat att fixa nu, men ska kolla vidare längre ner i tråden, som du säger…

IMG_2329.jpeg

Det har drabbat många tydligen, jag är dock tveksam om jag märkte nåt?