Jump to content

Recommended Posts

Posted
6 minutes ago, AlfaGTV said:

Det är definitivt inget jag upplevt, och är väl mest troligt ett tecken på en sviktande databas-disk?

Jag stänger dock sällan av min primära Roon-server, den står på mest hela tiden.

Ok. Jag får se om det kvarstår. Om det gör så skaffar jag en ny os disk. Det är ju inga pengar oavsett för disken behöver ju inte vara så stor.

Posted
1 minute ago, byZan said:

jag upplever det långsamt ibland när man söker en artist och trycker på diskografi.

Detta är inte ovanligt idag, RoonOS (ROCK) har förlorat rejält med prestanda på senaste tiden på framför allt lite äldre hårdvara. Du har väl en Nucleus och i stugan den ROCK jag knåpade ihop till dig? De tillhör båda den generation som verkligen lider av dels dålig prestanda i operativet men också utflyttningen av funktionaliet till "molnet" för bl.a. sökning, men öven andra delar av funktionaliteten.

De säger sig jobba med prestanda, men jag tror det krävs krafttag för att komma till roten med problematiken. Man kan såklart "kasta hårdvara på problemet" och onekligen drabbas man mindre av dålig prestanda med t.ex. en ROCK byggd på en nyare generation av NUC'arna, t.ex. Gen.10 och nyare. Men stora bibliotekt mår alltid bäst av bättre hårdvara, som "riktiga" processorer osv.

Även @Gryphon300 har nu bytt till en "riktigt" server och jag tror han är rätt nöjd med både prestanda och ljudkvalitet?

Posted

Så det är till att köpa nytt om man som jag inte har tålamod nog att vänta i någon halvminut?😉

/byZan

Posted
2 minutes ago, byZan said:

Så det är till att köpa nytt om man som jag inte har tålamod nog att vänta i någon halvminut?😉

/byZan

Antingen det, eller installera om sin server med Windows/Linux! Jag har gjort om tre av mina burkar baserade på ROCK och NUC'ar till Windows-maskiner och prestandan är mycket, mycket bättre!

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Antingen det, eller installera om sin server med Windows/Linux! Jag har gjort om tre av mina burkar baserade på ROCK och NUC'ar till Windows-maskiner och prestandan är mycket, mycket bättre!

Nä. Nä. Aldrig i h-vete kommer jag att ersätta med Windows burkar. Det finns inte! 😁 Kanske roon server på en Linux rigg isf. Man tappar ju möjligheten att slå på och av Roon servern via ett internet gränssnitt om man går på den vägen.

Posted
55 minutes ago, new order said:

Man tappar ju möjligheten att slå på och av Roon servern via ett internet gränssnitt om man går på den vägen.

Varför skulle man vilja det? Och pratar du då om Roon Servermjukvaran, eller hårdvaran som den körs på?

Och slå igång Roon via mjukvara går ju via Wake-On-Lan om man så vill. Men, jag väljer att inte slå av Roon Core ...

Jag vill ju ha tillgång till ARC!

Posted
1 hour ago, byZan said:

Okej! men som vanligt????😉

/byZan

Du menar om allt fungerar "som vanligt?" Jaja, absolut! Windows sköter sig självt och jag knåpar lite med maskinerna så att de fungerar 98% på egen hand, och när nöden kräver så hoppar man in på burken via "fjärrskrivbord" på iPad.

Men för att starta/stoppa och dagligdags nyttja är de helt underhållsfria!

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

Varför skulle man vilja det? Och pratar du då om Roon Servermjukvaran, eller hårdvaran som den körs på?

Och slå igång Roon via mjukvara går ju via Wake-On-Lan om man så vill. Men, jag väljer att inte slå av Roon Core ...

Jag har också alltid min på. Kör på en NUC. Gen 7. Den enda gången den kan krångla är att det ngn gång blivit glapp i TP-kabeln vid flytt.. Inte heller jag skulle vilja backa till Windows.

Posted
3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag har inte ens börjat med ARC. Utanför hemmet räcker Qobuz och framförallt Storytel för min del. Så jag väljer att slå av servern manuellt när den inte används. Har inte ens funderat på att köra w-o-l ! Att slå på servern vid speltillfällen tycker jag funkat bra fram tills nu då.Jag har inte lika mycket lagrad musik som dig och det laddar snabbt.

Posted
1 hour ago, Richard said:

backa till Windows

Fast numera är det ett tydligt steg "framåt"! 😅 

18 minutes ago, new order said:

det laddar snabbt.

Ok, fattar.. Såklart finns det olika "optimala setup'er"! Det är ju det som gör den här digitala uppspelningssporten så kul! 😎

Posted
57 minutes ago, AlfaGTV said:

Fast numera är det ett tydligt steg "framåt"! 😅 

Var tvungen att läsa bakåt i tråden… :grin:

oj, det var som fasen.  Nja, det där får jag nog tänka på både en och två gånger.. :grin::sunglasses:

Kan ju kanske vara så att det är skillnad på min setup.. jag kör ju bara ”egen” musik och även om det är bortåt 4000 plattor så kanske detta inte ställer så stora krav.

Jag var dock rätt säker på att Rock på linux var överlägsen…

Posted

Roon ville att jag skulle uppdatera mjukvaran så det gjorde jag, lite längre tid än vanligt tog det, då blir jag orolig. Men så dök det upp en anmodan - ”ha tålamod, en databasuppdatering sker vilket kan ta en stund”, lugn igen! Några minuter senare så tyckte jag nog att det blev lite snabbare vid sökning på artist/kompositör, vilket kändes bra, om det nu var/är så? Okej inga ”big deals” men dock en reflektion med tanke på tidigare klagan om just detta.

/byZan

Posted
13 hours ago, byZan said:

om det nu var/är så?

Troligtvis mestadels en effekt av omstarten, och frigörande av ackumulerade resurser och minne. Uppdateringen är lanserad med buller o bång om att man stödjer Airplay2 fullt ut, kul men inte relevant för dig o mig. Inte i välljudssammanhang iaf.

Posted

Jag har flera USB-hårddiskar kopplade till NUC:en med Roon core.

Märkte en underlig grej med Roon ARC att när jag kollar en artists diskografi så visas bara innehållet på en av hårddiskarna (den där Roonbackupen finns) samt Qobuz. 
Det som gör det extra underligt är att för vissa artister, med t.ex. en låt från en annan hårddisk som spelats ofta via vanliga Roon, så syns den låten på overviewskärmen och går att välja därifrån.

Söker jag på en specifik låt eller ett album i Roon ARC kan jag också hitta de som inte ligger på ”huvudhårddisken”.

I vanliga ROON kommer jag åt allt via folders, men bara för att jag testade nu så syns bara två av tre diskar i artisternas diskografier. Funkar dock att söka på spår och album som ovan.

Får kanske koppla ur allt och testa igen. Hade ett strömavbrott häromdagen och även om allt startade utan problem efteråt kanske en vanlig omstart kunde hjälpa.

Vad säger förresten expertisen här om att köra från hårddisk vs. från NAS? Mina USB-diskar har ej extern strömförsörjning utan bara en kabel för data och ström till NUC:en, så jag antar att det kan bli lite störningar där.

Posted
8 hours ago, Ivery said:

Märkte en underlig grej med Roon ARC att när jag kollar en artists diskografi så visas bara innehållet på en av hårddiskarna (den där Roonbackupen finns) samt Qobuz.

Det låter jätteskumt? Jag skulle börja med att "Återställa" Roon ARC och synka biblioteket på nytt.

Givetvis efter en omstart av Roon Server med sina hårddiskar.

Jag tycker det är otryggt att lasta ned en liten NUC med för många strömförbrukare via USB och skulle undvika det. 

• Intern disk - stabilt, snabbt och lätthanterligt. Strömförbrukning kan ha påverkan på ljudkvalitet.
  • Portabel USB-disk - Flexibelt, långsammare, begränsat lagringsutrymme, strömförbrukning kan påverka ljudkvalitet.
  • Extern USB-disk med egen strömförs. - Flexibelt, bökigare, bättre prestanda, med bra ström påverkas inte ljudet av diskaktivitet, större lagringsytor med låg kostnad.
  • NAS som medialagring - Utmärkt prestanda, ingen påverkan på ljudkvalitet vid diskaktivitet, sämre uppdateringshastighet (vid tillägg av nytt media), möjlighet till STORA lagringsytor, möjlighet att placera medialagring utanför musikrummet.
  • NAS som media server - Bara en burk som server, oftast begränsad prestanda för Roon, svårare att påverka ljudkvalitet med mjukvaruanpassning. Hög kostnad i förhållande till prestanda.

Så tänker jag iaf, men det finns många sätt att flå en misse..

Posted
On 2024-06-30 at 09:44, AlfaGTV said:

NAS som medialagring - Utmärkt prestanda, ingen påverkan på ljudkvalitet vid diskaktivitet, sämre uppdateringshastighet (vid tillägg av nytt media), möjlighet till STORA lagringsytor, möjlighet att placera medialagring utanför musikrummet.

Ser över möjligheten att flytta de lagrade filerna till NASen.

En annan tanke med tillhörande frågor:

När jag köpte en NUC till Roon ROCK läste jag följande:

”4GB RAM minimum, 16GB should be more than you will ever need”

Jag valde 8GB, men läste på Roons forum att Roon lastar över en hel del i tillgängligt RAM.

- Har prestadakraven ökat med Roon 2.0?

- Är 16GB fortfarande ”more than I will ever need”? Tekniskt sett klarar ju NUC8i5 2x16GB DDR4 sodimm 2400MHz. Är det overkill?

- Är det big no-no att blanda RAM från olika fabrikat, men med likadana specs? Om jag skulle utöka det befintliga minnet med 8 GB till.

Posted

Det flesta av mina servrar har 16Gb RAM och Roon verkar gilla runt 6-8Gb av det. 

Ja, jag vill påstå att minneskraven har ökat sedan 2.0, eller så är det mitt bibliotek som vuxit.

Men det är nog det grundläggande, stort och komplext bibliotek ~ 16Gb RAM

Mindre bibliotek(upp till 50K spår) ~ 8Gb är gott nog.

Men, NUC'arna kan hantera "dual channel memory access" vilket betyder att man kan få en prestanda-boost genom att använda minnen i par. Det är inte kritiskt att de är identiska, men de ska uppfylla minimum spec båda. NUC'en kommer att nyttja dem i par med den lägsta gemensamma nämnaren ang timing och så.

Posted
1 hour ago, Ivery said:

Ser över möjligheten att flytta de lagrade filerna till NASen.

Varför ”flytta” filerna till NASen? Som jag ser det är NAS (inkl. backuper) toppen för att på ett säkert sätt bevara sina musikfiler, för uppspelning inte lika toppen.

Har du ingen SSD i NUCen för lagring av musiken? Om inte skulle jag rekommendera att kolla närmare på det, har du Tall (den högre versionen av NUC som tar 9,5mm diskar) eller chassi för passiv kylning är det ”bara” att trycka in en disk och testa😊 Ljudmässigt blir det inte bättre än med inbyggda diskar i servern så även med Roon/ROCK på en NUC om du frågar mig.

1 hour ago, Ivery said:

- Har prestadakraven ökat med Roon 2.0?

Kan säkert vara så som @AlfaGTV skriver och det skulle vara konstigt om inte kraven på hårdvaran sakta men säkert ökar. Rekommendationerna för ROCK verkar dock fortfarande vara desamma. Jag vill minnas att jag inte märkte någon skillnad när jag uppgraderade till Roon 2.0, har å andra sidan en NUC10i7 med 2x8GB, mest för att kunna köra DSP. Men det går vart fall inte snabbare nu än tidigare😊.

Posted
20 minutes ago, LPL said:

Har du ingen SSD i NUCen för lagring av musiken? Om inte skulle jag rekommendera att kolla närmare på det, har du Tall (den högre versionen av NUC som tar 9,5mm diskar) eller chassi för passiv kylning är det ”bara” att trycka in en disk och testa😊 Ljudmässigt blir det inte bättre än med inbyggda diskar i servern så även med Roon/ROCK på en NUC om du frågar mig.

Tack för input!

Har ett passivt Akasa-chassi som NUCen sitter i så någonstans finns väl metallstängerna för att kunna fästa en liten hårddisk. Då jag inte har någon SSD för det ändamålet testar jag alternativet till att ha flera portabla USB-hårddiskar anslutna, vilket är att köra filerna från NASen och då bespara NUCen att driva hårddiskarna. Värt ett försök och blir det ingen ljudmässig skillnad så ligger filerna ändå tryggare på NASen.

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men, NUC'arna kan hantera "dual channel memory access" vilket betyder att man kan få en prestanda-boost genom att använda minnen i par. Det är inte kritiskt att de är identiska, men de ska uppfylla minimum spec båda. NUC'en kommer att nyttja dem i par med den lägsta gemensamma nämnaren ang timing och så.

Webhallen verkar fortfarande sälja samma RAM som det jag redan har så det får bli en

beställning på ett sådant.

34 minutes ago, LPL said:

har å andra sidan en NUC10i7 med 2x8GB

Ja, det bör ju vara safe. Med min NUC8i5 med 8GB hoppas jag att en dubblering till 16GB ska snabba upp systemet något. 

Kanske är på sin plats med en Library clean när allt är flyttat och klart.

Posted
8 hours ago, LPL said:

Men det går vart fall inte snabbare nu än tidigare😊.

Jag funderar på vad ni menar med snabbhet… 🤔 Det kan väl inte gå snabbare än vad musiken kräver? 

Min egen erfarenhet med digital förvaring/uppspelning är:

1. Lagring på laptop och uppspelning via HP laptop över USB till dac.
  2. Lagring på extern HD (WD 2TB och senare 4TB), uppspelning via HP laptop över USB till dac.
  3. Lagring på extern HD (WD 2TB och senare 4TB), uppspelning via HP laptop över CAT6 nätverk till Lumïn U1 Mini och därifrån till dac
  4. Lagring på Synologi NAS med 2x4 TB WD Red. Uppspelning över CAT6 nätverk till Lumïn U1 Mini och senare U2 Mini och därifrån till dac

Så länge jag hade 1) och 2) tyckte jag det lät bra men den stora skillnaden kom när jag skippade uppspelning via USB från laptopen och istället tog signalen via nätverk från datorns RJ45-koppling till Lumïn U1/U2 Mini. Den förändringen var betydligt större än att gå från t ex U1 Mini till U2 Mini (även om det också gav kvalitetsskillnader). Men att låta Synology stå för matningen på nätet visavi laptopen har inga ljudliga skillnader vad jag med säkerhet kan detektera. Däremot positiva praktiska skillnader. Inte heller om jag spelar från externa hårddiskar eller om jag använder USB-minne eller mitt SSD-minne. Musiken kommer fram lika snabbt och väntetider på läsplattor (Galaxy/iPad) eller Xperia mobil är ”noll” (ca 65,000 filer/låttitlar eller ca 6,000 album pcm 16-24/44,1-192 resp DSD64-128). När jag väl trycker på ”play” som kommer ljudet inom 1-2 sekunder… betydligt snabbare än väntetiden på en tonarm att nå spåret.

Så min huvudsakliga lärdom är att skippa USB-avspelning från PC/laptop. Gå istället över ett nätverk typ CAT6 ethernet till vettig streamer/dac. Jag har svårt att tro att själva lagringsmediet i sig skulle påverka ljudet. Om du streamar en låt så kan ju delar av streamingpaketen komma från Mexiko, Sverige, Japan… under uppspelning av samma låt där paketen buffras och får rätt plats och ordning vid avspelningen. Jag är ganska säker på att de är lagrade på lite olika sätt och använder olika teknik men det är inget som hörs när jag spelar upp via streaming och jag tror motsvarande lagringsmodeller har någon avgörande betydelse i hemmet heller. Däremot nätverk visavi USB från laptop som ger stor skillnad (min erfarenhet) och sedan streamer, dac, ström, kablar … som mer handlar om nyanser och finlir.

Posted
8 minutes ago, Bebop said:

Jag funderar på vad ni menar med snabbhet… 🤔 Det kan väl inte gå snabbare än vad musiken kräver? 

Snabbheten för mig är Roon som program. Ibland tar det rätt lång tid att hitta sig självt och att navigera i. Det är det jag hoppas ska bli bättre med 8GB extra RAM.

Posted
26 minutes ago, Bebop said:

Som @Ivery är inne på, det handlar om Roon i första hand, hur det är konstruerat och hur det upplevs att använda.

De har haft massor med utökning av funktionalitet under de senaste åren för att hitta nya kundgrupper och bredda användarbasen. De är oftast funktionalitet som inte vänt sig till de som i först hand spelar sina lokala filer inom nätverket.

Så, tidigare i år, efter övertagandet av Harman, så upplevde man en ekonomisk trygghet som medgav att arbete med grundläggande funktionalitet, prestanda och stabilitet kunde prioriteras.

Man är inte hemma ännu, men man har redan gjort vissa åtgärder i mjukvaran som snabbat upp den, men det finns massor att göra!

Några skillnader:

Roon "cachar" inte biblioteket på styrplattan, såsom Lumïn och Auralics appar gör. Det skulle mörda batteriet och plattans prestanda, med alla kopplingar mellan artister, medverkande och sådant. Därför "renderas" allt du ser på skärm i Roon, lite som i ett spel. (Därav kan man inte markera text i biografier och recensioner t.ex.)

Biblioteket är mycket komplext och det växer med en utökad skala för varje album man lägger till; 5 artister, 12 medverkande, bolag, kopplingar till liknade artister, diskografier yadda yadda yadda...

Lumïn och Auralic spelar till "sina" enheter, det handlar om totalt ett 10-tal produkter per märke. Roon spelar till systemen Airplay, Sonos, Chromecast, Squeezebox, Roon Ready, Roon Tested och alla varianter på RAAT-baserade endpoints, 1000-tals hårdvaror, med olika egenskaper som behöver tas hänsyn till.

Men kontentan är att Roon inte kan jämföras med Lumïn/Auralic och liknande mjukvaror, komplexiteten är mångfalt större men också behållningen, för mig och över en kvarts miljon andra entusiaster!

Posted
9 hours ago, Ivery said:

Tack för input!

Har ett passivt Akasa-chassi som NUCen sitter i så någonstans finns väl metallstängerna för att kunna fästa en liten hårddisk. Då jag inte har någon SSD för det ändamålet testar jag alternativet till att ha flera portabla USB-hårddiskar anslutna, vilket är att köra filerna från NASen och då bespara NUCen att driva hårddiskarna. Värt ett försök och blir det ingen ljudmässig skillnad så ligger filerna ändå tryggare på NASen.

Klockrent att kopiera filerna till NAS och backuper för att vara på säkra sidan, dock rekommenderar jag som sagt att sikta på en inbyggd disk i NUCen eller annan server. Själv överväger jag olika alternativ till NUCen av flera orsaker.

1 hour ago, Bebop said:

Jag har svårt att tro att själva lagringsmediet i sig skulle påverka ljudet.

Det är som med allt annat upp till var och en att ha sin egen övertygelse. Sedan kan man fundera på varför tillverkare som Innuos, Antipodes, Aurender, Taiko m.fl. lägger stor vikt på lagringen om ingen hör någon skillnad. Personligen tycker jag det är kul att prova mig fram och dumt att avfärda något utan att själv ha testat, men det är ju upp till var och en vad man vill göra och tycker är kul och intressant.

Posted
26 minutes ago, LPL said:

Sedan kan man fundera på varför tillverkare som Innuos, Antipodes, Aurender, Taiko m.fl. lägger stor vikt på lagringen

Absolut och det gör jag också. Jag har som jag skrev flera olika lagringsmedia och olika tillverkare, både traditionella HD och lite "finare" HD samt SSD; både lösa och monterad i laptopar. Jag kan som sagt inte höra något och det finns kritiker även i t ex HiFi News som vänder sig mot en del överord som nämns i sammanhanget.

Jag tvivlar inte på att olika streamers kan låta olika men jag tvivlar på att det är minnesenheten typ SSD eller HD som gör skillnaden. Det är min tro efter det jag har hört.

Ensidiga utfästelser från tillverkare eller youtube-/forumtester sätter jag inte så stora värden på. Däremot finns det en del vad jag kallar seriösa skribenter som jag lyssnar lite på, t ex Jim Lesurf i tidningen ovan.

Posted
2 hours ago, LPL said:

dock rekommenderar jag som sagt att sikta på en inbyggd disk i NUCen eller annan server

Helt klart ett alternativ att testa, men kostar ju lite med en SSD av större kapacitet, så jag ville utforska tillgängliga alternativ först. 

Efter flytten, en omstart av Roon och en Library clean flyter det föredömligt på paddan som har aldrig låtit bättre. Jag har inte tidigare lyssnat via paddans inbyggda högtalare :irony:.

Blir ändå spännande att se om extra RAM gör det ännu mer stabilt vid uppsampling till DSD128.

2 hours ago, LPL said:

Själv överväger jag olika alternativ till NUCen av flera orsaker.

Jag hoppas att min NUC8:a ska leva länge än, men bra att veta om vilka alternativ som finns då Intel slutat tillverka NUCarna.

Posted
13 minutes ago, Ivery said:

då Intel slutat tillverka NUCarna.

Fast utvecklingen och konceptet är sålt till Asus, en av de tillverkare jag själv har stort förtroende för. Jag tvivlar inte på att de kommer ta konceptet vidare med fortsatt hög kvalitet och utvecklingstakt.

Själv kunde jag inte hålla mig, utan la en beställning på en NUC13i3, det är exakt samma hårdvara som används i nya Nucleus Titan. Det är av ren nyfikenhet och för att hänga med i utvecklingen, inte för att jag avser byta bort mina "riktiga" (inte NUC/Laptop-baserade) servrar.

Posted
2 hours ago, LPL said:

Sedan kan man fundera på varför tillverkare som Innuos, Antipodes, Aurender, Taiko m.fl. lägger stor vikt på lagringen

Bortsett från Taiko, hur menar du att de övriga lagt stor vikt på lagringen?

Min uppfattning är att de valt vanliga inbyggda SATA SSD allihopa, men jag kanske inte är tillräckligt påläst? Jag fattar att de alla lagt vikt på strömförsörjningen till sina lagringsytor, men i övrigt är det väl ganska rättframt?

Auralic har valt att släppa SATA och har bara stöd för m.2 NVMe i sina nya Aries (inte ens användarutbytbara, tror jag). Men jag ser inga tydliga skäl till varför.