Jump to content

Roon 2.0


AlfaGTV

Recommended Posts

26 minutes ago, ulfsan said:

Kan jag nu ta en backup från min ”dåliga” Roon1.8

Kanske inte hör hemma i tråden men du "borde" kunna styra din Roon Core genom att hämta hem Roon Remote (Legacy) app'en till din telefon/padda.

Däri borde du, om inte annat, kunna initera en backup och rimligen även kunna fortsätta styra dina utenheter?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:
2 hours ago, ulfsan said:

 

Kanske inte hör hemma i tråden men du "borde" kunna styra din Roon Core genom att hämta hem Roon Remote (Legacy) app'en till din telefon/padda.

Det är precis det som inte funkar. Däremot kan jag styra RoonCore där den ligger i iMacen från just iMacen. Och ljudet kommer i andra ändan från Dac kopplad till Macmini som det ska. Så det är ingen krasch det handlar om, utan att just det du skrev inte funkar….

Link to comment
Share on other sites

On 2022-09-25 at 09:44, AlfaGTV said:

I så fall skulle jag prova plocka hem 1.8-mjukvaran från den här sidan, och installera över den gamla.

Gjorde precis så och nu fungerar allt som det ska i 1.8-versionen här hemma. STORT TACK @AlfaGTV - vår trygghet i denna röriga och otrygga värld (dvs streamingvärlden 😉)…

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Diskussionerna runt förflyttningen av Roons "business logic" till molnet fortsätter på Roon-forumet. Väldigt få verkar ha drabbats negativt av Internetkravet, men många har starka åsikter om detta.

 

Jag har själv inte upplevt något negativt ännu, men säkerställer att jag kan spela mina lokala filer med andra metoder (Auralic, UPnP eller JRiver).

 

Däremot har jag fattat tycke för Roon ARC som jag tycker ger mervärde, när man sitter i bilen, behöver gå in i "utredningsmode" på jobbet eller så. Och att jag kan titta vad jag har i biblioteket innan jag köper album!

Link to comment
Share on other sites

Använder Roon ARC mkt mer än vad jag trodde jag skulle, funkar hur bra som helst. Har använt Spotify på jobbet

och i bilen tidigare.

Installerar precis veckans uppdatering, har stort förtroende för Roon så det blir säkert bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hyffsad datorvana men har aldrig fått ARC att funka och kommer inte försöka mer heller. . säkert en bra ide men när man behöver ha en väldigt hög nivå av kunskap av nätverk o routers och liknade så är det nog ganska få som kommer använda det 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, thli72 said:

Jag har hyffsad datorvana men har aldrig fått ARC att funka och kommer inte försöka mer heller. . säkert en bra ide men när man behöver ha en väldigt hög nivå av kunskap av nätverk o routers och liknade så är det nog ganska få som kommer använda det 

Hur enkelt som helst, t.o.m för mig som fullständigt novis, behövde inte ens ringa supporten i Dalarna.🥵

Link to comment
Share on other sites

Kul att det är enkelt för många. . men jag har gett upp..

 

Har ändå grejat med datorer sen 90-talet, på den tiden fick man skapa massa egna config filer för att ens få igång program. . och jag har byggt och konfigurerat fler datorer än jag kan räkna.

Men detta är lite över min nivå då det nog beror på min svaghet inom datorer nämligen nätverk och att konfigurera routers och brandväggar samt att öppna rätt portar i mitt rätt komplexa nätverk.

 

Men ingen större fara, ville bara testa det i bilen men går att leva utan.. . 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, thli72 said:

aldrig fått ARC att funka

Inte ska man ge upp? Med största sannolikhet har din router (om det är en) UPnP-cfg avslaget som default, bra val! Det hade antagligen inte Figge o Byzan på sina routers.

Om du vill så hjälper jag gärna till? Det brukar inte vara så besvärligt, om man får en hyfsat klar bild över ditt nätverk och vad det är för router du nyttjar?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, thli72 said:

Kul att det är enkelt för många. . men jag har gett upp..

 

Allt beror på Routern hur pass enkel den är att fixa till det i (om de inte funkar direkt vill säga) så de är väl därför de är så spridda skurar hur lätt de är att fixa så ARC ser de egna interna biblioteket. Min Ubiquiti krävde lite mer än att bara slå till en funktion där var de portar som fick öppnas mot den IP adress min Innuos har.

 

Jag testa ARC men har plockat bort det igen, använder inte Roon längre mer än att hålla de uppdaterat och synka mitt bibliotek så de är "up to date" så att säga.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, AlfaGTV said:

Inte ska man ge upp? Med största sannolikhet har din router (om det är en) UPnP-cfg avslaget som default, bra val! Det hade antagligen inte Figge o Byzan på sina routers.

Tur att jag inte behövde bli frustrerad för engångs skull:winking:

11 minutes ago, octavia rs said:

Jag testa ARC men har plockat bort det igen, använder inte Roon längre mer än att hålla de uppdaterat och synka mitt bibliotek så de är "up to date" så att säga.

Jag har inte heller använt mig av ARC så mycket så jag kan säga vad jag egentligen tycker, men det fungerar om jag behöver använda den vilket kanske är bra?

Däremot använder jag Roon och tycker att det fungerar utmärkt och känner att det gränssnittet är perfekt för min behov och kunskaper. Däremot har jag lovat mig själv och andra att testa Sense när min Statement NextGen är på plats och inspelad. Men det kommer inte att ske när jag är ensam utan när jag har support på plats, är alldeles för rädd för att jag ska fibbla bort både det ena och det andra i de digitala inställningarna vid ensamarbete:winking: Samtidigt vill jag att mina servicetekniker ska slippa utredningsarbete med att försöka hitta felen jag gjort, de slipper m a o höra mitt gnäll över dateriet’s outvecklade teknik för dum-dummies:winking:

 

/byZan

  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Däremot har jag lovat mig själv och andra att testa Sense när min Statement NextGen är på plats och inspelad. Men det kommer inte att ske när jag är ensam utan när jag har support på plats, är alldeles för rädd för att jag ska fibbla bort både det ena och det andra i de digitala inställningarna vid ensamarbete

 

De är väldigt enkelt att skifta mellan Roon och Sense i inställningarna i Innuos och de påverkar inte varandra. Ända du behöver göra i Sense första gången är att logga in ditt Qobuz konto. Lägger du in dina egna filer på disken i Statementen så har du filerna tillgängliga både i Roon och Sense per automatik.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Taylor Swift släppte hennes senaste album igår. Jag sökte och fann det på Qobuz. Men när jag skulle spela det via Roon gick det inte att finna. Har märkt det tidigare också. När man sökt på nya album visas det inte via Roon. Till viss del och vissa fall kan det tillskrivas Qobuz. Ryan Adams två senaste album fanns inte när man sökte på artisten på Qobuz. Man var tvungen att söka på album titeln då. Kan det ha att göra med någon copyright grej? Taylor har ju stått upp för sitt material tidigare?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, new order said:

Till viss del och vissa fall kan det tillskrivas Qobuz.

Snarare skivbolagen. Det är inte Qobuz som lägger upp album, omslag och inlays. Det är skivbolagen som gör detta via en API-lösning. Det är de som styr över rättigheterna och vilka låtar de kan lägga upp. Qobuz erbjuder ett verktyg och står för tekniken att streama ut de upplösningar på de datum som bolagen sätter.

 

Ibland gör skivbolagen förannonseringar typ detta nya album med Bill Frisell som släpps om några veckor och en massa andra album som är på gång med ett eller par inspirationsspår.

 

 

71844BA0-BAEE-49D9-8F58-DA23A725E496.png

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, new order said:

nya album visas det inte via Roon.

Ämnet florerade på Roon-forumet igår och det var tydligen ett ovanligt beteende som inte Roon-teamet kunde förklara riktigt.

Det yttrade sig sig som att det var bara vissa låtar som upplevdes som spelbara via Roon, men i Qobuz kunde man spela hela plattan.

 

Generellt tar det ju ett dygn innan Qobuz databas "synkats" till Roons "indexeringsmotor" i molnet. Personligen har jag sällan eller aldrig så bråttom, och känner att jag har svårt att ställa några krav i de fall jag "hyr tillgängligheten" genom streamingabbonemangen.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Ämnet florerade på Roon-forumet igår och det var tydligen ett ovanligt beteende som inte Roon-teamet kunde förklara riktigt.

Det yttrade sig sig som att det var bara vissa låtar som upplevdes som spelbara via Roon, men i Qobuz kunde man spela hela plattan.

 

Generellt tar det ju ett dygn innan Qobuz databas "synkats" till Roons "indexeringsmotor" i molnet. Personligen har jag sällan eller aldrig så bråttom, och känner att jag har svårt att ställa några krav i de fall jag "hyr tillgängligheten" genom streamingabbonemangen.

Nä, sant. Har inte kraven att det ska vara tillgängligt direkt heller. Men jag tyckte det var mystiskt.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, new order said:

Men jag tyckte det var mystiskt.

Instämmer, men det är ändå mera störande när album "försvinner" från spellistor och favoriter för att skivbolagen levererat en ny och "förbättrad" utgåva till streamingtjänsten och den gamla tagits bort... 

Där borde Roon kunna erbjuda "hitta ett alternativ" via ett menyval kan man tycka.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Instämmer, men det är ändå mera störande när album "försvinner" från spellistor och favoriter för att skivbolagen levererat en ny och "förbättrad" utgåva till streamingtjänsten och den gamla tagits bort... 

Där borde Roon kunna erbjuda "hitta ett alternativ" via ett menyval kan man tycka.

 

håller med, jag förstår inte att man inte hittat en lösning på detta, om man nu ens försökt. det är otroligt irriterande att det bara försvinner musik ur samlingen utan att man får vetskap om det, till och med en notis om att albumet är borta hade varit bättre än ingenting, men det känns ju som att de borde ha alla möjligheter i världen att hitta ett bättre sätt att hantera det med att söka efter alternativ osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lyssnade på musik med lurar via Roon igår och upptäckte något märkligt.

Foto%202022-11-14%2015%2042%2042.jpg?raw


iPhone 14 Pro Max -> Audeze lightningkabel med inbygd 24/96-dac -> Audeze iSine 10. 


Testade att spela dels via vanliga Roon-appen…

Foto%202022-11-16%2020%2025%2033.png?raw


…och dels via Roon ARC. 
Foto%202022-11-16%2020%2022%2036.png?raw

 

Jag upplevde ljudet som kraftfullare på samma volymprocent av max med vanliga Roon, men ingen kvalitetsskillnad om jag höjde i Roon ARC.

 

Om jag satte igång musiken i vanliga Roon-appen och växlade över till en annan app eller släckte skärmen så slutade musiken spela efter ungefär en minut. Testade det vid några tillfällen. (Glömde dock att testa att inte lämna appen och att ha skärmen vaken.) Det hände inte med Roon ARC och det händer inte när jag valt en annan endpoint än iPhone.

 

Är det någon som har upplevt något liknande?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
21 hours ago, AlfaGTV said:

Lite nyfiken på reaktionerna kring de utökade "redaktionella källorna" som tillgängliggörs via Roons gränssnitt? 
Jag var lite tveksam till mervärdet från början, men jag tycker faktiskt ger ger lite balans till TiVo/Allmusic-recensionerna.

Gillar det, har mest spelat vinyl den senaste tiden men när jag läste din post så kollade jag upp ändringarna i Roon.

Mer information är alltid trevligt och här är det lättillgängligt men inte påtvingat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
2 hours ago, thli72 said:

Fick ett mail att ROON ARC no skall funka med apple carplay, låter kul nån som testat?

Jag får det som sagt inte att funka så kan inte testa själv.

Jag har för gammal kärra... Men den "vanliga" bluteoothintegrationen fungerar långt över (min) förväntan.

Alltså, om jag startar ARC i bilen så kan jag direkt spela ut till bilens högtalare (jag har tidigare anslutit telefonen till bilens bluetooth-audio/komm). Lämnar jag bilen för att handla mjölk eller så så pausar uppspelningen. När jag är tillbaka i bilen så fortsätter uppspelningen automatiskt från när jag lämnade kärran.

Spelar ingen roll om jag spelar nedladdat material eller streamar från tjänsterna eller lokala bibblan hemma, samma beteende.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-18 at 15:58, thli72 said:

Fick ett mail att ROON ARC no skall funka med apple carplay, låter kul nån som testat?

Hade ingen aning om att det var på gång och blev positivt överraskad av mailet. Provade när jag väntade på barnen vid skolan idag.

 

Foto%202023-01-19%2019%2029%2006.jpg?raw

Ljud spelades, men något ser fel ut.

 

Foto%202023-01-19%2019%2031%2002.jpg?raw

Valde ett från listan av nyligen spelade album. Rätt bild kom upp, men inget ljud.

 

Spolar framåt några timmar och nytt försök.

 

Foto%202023-01-19%2019%2033%2004.jpg?raw

Nu funkade det som det ska. Kan vara att systemet behövde starta om efter första gången appen startades i CarPlay.

 

Foto%202023-01-19%2019%2033%2041.jpg?raw
Lite långa laddningstider ibland, men inget hack i låtarna. Får se hur det funkar under färd. Har bara kunnat testa stillastående hittills.

 

Foto%202023-01-19%2019%2023%2054.jpg?raw

Låter bra även om det är standardljudsystem och inget fancy.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Roons operativsystem på min nuc med rock uppgraderades förra veckan för mig. Inga problem då. Men när jag skulle spela under veckan så hittades inte min dac. Oavsett vad jag gjorde. Jag startade om router och nuc, jag startade om htpcn och dac. Ingen betydelse.

 

Qobuz och Windows fungerade och identifierades dacen på, så jag visste att det inte var ett hårdvaru problem. Efter en stunds felsökning så slog jag av nätverks övervakningen av antivirus programmet. Bingo. Där var tjuven och efter att ha givit nya undantag i brandväggen fungerade det igen. Jag misstänker att med ny OS version på rock så blev min Roon server helt plötsligt ett hot och blockerades.

 

Visst är det lite märkligt ändå? Operativsystem som Windows gör att allt ska vara så enkelt som möjligt för användare. Sedan måste man ha antivirus program som gör sitt för att försvåra det. Det blir en Status quo . Detta är en liten varning för er som stöter på liknande problem nu. Nu vet ni var ni ska börja leta om detta händer er.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag avlusade min senaste dator hemmavid från alla s.k. "security applications" för runt 10-12 år sedan. 

Har det någons funnits hot mot en stabil datormiljö så stavades den McAfee, Norton, Panda eller nåt annat jäkla otyg.

Och jösses va bra alla burkar funkar numera, oavsett Win eller Mac (det senare har jag apselut aldrig någonsin haft nåt antivir/antimalware på.) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...