Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag är lite okunnig på PC och Nas.

Min laptop är snart full av filmer, Flacs och Hi-Rez..

Jag använder idag Jriver och Ifi Zen DAC om jag vil spela från PC. Antingen til Sennheiser lurar äller til Stereoanlegg med Ifi som DAC.

Jag skal anskaffe en Argon Solo som streamer från Hifiklubben. Och anskaffe Roon.

Roon skal drivas från Laptop og Nas via wifi.

Jag tänkte denna Nas på 4tb räcker från WD. Men anar inte om det är kompatibelt.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/nas/wd-my-cloud-home-nas-med-inbyggd-harddisk-4-tb-p61632

Tacksam för hjälp. Jag skal anskaffe antigen Tidal, Qobus eller Apple music I tillägg. Jag abbonerer bara på Spotify par konto från förut.

Posted

Hej,

Såhär har jag gjort, precis som du körde jag med JRiver och dator. Till datorn som jag hade endast för musik kopplad till förstärkaren via en DAC hade jag också en extern hårddisk men mina musikfiler.  Själv tyckte jag det var omständigt, datorn skulle startas tillsammans med förstärkare osv. Sagt och gjort köpte jag en Bluesound Node kopplade in hårddisken direkt i min router och vipps kunde jag spela allt på hårdisken trådlöst via app i min telefon/dator och surfplatta. Detta fungerade perfekt och när min förstärkare lade av beslöt jag mig för att sälja Noden och gå vidare till Bluesounds Powernode.

När det gäller Nas tycker jag inte jag behöver någon sådan, jag vill ha full kontroll över min musiksamling allt som jag rippat och taggat, så min lösning är minst två men jag har tre Hårddiskar en som sitter kopplad till Routern och de andra två är som backup. För eller senare sägs det att diskar ger upp och då är det bara att plocka fram sin backup och kopiera innehållet. När det gäller storlek på HDD är mina diskar är på 4TB och jag har skannat mina CD omslag booklet och baksida, rippat mina CD i WAV format och just nu finns ca 3500 CD's och 65 500 låtar som tar upp ca 2TB av utrymmet så som du ser finns massor av plats kvar, till exempel för filmer. 

Jag har inte testat Argon men kollade nyss och jag vet inte om det funkar med samma setup som jag hade med min Node, jag förstår att Argon är (betydligt) billigare än Bluesound Noden men ibland kan du hitta begagnade på Blocket eller Hifitorget. skippar du NASen och köper två enkla HDD sparar du dessutom pengar du kan lägga på en Node, som dessutom kan spela High Res och MQA filer, men naturligtvis är ju det ditt val som gäller.  Såhär gjorde jag och jag kände inte jag behövde en NAS, när jag dels hade en HDD direkt i datorn när jag körde med JRiver och numera direkt i routern, dessutom i den NASversion du visar sitter endast en disk, det vill säga att vill du ha en backup får du skaffa en extra disk till, vilket jag rekommenderar annars är din digitala samling en gång för alla ett minne blott. 

Hoppas jag varit till någon hjälp och lycka till!

• 1 month later...
Posted

En Rock eller en Roon server blir allt for dyrt for mej, jag kan koppla en stor hardisk till router ja... Kan jag då styra Roon bara från android mobil eller Ipad??? Jag menar utan att PC är påslagen?

Posted
1 hour ago, Danke said:

En Rock eller en Roon server blir allt for dyrt for mej, jag kan koppla en stor hardisk till router ja... Kan jag då styra Roon bara från android mobil eller Ipad??? Jag menar utan att PC är påslagen?

Om du har kärnan på PC behöver den vara påslagen.

Köpte en Nuc8i5beh med ssd och ram för 3000:- på ebay.

Posted
On 2022-09-29 at 21:01, SeqPro1 said:

Om du har kärnan på PC behöver den vara påslagen.

Köpte en Nuc8i5beh med ssd och ram för 3000:- på ebay.

Så då kan jag spela av musik på Laptop också från mobilen?