Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag är lite okunnig på PC och Nas.

Min laptop är snart full av filmer, Flacs och Hi-Rez..

Jag använder idag Jriver och Ifi Zen DAC om jag vil spela från PC. Antingen til Sennheiser lurar äller til Stereoanlegg med Ifi som DAC.

Jag skal anskaffe en Argon Som streamer från Hifiklubben. Och anskaffe Roon.

Roon skal drivas från Laptop og Nas via wifi.

Jag tänkte denna Nas på 4tb räcker från WD. Men anar inte om det är kompatibelt.

Tacksam för hjälp. Jag skal anskaffe antigen Tidal, Qobus eller Apple music I tillägg. Jag abbonerer bara på Spotify par konto från förut.

Posted

Jag kan inte rekommendera en sådan uppsättning. :(

Rekommendationen är ofrånkomligt en Intel NUC av kompatibel modell med Roon OS (ROCK) med kablad anslutning till ditt nätverk. Lagring löses bäst med inbyggd SSD i samma NUC (operativ och databas lagras på en m.2 PCI E sticka för bästa prestanda). Det går också bra att ansluta en USB-disk till samma NUC externt för musikfilerna.
Osäker på om du verkligen avser en NAS eller en extern WD Drive på 4Tb med nätverksanslutning, oavsett är det inte helt lätt att få det att lira smidigt och effektivt, och du kommer vara en gladare och nöjdare användare med den interna lagringen eller en direktansluten USB-disk. 

Tillsammans med en sådan serverfunktionalitet kommer en Argon Solo fungera fint över WiFi likväl som din fjärrkontroll på tablet/smartphone. 

När det gäller streamingtjänst är det ingen större skillnad mellan Tidal och Qobuz (de enda alternativen om man vill knyta ihop dem med Roon). Man väljer bort MQA och Tidal om man inte gillar konceptet och jag tycker personligen att Qobuz låter lite bättre (som nån form av generalisering) och erbjuder bättre funktionalitet i och med sin Download Store och så.

Posted

Kompletterar! 

Det finns givetvis många andra varianter på hur man löser sitt Roon server-behov, både färdiga och gör-det-själv. 

Men jag påstår nog att det jag föreslår ovan är en vettig base-line som erbjuder lågt underhåll, hög tillgänglighet, rimlig kostnad och god ljudkvalitet.

Man skulle kunna välja en Nucleus, Innuos, Antipodes, Taiko Extreme eller Rhein Z1 t.ex. för att erhålla en färdig lösning också, men då blir det genast lite mera slantar.

Posted

@AlfaGTV Passar på med en fråga när ämnet är på tapeten.

Hur kopplar jag upp en NUC till en Mac för att få bild på separat skärm, med möjlighet att ställa in BIOS och ROCK?

Behövs det någon adapter?

(Har tidigare gjort inställningar på en stationär Windows dator, men nu behöver jag köra på en kompis Mac-dator)

Posted
1 hour ago, Muffin said:

med möjlighet att ställa in BIOS och ROCK?

Det tror jag blir svårt att koppla till en Mac, men koppla den till polarns TV eller evt bildskärm via HDMI istället. 

Troligen behöver du ett USB tangentbord också, men mus klarar man sig hyfsat utan (om man är hyfsat van att "tabba" sig runt i ett grafisk gränssnitt).

Och det är en ganska enkel o kvick manöver, att få RoonOS på plats på den inbyggda disken.

Sedan ropar du bara upp den via en webbläsare på en valfri enhet på samma nätverk. (På en evt skärm ansluten till NUC visas vilken IP-adress den tilldelats, annars får man kolla i routerns "DHCP Lease table")

Mera info finns här:

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then