Jump to content

I gubbskrubben hos Vox

Vox
 Share

Recommended Posts

13 minutes ago, Ampalang said:

Najs! Ska bli oerhört spännande att höra vad du tycker om den där.

En sådan står även på min önskelista framöver.

Grattis!

Tack så mycket!

Nu är det slut med att sitta i fåtöljen och reglera volymen. 

28 minutes ago, Ampalang said:

Några initiala åsikter om hur det låter så här långt?

Det låter helt underbart!

Fantastisk separation. Det känns som musiken levereras långsammare, blir lättare att hänga med. 

Röster är kusligt naturtrogna och närvarande. 

Mycket mer attack och driv än vad jag haft tidigare. Basen går djupare och har mer kontur. 

Finns dock ett litet bakgrundsbrus, men det hörs bara när det inte spelas någon musik. 

Tyvärr strular riaa-delen en del. Troligen är det något av rören som trilskas. Kommer ersättningsrör i början av nästa vecka för test. 

17 minutes ago, TheToobs said:

... och någon ny översiktsbild? 😍

Det känns på det hela taget som att du gör djupt förnuftiga val i anläggningen så jag är lite nyfiken på vilket kablage du nyttjar.

Ny bild får ni vänta på. Sitter med läsplattan nu och den är helt bedrövlig när det gäller att ta bilder. 

Kablagemässigt är det inget speciellt.

Högtalarkablar är ZuAudio Libtec. 

Mellan för- och slusteg sitter ett par Zero RCA från Regal Audio @Anders65

Mellan dac och försteg sitter det också ett par Zero RCA. 

Skivspelarkabeln är en direkt förlängning på tonarmskabeln. 

Nu har jag äntligen fått ordning på rörstrulet i riaa-delen. :grin:

Så här bra ljud har det aldrig tidigare varit i gubbskrubben. :winktongue:

Thöress försteg med inbyggt riaa spelar helt fantastiskt. Att sedan Thöress slutsteg förvaltar signalen på ett ypperligt sätt får det hela att låta mumma. 

F2F3C74D-A42E-4045-99EC-2494F2B6B42A.thumb.jpeg.7bf786cd8cdcfc79665cf97d8fbe4906.jpeg

• 1 month later...

Oops, I did it again! :blush:

Vid vändning till sidan två, av en instrumentalskiva som är relativt ny hos mig och endast spelad någon enstaka gång, ser jag att det står "45 rpm" på skivetiketten.  :zany:

Kan det ha varit avspelning i 33 rpm som gjorde att musiken lät märklig på sidan ett? :think:

Problemet med "vänsterkanalsknastret" är löst. :grinsmilingeyes:

Vid felsökningen med antiskatingen som utgångspunkt gjorde jag en del upptäckter. 

T.ex. var tonarmen av någon okänd anledning felinställd av mig. Avståndet mellan "spindle" och "pivot" ska för min Kuzma tonarm vara 212 mm, men det var inte. 

Efter inställning till 212 mm gjorde jag också en noggrann inställning av pickupen. Därefter justerades nåltrycket och avslutningsvis ställde jag in antiskating med hjälp av en "blank" vinylskiva. 

På med en av "problemskivorna" och vänsterknastret är som bortblåst. 

"Det är de små, små detaljerna som gör det."

Tack för tipsen om antiskatingen som ledde mig vidare. 

8 hours ago, Vox said:

Problemet med "vänsterkanalsknastret" är löst. :grinsmilingeyes:

Vid felsökningen med antiskatingen som utgångspunkt gjorde jag en del upptäckter. 

T.ex. var tonarmen av någon okänd anledning felinställd av mig. Avståndet mellan "spindle" och "pivot" ska för min Kuzma tonarm vara 212 mm, men det var inte. 

Efter inställning till 212 mm gjorde jag också en noggrann inställning av pickupen. Därefter justerades nåltrycket och avslutningsvis ställde jag in antiskating med hjälp av en "blank" vinylskiva. 

På med en av "problemskivorna" och vänsterknastret är som bortblåst. 

"Det är de små, små detaljerna som gör det."

Tack för tipsen om antiskatingen som ledde mig vidare. 

Bra att det löste sig, och att det nu låter bra.
Att använda sig av en ”blank” vinylskiva vid inställning av antiskating är bara halvbra 😉. Man kommer ganska rätt, men nålen har ju då inte samma typ av motstånd som när den spelar musik, så vill man nå ända fram behöver man lyssna sig fram. I bland  använder jag också metoden med en ”blank” skiva för att komma hyfsat nära, men vill man nå ända fram så gäller det att lyssna på väl utvald musik. Till slut hör man att allt bara sitter där det ska.

16 minutes ago, SOUND BY VINYL said:

Bra att det löste sig, och att det nu låter bra.
Att använda sig av en ”blank” vinylskiva vid inställning av antiskating är bara halvbra 😉. Man kommer ganska rätt, men nålen har ju då inte samma typ av motstånd som när den spelar musik, så vill man nå ända fram behöver man lyssna sig fram. I bland  använder jag också metoden med en ”blank” skiva för att komma hyfsat nära, men vill man nå ända fram så gäller det att lyssna på väl utvald musik. Till slut hör man att allt bara sitter där det ska.

Yes! 

Ja det är en tydlig skillnad. Det visar mina macrofoton på stylus i spåret i min tråd . Tittar man på vinkeln på stylus under belastning och när skivan står still ser man att det är helt andra vinklar pga krafterna som sliter i stylus när skivan snurrar. Vinklar och självklart antiskating ändras rätt mycket när belastningen i spåret ändras. Således skiljer det mycket mellan olika musik ... gles svag xylofon eller stor orkester med mycket energi och med fullt blås. Det blir ju alltid en slags avslutande medelvärdesinställning som bäst görs med öronen när man redan gafflat in sig ungefär bra mellan tummen och pekfingret. 

3 minutes ago, Apexorca said:

Yes! 

Ja det är en tydlig skillnad. Det visar mina macrofoton på stylus i spåret i min tråd . Tittar man på vinkeln på stylus under belastning och när skivan står still ser man att det är helt andra vinkar pga krafterna som sliter i stylus när skivan snurrar. Vinklar och självklart antiskating ändras rätt mycket när belastningen i spåret ändras. Således skiljer det mycket mellan olika musik ... gles svag xylofon eller stor orkester med mycket energi och med fullt blås. Det blir ju alltid en slags avslutande medelvärdesinställning som bäst görs med öronen när man redan gafflat in sig ungefär bra mellan tummen och pekfingret. 

Helt rätt, och bra förklarat! 🥁

14 hours ago, SOUND BY VINYL said:

Att använda sig av en ”blank” vinylskiva vid inställning av antiskating är bara halvbra 😉. Man kommer ganska rätt, men nålen har ju då inte samma typ av motstånd som när den spelar musik, så vill man nå ända fram behöver man lyssna sig fram.

Visst är det örat som har det slutliga ordet, men att använda sig av en "blank" skiva blir så otroligt mycket närmre det optimala läget än att följa tonarmstillverkarens instruktion för inställning av antiskating. 

• 4 weeks later...

Grattis! Det är något speciellt med Koetsu. Jag har en Rosewood Red som jag haft ca 10 år med en retippning/renovering halvtid. Jag använder Koetsu på min Simon Yorke och Ortofon Windfeld på min SME-spelare. Jag tycker båda pickuperna är lika bra men med lite olika karaktär. 

Det skall bli intressant att hör dina intryck av Urushi Black. Ett litet tips, om du inte visste. Koetsu anger utspänningen mött vid 3,6 cm/sec mot den standard på 5 cm/sec som flest följer i Europa. Det innebär att de 0,4 mV som Koetsu blir 0,6 mV mätt vid 5 cm/sec (nära 3 gånger mer än Windfeld). Det lurades jag av när jag skulle försöka hitta en SUT som kunde passa. Numer kör jag Koetsue via ett MC linjesteg 62 dB/100 Ohm och Winfelden via SUT till ett MM-steg. 

5 minutes ago, Bebop said:

Grattis! Det är något speciellt med Koetsu. 

Tack, ja det är något speciellt med dem. De ger ett ljud som verkligen passar mig. 

Det som tomten kom med är alltså en Koetsu Urushi Tsugaru. Jag har under en tid använt en Koetsu Black Goldline som är instegsmodellen till Koetsuvärlden. Köpte den begagnad. Mycket nöjd med den, men när jag av en händelse fick möjlighet att prova en så gott som ny Goldline insåg jag att min var lite "trött". 

Funderade på att skicka in den på "service", men blev avskräckt av kostnaden.  Så istället blev det en Urushi Tsugaru. 

Den är inkopplad till mc-steget i mitt Thöress-försteg. Lasten är 500 ohm. Kan välja mellan 100, 200 och 500 ohm. 500 passade mig bäst för Goldline så jag valde att börja med samma last till Urushi Tsugaru.