Jump to content

I gubbskrubben hos Vox


Vox

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Lukten av bränd elektronik är varken god eller kul. :nauseated:

 

För ett par veckor sedan startade jag min skivtvättmaskin samt slog på försteget, slutstegen och högtalarna inför en stunds musiklyssning av nytvättad skiva. 

Lämnar gubbskrubben en stund och när jag återvänder fullkomligt stinker gubbskrubben av bränd elektronik.

 

Paniken sprider sig! Brinner det? :openmouth:

 

Stänger snabbt av försteget, slutstegen och högtalarna och luktsinnet konstaterar att oset av bränd elektronik inte kommer från någon av dem. 

Kvarstår skivtvätten och den skrivbordslampa som står vid tvätten. 

 

Skivtvätten är starkt misstänkt  trots att den hade fullföljt tvätten som den skulle. Tar ut skivtvätten på altanen för en test och mycket riktigt kommer lukten av bränd elektronik från den. Dock verkar den funka som den ska. 

 

Då skivtvättmaskin är en Degritter är det två års fabriksgaranti på den. Skickar e-post till supporten och första kommande arbetsdag får jag svar från dem där de ber mig göra några tester samt att de vill få en kopia på mitt köpkvitto och min adress. 

Ett par dagar senare får jag meddelande om att de vill att jag skickar min Degritter till dem och att de kommer skicka en ny till mig. De besörjer även upphämtning och frakt, helt utan några kostnader för mig. 

 

En vecka senare får jag en fabriksny tvättmaskin levererad till ytterdörren. 

 

Helt fantastisk service av Degritter tycker jag. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag plockades kassettbandspelaren fram ur förrådet efter en mycket låååååååång förvaringstid. 
 

F75D401E-774F-4FCC-AFBD-D024850F725D.thumb.jpeg.d1a4e1b0fcb717e7976906773e538dd7.jpeg

 

Om inte mitt minne sviker mig så inhandlades den under hösten 1985. 
 

Efter rengöring av tonhuvudet med mera sprider den ljuv musik i rummet. 
Låter betydligt bättre än jag trodde det skulle göra. 
 

Första bandet blev ett klassiskt ”blandband”. 
 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Vox said:

Idag plockades kassettbandspelaren fram ur förrådet efter en mycket låååååååång förvaringstid. 
 

F75D401E-774F-4FCC-AFBD-D024850F725D.thumb.jpeg.d1a4e1b0fcb717e7976906773e538dd7.jpeg

 

Om inte mitt minne sviker mig så inhandlades den under hösten 1985. 
 

Efter rengöring av tonhuvudet med mera sprider den ljuv musik i rummet. 
Låter betydligt bättre än jag trodde det skulle göra. 
 

Första bandet blev ett klassiskt ”blandband”. 
 

Kul o se Vox. Hade faktiskt en precis likadan Denon. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
14 minutes ago, Ampalang said:

Är det bara slutstegen du tänker avyttra eller ryker försteget med?

Det blir även försteget med det inbyggda mycket kompetenta riaa-steget. 

 

Alternativet hade varit att byta högtalare, men det är inte aktuellt då jag verkligen gillar Avantgarde Acoustic. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, TheToobs said:

Har du undersökt innehållet i den här lilla svarta lådan? https://enleum.com/amp-23r/

Verkar finnas för hemlån från @Perfect sense (https://perfect-sense.se/varumarken/enleum)

Nej, den svarta lådan har jag inte undersökt. Visste inte ens om att den existerade. 

Ska börja med att läsa på om den. 

Link to comment
Share on other sites

Den lilla Thöress integrerade hybridförstärkaren på 15W låter otroligt bra, iaf med relativt lättdrivna högtalare. Har hört den spela fantastiskt med dels Thöress egna högtalare och även olika Klipsch, såsom La Scala etc. Har på Att Göra-listan att lyssna på de motsvarande monoblocken. :)

Hans Riaa-steg låter med fantastiskt!

Link to comment
Share on other sites

Fysiskt sett är det ingen liten förstärkare utan en rejäl pjäs, men effektmässigt är den relativt liten. :grinsmilingeyes:

 

Monoblocken (845) från Thöress har spelat mycket bra hos mig, men de medförde ett svagt irriterande brum i mina högkänsliga Avantgarde Acoustic som jag inte lyckades bli av med. Möjligt att en placering av monoblocken längre bort från högtalarna hade löst problemet, men det finns det inte plats för i gubbskrubben.

 

Testen av Thöress EHT har bara börjat och det passar mig utmärkt med den kommande påskhelgen.  

Link to comment
Share on other sites

Nej det är ingen liten förstärkare till storleken, bara till effekten. :)

845 monoblocken har jag inte lyssnat på, då min handlare inte har dem hemma.

Ska vid tillfälle lyssna på EHT-monoblocken (50W i 4ohm), kan tänka de låter bra ihop med Thöress Loudspeaker 4 (1D66) som is ig är en väldigt trevlig högtalare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har bättre minne än vad jag har. :think: När du nämner det så hade jag en sådan för många år sedan. 

Kommer bara ihåg att det lät bra, men inget mer. Inget av dåtidens setup är kvar så även om jag skulle komma ihåg hur det lät så vore det bli en felaktig jämförelse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Under försommaren tog jag möjligheten att prova ett par prylar från Soundsmith.
Bakgrunden till detta var att jag hade läst en hel del om Soundsmith på nätet som var intressanta och att det även dök upp en del positiva inlägg här på Euphonia. 
 

Det jag provade var riaa-steget MCP2 Mk II och mc-pickupen Sussurro. 


När jag fick hem prylarna trodde jag att något hade blivit fel. Ska den där lilla ynka svarta lådan med en potentiometer på locket vara det så omskrivna riaasteget som fått så mycket bra kritik? 🤔

 

Men det visade sig snart att som i andra sammanhang så spelar storleken ingen roll. Det hänger på tekniken. 🤪😎

 

Kombinationen Sussurro och MCP2 spelade helt magiskt. Jag blev sittande och bara bytte skivor. Skivor som jag tidigare upplevt som dåligt inspelade och tråkiga lät nu helt underbart. Klanger, detaljer, bas och sväng utan dess like. Livekonserter hela tiden i gubbskrubben. 🕺 🎶 

 

Men som så ofta i dessa sammanhang fanns det ett problem. Sussurro kostade ca 75 kSEK och det passade inte min hifibudget. 😢 

 

Jag testade då MCP2 tillsammans med min Koetsu Urushi och det lät fruktansvärt illa. 🤢

Då visade MCP2 sin stora fördel att via potentiometern kunna justera impedansen steglöst och plötsligt föll delarna på plats. 
Inte riktigt på samma nivå som tillsammans med Sussurro, men väldigt nära. 
 

Sussurro skickades tillbaka och MCP2 fick stanna i min anläggning. 
MCP2 är en otroligt fynd när det kommer till välljud per krona. 
 

IMG_2018.thumb.jpeg.37ede97a4a8d01646c65e8adb0d4675e.jpeg


Under semestern läste jag om några ägare till MCP2 som uppgraderat den externa nätdelen med gott resultat. 
Jag införskaffade då en ny nätdel i form av en SBooster. Vilket i sammanhanget var kaffepengar. 
 

IMG_2019.thumb.jpeg.e72c3d13a4f3b95fee01e3765e54413e.jpeg
 

I mina öron steg ljudupplevelse till nya höjder efter inkopplingen av den nya nätenheten. 

 

Stort tack till @Stylus Audio för lånet av prylarna. 

Link to comment
Share on other sites

Det är trevliga grabbar, de dära @Stylus Audio-pojkarna! Jag har precis avnjutit en provlyssning till lånekablar här hemma!

Det ger jobbiga funderingar bara... 

 

Intressant RIAA den här Soundsmith MCP2! Tror du det är lite anpassat för Soundsmiths puppor? Att de matchar extra bra alltså?

Jag är ju lite sugen på ett alternativt RIAA, men det bör funka med alla möjliga puppor då..

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat MCP2 med två olika puppor. Koetsu Urushi och Soundsmith Sussurro och det har funkat över förväntan. Ser inte varför den inte skulle funka med andra mc-puppor. Väldigt behändigt att kunna justera impedansen ”on the fly” med hjälp av potentiometern. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...