Jump to content

Qobuz i stuga och hem

byZan

Recommended Posts

Nörden är på G

Min fråga är varför jag måste avauktorisera när jag kommer hem eller till stuga och då inte kan ha samma spellistor typ?

Måste jag ha två konton eller finns det något annat sätt/inställning/abonnemang för att hjälpa en som inte vill trycka på för många tangenter med risk för att det blir fel?

Vet inte om denna fråga redan finns besvarad på forumet? Om isf så vore jag tacksam för länk:smile:

/byZan

Vi behöver tydliggöra här! :) 

Är det Qobuz a'la Roon du avser eller Qobuz via Lumin app eller egen app eller vad?

Om vi tar Roon-exemplet:

Alla spellistor du gör i Roon kommer att vara tillgängliga i Roon på den server du nyttjar enbart.

Om du istället för att bygga spellistan i Roon gör det i Qobuz-appen (du kan ju göra det i en annan "flik", medan du spelar med Roon) kommer spellistan bli tillgänglig både i stugan och hemmet efter synkronisering.

Auktoriseringen du "surrar"om låter som att du behöver auktorisera/tilldela den Roon Server du vill nyttja, din licens (du har väl troligen en licens). Det här är normalt och inget konstigt. Duhar ju licens på EN Roon-installation och den knyts till servern så att säga. Du kan ha hur många remotes och ljud-utgångar du vill, licensen är bara kopplad till servern.

Men, när du spelat musik hemma så far du till stugan och kopplar igång Absolaren där så kommer din paddas Roon säga att "servern kan inte hittas" och du klickar "välj en annan Core". När du då pekar ut stugans server och klickar anslut så tar det en stund och du ser den pulserande "blimp'en".

Sen får du upp dialogen "din licens är tilldelad till <hemmaservern>, du behöver avauktorisera den". När du klickar där så tilldelar du stugans Roon Server din licens istället. 

Skulle du köpa en licens till (helt onödigt enligt mig såvida du inte vill ha möjlighet att spela musik på med Roon på båd sajterna samtidigt) kan både stugans Roon och hemmets tilldelas varsin licens och du slipper avauktorisering och sådant.

Tyvärr synkas inte databaserna med spellistor, redigeringar och sånt iaf så det blir två helt frikopplade installationer.

(Bortsett från om du lägger till favoriter från Qobuz, så kommer de upp på båda ställena. Och skapar du spellistor i Qobuz kommer även de att bli tillgängliga på båda ställena)

Det här kanske var roddigt?

Tack @AlfaGTV:smile:

Jag ska läsa detta i lugn ocH ro i morgon bitti då hjärnan är lite mer utvilad och med en espresso i hand och lite skön musik i bakgrunden, det är då jag fungerar som bäst i mina tankar och funderingar. Men för att inte framhäva mitt digitala kunnande alltför mycket så tänker jag oftast fel även då:winking:

/byZan

On 2022-08-19 at 21:12, AlfaGTV said:

Vi behöver tydliggöra här! :) 

Vi försöker väl då!

Är det Qobuz a'la Roon du avser eller Qobuz via Lumin app eller egen app eller vad?

I stugan är det Qobuz a’la Roon som gäller, iaf såsom det är tänkt för nu.

Alla spellistor du gör i Roon kommer att vara tillgängliga i Roon på den server du nyttjar enbart.

Om du istället för att bygga spellistan i Roon gör det i Qobuz-appen (du kan ju göra det i en annan "flik", medan du spelar med Roon) kommer spellistan bli tillgänglig både i stugan och hemmet efter synkronisering.

Den första meningen är jag med på och det är så jag förstått det!?

Det andra är något jag inte ens har testat att göra och än mindre vetat hur man gör och hur det fungerar, lite rädd för att det blir för mycket och för många knapptryckningar och inställningar som måste göras och som jag lätt fibblar bort, ja du fattar?!

Auktoriseringen du "surrar"om låter som att du behöver auktorisera/tilldela den Roon Server du vill nyttja, din licens (du har väl troligen en licens). Det här är normalt och inget konstigt. Duhar ju licens på EN Roon-installation och den knyts till servern så att säga. Du kan ha hur många remotes och ljud-utgångar du vill, licensen är bara kopplad till servern.

Auktoriseringen såsom jag har det nu fungerar, bara att ändra beroende på vilken plats jag befinner mig på. Jag har en licens och det var väl lite av frågan jag hade, måste jag ha två för att slippa detta med var jag befinner mig och sedan kunna ha samma spellistor oavsett var jag befinner mig geografiskt. Tänkte att det kanske fanns en utökad licens eller inställning bortom mina försök att hitta och förstå dessa? Något som kunde fixa till önskemålet.

Men, när du spelat musik hemma så far du till stugan och kopplar igång Absolaren där så kommer din paddas Roon säga att "servern kan inte hittas" och du klickar "välj en annan Core". När du då pekar ut stugans server och klickar anslut så tar det en stund och du ser den pulserande "blimp'en".

Sen får du upp dialogen "din licens är tilldelad till <hemmaservern>, du behöver avauktorisera den". När du klickar där så tilldelar du stugans Roon Server din licens istället. 

Exakt så gör jag idag.

Tyvärr synkas inte databaserna med spellistor, redigeringar och sånt iaf så det blir två helt frikopplade installationer.

(Bortsett från om du lägger till favoriter från Qobuz, så kommer de upp på båda ställena. Och skapar du spellistor i Qobuz kommer även de att bli tillgängliga på båda ställena)

Hmm? Då ska jag inte ha spellistorna i Roon utan i Qobuz om jag vill ha gemensamma spellistor såsom jag förstår det? Då blir det en eller fler följdfrågor på detta.

Är det ”meckigare" att ha det på det viset?

Skillnad på ljud?

Kan jag konvertera/kopiera över min listor i Roon till Qobuz?

Det här kanske var roddigt?

Nja, tycker det var bra och jag lär mig förhoppningsvis lite oxå!

/byZan

7 minutes ago, byZan said:

Är det ”meckigare" att ha det på det viset?

Skillnad på ljud?

Du förstod mig prexis! 

Och njae, det handlar mest om att sitta med paddan och växla mellan Qobuz och Roon. Istället för att lägga till den låt du vill ha med till en spellista i Roon, så hoppar du över till Qobuz och lägger till låten i en ny/befintlig lista där istället.

Meckigt, jo, det måste nog erkännas.

Det är garanterat ingen skillnad i ljud som beror på om spellistan finns i Qobuz eller Roon, källan är Qobuz oavsett.

Alternativ metod:

Om du skapar spellistor i Roon, så kan du exportera dem till Soundiiz-format. Den tjänsten är kostnadsfri men kräver registrering. Där kan du ta dina Roon-spellistor och importera dem, och sedan synkronisera dem till Qobuz. Då kommer de bli tillgängliga i Qobuz för dig, oavsett var du befinner dig, i bilen, hemma eller stugan.

Bökigt? Lite, och det krävs att du gör exporten med din MacBook, det stöds inte på tablets/paddor/telefoner.

Förbehåll: Om spellistan inkluderar det du har på din egen hårddisk så kommer det troligen fungera att pytsa över även detta till Qobuz, om titeln finns där iaf. Men om du lägger till nån najs DSD-fil från egen hårddisk så kommer den ersättas av Qobuz-versionen. 

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Meckigt, jo, det måste nog erkännas.

Usch då!

12 minutes ago, AlfaGTV said:

Alternativ metod:

Om du skapar spellistor i Roon, så kan du exportera dem till Soundiiz-format. Den tjänsten är kostnadsfri men kräver registrering. Där kan du ta dina Roon-spellistor och importera dem, och sedan synkronisera dem till Qobuz. Då kommer de bli tillgängliga i Qobuz för dig, oavsett var du befinner dig, i bilen, hemma eller stugan.

Bökigt? Lite, och det krävs att du gör exporten med din MacBook, det stöds inte på tablets/paddor/telefoner.

Okej och förstår, men detta gör jag inte utan att ha en fysisk person som backup invid min sida, har dålig erfarenhet av att när jag pillat runt lite bland inställningar etc så kan det helt plötsligt vara borta eller hamna fel eller bli kopior på kopior. Ett exempel på det var när jag hade 9 (säger sonen) kalendrar på G samtidigt i telefonen, paddan. laptop, jag tror faktiskt att det bara var sju eller åtta:winking:

/byZan