Jump to content

Jag har gjort upp med mig själv!


Conny T

Recommended Posts

Hej på er alla,

 

Jag har alltid gillat "bra ljud" och/men i synnerhet musik, musik för mig kan vara allt från nostalgiska upplevelser när man var ung till häftiga upptäckter i dagens musik men det är lång mellan kickarna numera.. Skivsamlingen har genom åren vuxit numera ca 3 500 album/boxar, mest 50-70 tal i olika genrer och numera endast på CD, vinylen är avyttrad sedan länge.

När det kommer till hårdvaran  så blev den sista riggen Harman Kardons 990 stärkare med tillhörande CD också 990, och i samband med detta blev det en HRT HD Dac som spelade via JRiver och en dedikerad dator, djäkligt meckigt med det gick hyggligt bra, högtalarna är XTZ och Focal båda golvare. Datorn och JRiver åkte bort och därefter blev det en BloueNode för streaming. Tyvärr drabbades förstärkaren av ett känt HK fel som gör att när den blir för varm går den in i protection mode. Lösningen finns på olika forum på nätet inget svårt, men folk som jobbar med våra prylar försvinner mer och mer och att hitta en duktig tekniker idag är inte helt lätt. Så HK har åkt ner i källaren och den kommer avyttras med Focal högtalarna.

Kort sagt jag har gjort upp med mig själv och värderat om min syn på vad jag behöver och vill:

Som jag skrev här ovan så är musiksamlingen (kanske för) stor ca 63 tusen låtar, allt från tidig Chess Blues till modernare sound exempelvis Caro Emerald och allt där emellan  Beatles, Stones, Dylan obskyra band från sextiotalet you name it and I maybe got it. Ljudmässigt har jag alltid jagat de CD jag hoppats låter bäst uppgraderat  när nya remastrade utgåvor släppts ibland har dessa låtit bättre, ibland har ljudbilden förändrats så mycket att man inte känner igen sig. Men med denna redogörelse kom jag fram till att min skivsamling har stor variation ljudmässigt och visst kan jag jaga en anläggning med High End produkter för att klämma ut det sista av en riktigt bra inspelning, men när det gäller det jag riktigt gillar från 50-70 talet är denna typ av anläggning överkurs enligt mig. Så efter mycket våndande skrotade jag nu mina tankar på ny stärkare eller reparation av min HK och Köpte en PowerNode 2021

skivsamlingen ar rippad till Wav filer sedan länge (yepp, med backup på två externa diskar) Powernoden låter bra, jag har det som är viktigast för mig, det vill säga musiken och med endast knapptryckning i telefonen kan jag kan hoppa som en dåre mellan låtar utan att plocka fram en speciell skiva.

Bluesound systemet kan indexera 200 000 spår medans HEOS endast klarar av 40 000 därav gick Marantz PM700N bort. När kassan tillåter vilket med dagens Skånska elpriser förmodligen ligger långt fram i tiden blir det kanske en rejäl uppgradering till en mer High End streamer eller Martin Logan högtalare men för nu känns det som en perfekt lösning och för första gången har jag lyssnat på MQA filer vilket höjer mervärdet på Noden. Hoppas få hänga kvar här ändå trots att jag gått till en allt i ett lösning, men det var så det började en gång en en batteri driven plast historia med högtalare i locket av fabrikat Philips. Världen förändras, men inte jag med den  ;-)

Passar på att önska alla en skön sommar så länge den nu varar.

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tebaka Conny! Noterade att det var i slutet av januari 2020 som du presenterade dina funderingar här på forat! :) 

Men inte spelar det någon roll vilken utrustning du har så länge du är musikintresserad och bryr dig om hur det låter. 

 

Jag har ju själv valt Bluesound för vissa delar av hemmets underhållning och har faktiskt två Bluesound Vault av första generationen och en Pulse Soundbar vid TV'n. Soundbar'en är jag inte vansinnig impad av ljudmässigt men den är helt galet bra funktionellt; Automatisk prio på optisk ingång från TV'n medger att hela TV-anläggningen styrs med en fjärk! Gissa om det var pluspoäng från gumman? :D Dessutom Roon Ready och felfri ingångsväxling för alla tänkbara tjänster som stöds.

 

Jag ska inte dra för stora slutsatser av min aktuella Sonos-erfarenhet, har bara två IKEA/Sonos högtalare som jag inte bara yttrat väl valda ord över de senaste året. När de väl fungerar är de klockrena och låter faktiskt riktigt najs som kökshögtalare, men fy faen vicket gränssnitt? Tack Roon för att jag slipper Sonos-appen! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har varit här lite från och till, sedan har väl tid o lust till lyssnandet legat nere, när HK'n började klydda gav jag upp och lyssnade på radio/musik i köket.

Jag skaffade också en Ikea/Sonos att ha i köket innan jag hamnade på  Ikeas Symfonisk hade jag hemma en AudioPro men gillade inte ljudet, för mycket bas. Jag var riktigt imponerad av Ikeas Symfonisk inte lampan utan den som ser ut som en högtalare, men precis du skriver strulade det mest hela tiden och jag försökte få hjälp via deras helpdesk men det blev aldrig bra så det blev en Bluesound Pulse Mini. Då kunde jag lyssna på både radio och skivsamling, visserligen med begränsad ljudupplevelse men "nice" en fredagskväll med en whisky och favoritlåtar. Just nu är jag imponerad av MQA så om det trillar in pengar på kontot blir det kanske en uppgradering till och då Martin Logan högtalare.  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...