Jump to content

Nätdelar till det analoga - spännande


fredrik

Recommended Posts

Jag har använt Rönt III ett tag, på lån från Stylus. Av någon outgrundlig anledning vill de ha tillbaka den. Men, det ger mig möjligheten att jämföra med den medföljande nätdelen. Oftast, i mitt fall i alla fall, så brukar jämförelser gå åt andra hållet, men denna gång går det från en i sammanhanget "finare" till en enklare.

 

Jag hade i ärlighetens namn inte lyssnat så himla mycket på Bardon innan Rönten kom på plats, så jag tänker att det blir en lite spännande övning. 

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer jag låta som en korkad nybörjare då min kunskap om skivspelare är väldigt dålig. . 

 

Men jag förstår att nätdelar ofta har stor betydelse men på en skivspelare har jag lite svårare att förstå det, nu till där jag låter dum. . .men är inte det enda nätdelen gör i en skivspelare att driva motorn? Och om jag fattat det rätt har Bardo en "magnetiskt drivning" så motorn har inte ens kontakt med tallriken?

Link to comment
Share on other sites

Just now, byZan said:

Finns inga dumma frågor👍
Man får förhoppningsvis ett svar på det man undrar över och därifrån kan man ta det vidare.

 

/byZan 

Sant men jag försöker bara förstå vad nätdelen kan göra här . . det enda jag spontant kan komma på är att motorn skulle gå jämnare men med tallrikens tyngd och egenmoment så blir man fundersam. .men blir kul att läsa :)

ByZans spelare är också kul att fundera på. . om jag inte har fel så driver motorn en undre tallrik med ett tunt silikonband o den undre tallriken driver den som skivan ligger på med magneter. . så att byta tex nätkabel som bara driver motorn har jag lite svårt att se hur det skulle ta sig vidare till tallriken skivan faktiskt ligger på

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, thli72 said:

Nu kommer jag låta som en korkad nybörjare då min kunskap om skivspelare är väldigt dålig. . 

 

Men jag förstår att nätdelar ofta har stor betydelse men på en skivspelare har jag lite svårare att förstå det, nu till där jag låter dum. . .men är inte det enda nätdelen gör i en skivspelare att driva motorn? Och om jag fattat det rätt har Bardo en "magnetiskt drivning" så motorn har inte ens kontakt med tallriken?

Jag fattar inte heller hur det kan bli någon skillnad. Och än knasigare är det med Balance, som ju är remdriven.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, thli72 said:

ByZans spelare är också kul att fundera på. . om jag inte har fel så driver motorn en undre tallrik med ett tunt silikonband o den undre tallriken driver den som skivan ligger på med magneter. . så att byta tex nätkabel som bara driver motorn har jag lite svårt att se hur det skulle ta sig vidare till tallriken skivan faktiskt ligger på

Det är inte Clearaudios Statement och inte Master Innovation heller utan en gammal häck som heter Master Reference:winking: Den består av tre motorer, tre tunna silikon-snoddar (en till varje motor och magnetlager, that’s all!:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Skillnad upplever jag dock. Jag tyckte nog att skillnaden dock var större när jag gick från vanlig nätdel till Rönt än tvärtom. Men det som Bardon presterar med Rönten på plats är, tycker jag, en större ljudbild och ett mer, hur ska jag säga, bättre "flow". Som att musiken flödar lite enklare ur högtalarna. Som att ljudet med lite mindre ansträngning bara finns här i rummet. När jag gick från medföljande nätdel till Rönt kände jag att om Bardon ska stanna kommer en Rönt bli i det närmaste obligatorisk, men konstigt nog upplever jag nu att Bardon låter väldigt bra även utan. Den är en väldigt bra skivspelare redan från start samtidigt som det finns potential att få den än bättre. Och det är ju kul. Rönt ska placeras på medföljande sten och jag tycker mig märka att även transistornätdelen mår bättre med bättre underlag. Vad der kan bero på förstår jag inte alls. Kanske inbillning.

 

Övningar med vinylen kommer fortsätta här hemma då jag och Apexorca ska försöka jämföra lite med en annan kul spelare, som jag hoppas fått ordning på nu. Kanske det också blir en kortare tråd. Men först måste nog den fantastiska värmen lätta lite....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thli72 said:

jag förstår att nätdelar ofta har stor betydelse men på en skivspelare har jag lite svårare att förstå det

Det finns inget konstigt med det.

För en skivspelare är de mekaniska delarna direkt kopplade till de magnetiska och elektriska kretsarna.
Om man tänker efter ska en skivspelare mekaniskt kunna separera en hel orkester inkl alla detaljer och transienter i tid och rum.
Det är just drivningen som är allra viktigast eftersom det är referensen för all avläsning.
Avläsningen för en pickup sker på mikrometernivå och ändringar i mikrosekundhäradet hörs direkt och kan påverka återgivningen fundamentalt.
Så drivverkets precision kan bara inte bli för bra.
 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, calle_jr said:

Det finns inget konstigt med det.

För en skivspelare är de mekaniska delarna direkt kopplade till de magnetiska och elektriska kretsarna.
Om man tänker efter ska en skivspelare mekaniskt kunna separera en hel orkester inkl alla detaljer och transienter i tid och rum.
Det är just drivningen som är allra viktigast eftersom det är referensen för all avläsning.
Avläsningen för en pickup sker på mikrometernivå och ändringar i mikrosekundhäradet hörs direkt och kan påverka återgivningen fundamentalt.
Så drivverkets precision kan bara inte bli för bra.
 

Jag skall inte förstöra tråden med mina tankar och jag förstår att drivverkets precision är viktigt, men igen det enda nätdelen gör är att driva motorn och i många fall har inte ens motorn fysik kontakt med tallriken. .

Men är som sagt dum på detta, kan dock endel om motorer. . det enda jag ser motorn kan "göra fel" är att gå ojämnt, vibrera och hålla fel hastighet . .samt vara för klen för att orka men det antar jag ingen tillverkare skulle göra.  .

 

Men som sagt, intressant..

många spelare har ju motorn stående helt fritt från spelaren och har drivningen med tunn tråd/rem (även vissa Brinkman tror jag) och hur då ett byte av nätdel kan påverka så mycket så att ändringarna kan följa med i denna tunna drivrem och genom tallriken ut i pickuppen till en hörbar skillnad är lite svårt att greppa för en oinsatt

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, thli72 said:

hur då ett byte av nätdel kan påverka så mycket så att ändringarna kan följa med i denna tunna drivrem och genom tallriken ut i pickuppen till en hörbar skillnad är lite svårt att greppa

Det ÄR inte självklart hur det kan ha den påverkan. Och jo, det är en bit från strömförsörjningen tills att den "signalen" faktiskt översätts till fart, eller den oerhört viktiga delen av musiken som kan kopplas till tiden. Än mer så kanske om tallriken drivs av en rem, men å andra sidan introducerar du andra komponenter istället, som elasticitet, resonanser och temperaturberoenden.

Å andra sidan kan en kraftfull direktdrift (eller mellanhjul) göra kopplingen till drivspänning ännu mera känslig eftersom du inte har elasticiteten i samma grad.

 

Jag kan säga att de mätmetoder jag tillämpar inte alls avslöjar några stora skillnader, alltså gyroskopmätningar med telefon, 3150Hz-ton pressad på vinyl eller lasermätare för rpm-räkning. Men upplevelsen av musiken kan vara väldigt olika med olika nätdelar, ibland upplever jag inga större skillnader alls heller.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, thli72 said:

hur då ett byte av nätdel kan påverka så mycket så att ändringarna kan följa med i denna tunna drivrem och genom tallriken ut i pickuppen till en hörbar skillnad är lite svårt att greppa för en oinsatt

Jag är tyvärr inte insatt i den aktuella spelaren, men tror att det är en dc-motor. Varvtalet styrs ju av matningsspänningen och den kan lätt variera med belastningen. Det är inte enkelt att göra en så extremt stabil matning att det inte påverkar motorns gång.

 

Link to comment
Share on other sites

Utöver mekanisk koppling finns också elektrisk överhörning till pickupen och dess kablage. Det är väl mest en frekvens som slår igenom eller så, men viktigt att dämpa ut den. Man får fixa ett stort avstånd mellan motor och tonarm samt till RIAA. Metallkapslad motor är bra. Metallkåpa på RIAA. Lågimpediv pickup. Korta kablage. Separera kablagen till nätdel och RIAA/pickup. Inte parallella kablage, men gärna i kors om det är nödvändigt.

 

Lever jag som jag lär? Nä, inte riktigt men man får prova vilka parametrar som betyder något och lyssna. Låter det ingen skillnad kan man lika gärna trassla ihop kablarna. Det betyder att apparaterna är ganska immuna mot störningar eller inte sänder ut störningar.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att det är alldeles för många överdrifter inom vår hobby. Att separata nätdelar alltid är bättre och ger stora skillnader är inget jag tror på som generell sanning. Att alltid utgå ifrån att de man köpt är en dålig lösning kan vara stressande. Men samtidigt har jag också positiva erfarenheter av extern nätdel. Den jag hade till min Nottingham-spelare gjorde faktiskt skillnad. Inte oerhörd skillnad men ändå lite bättre.

 

Till min SME 12 sitter en vad jag förstår, rätt så avancerad extern nätdel. Det låter bra. Till min Simon Yorke sitter också en extern nätdel men det är bara en transformator som ger motorn den spänning den vill ha. Den spelaren låter också bra och är svår att skilja gentemot SME 12. Min Kenwood KD500 låter lite annorlunda men det har nog mer att göra med pickupval snarare än avsaknad av extern nätdel.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, AlfaGTV said:

Inget dåligt "garderobsfynd", har du Bardo bänkad nu då? Och det vore skoj att höra om hur du upplever skillnaderna mellan dessa?

Många här har ju Bardo, och den är väldigt bra, men jag gillar SGn.

 

Kan försöka formulera lite tankar här i veckan. Kanske @Apexorca också kan fylla i lite, även om jag tror vår upplevelse var ganska lik. 

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det var skillnad.  Vi jämförde 2 bra spelare där SGn är dubbelt så kostsam. Var det inte så att armen på SGn kostar som hela Bardo? Testet är ändå intressant. Det ger en vink om vad man kan förvänta sig för skillnader. 

 

Brinkmann Bardo spelades utan den fina nätdelen RöNt som fyller på lite storlek och botten och lugn i presentationen. Vi hade samma puppa på båda spelarena. 

Min uppfattning...

SGn spelade större och lugnare med mer auktoritet i hela registret. Kanske hade Bardo lite mer spänst och betoning uppåt i registret eller så var det bara det att den inte spelade med lika stor auktoritet neråt i frekvenserna. Barao var något mer lättviktad. RöNt  skulle nog jämna ut skillnaden lite men jag tror Sgn är snäppet större i återgivning. 

När jag hörde detta test så var det ingen tvekan om att SGn låter bättre i ditt system. SGn är en mycket bra vinylspelare. På något vis tycker jag SGn i jämförelse hade mer av Brinkmann Balance-karaktären i sin storslagenhet och stabila lugn. Axlarna åker ner lite till...

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Apexorca said:

Var det inte så att armen på SGn kostar som hela Bardo

Jag laddade kanske lite där. Och det är svårt att jämföra priser på produkter som inte sålts på länge med fortfarande aktuella modeller. Och när man tar hänsyn till dollarns utveckling blir det väl än knivigare. Men sammantaget var nog SGn mer än det dubbla. Samtidigt är konstruktionerna så väldigt olika, vilket är kanske mer spännande än skillnaden i pris? Bardo är ju, som väl alla här vet, direktdriven med en minimal plint och SGn är remdriven med en ganska stor och tung plint. Båda är i avsaknad av fjädring även om SGn har dämpande lager i plinten. Skivspelarna har båda två stått på samma stenskiva, i det material och dimensioner som Brinkmann förordar för Bardon. Om jag ska "killgissa" lite så tror jag att min Soundsmith-puppa passar väldigt bra till Bardo medan SGn kan vara utvecklad med Lyra i åtanke. Armen har några finesser som är utvecklade tillsammans med Jonathan Carr i alla fall.

 

Efter det att Apexorca lämnade mig pillade jag lite till med pickup-inställningen också, vilket jag tror gjorde ytterligare en liten positiv skillnad.

Det tog kanske en timme från det att vi lyssnade på Bardon tills dess att SGn var inkopplad, så jämförelsen är inte mer direkt än så. Jag hade sedan tidigare ganska bra koll på hur Bardon lät hemma hos mig och har nu suttit ned i åtminstone ett par timmar med SGn. Mina intryck överensstämmer väl med de ovan beskrivna. SGn är lite lugnare, luftigare, kanske lite mer pondus i basen och först tyckte även jag att Bardon i jämförelse hade lite mer attack uppåt i registret. Just det intrycket är jag dock inte lika säker på längre dock, antingen beror det på att jag justerade pu:n lite eller så är det något annat.

 

Jag tyckte mycket om Bardon den tiden den var hemma hos mig. Jag tyckte att Rönten gjorde att den närmade sig SG i vissa parametrar och det känns inte alls omöjligt som att det finns än mer att hämta där med den finare 10,5-armen från Brinkmann, eller kanske en Kuzma 4-point eller någon annan. Servicen från Brinkmann är också på en helt annan, mycket högre nivå, än den i det närmaste obefintliga, eller i alla fall mer svårtillgängliga, servicen från SG. Men, för mig, där Bardon som den nu var utrustad skulle kunna bytas i stort sett rätt av mot SGn, så kommer dessa uppgraderingar med en prislapp. En prislapp som i stort sett skulle motsvara en Lyra Atlas till SGn. Och då blir valet för mig än lite enklare.

 

Stort tack till Stylus för deras fina stöd och service. Nu väntar jag med viss spänning på ytterligare förbättringar på SGn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...