Jump to content

The curse…


Daniel

Recommended Posts

Intressant. Jag har funderat en del över detta också, kanske framförallt när jag kommer på mig själv att spela musik för att det låter bra alternativt (ännu värre) inte spela musik jag gillar för att det låter obra. Jag försöker (intala mig själv att) spela musik jag tycker om före ljudkvalitet. Och något jäkla Eagles kommer aldrig spelas hemma hos mig, men det beror på att jag tycker de är så tråkiga att klockorna stannar, oavsett hur bra de än låter.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

insiktsfull artikel av den vältalige Roy Gregory. 

Detta tycker jag är bland det mest intressanta när det kommer till musikintresse och HiFi.

 

Ett stort musik- och teknikintresse har jag haft sedan barnsben och tidigt kom intresset för att musiken skulle låta så bra som möjligt. Det blev ganska snabbt bättre och bättre och då det var som bäst spelade jag på Forsell Air, hemmabyggd förförstärkare, aktivt delningsfilter, monoblock och stora bandhögtalare. Just där gick flyttlasset för en anställning som jag inte kunde tacka nej till, varvid både skivspelare och högtalare såldes. Jag införskaffade ett par B&W 805 i stället och spelade CD. Jag ska inte bara skylla på ljudet, men HiFi intresset sjönk som en sten samtidigt som jag ändå lyssnade på musik mer eller mindre konstant. Så var det under länge tid men på senare år så har intresset sakta men säkert blivit större och större igen. Så här i efterhand så ångrar jag att jag inte sålde mina B&W högtalare direkt😃. Ständigt återkommande är dock att mycket musik som jag gillar låter riktigt dåligt på en större anläggning. Jag måste dock säga att ljudmässigt så går det inte att jämföra hur det låter här hemma nu med för ett par år sedan. Allting jag har gjort, elmatning, strömrenare, strömkablar, lite akustikfix, ny dac och inte minst nytt försteg och slutsteg gör att jag har betydligt större behållning av musik med ”dålig” ljudkvalitet idag. Jag skulle kunna lägga till förbättrat nätverk, bättre streamer, switch, linjär strömförsörjning, men det är enligt min uppfattning (än så länge) mindre skillnader jämfört med tidigare nämnda förbättringar.

 

Numera upplever jag att vissa ”dåliga” inspelningar egentligen inte är fullt så dåliga. Det är snarare som energin i musiken bättre fördelar sig som den bör och lyfter helheten och inte bara lyfter fram det som låter illa. Vad jag menar är att det lönar sig att jobba med detaljerna i stället för att välja bort den musik som man verkligen gillar för att det är en ”dålig” inspelning. Jag har inte tålamod att lyssna på musik som jag inte giller bara för att den låter bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Jag har inte tålamod att lyssna på musik som jag inte giller bara för att den låter bra.

Jag började skriva nåt tidigare om att jag tycker hifi-musik är rätt tråkigt, men sedan började jag fundera lite mera....

Jag spelar rätt ofta Dire Straits och även Kari Bremnes och Tracy Chapman. Varför? Jomen jag gillar ju musiken och att det låter bra om dessa dassiga hollandspressar gör ju ingen skada?

Se på några av de mest sålda plattorna i världshistorien, Michael Jackson - Thriller, Madonna - Like a Virgin och Pink Floyd - Dark Side of the Moon.

Ingen av dessa låter dåligt, de är välgjorda, välproducerade och innehåller bra musik, för sin tid. 

Link to comment
Share on other sites

Har man lätt för att stampa takten till musiken som ljuder från en normal bilstereo så har man nog insett att det är musiken som är det viktiga

och inte vad som presenteras via högoktaniga inspelningar på en mässa eller demo hos handlare.

Det finns massor av 80-tals hits som jag tycker är hur bra som helst.... oavsett ljudkvalité :horns:

 

Tror jag har de viktigaste på singlar...

 

Singlar_00467.JPG

 

Men jag spelar dem bara i smyg när jag inte är inloggad på Euphonia.

Man måste ju vara rädd om sitt rykte :winking: ? 

 

:grin:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Daniel said:

En förbannelse kommer sällan ensam. När man är nere med covid har man tid att läsa ikapp allt möjligt. Tyckte att det var en insiktsfull artikel av den vältalige Roy Gregory. 
 

 

https://gy8.eu/blog/the-curse-of-the-demo-disc/

Trist med Covid. Hoppas det inte varit allt för hemskt och att du återhämtar dig snabbt. Förstår att du gör det bästa av situationen, hoppas du även kunnat njuta av din fina anläggning. 

Jag har också förundrat mig över att sk audiofila testskivor ofta är de som låter bra oavsett system. Själv försöker jag testa komponenter med de ’svåraste’ av mina favoriter. Det blir ofta musik där det händer mycket, många instrument och röster, gärna grötigt, gärna mycket gitarrdistortion. 

 

Mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-12 at 20:49, fredrik said:

En tröst med covid kan ju vara att åtminstone musiksmaken inte försvinner. Åtminstone är det inget man brukar ta upp på infektionsläkar-webbinarierna.

 

Nej, men hörseln bli väldigt förvirrad! :-)

 

 

On 2022-08-12 at 20:30, HansW said:

Jag har också förundrat mig över att sk audiofila testskivor ofta är de som låter bra oavsett system. Själv försöker jag testa komponenter med de ’svåraste’ av mina favoriter. Det blir ofta musik där det händer mycket, många instrument och röster, gärna grötigt, gärna mycket gitarrdistortion. 

 

 

Jag minns att du hade helt exemplariska testskivor när du besökte oss en gång @HansW Det är precis så vi brukar rekommendera att man ska tänka. Musik man gillar, gärna på den mer komplexa skalan. Mycket energi, mycket stök och fler saker som håller på samtidigt. Det är så man hör vad systemet verkligen klarar av att reda ut.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Mycket energi, mycket stök

Även om jag i grunden instämmer, hur vet man hur distorsionen "ska" låta då? :) 

Jag tänker Billie Eilish debut t.ex. Den är ju inte helt lätt att hålla tämjd om man har basåtergivning i sitt system! 

Men absolut, välinspelad skitig rock och post-punk har sin poäng. Pixies - Doolittle kan t.ex. få en att ducka i soffan eller skruva upp, beroende på system. Fungerar säkert med klassiskt också, men där har jag mindre utbud.

 

Nu vet jag ju att är det något system som förmår hålla reda på skeenden och transienter, så är det ditt Daniel. Det egna och andra system jag upplevt är sällan lika definerade.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Även om jag i grunden instämmer, hur vet man hur distorsionen "ska" låta då? :) 

Hur vet man hur någonting ’ska’ låta om man inte var på plats vid inspelningen och mixandet? Den distortion jag syftar på är den i hög grad kontrollerade distortionen hos Jimmy Hendrix, Neil Young eller Sonic Youth som är en integrerad del av deras skapande. Detta kan vara en utmaning för ett system att vidareförmedla detta utan att det grötar ihop sig till ett oljud. Låter deras tuffare alster bra så är det gott nog för mig.

 

I ett av mina första system fann jag att jag lyssnade mer och mer på ’sångerska med akustisk gitarr’ och allt mindre på avant-garde jazz och rock, vilket jag jag egentligen gillar mer. Jag gillar verkligen Tracy Chapman och Rickie Lee Jones men jag vill inte att systemet skall bestämma musiken.

 

mvh

Hans

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, HansW said:

Den distortion jag syftar på är den i hög grad kontrollerade distortionen hos Jimmy Hendrix, Neil Young eller Sonic Youth som är en integrerad del av deras skapande.

Haha, instämmer:thumbsup:
Låter inte t.ex. Dinosour Jr. och Sonic Youth bra på anläggningen är det ett misslyckade:D

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Även om jag i grunden instämmer, hur vet man hur distorsionen "ska" låta då? :) 

Jag tänker Billie Eilish debut t.ex. Den är ju inte helt lätt att hålla tämjd om man har basåtergivning i sitt system! 

Men absolut, välinspelad skitig rock och post-punk har sin poäng. Pixies - Doolittle kan t.ex. få en att ducka i soffan eller skruva upp, beroende på system. Fungerar säkert med klassiskt också, men där har jag mindre utbud.

 

Nu vet jag ju att är det något system som förmår hålla reda på skeenden och transienter, så är det ditt Daniel. Det egna och andra system jag upplevt är sällan lika definerade.

 

Enkelt. Om bara ett instrument/ljud distar och resten är klart som en fjällbäck inom samma frekvensomfång så är allt ok. På Billies debut är det rätt tydligt tycker jag. Jag tycker att ditt system har full ordning på musiken. :-) 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-12 at 20:49, fredrik said:

En tröst med covid kan ju vara att åtminstone musiksmaken inte försvinner. Åtminstone är det inget man brukar ta upp på infektionsläkar-webbinarierna.

Tyvärr så finns det uppgifter och tecken på att covid kan påverka hörseln hos vissa. Egentligen inte så konstigt när man tänker efter i och med att man tappar smak och lukt så varför skulle det inte påverka även hörseln. Det man kan hoppas på är att det inte ger bestående skador på hörseln. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Det man kan hoppas på är att det inte ger bestående skador på hörseln. 

Det är nog vanligare att folk missköter sin hörsel på arbetsplatser (dissar hörselskydd), med trägårds- och snickerimaskiner. Min sommargranne är skyddsingenjör och det han berättar från sin verksamhet är skrämmande. Det varnas också för alltför hög volym med earbuds. Det blir högst en notis. Men om Corona ställer till det så kommer uppmärksamheten.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-12 at 12:35, fredrik said:

Intressant. Jag har funderat en del över detta också, kanske framförallt när jag kommer på mig själv att spela musik för att det låter bra alternativt (ännu värre) inte spela musik jag gillar för att det låter obra. Jag försöker (intala mig själv att) spela musik jag tycker om före ljudkvalitet. Och något jäkla Eagles kommer aldrig spelas hemma hos mig, men det beror på att jag tycker de är så tråkiga att klockorna stannar, oavsett hur bra de än låter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...