Jump to content

Hemma hos Björn!


Apexorca

Recommended Posts

  • 5 months later...

Nytt Besök hos Björn denna gråmulna söndag.

Björn slutar aldrig att trimma systemet. Så klart! Inte kaffemaskinen heller. Grymt gott kaffe inledde denna träff.

Nu har det hänt lite nyheter på ljudfronten. Dags att lyssna på systemet igen. En förändring är att det blivit betydligt mer toe-in än när jag var där senast. Jag tror Björn sa 6-7cm mer invridet på den innersta främre foten. Den yttersta foten där fram är routationspunkt.

Eftersom vägen framåt vad gäller ström heter Shunyata i Björns system så sitter det nu en ny burk med massa kablar där av just nämnda märke.

Shunyata har hakat på andra märken vad gäller jordning. Det har utvärderats och utvecklats till ett eget jordningssystem. I grunden verkar det vara som det jag själv känner väl från Nordost. 

 

_19A0361.jpg.e3642b8f2fb661e0350c8b4ed9f1f1db.jpg

 

_19A0365.jpg.9116f386ab237bf967dc23076ab68f16.jpg

 

 

Det finns ju all som behövs här. Vinyl och digitalt, bra ström och förstärkeri.  Allt tar mycket lite golvyta och volym mellan högtalarna.

 

image.jpeg.e0a6fc5e13ef6f2fe0c679f9b363e864.jpeg

 

image.jpeg.eb9ed08c41e34d7daa9ff09ede216e50.jpeg

 

Altaira heter denna burk och syr ihop signaljorden. Chassi-jorden fixar Everest strömrenare/strömlist redan.

En massa kablar blir det och det finns flera olika nivåer på jordkablar från ca 5000kr upp till ca 11000kr.

Något Shunyata betonar är att man bör mäta motståndet mellan jordstiftet i nätbrunnen och de olika kontakterna på varje produkt och välja den kontakt där motståndet är som minst. Det skall vara bäst effekt på jordningen då.  

 

_19A0358-2.jpg.6980fd4d3b8d7e80dbc80cdbdc1da286.jpg

 

_19A0360.jpg.0dbd3d2d8903ffa5d0d0850171eed4e1.jpg

 

Björns breda utbud av musik tog oss i dag till Triphop, som ligger mig varmt om hjärtat. Det triggade mig och vi improviserade musikvalet och for via diverse inledande covers i denna genre till orginalen från Portishead, Lamb, Hooverphonic, Sneaker Pimps, mfl. Skitkul. Det var också Jazz och klassiskt med bla sång etc. Systemet klara verkligen allt och går sjukt djupt i basen med full kontroll. Magico A5 är ingen liten högtalare men heller ingen bjässe. Dock lyckas den spela imponerande stort i basområdet och kraften även mycket långt ner i frekvenserna låter helt utan ansträngning. Min spontana känsla sedan förra gången jag var där är att Toe-in och jordningen ökat attacken, dynamiken och kraften i musiken generellt. Det är en påtaglig värme i systemet som jag gillar.

Det är nu ett ännu mer kompetent system som inte viker ner sig för någon musik verkar det som. Med tanke på hur detta system spelar är det mycket slimmat ur ett estetisk/fysiskt perspektiv. Det är inte mycket plats som elektroniken tar i anspråk. Normalt är det förstäkaren som tar störst plats i racket. I detta fall undrar jag var den är. Devialet får betraktas som en mycket unik produkt. Imponerande hur denna lilla maskin kan leverera ström på detta sätt. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, fredrik said:

Jag var där igår och tyckte, liksom senast, att det låter väldigt fint. Vi provade att koppla ur, och i, jordlådan och min upplevelse var att det blev lite mer punsch i återgivningen.

Och kaffet är super. 

Tack Björn för inbjudan. 

Samma som jag upplevde då. 👍

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder som vanligt @Apexorca:foldedhands:

En bra anläggning har blivit ytterligare lite bättre, tycker nästan det ser ut som toe-in har ökat sen jag var där i november...

Kanske är det bara en synvilla eller minnet som sviker mig.

 

Värdet att utbyta musiktips vid såna här tillfällen är stort. Man får nästan alltid med sig nya bekantskaper att utforska/köpa:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, lindome said:

Fina bilder som vanligt @Apexorca:foldedhands:

En bra anläggning har blivit ytterligare lite bättre, tycker nästan det ser ut som toe-in har ökat sen jag var där i november...

Kanske är det bara en synvilla eller minnet som sviker mig.

 

Värdet att utbyta musiktips vid såna här tillfällen är stort. Man får nästan alltid med sig nya bekantskaper att utforska/köpa:sunglasses:

 

Tack!

Björn kan säkert svara på om det ökat sedan du var där, med absolut sedan jag var där tidigare i höstas. Det är nästan Sonus faber-invinkling nu. 

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka för alla de positiva kommentarerna och musikutbytet :smilingeyes:

...Och visst har vinklingen ökat, Lindome!

De Magico Q3 jag tidigare hade ville stå mer rakt med bara knappt en halv centimeters toe-in. Men A5 har en annan spridning och Magico rekommenderar istället en påtagligt större invinkling än tidigare. Och nu har jag landat i en vinkel där det skiljer ca 7 cm mellan ytter och innerkant på högtalarna. 

För er som är nyfikna på Shunyatas tankar kring jordning  kan titta på den här länken som innehåller en intervju med Caelin Gabriel ; https://youtu.be/99MUz5Qq6GA


 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant videos både denna och factorytouren, om Shunyatas arbete kring jordning, utifrån apparat- eller signaljordning som två problem som kan uppstå i system. Verkar som de har tänkt ordentligt och har tagit fram verksamma åtgärder som får hörbara effekter. Just separering av digitalt och analogt i systemet är något som funnits som en tanke även hos mig ganska länge. Inte minst vid mitt köp av Powerplanten P10. För mig förfaller det också seriöst att man förser återförsäljare med låneutrustning för att testa innan investering.  Generellt så har ström och jordning en allt viktigare inverkan i takt med att system förfinas. Den insikten hade jag nog redan när jag köpte ASR:n med sina tre separata PSU:er. Vet att det finns en brytare på som sammanbinder apparatjorden i de PSU:er som förser slutstegsdelarna i förstärkaren. 

Sedan kan man också fundera lite kring motsvarande när det gäller digitala delarna. Kommer ihåg att Timo på Klarsund gjorde en enkel sammankoppling mellan de digitala enheternas apparatjord på Take five, med hörbar effekt.

Tål att undersökas vidare genom den dokumentation som finns hos Shunyata.

Intressanta reportage!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Finns det olika sorters ”jord” tro. Om man lyckats dra ner potentialskillnaderna vad är det för ”jord”- förbättringar man kan göra tro.:think: Jag vet inte så mycket om detta men när man pratar jord förstår jag inte hur en jordpryl kan bidra. Är inte jord skillnaden i potential mellan alla produkter? På min Lumïn sitter en jordskruv och de skriver att den behöver man bara använda om det hörs något brum i systemet vilket beror då skall bero på potentialskillnader i helheten.

 

Min Ortofon-SUT brummade kraftigt när jag satte in den. Då klippte jag bort förbindelsen till dess chassi och allt brum försvann medan andra inte haft det problemet. Fixar jordboxar sådant? Jag tvivlar.

 

Jag hade förr en jordbox som tog ner brummet när jag spelade vinyl. Min och @calm gemensamma elektronikvän tittade bakom anläggningen och bad mig prova att dra en jordkabel på ett par ställen. Mrd den ena hände inget men den andra tog bort brummet. Då åkte jordlådan ut.

 

Men som sagt, det kanske finns andra typer av ”jord” eller effekter också :39::question:

Link to comment
Share on other sites

Då var turen kommen till mig för audiens hos @Bjorn W Efter att ha avnjutit en god lunch som avslutades lyxkaffe och nybakad bulle var det dags att ta klivet in i det allra heligaste. Nej inte toaletten - utan lyssningsrummet en trappa ner i huset. Vid mitt senaste besök var det Björns tidigare set-up som gällde. Redan då var det ett välljud utöver det vanliga. Precis som @Apexorca @fredrik vittnar om så har du lyckats höja nivån ytterligare ett eller ett par steg. Jordningen har en positiv effekt på resultatet. Vi testade med och utan anslutna jordkablar. Det är en oansträngd och väl sammanhållen ljudbild som stömmar ut från högtalarna. Jag upplever en mer rejäl botten än tidigare men inte på bekostnad av mellanregister eller diskant. Mer av allt kan man säga. 
Någon lyssningströtthet infinner sig inte överhuvudtaget. Här skulle jag kunna spendera många timmar djupt försjunken in i musikens värld. 
Bl.a spelades Zappa (zå klart!) från samlingsalbumet ”The Roxy Performances” (2018). En otrolig känsla av närvaro infann sig. Man befann sig nästintill på plats. Mycket njutbart. 
Det skall bli spännande att följa din fortsatta hifi-resa för jag vet att den inte stannar här. Vilket den mycket väl hade kunnat göra sett till vad jag upplevde. Din nyfikenhet håller dig i ständig rörelse på jakt efter nya upptäckter i världen av välljud. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bebop said:

Finns det olika sorters ”jord” tro.

Jodå, jag misstänker att det som Shunyata-prylarna hanterar är detsamma som t.ex. Entreq, CAD, Nordost QKore.

De avses "dränera" rfi och andra störningar från signaljorden. Den KAN vara densamma som chassijord och/eller skyddsjord. 

Däremot kommer inte dessa apparater att hantera jordpotentialer annat än om det råkar bli en konsekvens av att man ansluter apparaters olika potentialer.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Bebop said:

Men som sagt, det kanske finns andra typer av ”jord” eller effekter också :39::question:

Han var inne på det i videon från Shunyata-besöket. Det finns den vanliga jorden som kan skapa jordloopar och olämpliga strömmar i DC-jord. De extra-jordningar som nu har blivit populära är ett slags AC-jord som ska ta ner högfrekvensstörningar och skapa en ny jord-referens för dem. Högfrekvensstörningar hörs inte när ingen musik spelas utan yttrar sig i modulationsbrus som överlagras på musiksignalen. Hur känslig apparaturen är för det varierar säkert en hel del och därmed även hur hörbara förbättringar man kan få. Själva AC-jordningen känns ganska vettig för mig men ibland verkar det gå till överdrift när det gäller materialval i kablage och annat för det systemet - i alla fall  om ni frågar mig. :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

Vanlig jordlopar är som det verkar ett enklare problem att lösa, medan AC-jorden kanske kräver något mer. Jag är generellt  mer skeptisk mot allt vad jordboxar med sand eller kristaller eller vad dessa lådor kan innehålla. Men en annan konstruktion med separata filter i vart fall den digitala delen som tar sikte på störningar som modulerar signalsidan verkar mer logiskt att testa. Sedan kan jag hålla med om att det kan gå till överdrift när det gäller kablage och materialval i dessa.

Det är ju en fråga om att leda bort potentialskillnader och inte signalledning i sig.

Däremot blir det en helt annan fråga om material när det gäller signal- och högtalarkablar som jag testar just från Regal. Där gör det påtaglig skillnad.  Men till det återkommer jag i en annan tråd.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Finns det olika sorters ”jord” tro. Om man lyckats dra ner potentialskillnaderna vad är det för ”jord”- förbättringar man kan göra tro.:think: Jag vet inte så mycket om detta men när man pratar jord förstår jag inte hur en jordpryl kan bidra. Är inte jord skillnaden i potential mellan alla produkter? På min Lumïn sitter en jordskruv och de skriver att den behöver man bara använda om det hörs något brum i systemet vilket beror då skall bero på potentialskillnader i helheten.

 

Min Ortofon-SUT brummade kraftigt när jag satte in den. Då klippte jag bort förbindelsen till dess chassi och allt brum försvann medan andra inte haft det problemet. Fixar jordboxar sådant? Jag tvivlar.

 

Jag hade förr en jordbox som tog ner brummet när jag spelade vinyl. Min och @calm gemensamma elektronikvän tittade bakom anläggningen och bad mig prova att dra en jordkabel på ett par ställen. Mrd den ena hände inget men den andra tog bort brummet. Då åkte jordlådan ut.

 

Men som sagt, det kanske finns andra typer av ”jord” eller effekter också :39::question:


I den här videon delar Shunyatas grundare - Caelin Gabriel med sig av sin syn på det här med jordning. Skillnaden mellan chassijord och signaljord. Eftersom Björns jordbox är en Shunyata ALTAIRA tycker jag det är en lämplig video att titta på. Min kunskap inom kunskapsområdet jordning är klart begränsad, tack vare Caelins pedagogiska förmåga att förklara vikten av rätt jordning så hade jag nytta av att titta på videon. ”Ära den som äras bör” han tar inte åt sig att vara först ut med jordningskonceptet utan det tillskriver han Entreq. Dock förklarar han skillnaderna/fördelarna med Shunyatas lösning. Killarna som bjudit in Caelin är ju kommersiella och branschanknutna så visst blir det emellanåt lite säljsnack. Men det tror jag var och en förstår och kan hantera.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Jag är generellt  mer skeptisk mot allt vad jordboxar med sand eller kristaller eller vad dessa lådor kan innehålla.

Håller med dig om jordboxar med sand eller kristaller.. Har själv beställt en jordprodukt som bygger på helt annan teknik ska bli spännande att testa, men jag kommer återkomma om detta mer i min egen tråd. Men tester jag läst har varit positiva till produkten.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Sammy said:

Håller med dig om jordboxar med sand eller kristaller.. Har själv beställt en jordprodukt som bygger på helt annan teknik ska bli spännande att testa, men jag kommer återkomma om detta mer i min egen tråd. Men tester jag läst har varit positiva till produkten.


Har du kollat Youtube videon med Caelin Gabriel?

Han framhåller väldigt tydligt att man skall se till att samtliga komponenter i ens system är korrekt jordade. Mät sedan och få det konstaterat om det finns behov av extra utrustning för jordning av apparatchassi och/eller signaljord. Det är inte självklart du ”by default” uppnår en bättre ljudkvalitet bara för att du skaffar mer prylar oavsett vilken teknik de är uppbyggda kring. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Shamrock said:


Har du kollat Youtube videon med Caelin Gabriel?

Han framhåller väldigt tydligt att man skall se till att samtliga komponenter i ens system är korrekt jordade. Mät sedan och få det konstaterat om det finns behov av extra utrustning för jordning av apparatchassi och/eller signaljord. Det är inte självklart du ”by default” uppnår en bättre ljudkvalitet bara för att du skaffar mer prylar oavsett vilken teknik de är uppbyggda kring. 

Den videon  som fanns med i Björns inlägg. Som jag refererade till i mitt inlägg.

Skulle vilja även lägga till denna. 

 

Finns mycket att läsa och se om detta system för Shunyata jordning teknik.Bland annat den video som Calle_jr refererade till tidigare i tråden.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MatsT said:

De extra-jordningar som nu har blivit populära är ett slags AC-jord som ska ta ner högfrekvensstörningar och skapa en ny jord-referens för dem.

Det låter inte som någon rock-science. Hur gör man det? Vanliga jordproblem fixar man ju med en sladd mellan olika punkter. Vad krävs för AC-jord? Handlar det också om potentialskillnad typ att RFI skapar potentialskillnader…? 
 

Modulationsbrus tar man väl bort med någon form av filter, eller?

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Shamrock said:

Det är inte självklart du ”by default” uppnår en bättre ljudkvalitet bara för att du skaffar mer prylar oavsett vilken teknik de är uppbyggda kring. 

Det finns de som istället plockar bort enheter som de lagt lager på lager. När de rensat bort det har de också upplevt att det låter bättre. Istället för att lägga till nya burkar kan det vara klokt att testa vad som kan tas bort; att tänka ”istället för” snarare än att bara lägga till. För många tröjor på kroppen blir inte bra även om alla är bra var för sig.

Link to comment
Share on other sites

För mig handlar det ofta att gräva där man står och optimera det system som man faktiskt lagt ner både möda och pengar på. Kläm ut varje droppe som systemet har förmåga att leverera istället för att jaga nytt. Därför gillar dessa ansatser och tweaks. Klart om man har ett system i megabuckklassen att dessa investeringar blir på marginalen. Det är alltid de sista unsen som tarvar både tålamod, fantasi och uthållighet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Jodå, jag misstänker att det som Shunyata-prylarna hanterar är detsamma som t.ex. Entreq, CAD, Nordost QKore.

 

Absolut. Detta är ju inget nytt som princip. I studios, telecom och andra verksamheter med fina känsliga signaler har en "bra jord" varit fullständigt fundamental. Ovan nämnda företag gör ju liknande saker med jorden. Jag tycker Entreq, som jag själv började använda efter positiva resultat vid eget testande, har haft stor del i att visa att detta funkar och gör stor nytta i många system. Sedan upplever jag att tex Nordost tagit ett steg till och lite senare också Shunyata som byggt egna produkter på samma grundkoncept som är anpassade för våra Hifi-miljöer.

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, calm said:

För mig handlar det ofta att gräva där man står och optimera det system som man faktiskt lagt ner både möda och pengar på. Kläm ut varje droppe som systemet har förmåga att leverera istället för att jaga nytt.

 

Jag håller med, det går ofta efter enträget testande och trimmande att lyfta systemets prestanda till nya nivåer.

 

37 minutes ago, calm said:

Därför gillar dessa ansatser och tweaks.

 

Jag skulle höja jordprodukterna från tweaks till mer att de är komponenter i systemet av samma nytta som annat.

 

39 minutes ago, calm said:

Det är alltid de sista unsen som tarvar både tålamod, fantasi och uthållighet.

 

Precis. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Jag håller med, det går ofta efter enträget testande och trimmande att lyfta systemets prestanda till nya nivåer.

 

 

Jag skulle höja jordprodukterna från tweaks till mer att de är komponenter i systemet av samma nytta som annat.

 

 

Precis. 

I ordet tweaks lägger jag egentligen allt som är ägnat att trimma eller optimera ett systems ljudmässiga prestanda. Det kan vara att man ställer in och justerar eller för den sakens skull även lägger till utrustning som fötter kablar etc. I detta fall en jordningsanordning vars syfte är förbättra eller förminska störningar i systemet som kan leda till en bättre ljudkvalitet. Det kan naturligtvis integreras i systemet, men utgör egentligen inte en grundutrustning utan just ett tillägg som i sig inte utgör en självständig enhet som kan prestera något ljud. Men detta handlar inte om semantik, utan snarare taktik om hur man kan utveckla sitt system inom ramen för befintliga enheter med lite ytterligare tillägg. :smile: Priset för detta stjälper nog inte hela budgeten om man har ett system som Robert Harley.:sunglasses: Peannuts för honom säkert, hur man nu har råd på en vanlig murvellön? Rabatt?:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jordning behöver inte vara ett problem om man tänker efter i sin konstruktion ... hur vill jag att returströmmen ska gå? Till en punkt på glättningskondingen, eller kanske ner till ett jordplan, till chassiet eller som i hifiträsket, till en låda utanför apparaten? Det är nog många tillverkare som inte tänker efter så noga, men om man skulle haft extremt hårda EMC krav blir också kretskortsdesignen avgörande. Den absolut viktigaste och dyraste komponenten i en apparat borde var kretskortet med sina ledningsbanor och material. Det hör man inte så mycket om ... men det är denna komponent som skiljer proffsgrejer från amatörprylar.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Jordning behöver inte vara ett problem om man tänker efter i sin konstruktion ... hur vill jag att returströmmen ska gå? Till en punkt på glättningskondingen, eller kanske ner till ett jordplan, till chassiet eller som i hifiträsket, till en låda utanför apparaten? Det är nog många tillverkare som inte tänker efter så noga, men om man skulle haft extremt hårda EMC krav blir också kretskortsdesignen avgörande. Den absolut viktigaste och dyraste komponenten i en apparat borde var kretskortet med sina ledningsbanor och material. Det hör man inte så mycket om ... men det är denna komponent som skiljer proffsgrejer från amatörprylar.

 

Egentligen är det då märkligt att det ens är nödvändigt att konstruera prylar som skall hantera jordproblematik i superdyra hifi-produkter.  Som i det tidigare refererade installationen hos Robert Harleys system med CH-Precision-prylar som säkert inte tillhör de billigaste. https://www.youtube.com/watch?v=RY_fCjvVb5U

Egentligen ännu mer märkligt om det redan finns lösningar i proffsutrustning. Jag ifrågasätter inte att en erfaren hifi-recensent som Robert Harley skulle bluffa om effekten av en jordning utöver den som finns redan i produkten. Men ställer hifi-användare för låga krav?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, calm said:

Egentligen är det då märkligt att det ens är nödvändigt att konstruera prylar som skall hantera jordproblematik i superdyra hifi-produkter.

"Nödvändigt" är ett tänjbart begrepp. Min bild är att väldigt mycket kring hifi är hypat och inte alls nödvändigt. Min övertygelse och känsla är också att det är för mycket tro och spekulation och redovisade upplevelse som inte har så mycket med verkligheten att göra. Övertro på enskilda produkter/tweaks som sägs kunna kompensera andras svagheter snarare än helheter osv.

 

Jag har träffat på "experter" som tänker mer som @conan redovisar, som tänker "rätt" i hela flödet om vad som påverkar och inte och kan presentera mycket fina återgivningar utan ett endaste tweak. Men det tycks vara lite obsolet att tänka så idag. 

 

Det här är inget jag kan leda i bevis och min tro är inte värd mer än andras. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...