Jump to content

McIntosh, Sonus faber och Sumiko får nya ägare


Bebop

Recommended Posts

Det är dags för ägarbyten igen… Investmentbolaget https://highlander-partners.com/portfolio/ tar över McIntoshgruppen där även Sonus faber och Sumiko ingår. Der brukar vara ett tecken på att det krävs friskt kapital för att bygga vidare. Men det innebär oftast också att man går in och rensar bland olönsamma satsningar. Mitt intryck är att både Sonus faber och McIntosh blivit allt för spretiga de sista åren. Den här typen av investerare brukar vara mycket duktiga på att lyfta upp företag som hamnat snett i sim produktportfölj, finansiering, utvecklings- och marknadsstrategi och inte minst ledning.

 

Det kan vara precis vad bolagen behöver.

 

B6A6745D-36D9-42C6-B3A2-C8FE93A18298.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Föga förvånande! Det är ju riskkapitalets själva idé att köpa, förädla och sälja vidare. Fokus är avkastning på insatt kapital och tidshorisonten är vanligen 5-7 år. Potentialen är just avkastningen och möjligheten att förädla. Allt annat är egentligen ointressant. Kapital har som bekant inga känslor, utan tittar bara på möjligheten att berika investerarna. Så stafettpinnen går vidare, medan den  säljande fonden, likt vargar,  tittar på nya villebråd! Antar att det varit en god investering under tiden. Om inte så gäller det att minimera eventuell förlust . Beroende på utfall så har nog ledningarna i respektive bolag anledning att reflektera på sin egen framtid.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-02 at 10:01, calm said:

Föga förvånande! Det är ju riskkapitalets själva idé att köpa, förädla och sälja vidare.

 

De tidigare ägarna har säkert gjort det bra och tjänat sina pengar. Nu måste näste man med stafettpinnen göra samma sak men ta det till en ny nivå. Hur blir den analysen och vad blir det märkbara för oss konsumenter som befinner sig på denna marknad? 

 

En sak jag inte har en aning om är vilken del av HiFi marknaden i detta bolag som går bra resp. dåligt. Hur går det för de billiga produkterna? Hurt går det för de i High-End-segmentet? 

Ser man på High-end så är det tydligt att marknaden suktar efter detta. Bolag med kostsamma HiGh-end-högtalare har på några år kunnat dubbla priserna för i stort sätt samma produkter med i stort sätt samma prestanda. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Apexorca said:

Ser man på High-end så är det tydligt att marknaden suktar efter detta. Bolag med kostsamma HiGh-end-högtalare har på några år kunnat dubbla priserna för i stort sätt samma produkter med i stort sätt samma prestanda. 

Detta har man tyvärr märkt, kanske inget som den största tänkta kundkretsen bryr sig om men för oss som gillar hifi men inte har obegränsade resurser är det lite tröttsamt med dessa prishöjningar hela tiden.

Jag sparade som exempel till Rossini klockan men så höjde dCS priset med 50% .  .gjorde mig ärligt talat förbaskad o lite trött på hifi.

 

Bara o vänta ock se vad dessa nya ägare vill göra med SF och McIntosh, gå mer åt det riktigt dyra?

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

Nu måste näste man med stafettpinnen göra samma sak men ta det till en ny nivå.

Det är svårt att veta varför bolaget sålts. En sak är nog uppenbar och det är att köparna gjort bedömningen att här finns en potential. Vad det grundar sig på är svårt att veta. Räntorna är på väg uppåt och förra ägaren satt kanske med stora lån alternativt hade svårighet att finansiera ytterligare utveckling? De kan också suttit fast i höga fasta kostnader när nu marknaden tycks vika när det är oroligheter. Tillgång på komponenter, inte minst rör, kan ha skapat oro osv. Vi vet inte.

 

En annan sak som är ”säker” är att köpare med finansiella muskler har tid att vänta och under tiden bygga upp bolaget finansiellt och med ny utvecklings- och marknadsplan. Det som inte passar in åker ut. Det gäller både produkter, maskinpark, avskrivningar, byggnader, marknader och folk utan sentimentalitet.

Link to comment
Share on other sites

Allt vi säger är naturligtvis spekulationer om orsaker och verkan. Men vad jag menar är detta är ett inte allt för ovanligt förfaringssätt när det gäller riskkapitalbranschen. Långsiktigt ägande är i sig inget mål i sig, utan snarare ett undantag. Vad som framskymtar i den korta kommuniké är att det är ett private "investment firm" som förvärvar. I mina öron låter det som en sammanslutning av privata investerare, vanligen en fond som via ett förvaltarbolag sammanför riskvilligt kapital för investeringar i bolag i startup eller bolag som bedöms via olika åtgärder ha en utvecklingspotential i någon form. Förvaltarbolaget står för kompetensen och investerarna är endast passiva medspelare som förväntar sig avkastning på insatt kapital. Förvaltarbolaget väljer ut och gör analys på uppköpskandidater och vanligen finns fler bolag i fondens portfölj för att sprida risker. Förädlingen av förvärvade bolag sker i alla delar genom sammanslagning eller avknoppningar och genom rationaliseringar i alla processer. Vad som ligger i just detta förvärv är höljd i dunkel, men säkert är att något kommer att hända. Om man ser till Sf:s utveckling så kan man konstatera att det bolaget gått från ett litet esoteriskt ägarlett bolag till att bli ett världsledande högtalarmärke genom olika åtgärder. De olika ägarkonstellationerna har sannolikt inte varit annat än kapitalinvesterare medans kompetens i affären köpts på annat håll. Det är sällan de egentliga ägarna tar aktiv del i bolagets ledning möjligen genom styrelserepresentation, men inte annat.

Vi får se vad som händer med gruppen härnäst, men det skulle förvåna mig om detta är början på ett långsiktigt ägande, utan att vi får säkert se flera ägarbyten framgent. Det finns ju andra stora aktörer inom lyxsegmentet som samlat kända varumärken inom sprit, bilar, parfym och assessoarer som väskor etc.

Men uppenbarligen har de gamla ägarna sett att det är läge att casha hem, kanske inför en analkande finanskris? Den som lever får se!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ett annat exempel på uppköp är när någon från branschen träder in. Ett av de senare exemplen är britten Ajay Shirke som har indiska rötter. Han äger indiska Cadence Audio som började med elektronik och högtalare. Senare gled de över till att bli distributörer av kända märken via sitt bolag Audio Lounge. 

 

905C9769-B823-4CC5-9857-1B798707679D.jpeg
 

Efter några år investerade de genom uppköp där det mest kända och för en del upprörande var köpet av SME 2016. Idag låter det väldigt annorlunda. SME har fått tillgång till nytt kapital och en ägare som vill ligga i framkant med ny teknik. De har också köpt upp Siltech och Crystal Cables (som ägdes av ett holländskt äkta par), Spendor, Garrard, Loricraft Audio (vinyltillbehör) och Timberworx (OEM-tillverkare av högtalarlådor till flera brands).

 

”So far so good” - Engelsk hifi tycks ha fått en nytändning via dessa köp och även av franska Focals köp av Naim Audio. Det finns en liten klyscha som säger att mindre familjeföretag når sin stora kris vid den 3:e generationen då det inte sällan blir slitningar inim familjen, kapitalbrist och bristande fokus mot framtiden. Hur sann den är har jag inga belägg för men jag har sett en hel exempel där bilden stämmer.

 

Den här typen av lyckosamma investerare drar också till sig kapital från olika typer fonder vilket kan ge en positiv spiral. Sedan finns ju jättarna typ KKR som köper upp allt och sedan utvecklar bolagen och sedan säljer dem igen. Infinity, AKG, Shure och Mark Levinson är exempel på bolag som gått den vägen via KKR. Även min egen arbetsgivare Tarkett som KKR nu släppt och som är mer lönsamt än någonsin och har en mycket stark balansräkning och med ett 30-tal fabriker runt om i världen. Jag hoppas att den här typen av bolag kan konsolidera även hifi-industrin för en tryggare framtid. Det är inget hinder för nya uppstickare och nya entreprenörer. De mår också bättre av en ”trygg” och sund bransch.

Link to comment
Share on other sites

Glädjande nog finns det ju undantag som går åt andra hållet :sunglasses: . Audio research är ett exempel på det där en tidigare anställd numera är ägare och har köpt företaget från den tidigare "vargen". Av det jag har lyssnat mig till verkar dom väldigt nöjda med det och inställningen till verksamheten känns iaf utåt sett rätt men vi får väl se efter några år hur det har utvecklats.

 

Annars är väl kapital en bra förutsättning för utveckling men långt ifrån en garant för att det går hand i hand med kvalitet (då tänker jag främst på ljudkvaliteten) , tyvärr.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hrk said:

långt ifrån en garant för att det går hand i hand med kvalitet

Nej, det beror ju vad kapitalet används till. ”Kvalitet” är ett tänjbart begrepp och inte på något sätt absolut. Det finns ju kvalitet inom och på olika nivåer. Det är kanske snarare en fråga vilken prestandanivå man vill lägga sig på och det styrs bl a av marknadssituation och kompetens men också vilka fasta kostnader man har. Dynaudio, B&W, Sonus faber (numer) och fler än så, har en bred palett för att uppnå volym- och skalfördelar och lönsamhet den vägen. Det skapar också utrymme för att ta fram highend-produkter vars teknik även spiller över på det billigare sortimentet. Företag som bara satsar enbart på den högsta divisionen, typ Wilson, har bara den intäktssidan vilket ger mindre volymer och högre enhetskostnad. Det kan ge en bättre image och tilltala den mest fåfängda delen av marknaden och som är beredd att betala för sin fåfänga som inte per automatik är kopplad till ljudkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det kan ge en bättre image och tilltala den mest fåfängda delen av marknaden och som är beredd att betala för sin fåfänga som inte per automatik är kopplad till ljudkvalitet.

 

Är beredd att hålla med.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kan ju också bli lite stökigt runt om i världen när "alla" bolagen i korgen har egna distributörer så vill man slå ihop det till en distributör eftersom den gemensamma ägaren nu ser fördelar. Då kan också en del firmor bli av med agenturer som dom sköter för att ges till någon annan distributör som kanske är hyggligt stor på någon lite mer udda del i korgen och saknar förmåga att supporta alla delarna ut emot t.ex. svenska hifi-handlare. 

Många distributörer i Sverige är ju i princip mindre än en större amerikansk handlare. Då gäller det att leverantören förstår att momsen är inte något butiken kan göra något åt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...