Jump to content

Är det en fusk-Furutech?


fredrik

Recommended Posts

Jag köpte, på öppet köp skall tilläggas, en ny kabel enkom för kontakternas skull. Skruvade fast den i min gamla Valhalla och började fundera lite om kontakten är riktig. Det florerar tydligen en del fejkade kontakter från Furutech och både säljaren och jag har ingen egentlig aning om det är lurendrejeri.

 

Har någon nånsin sett ett sådant här arrangemang med tre insexskruvar för kablarna? Och vet någon om man ser "kolfiberväven" även på insidan av hylsan?

16593707399041022355728610108091.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, fredrik said:

Har någon nånsin sett ett sådant här arrangemang med tre insexskruvar för kablarna?

 

Vilken Furutech kontakt är det?

 

Jag har flertalet kontakter där man just använder 3st insexskruvar i Shuckokontakten men vad jag vet är det inget som Furutech använder i sina kontakter.

 

Anslutningarna på Furutech brukar se ut såhär.

 

furutech_fi_50_m_ncf_r_3895a626dbbc46338e8be075a59fbc55.jpg.cf138420929492bb262fb5c8427bc11b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ska vara sådana som på bilden. Så troligen fusk och fejk då. Knepigt ändå, allt annat ser otroligt bra ut med korrekt gjutning i plasten mm. Knepigt då att de skulle göra en sådan miss, om man nu ändå ska fulkopiera.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt knivigt. IEC-kontakten har "Floating field damper", något Furutech själva menar är en garanti för:

If your connector has a Floating Field Damper, you can feel confident that you have the finest connector on the market. Quite simply, no manufacturer of cheap imitation connectors will bother to incorporate this patented mechanism into their power connector products.

tech-p1.jpg

16593765307952325945136974613820.jpg

Link to comment
Share on other sites

Frågan är nu löst gällande stickproppen, fick svar från Tokyo. Väldigt fort ska tilläggas. 

 

Dear Fredrik,
 
That's not a Furutech product.
 
Kind regards,
Graeme
Furutech Co., Ltd.
Tokyo
 
Tycker väl det är trist, främst för han som sålde den till mig och som köpt kabeln i god tro. För mig går den bara i retur. 
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, framförallt honan är extremt välbyggd och vikten är i princip på grammet samma. Furutech-stämplarna sitter på rätt ställe och ser ut exakt som originalet. Det är bara någon mycket liten detalj som skiljer, som lätt hade kunnat tas för variation i produktionen. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-02 at 11:29, fredrik said:

Tycker väl det är trist, främst för han som sålde den till mig och som köpt kabeln i god tro. För mig går den bara i retur.

Furutech eller inte? Tror du att du överhuvudtaget kan höra någon skillnad?! :think:

Du vet väl att den bästa kontakten är INGEN kontakt!

Se till så att jordkardelen är längre än de övriga så du uppfyller elsäkerhetskraven om olyckan skulle vara framme.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju klämma in kabeln via gastäta förband (crimp) direkt med elkabeln i väggen och ledarna inne i apparaten. Man får väl fixa ett annat nätfilter avsett för crimp, men då har man ju plockat bort två kontakter helt.

 

Men det kanske låter sämre när man tagit bort kontakternas filterverkan ..

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, conan said:

direkt med elkabeln i väggen

Varför väggen? Dra direkt till proppatavlan! Ju!

 

2 hours ago, conan said:

nätfilter

Varför nätfilter? Risk för filterverkan, ju!

 

2 hours ago, conan said:

Men det kanske låter sämre när man tagit bort kontakternas filterverkan ..

Vill man ha filterverkan ifrån komponenter man inte kan påverka? För egen del så eftersträvar jag komponenter med så lite filterverkan som möjligt. Låter det sämre då så får man nog titta (lyssna) på andra aspekter i anläggningen...ju!;)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Amatören said:

Vill man ha filterverkan

Man faller väl för en avstämd konstruktion och om det är så att en väggkontakt ger en filterverkan bör ju den funnits med redan då produkten tunades av tillverkaren. Filter behöver ju inte vara negativf för det man hör. Vem gillar en stek utan några som helst kryddor.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-05 at 22:43, Bebop said:

Vem gillar en stek utan några som helst kryddor.

Well, kryddor kanske kan likställas som aktiva filter, dvs tillför något snarare än plockar bort något, och således kontakter, kablar och annat passivt bröde jämställas med passiva filter, dvs plocka bort/undertrycka delar av signalen.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte vill ha för mycket av krydda utan helst en återställning så att det låter rätt i mina öron. Jag antar att de flesta vill att att det ska låta rätt i deras öron.

 

Det har ofta låtit bättre tycker jag med färre onödiga komponenter om de i en given anläggning går att ta bort. T ex kan det vara AC kondingar i signalvägen, för tunna nätkablar, långa RCA kablar med flera kontaktövergångar. Det ska man försöka minimera. Jag borde ha bytt rörsocklarna mot nya också. De bidrar till dämpning av höga frekvenser.

 

Likaså förläggning av kablarna på golvet har betytt en del ibland ... separera lågnivå och högnivå samt nätkablage. I övrigt hör i alla fall inte jag så mycket skillnader mellan kablage.

 

I min erfarenhet om kontakter har det mest handlat om pinne/ hylsa material och anliggningskraft samt ytbeskaffenhet. Ju bättre oxidmotverkan samt renare och högre mekanisk precision har betytt mest vad jag märkt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...