Jump to content

150mil med Apexorca och Bigblue.


Apexorca

Recommended Posts

1 hour ago, Ivery said:

Tack för mycket intressant läsning!

 

57 minutes ago, LPL said:

Stort tack för att vi fick följa med på en trevlig HiFi-resa med fina bilder, uppskattas:thumbsup:

 

55 minutes ago, Govinda said:

Riktigt trevligt reportage med riktigt bra bilder Tackar:smile:

 

47 minutes ago, Terminator said:

Kan bara instämma i lovorden, väldigt kul läsning och många bra bilder. 

 

2 hours ago, byZan said:

Ett extra tack till @Apexorca för alla fina bilder🙂

 

Tack så mycket. :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Apexorca said:

Brinkman Bardo med 10.0 arm. Bengt fick välja pickupper och generellt gillar han Lyra men inte på Bardo så där satt en annan puppa, (glömde namnet på den men komplettera gärna den som kommer ihåg det)

 

 

Nu kom jag ihåg att det var en Benz-puppa på Bardon.. säkert en Wood SL?

 

image.thumb.png.6f6b98a2cdd3bb2b7f43414aadd7d9d0.png

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, parsifal said:

Tack för fint reportage - kul att SF Amator levererade så pass! Vilken skivspelare var det som ni bägge föredrog? 

 

Personligen blev jag golvad av Sf Electa Amator III. Det var ju bara en biprodukt i detta test och jag har inte hängt med så mycket stt jag ens visste at de existerade. Bengt berättade efter hand. De är bland de roligaste stativar jag hört. En grym spelglädje där jag bar sögs in i musiken och allt annat upphörde. Detta var oberoende av vinylspelare.

Vi var 3 st som inte uppfattade att det var svårt att välja vinylspelare i detta sammanhang med armar och olika puppor som testades så var det Bardo som stack ut.

Brinkmann Bardo var som att plocka de bästa egenskaperna från de andra spelarna och lägga till några egna unikt bra egenskaper. För @byZan tog det max tre takter när Bardo började spela innan han för första gången under hela demon sa eller gjorde någonting. Han reste sig och sa att det inte var minsta tvekan på vilken som spelade bäst. Bardo var i en egen klass för våra 3 par öron. Vi var mycket eniga.

   

Link to comment
Share on other sites

Tack för fint reporatage :clapping:

@Apexorca Du har lyssnat på Marten Parker Duo och Sf Electa Amator III senaste året, har du någon jämförande uppfattning eller favorit av dessa två stativare? :39:

Priset är exakt det samma, men för Parker tillkommer stativet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

Tack för fint reporatage :clapping:

@Apexorca Du har lyssnat på Marten Parker Duo och Sf Electa Amator III senaste året, har du någon jämförande uppfattning eller favorit av dessa två stativare? :39:

Priset är exakt det samma, men för Parker tillkommer stativet.

 

Ja det är riktigt. Marten Parker Duo är otroligt bra också. Den är också bland de bästa stativarna och otroligt snygg tycker jag.Jag kommer ihåg att jag nog skrev att jag var grymt imponerad. Den spelar större och med mer pondus än de flesta annat jag hört av stativare i denna prisklass. Jämför vi med tex TAD CR så liknar ljudet på den mer en golvare men så kostar den ju 4-5 ggr mer också. Parker Duo har ju en Diamond edition som lyfter den ytterligare och priset lika så.  Jag vågar mig inte på att göra någon detaljerad jämförelse mellan Electa Amator och Parker Duo. Jag skulle behöva lyssna på dem närmare i tid till varandra och utrustning kring dem var rätt olika tex digitalt (Parker Duo)  vs. vinyl (Electa Amator). Jag fick något särskilt bra pirr i kroppen rent musikaliskt av upplevelsen med Sonus faber Electa Amator som är bland det bäst jag hört från stativare i denna klass. 100% på musikupplevelsen.  Tror rätt säkert att Parker Duo spelar lite tyngre i basen dock och de låter otroligt rent. Båda dessa är så bra att tycke och smak och säkert dagsformen avgör. 

Link to comment
Share on other sites

Minns ni vilket RIAA som användes hos Bengt? Det ser ut som ett ASR Basis Exclusive (?).

Undrar också om impedans ställdes om mellan skivspelarbytena? Benz Micro har en rätt hög internimpedans om ca 40 Ohm medan Lyrorna ligger väl på typ 4 Ohm?

Link to comment
Share on other sites

 

Tack för att du låter oss följa med @Apexorca!

Kul att se och läsa, och intressanta system. Mycket av det du visar är i referensklass.

 

 

On 2022-07-31 at 09:05, Apexorca said:

image.jpeg.3e975d09404a96b1967da8e9ed815d60.jpeg

 

:thumbsup:

Pizzakartong!

 

 

23 minutes ago, AlfaGTV said:

Undrar också om impedans ställdes om mellan skivspelarbytena? Benz Micro har en rätt hög internimpedans om ca 40 Ohm medan Lyrorna ligger väl på typ 4 Ohm?

Precis, viktigt att man är hyfsat rätt på det med belastning för denna ganska stora spridning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Minns ni vilket RIAA som användes hos Bengt? Det ser ut som ett ASR Basis Exclusive (?).

Undrar också om impedans ställdes om mellan skivspelarbytena?

 

Minnet är bra men kort!

Tror det var ett Aurorasound Vida riaa???

Den andra frågan kan jag inte besvara men @SOUND BY VINYL kanske kan?


/byZan 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Bardo var i en egen klass för våra 3 par öron.

Inte för att på något sätt föringa Bardo som är en mycket bra skivspelare, men spelade ni med samma pickup och riaa på samtliga? Dessa vala kan ju göra väl så stora skillnader som verket i sig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Precis, viktigt att man är hyfsat rätt på det med belastning för denna ganska stora spridning.

Jag har varit en "Benz-man". Precis som skrivs har de en högre interimpedans och med de Benz som fanns för sådär 15 år sedan typ LP och Benz Ruby rekommenderade Benz en belasting på mellan 400 - 1000 Ohm för att klinga ut. Med lägre värden lät de som inlindade i bomull. Det påverkade mina riaaval (Audio Research och senare VTL) som har ställbar belastning. För pickuper med låg intern impedans, typ Lyra och Ortofon, brukar det anmodas en belastning på mellan 50-100 Ohm.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Minns ni vilket RIAA som användes hos Bengt? Det ser ut som ett ASR Basis Exclusive (?).

Undrar också om impedans ställdes om mellan skivspelarbytena? Benz Micro har en rätt hög internimpedans om ca 40 Ohm medan Lyrorna ligger väl på typ 4 Ohm?

Vi använde Aurora Vida MKII till alla spelarna/pickuper. 
Till Lyra (Delos och Kleos) och Goldenberg användes 240 Ohm och till Benz 410 Ohm. Detta kan lätt ställas om med en ratt på baksidan.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Inte för att på något sätt föringa Bardo som är en mycket bra skivspelare, men spelade ni med samma pickup och riaa på samtliga? Dessa vala kan ju göra väl så stora skillnader som verket i sig.

Ja, det gäller att välja rätt pickup till rätt drivverk och tonarm. Jag brukar ofta rekommendera Lyras pickuper, men just till modellen Bardo från Brinkmann kan jag tycka att det finns bättre val. I detta fall en Benz.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, SOUND BY VINYL said:

Ja, det gäller att välja rätt pickup till rätt drivverk och tonarm. Jag brukar ofta rekommendera Lyras pickuper, men just till modellen Bardo från Brinkmann kan jag tycka att det finns bättre val. I detta fall en Benz.

 

För egen del tycker jag att det är en fördel när du @SOUND BY VINYL demar och spelar med det du tycker matchar bra framför att spela på samma puppor på alla spelare etc. Då kanske matchningen blir fel.

Bättre att höra hur det presterar med bra matchning på rimlig prisnivå. Det fick vi göra.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

För egen del tycker jag att det är en fördel när du @SOUND BY VINYL demar och spelar med det du tycker matchar bra

Det ligger mycket i det. ”Problemet” är snarare vad man lyssnar på, dvs, vad och hur mycket påverkar de enskilda komponenterna i kedjan, vad är det som drar ner och vad som drar upp? Det är inte så lätt att avgöra.

 

En gammal anekdot som jag dragit här någon gång och som faktiskt är sann är när en kompis dissade en Thorensspelare i en Krell-rigg och ett par Wilson Watt Puppy-högtalare på en mässa i Köpenhamn. Han la dock till ”… men pickupen lät bra”.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är detta inte ett vetenskapligt utfört test.

Vad som drar ner och upp kvaliteten är ju svårt att bedöma. Man lyssnar alltid på HELA systemet inkl ström och rum. Det vi bytte var armar, puppor och drivverk. För att komma framåt på ett praktiskt sätt när vi testar vinylriggar så är det svårt att använda alla faktorer/produkter på alla spelare armar och puppor på en sådan här tillställning. Det blir lätt får många olika kombinationer för att det skall fungera. Vi fick helt enkelt lite på den obekanta men rimligt trovärdiga faktorn Bengts-omdöme och skära bort de mest onödiga kombinationerna vid demonstrationen.  En kompromiss.

I detta läge lät dock allt som demades riktigt riktigt bra. Vi kunde välja favoritljud bland redan matchade produkter. Detta ger en bra fingervisning och sedan kan man ju om man har tid optimera mer på sin egen smak. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2022-07-31 at 14:30, Apexorca said:

 

Det verkade viktigt att rulla korvarna på tryckimpregnerat trä för rätt smak innan servering. Det fick jag i alla fall med mig. :rolllaughing: 

 

Det var grymt gott. :clapping:

Ett litet klargörande angående korvarna så överlevde alla gästerna och värdparet kvällen.

Däremot har vi inte sett någon notis på Tripadvisor.🫣 Ännu.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-30 at 19:19, Apexorca said:

Som ni såg fanns en Thorens TD124 som tydligen var extremt fint renoverad av en firma i Schweits. 

Det väcker åter mitt intresse av att ha en sådan. Jag gillar dem skarpt. 

 

image.jpeg.a034ec2f9ff2565bc30a82993a60328f.jpeg

 

image.jpeg.0f14dcc56d4c5015fcc54609c82bd175.jpeg

 

Dags att lämna Lasses Hifi och träffa en kille med specialintresse i Pioneer.

 

Man skall ha minst en Td124a! 😎

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...