Jump to content

150mil med Apexorca och Bigblue.

Apexorca
 Share

Recommended Posts

Snyggt med en röd bänk. . tittar lite på en ny bänk och funderar på att gå all-in med färg och ta OLIKA färg på alla hyllplan . . 

Sabrina X gillar jag, och färgen är klart roligare än standard. . min nästa högtalare SKALL vara i nån kul färg, tyvärr är det inte så många som gör i roliga färger och dom få som gör det vill ha BRA betalt för en annan färg

Röda hus fanns det gott om i Falun. Hur kan det komma sig? :grin: Jag fick också en känsla av att rött finns på annat i hög utsträckning också. 

Vi började med en fika tillsammans med @AlfaGTV och @byZan som också mötte upp. 

Sedan var planen att gå till Lasses HiFi. Ett ställe vi bara hört om och nu skulle en Skivspelare finnas där som vi ville höra på. En Italienare av märket Gold Note och modellen Mediterranio som fått positiva omdömen. När Lasse vidtalades om att vi skulle komma framgick att han hade ett par Sf Amati Futura i butiken och vad kunde passa bättre för att testa med den eftersom våra öron kan den modellen extra bra. 

Dock hade det säkert blivit ett missförstånd eftersom Gold Note var uppkopplad med en JBL högtalare med horn. Vi  kunde inte JBL alls så det gick inte att förstå vad som var vad i ljudet, dock knuffade och kämpade Lasse och Morgan till slut Futurorna någon meter så att vi kunde höra med dem också. Tack för det.

image.jpeg.84ab75546da6166ee4c6f13b491698ea.jpeg

Jag kan bara svara för mig själv och det bliv ingen kärlek för mig, men det var lite för mycket obekanta delar i både rum och andra produkter.  Jag kände inte att jag kunna bedöma skivspelaren helt rättvist.

image.jpeg.ebab090de7c87e7eef5913359ffe0994.jpeg

Så jag vet egentligen inte hur den låter.  Men den är snygg och ser välbyggd ut. 

image.jpeg.d67c9000b290ca0c155325e5fff98f82.jpeg

_19A4116.jpg.420147b654d032edc3998985919465f8.jpg

image.jpeg.f64066bc6f847b9f3f9efb40f262be88.jpeg

image.jpeg.e96f67efc81c7cddf1f5143dadf26c43.jpeg

image.jpeg.911a74a3d757e233471cefb46d88e5a9.jpeg

image.jpeg.70946e9e827f8d28b9c8ecd9aea8fc67.jpeg

Den spelade med Gold Note tonarm och puppa.

I ett mycket prydligt fint hem stod tillika en extremt prydlig anläggning och den representerar det bästa Pioneer någonsin byggt. Slutstegen finns i detta utförande bara i 3 par och totalt var det om jag kommer ihåg rätt bara 13 par totalt. Denna anläggning skulle kunna bli beskriven i en hel bok och jag fick ej med med detaljerna fullt ut men tex slutstegen är renoverade av samma man som en gång byggt den. Hur cool är inte det? Toppskick i denna vintage anläggning är det utan tvekan. Högtalarna är TAD då de fortfarande var Pioneer och det skall visst varit Andrew Jones som gjorde dessa och sedan blev det TAD utan Pioner men fortsatt med Andrew Jones vid ritbordet.

Gillar Champagnetonen, belysningen och det extremt välbyggda i dessa produkter. Lutstegen är från någonstans på 90-talet och högtalarna från typ 2007. 

Ljudet var mycket bra och med tydlig TAD-karaktär. Det sparsamt möblerade rummet hade öppningar i hörnen till andra utrymmen vilket gjorde att det lät bra helt utan dedikerad akustikbehandling. 

Ett mycket trevligt system att lyssna till och en fröjd för ögat att titta på. Vi hade inte tid at grotta ner oss annat än ganska kort i detta system men jag hade gärna kunnat lyssna hela natten. 

Tack @AlfaGTV för att du fixade med din trevliga kompis så att vi kunde få uppleva detta. Hälsa gärna och tacka.

Det är roligt med entusiaster som löper linan ut. Detta system är inte lätt att få ihop och helt uppenbart är det unikt. Att det fanns gedigna kunskaper och erfarenheter av Pioneer är utom allt tvivel. Imponerande rätt igenom. Jag kunde i i vart fall stoltsera med att jag har vår gammla Pioneer plasma tv med mycket bra bild på landet. Kvaliteten bekräftades så klart av värden. Pioners plasma Tv var extremt bra för filmvisning och är fortsatt av både randiga och rutiga skäl kunde dock ej denna utvecklingslinje följas.

image.jpeg.d5c33fa10f74a86dcea9add0458c11b6.jpeg

image.jpeg.7273c34f8a8c4289331d8141c0d2b7e5.jpeg

_19A4129.jpg.a52b638956e99fe784fa0676b901c49c.jpg

_19A4130.jpg.b2a3d6261336bbc6d0295ec39b708d38.jpg

_19A4131.jpg.3d588a3788d0752b73f7faf4779d30fc.jpg

Kolla in dessa kylfänsar.  Passformen är galet bra och formen är mer effektiv än andra former för att transportera bort värme. Formen är alltså noga uträknad.

_19A4143.jpg.6ca46f90e3e418760e48e086af430cf0.jpg

_19A4132.jpg.0d3cb10362866d3a2364ff10d4c0374d.jpg

_19A4133.jpg.eac087eacffbff2a3dd2396502e57ac8.jpg

En numer klassisk design på TAD mellanregister och diskant.

_19A4139.jpg.3ffa272f7828e5a0f714f3b6f4922fb8.jpg

_19A4140.jpg.24d988ba27833a88acb9ba2a59316702.jpg

Baselementet är också bekant.

_19A4141.jpg.653b8aaaad15a62f6f6a51dff76ee1dc.jpg

Som sagt... ett tydligt fingeravtryck i karaktären på återgivning av Andrew Jones och TAD. Går nog inte att inte gilla denna återgivning. 

_19A4135.jpg

Ja det var imponerande bra ljudmässigt och läckert så det förslår, att sedan vinylen anlände dagen därpå gör ju inte saken sämre:sunglasses:

Kul att träffa M.L (bra jobbat @AlfaGTV) som var värden för dagen och höra om hans särskilda kunskaper om Pioneer*s elektronik, så kul och tack för lektionen:thumbsup:

/byZan

Nu hem till @AlfaGTV och en efterlängtad middag. Det kurrade i magen. Gästvänligheten och god kokkonst gick inte att ta miste på. Lite andra HiFi polare till @AlfaGTV var också med och det bidrog till härliga samtal om Hifi.

Ett mycket skräddarsytt system med Wilson Audio Sofia II. Mängder av skivspelare då det för dagen spelades på AMG Viella med en V12 arm och någon puppa jag nu inte kommer ihåg. En Brinkmann Balance Bardo med 10.0 armen och en Hana ML Puppa. (samma som hos Eitan). Dessa båda spelare är nästan som syskon. De har en hel del gemensamma konstruktionsideer och de har visst byggt delar till spelarna ihop i perioder. De har matchats med olika Riaa också och Försteget freån Moon har bra med ingånga villket @AlfaGTV  har mycket nytta av eftersom det dessutomn spelas med 2 separata digitala system med lite olika karaktär. 

Ljudmässiga likheter finns i vinylljudet där AMG Viella är lite mer lite mer mogen, ståtlig och stilig och Bardon var lite busigare snabbare och gav ett piggt ungdomligt intryck. Men det var inte "hej kom och hjälp mig"-skillnader. Det var kul att lyssna till båda. Medan @byZan och @bigblue led av musikvalet tex Jack White och liknande så kom jag igång och glömde tid och rum. Jag och @AlfaGTV delar en hel del musiksmak och har samma album från en del ovanliga artister.  

Detta är ett system där jag verkligen inte hör systemet. Det spelar ren och skär musik på ett sätt som träffar mitt i prick för mig. Sofia II klarar det mesta och rummet ställer inte till något för dem. Vi spelade ju med 4 olika signalkällor med tillbehör och allt lät bra. Vi testade lite mellan alla dessa och visst blir det skillnad, jag fick mina favoriter men inget skiljde på det viset att det bli relevant att dissa eller hissa. 

Stereosteget från Karan kan uppenbarligen leverera den ström som krävs för det saknades aldrig kontroll och kraft. 

image.jpeg.001f191d45494da630fd7a4fee8ebcc1.jpeg

Sedan fanns bla Clearaudio och Kuzma mfl på avbytarbänken.

Detta är verkligen ett system där man hör och ser att det utvecklats organiskt och med en tydlig vision. Det finns en innerlighet i återgivningen och en självklar tolkning av all musik som slängs över det. Man förstår musiken på djupet och det breda utbud vi lyssnade till visar att det klarar detta med allt från Stor klassisk orkester via riktigt skitig rock/blues till gles skön lågmäld Jazz med mjukt skönsjungande kvinna (det @byZan och @bigblue's sköra öron tål bättre :rolllaughing:, förväntar mig tillbörligt mothugg).

Vi trivdes och spelade till småtimmarna då jag @bigblue och @byZan flanerade nöjda genom ett Falun med fukt i luften och samlade nöjt intrycken.  En kort natts sömn frukost och kaffe dagen efter och sedan försökte vi hänga på @byZan 's snabba bil hem till honom 3 timmar bort (men det var nog 2.5 timmar det tog shhhh :shush::grinquint: )

Så numera är Falun känt för mig inte bara för koppar, röd färg  och en tjock korv utan för att det finns gudomligt välljudende system och trevliga människor där också.

Stort tack för detta. 

:41::6:

En sak som bör nämnas är något @AlfaGTV tog upp med extra emfas. Det handlade om kablar och det vare en han testat som verkar omkullkasta lite av vad han  trodde möjligt för en kabel ,som jag förstod det. Jag har hört detta klart och tydliga och om fascinerande beskrivningar om upplevelser utöver det vanliga från flera personer senaste tiden. Det blev på ett ställe till i Stockholm jag hörde om det också. Mer om det senare. Jag  har egen erfarenhet av den kabeln också och har skrivit om den. Det handlar om Nordost V2 kablarna som inte ens är Nordosts bästa. 

Jag sitter inte i knät på Nordost i detta men tycker de är mycket bra i många system. Jag kan mest om detta kabelmärke men det är inte det enda seriösa kabelmärke och alla gör framsteg. Jag vill inte pådyvla någon detta. Jag vill bara möjligen få någon att få en fin upplevelse om smaken är som min för musikåtergivning. De som har chans och möjlighet att prova en V2 på rätt sätt (det är gratis) så får man bilda sig en egen uppfattning. Risken/chansen kan vara att man får en Aha upplevelse. Det finns fler bra märken och kablar som gör stordåd. V2 är en av dessa och om det är en perfekt match är upp till var och en. Jag vet personer som på fullaste allvar efter efter utvärderingar valt att lägga mer på V2 än på deras övriga enheter. Det har inte jag själv gjort. Det är något provocerande med att en kabel kan ge en så stor positiv effekt på återgivningen. Det stör mig faktiskt lite, men jag har ju hört (flera gånger) och vet att det faktiskt är så bra. Jag vill respektfullt säga att jag inte vill reta någon med detta, kablar är fortsatt kontroversiellt, men när jag fått denna kick av hur det kan låta kryper i alla fall jag till korset. Den som inte fått eller får denna kick har min respekt ändå. Så är det med musikupplevelser, de är synnerligen personliga och så skall det vara.

Peace!

Nu kommer bilderna på @AlfaGTV's system. Börjar med en då han knäböjer vördnadsfullt framför vinylen.:grinsmilingeyes:

image.jpeg.1caa113c6cf629a2da7db4dc3910329a.jpeg

_19A4149.jpg.11dd190ae3dde5842e28c3d957f2f97e.jpg

_19A4147.jpg.b7e941b80017c251054828959fc24f18.jpg

AMG VIella.

_19A4151.jpg.fbf5fbb8a92650b615db85c6739709ce.jpg

Dubbla Riaa. Italienska Grandinote Celeo till Bardo och Tom Evans The Mastergroove för AMG Viella.

image.jpeg.f95007e31cd1038d55bbbf3b57a4e629.jpeg

image.jpeg.459b02f6e3f2511ec6d87863195885ce.jpeg

8 hours ago, Apexorca said:

Nu hem till @AlfaGTV och en efterlängtad middag. Det kurrade i magen. Gästvänligheten och god kokkonst gick inte att ta miste på. Lite andra HiFi polare till @AlfaGTV var också med och det bidrog till härliga samtal om Hifi.

Håller med till 100%

8 hours ago, Apexorca said:

Ett mycket skräddarsytt system

Jag har varit i det rummet tidigare och efter det att @AlfaGTV förmodligen lagt ner åtskilliga timmar på att trimma och bytt ut lite prylar så tycker jag att det nu låter så sjukt bra. Oavsett vad vi går igång på för musik så fanns det analoga album för alla smaker och de lät alla riktigt bra, ett system och musik för en allätare som jag njöt av i fulla drag (nästan hela tiden) oavsett musikval.

En imponerande kunskap om digitalteknik som @AlfaGTV besitter och försökte få iaf mig att förstå, servar och annat skräp "in mass” vilket förmodligen bidrog till välljudet som presenterades klart, tydligt, lätt och som fick foten att stampa takten oavsett musikval (det hade du inte väntat dig @Apexorca:winking:)

Det blev några timmar innan det var dags att ta sig till hotellet för lite sömn. Dessa timmar och egentligen hela dagen var något som satt sig djupt in i ryggmärgen och som uppskattades fullt ut:satisfied:

Passar på att tacka @AlfaGTV för gästfriheten, mat o dryck, engagemang och en jäkligt välkomponerat musiksystem, grymt bra jobbat:sunglasses:

/byZan

8 hours ago, thli72 said:

En lite udda reflektion från alla hemma hos reportage.  . .nästan alla verkar ha Solid Tech hifibänkar :) 

Jag har aldrig testat bänkar mot varandra det är svårt vad gäller hur bra det är. Solid Tech är nog bra gissar jag.  Solid Tech kan vara mycket flexibla att anpassa som man vill ha det. Jag har haft stor nytta av det och jag tror det är en förklaring till poppolariteten. 

Väl i Stockholm lämnades en bil hos @byZan och sedan vidare transport gemensamt till Bengt på Sound by Vinylbutiken på Östermalm. Vi ville få en ordentlig jämförelse av olika spelare,  armar och puppor.

Det är alltid kul att komma till Bengt. Jag vet få personer som testat så mycket olika kombinationer av spelare, armar och puppor som han. Jag faller alltid för hans uppställningar av system så därför gissar jag att vi går igång på liknande återgivning och litar därmed mycket på Bengts omdömen. Även Bengt tog spontat upp ämnet Nordost V2 som något som var unikt bra och han väljer i sit eget system att lägga mer pengar på dessa kablar än på övriga komponenter. Han har ju en Butik och kan så klart mixtra med detta i det oändliga och drar denna slutsats!!! 

Eftersom min AudioDesk ultraljudstvätt för vinylskivor gått sönder frågade jag lite om detta. Den skall nog gå att laga men Bengt som testat många många tvättar tipsade om en uppstickare. AudioDesk är nog fortsatt den enklaste och snabbaste att använda men det finns en som ger bättre resultat... utan tvekan sa Bangt. Dock kräver det en hel del tid och praktiskt arbete. 

Kirmuss Audio - In the Groove 

Länk till Kirmuss Audio

image.jpeg.b9064d33e8dac5c4218b55599151427c.jpeg

image.jpeg.3e975d09404a96b1967da8e9ed815d60.jpeg

Väl i soffan i lyssningsrummet placerade @bigblue sin pizzakartong innehållande en del referensplattor så att vi kunde utvärdera spelare armar och puppor med välljud vi känner igen. 

Detta system ovan var bland de bästa och mest medryckande jag hört stativare spela. 

På översta hyllan i racket stod en monolit som inkopplad till nätet skall stå bredvid en vinylspelare och konstant suga åt sig statisk electricitet. Bengt menar att det är en riktig bra effekt och det är hörbart. Jag gissade att vinterhalvåret är bra för denna apparat men Bengt sa att den alltid gör nytta för ljudet. Intressant! Kommer inte ihåg vad den hette. Jag kanske provar en framåt vintern. 

Vi var ju där för vinylen men jag fick en musikalisk kick av detta system bortsätt från vilken spelare vi körde med. Dessa stativare från Sonus faber sög in mig i musiken lite extra. Det var i klass med för mig unika upplevelser från stativare.  Tex Bengts demo i Göteborg för många år sedan på Park Aveny och Einsteins demo i München för några år sedan med deras lilla stativare. Dynaudio har också fått till detta med en jubileumsmodell jag glömt namnet på.

Spelglädje takt och tajming går inte att ducka för. Det var jätteroligt att lyssna hur vi än matade ut signalen.

image.jpeg.5fa7cf1b2cc93f43b56d8a9b003dda43.jpeg

Sonus faber electa Amator III

_19A4166.jpg.2a54c945c9e487f2a0b1e03dec5f3413.jpg_19A4160.jpg.0a65cc8cf72020070aef20e3bc61cfa8.jpg_19A4158.jpg.725fec86b95ebd7bb3ab16c620336894.jpg_19A4162.jpg.d2ff81c6a5e78c0f85b62d4d65b82ef9.jpg_19A4164.jpg.9878879e742f956518b799c8dd9a9abf.jpg

De är otroligt fint byggda och i botten sitter en mässingsplatta och under denna en marmorskiva. Trät är härligt bearbetat och sammanfogat. Väl värt att klappa på.

_19A4168.jpg

image.jpeg.10249f02664ef8a277e611ef8c69fbbf.jpeg

Ofta demar Bengt Sonus faber med Pathos och denna integrerade modell hjälper så klart till med hur det låter. Detta är modellen T.T. med rör i förstegsdelen. Jag har ju själv en Pathos integrerad som heter Classic One. Har man 2 st kan den bryggkopplas till monoblock. Det är mycket speglada förstärkare som jag gillar. 

Vi testade Notinham analogue  Dias med en 20 kg järntalrik toppad med graphite. En svag motor som kräver att man drar igång tallriken.  dr Feikert Woodpecker med den tyngre talriken och en Brinkman Bardo med 10.0 arm. Bengt fick välja pickupper och generellt gillar han Lyra men inte på Bardo så där satt en annan puppa, (glömde namnet på den men komplettera gärna den som kommer ihåg det)

image.jpeg.f455c8af9f6485f0cd5fafcfca460fb9.jpeg

image.jpeg.4f73faa487f16f78f84cfed58aa4e403.jpeg_19A4171.jpg.cf22a56705d5e835326cbad2428e0196.jpg

Vi fick lite demos på olika armar och puppor och det tog några timmar men Bengt var snabb på detta. Han har ju en vis rutin och vana på det. 

_19A4161.jpg.b20c81fb76a05741d98dc144e944122a.jpg

Det var många intryck och det var lättare att höra skillnaden än att komma ihåg alla olika varianter vi hörde på men det viktiga var att få en känsla för hur olika matchningar och olika spelare låter. Jag, @bigblue och säkert också @byZan har aldrig fått möjlighet till en sådan här demo så det var mycket bra att få en förståelse för detta. 

Som jag skrev var det bara olika nivåer av jättebra återgivning, men det finns skillnader där man så klart får favoriter. Vi använde albumet Soular Energy med Ray Brown som har allt man kan tänka sig för att utvärdera musikåtergivning. 

På Dias kommer jag ihåg at vi testade Lyra Delos mot Kleos. Delos är prisvärd men Kleos hade en nivå till. rimligt men ändå bra att höra vilka kvantiterer det rör sig om.

Jag var ju där för att lära mig mer om vinyl och det gjorde jag, men gick därifrån utan att kunna släppa Electa Amator III. Jäklar vad bra de lät.

Sedan blev det ju 2 kassar fina pressningar klassisk musik att bära hem också... 

Har sedan jag hörd på och blivit djupt tagen av Electa Amator III, som jag inte ens visste fanns, läst lite vad andra tycker. Lovord är ett understatement.

Här är bara ett av många exempel.

"Hi-Fi News Verdict 
After many ups-and-downs with Sonus fabers over the past decade, it warms my heart to be able to call the Electa Amator III 'the best I've heard from the brand since the original Guarneri'. Yes, it's that impressive, that commanding, that correct. Above all, it does exactly what the late Franco Serblin demanded of all his creations: it reproduces music so convincingly that the listener is transported. Bravissimo!"

1 minute ago, byZan said:

Jag ska inte gå händelserna i för väg utan bara säga att en av alla stack ut redan efter ett par takter av nämnt album, helt i min smak🙂

/byZan 

Ja... så var det. Alla spelare var faktisk mycket välljudande, men en stack ut. :grinsmilingeyes: Där var vi alla helt eniga. 

14 hours ago, Apexorca said:

I ett mycket prydligt fint hem stod tillika en extremt prydlig anläggning och den representerar det bästa Pioneer någonsin byggt. Slutstegen finns i detta utförande bara i 3 par och totalt var det om jag kommer ihåg rätt bara 13 par totalt. Denna anläggning skulle kunna bli beskriven i en hel bok och jag fick ej med med detaljerna fullt ut men tex slutstegen är renoverade av samma man som en gång byggt den. Hur cool är inte det? Toppskick i denna vintage anläggning är det utan tvekan. Högtalarna är TAD då de fortfarande var Pioneer och det skall visst varit Andrew Jones som gjorde dessa och sedan blev det TAD utan Pioner men fortsatt med Andrew Jones vid ritbordet.

Gillar Champagnetonen, belysningen och det extremt välbyggda i dessa produkter. Lutstegen är från någonstans på 90-talet och högtalarna från typ 2007. 

Ljudet var mycket bra och med tydlig TAD-karaktär. Det sparsamt möblerade rummet hade öppningar i hörnen till andra utrymmen vilket gjorde att det lät bra helt utan dedikerad akustikbehandling. 

Ett mycket trevligt system att lyssna till och en fröjd för ögat att titta på. Vi hade inte tid at grotta ner oss annat än ganska kort i detta system men jag hade gärna kunnat lyssna hela natten. 

Tack @AlfaGTV för att du fixade med din trevliga kompis så att vi kunde få uppleva detta. Hälsa gärna och tacka.

Det är roligt med entusiaster som löper linan ut. Detta system är inte lätt att få ihop och helt uppenbart är det unikt. Att det fanns gedigna kunskaper och erfarenheter av Pioneer är utom allt tvivel. Imponerande rätt igenom. Jag kunde i i vart fall stoltsera med att jag har vår gammla Pioneer plasma tv med mycket bra bild på landet. Kvaliteten bekräftades så klart av värden. Pioners plasma Tv var extremt bra för filmvisning och är fortsatt av både randiga och rutiga skäl kunde dock ej denna utvecklingslinje följas.

image.jpeg.d5c33fa10f74a86dcea9add0458c11b6.jpeg

image.jpeg.7273c34f8a8c4289331d8141c0d2b7e5.jpeg

_19A4129.jpg.a52b638956e99fe784fa0676b901c49c.jpg

_19A4130.jpg.b2a3d6261336bbc6d0295ec39b708d38.jpg

_19A4131.jpg.3d588a3788d0752b73f7faf4779d30fc.jpg

Kolla in dessa kylfänsar.  Passformen är galet bra och formen är mer effektiv än andra former för att transportera bort värme. Formen är alltså noga uträknad.

_19A4143.jpg.6ca46f90e3e418760e48e086af430cf0.jpg

_19A4132.jpg.0d3cb10362866d3a2364ff10d4c0374d.jpg

_19A4133.jpg.eac087eacffbff2a3dd2396502e57ac8.jpg

En numer klassisk design på TAD mellanregister och diskant.

_19A4139.jpg.3ffa272f7828e5a0f714f3b6f4922fb8.jpg

_19A4140.jpg.24d988ba27833a88acb9ba2a59316702.jpg

Baselementet är också bekant.

_19A4141.jpg.653b8aaaad15a62f6f6a51dff76ee1dc.jpg

Som sagt... ett tydligt fingeravtryck i karaktären på återgivning av Andrew Jones och TAD. Går nog inte att inte gilla denna återgivning. 

_19A4135.jpg

Dit vill jag åka vid nästa besök i Falun.

Häftigt, har för mig att Micke hade försteget hemma vid ett tillfälle jag var på besök.

34 minutes ago, Apexorca said:

Vi testade Notinham analogue  Dias med en 20 kg järn talrik toppad med graphite. En svag motor som kräver att man drar igång tallriken.  dr Feikert Woodpecker med den tyngre talriken och en Brinkman Bardo med 10.0 arm. Bengt fick välja pickupper och generellt gillar han Lyra men inte på Bardo så där satt en annan puppa, (glömde namnet på den men komplettera gärna den som kommer ihåg det)

image.jpeg.f455c8af9f6485f0cd5fafcfca460fb9.jpeg

image.jpeg.4f73faa487f16f78f84cfed58aa4e403.jpeg_19A4171.jpg.cf22a56705d5e835326cbad2428e0196.jpg

Vi fick lite demos på olika armar och puppor och det tog några timmar men Bengt var snabb på detta. Han har ju en vis rutin och vana på det. 

_19A4161.jpg.b20c81fb76a05741d98dc144e944122a.jpg

Det var många intryck och det var lättare att höra skillnaden än att komma ihåg alla olika varianter vi hörde på men det viktiga var att få en känsla för hur olika matchningar och olika spelare låter. Jag, @bigblue och säkert också @byZan har aldrig fått möjlighet till en sådan här demo så det var mycket bra att få en förståelse för detta. 

Som jag skrev var det bara olika nivåer av jättebra återgivning, men det finns skillnader där man så klart får favoriter. Vi använde albumet Soular Energy med Ray Brown som har allt man kan tänka sig för att utvärdera musikåtergivning. 

På Dias kommer jag ihåg at vi testade Lyra Delos mot Kleos. Delos är prisvärd men Kleos hade en nivå till. rimligt men ändå bra att höra vilka kvantiterer det rör sig om.

Jag var ju där för att lära mig mer om vinyl och det gjorde jag, men gick därifrån utan att kunna släppa Electa Amator III. Jäklar vad bra de lät.

Sedan blev det ju 2 kassar fina pressningar klassisk musik att bära hem också... 

Farligt, väcker ju behovet att uppgradera vinylen.

13 minutes ago, figge said:

försteget hemma

Ja, det stämmer. M.L. hade ju inte bara ett Pioneer C7 Exclusive, utan två! (Ett är sedermera sålt dock)

Med på bilderna är inte heller Pioneer Exclusive C3 som M.L. faktiskt plockade fram efter att P3:an kommit på plats!

Jag sticker in en bild i ditt utmärkta reportage Apex, och sträcker ut en virtuell tass med tack för trevligt umgänge och ett Välkommen åter! till er alla!

B252F287-1874-4939-AA9C-63CCAC533F4E.jpeg

C3 i mitten nedtill har ett helt unikt ljud, det har en sötad och färgstark återgivning som verkligen smickrar all musik. Jag vet inte om det är rätt och alla andra försteg jag provat som har fel, men jag tror snarast att C3 har en lite designad tonalitet som är oerhört smaklig. Jag vet inte om jag skulle tröttna i längden, har inte haft detta hemma så länge att jag hunnit tröttna, men misstänker att det skulle kunna vara så.

Jag som trodde att jag skulle få det lite lugnt och skönt i loungen med en god bok

80353429-2E6D-4DC6-9C95-0A548AC16A3F.thumb.jpeg.40197f4f99bd02fec40187771ae114b9.jpeg

misstog mig tydligen?

Det skyller jag på @Apexorca som sprutar ut fina bilder från resan, hur han du ta alla och när? Jag lyssnade och märkte tydligen inget av fotograferandet,  du stod ju inte ens i vägen för ljudvågorna😉 Bra jobbat👍

/byZan