Jump to content

BREAKING NEWS: ALL Mobile Fidelity titles since 2015 Are digital


Govinda

Recommended Posts

1 hour ago, calle_jr said:

Men de har nog ljugit i sin marknadsföring, och det är inte bra.

Det finns dessvärre för många som har intresse av att odla myten av att digitalt är skräp och analogt inte kan eller t o m inte får ifrågasättas. Det sätter ju också de som drivit den tesen i ett dilemma när de till slut inte kan hävda mer en känslomässiga skäl. De har s a s bidragit till att smutskasta ordet ”digitalt”.

 

Jag har ett antal diskussioner ifrågasatt om nyutgåvor verkligen haft tillgång till originalmastrarna på band och får genast mothugg. Idag lär nog de flesta nyutgåvor tas från 24/192-överförda filer eller högre upp till DXD, alternativt från DSD. Men få tycks säga det rent ut. Det kommer nog att ändras med nya generationer som inte fastnat i gyttjan av gamla ”sanningar”. 
 

Inom mat så fanns det förr ett namnskydd för t ex ”leverpastej”, hur mycket lever den skulle få innehålla. Jag tror det finns fortfarande(?). Om man avvek från detta fick man ha ett annatnamn. Då dök det upp ”gourmetpastej” och ”delikatesspastej” som i själva verket var en sämre pastej sett till andel leverinnehåll. Men marknaden trodde att det var bättre. Ungefär så tycker jag ältandet om det analoga kontra digitala inom ljud är. 
 

För mig är det fullständigt egalt vilket så länge jag gillar musiken och att det låter bra. Jag hyllar snarare ett gott hantverk snarare än verktyget.

Link to comment
Share on other sites

Mina tankar vandrar iväg medan jag lyssnar på gubbarna här och undrar om det här är hönan som kom till av en fjäder... 

Vad jag funderar på är om det är ett naturlig val för dem att "rippa" masterbanden till DSD (som de ofta nämner) eftersom de verkar undvika editering av materialet, och istället fokusera på en så korrekt överföring som möjligt till den digitala domänen. Som de uttryckte det "frozen in time", vilket är precis min bild av det digitala, det är musik med tidskomponenten borttagen (omvandlad).

 

Och det knepiga verkar vara att återbörda tidselementet vid uppspelning, trots de uppenbart sämre förutsättningarna för t.ex. en skivspelare att upprätthålla rätt tajming.

 

Jag funderar också på om det är det som gör att jag personligen ofta föredrar DSD för att det är en "genväg till att föra tillbaka tidskomponenten" i musiken, innan den träder in i den analoga domänen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, AlfaGTV said:

Som de uttryckte det "frozen in time", vilket är precis min bild av det digitala, det är musik med tidskomponenten borttagen (omvandlad).

Det är precis detta som är skillnaden mellan pcm och dsd. Pcm skapar en ny tidsreferens för varje sampel. Dsd rinner på som ett analogt medium.

Oavsett hur det låter är därför i strikt systematisk mening dsd mer likt LP, medan pcm är närmare sådana media som styrs av en tachometer.

 

Men det är såklart bara en åsikt.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Pcm skapar en ny tidsreferens för varje sampel. Dsd rinner på som ett analogt medium.

Båda låter ju bra om det är bra gjort, "so what's the deal?"

 

Ungefär som gasspis visavi elspis där gasspisen har ett jämtflöde medan elspisens kraft växlar 50 gånger per sekund. Maten är för mig mer intressant. Det är också en åsikt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Båda låter ju bra om det är bra gjort, "so what's the deal?"

 

Ungefär som gasspis visavi elspis där gasspisen har ett jämtflöde medan elspisens kraft växlar 50 gånger per sekund. Maten är för mig mer intressant. Det är också en åsikt.

Uppsamplar inte du allt till DSD i din Lumin? Eller missminner jag mig? :)

 

Och det är inte formatet på filerna jag spekulerade runt utan att man från proffshåll också verkar anse att DSD är ett bättre arkiveringsformat, om man inte behöver bearbeta filerna. Min egen spaning rörde sig kring att det möjligen är en mindre destruktiv väg att gå, från digitalt till analogt om formatet är DSD innan. Och att det kanske ligger något i att många musikentusiaster som gillar uppsampling väljer DSD256 eller DSD512 som det sista digitala steget innan analogomvandlingen.

 

Jag tror alltså (killgissar) att det är en relativt harmlös operation att omvandla PCM till DSD och att det kan vara en ljudmässigt bättre väg än att gå direkt från PCM till analogt.

Men visst, materialets kvalitet är det som gör allra största påverkan, där är vi ense. :) Resten är nyanser och inte avgörande för behållningen av mediat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Uppsamplar inte du allt till DSD i din Lumin?

Jo, med den nya processorn i U2 Mini så låter uppsamplingen bättre än med U1 Mini. Framför allt är alla ”pops” och ”tics” borta. Gäller även för 24/384. I U1 Mini låg en gräns på 24/192 respektive DSD64. Högre än så var inte optimalt. 
 

Med USB-kabel, som jag kör med just nu till Aesthetix så konverterar jag till DSD128 som jag tycker låter bättre än PCM över USB. Men med AES, som är det jag spelar med mest på Aesthetix så kör jag 24/192 och det låter också fantastiskt bra. Det är lite mer ”fjong”, tyngd och detaljer via AES hos mig. DSD låter lite mjukare och inte fullt så stort. För mig är det bara smådetaljer och inget att hänga upp sig på,i en skala bra, bättre, bäst. När väl musiken är igång sjunker jag in i den.

 

När jag spelar med Marantz så verkar det spela mindre roll. Den konverterar ju allt, både PCM, DSD och SACD till DSD256 oavsett vilken upplösning jag förser den med.

 

Det är så många andra prylar i signalvägarna som påverkar mer än om det är PCM eller DSD, tycker jag. Jag vill inte hamna i ett fack där jag spelar format istället för musik. Vinyl, cd, tonband, digitalfiler, sacd, dsd eller pcm … jag väljer det format jag har musiken på utan att fälla några tårar. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Govinda said:

Dom spelar in 4xDSD 4x256 Sample rate 11,2 MHz måste väl göra skillnad mellan jämförelse av PCM eller? 

Javisst, det är antagligen det bästa arkivformat som går att uppbringa.

 

Detta handlar om transfer och mastring. Det handlar inte om bearbetning eller avspelning i realtid.

Jag tycker inte att det är breaking news ett enda dugg.

Det MOFI vill få fram i denna "marknadsföring" är att det är skillnad på studios och studios.

 

Men, som sagt, de borde inte ha AAA som sparse code för det är lögn.

Link to comment
Share on other sites

Det här kan ju kanske bli lite intressant med tanke på stormen runt Mofi... :39:

 

Santana_669.JPG

 

Samma album samma artist men minst 4 st olika pressningar... vill minnas att det är en dublett med i leken.

Det kommer säkert ta ett par dagar men om jag kommer fram till några större åtskillnader så kanske jag återrapporterar här.

I högen ligger det ett amerikanskt original, som dessvärre är i sämre skick men jag får helt enkelt försöka "höra förbi" knaster och sprak".

 

Någon annan som har någon Mofi One-step box + ett original, eller nära nog, som kan jämföra ett annat album kanske ?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, P-pan said:

Det här kan ju kanske bli lite intressant med tanke på stormen runt Mofi... :39:

 

Santana_669.JPG

 

Samma album samma artist men minst 4 st olika pressningar... vill minnas att det är en dublett med i leken.

Det kommer säkert ta ett par dagar men om jag kommer fram till några större åtskillnader så kanske jag återrapporterar här.

I högen ligger det ett amerikanskt original, som dessvärre är i sämre skick men jag får helt enkelt försöka "höra förbi" knaster och sprak".

 

Någon annan som har någon Mofi One-step box + ett original, eller nära nog, som kan jämföra ett annat album kanske ?

Jag kan låna ut Mofi-vinyler och us-original på The Bands tre första och säkerligen nån tidig Dylan också, om nån (jag sneglar på @AlfaGTV ) vill jämföra och kanske lägga upp ett digitalt provsmak. :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Med inspelning till DSD64 kan MOFI teoretiskt åstadkomma säg 140dB SNR pga kvantiseringsbrus och de tillämpar sannolikt brusformning.

Oavsett vad de använder för elektronik i sin kedja så är det nog inte DSD64-formatet som är flaskhals.

 

Jag förstår inte vad killen i filmen menar?

 

Jag kan se en logik om mastern är tex 1/2" 30ips att man ur arkivsynpunkt skulle välja DSD256. Bara för att...

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, calle_jr said:

Oavsett vad de använder för elektronik i sin kedja så är det nog inte DSD64-formatet som är flaskhals.

Håller helt med. Ofta blandas bästa och mest kompletta arkivformat samman med ljudkvalitet. Det är som att jämföra säkra arkiv i bomsäkra bunkrar med kontrollerad luftfuktighet och ljus med en bostad. De tjänar ju helt olika syften. 
 

Ofta (av de mixare som använder dsd) så arkiverar de masterband i t ex dsd256. Om de sedan vill skruva till ljudet (ommastring) så konverterar de filen till dxd (pcm 24/352,8 eller 32/352,8) och därefter tillbaka till dsd256 för arkivet plus mastrar för vinyl och för cd eller streaming upp till pcm 24/192. 
 

En vinylmaster från dsd256 eller dsd64 antar jag på motsvarande sätt som vinylmastrar från band, måste ”skruvas till” för att passa maxnivåerna i graveringen. Tänker närmast på basutstyrning och dynamik. Både dsd och pcm har nivåer som ligger utanför vad en graveringsnål klarar (eller pickup). Det innebär inte att det blir dåligt. De övertoner och frekvensomfång som påverkar det vi hör ryms väl inom vinylens gränser. Dynamiken har inte samma omfång som dsd/pcm men räcker till. 
 

Jag förstår heller inte vad han bubblar om. Tydligen tycks han mena att Santana-albumet låter så bra för att de har arkiverat den ommastrade filen i dsd256 och de album som ”endast” arkiverats i dsd64 skulle låta sämre. De säger ju inget om hur vinylmastern ser ut. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...