Akkelis Audio Posted July 14, 2022 Posted July 14, 2022 Vet inte riktigt vilket forum som är lämpligt för denna länk men det är ett intressant test av högtalarkablar där man gör en mängd mätningar och sedan avslutar med lyssningstest. https://alpha-audio.net/review/megatest-speaker-cables-real-measurements-samples-and-blind-test/ Eftersom mycket expertis och åsikter kring mätningar, lyssningstest, osv finns samlat här kanske det kan intressera. /Stefan Ivery, AlfaGTV, calle_jr and 5 others 8 Quote
Terminator Posted July 14, 2022 Posted July 14, 2022 Jag har inte läst allt men tog mig igenom inledning och beskrivning samt åtminstone hälften av kablarna och slutsatsen. Finns det något att läsa om hur blindtestet gick till? Var det att de inte visste vad de lyssnade på och skrev ned vad se hörde? Jag har inte kompetens för att ta till mig allt det tekniska men uppskattar att läsa såna här tester. @Akkelis Audio - tack för länken! Quote
thli72 Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 Kul test, tyvärr brukar test som detta leda till LÅNGA hårda debatter på nätet som oftast går ut på att dom mätt och blindtestat på fel sätt . . .Just detta HUR blindtester skall göras är ett ämne man inte ens vågar ta i med tång. . Quote
calle_jr Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 Kul att läsa. Ibland blir man förvånad att saker stämmer överens fastän de spontant inte har något starkt samband. Man försöker koppla betydande skillnader i klang med skillnader i tredje decimalen för kablars filteregenskaper. För mig blir huvudfrågan som vanligt; vad är det som de inte har kartlagt? Kopplingen mellan de olika impedanserna är mer intressant än de enskilda värdena. Vi vet att vad man kopplar ihop med i resp ände har avgörande betydelse för hur kablarnas egenskaper inverkar. Ingenting nämns om dielektrikum och polarisation. Här skulle det vara snyggt att ha med förlustfaktor för resp kablage. Men man ska inte klaga när någon gör ett så fint arbete. Speciellt om man inte gör det bättre själv Terminator and Amatören 2 Quote
conan Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 Man kan bara låna hem och prova de kablar som verkar mest intressanta. Det är ju extremt osannolikt att man själv skulle ha ett likadant system med samma lyssningsrum och dessutom identiska preferenser som lyssnarna hade när testet gjordes. Terminator and Bebop 2 Quote
Amatören Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 12 hours ago, calle_jr said: Man försöker koppla betydande skillnader i klang med skillnader i tredje decimalen för kablars filteregenskaper. Quote
Adagio Posted July 17, 2022 Posted July 17, 2022 Man man lyssna på klippen och bilda sig en uppfattning ev ladda ner och fixa så man kan lyssna blint om man är intresserad. En sak är dock säker att de ljudmässiga skillnaderna mellan olika kablar finns men inte alltid är så kritiska att man måste betala flera hundra tusen för dem. Har man pengarna är det väl iofs inget att bråka om, men faktum är att man kommer extremt långt med enkla billiga kablar också. När man talar om högtalarkablar är det lika viktigt att ta hänsyn till vilken högtalare och förstärkare som används eftersom kabeln blir en del av en helhet. Kabel X kan få kombination Y-Z att låta si och kombinationen A-B att låta si. Medans kabel Ö får kombinationen Y-Z att låta si och vice versa. Bebop, magnuskan and Ivery 3 Quote
calle_jr Posted July 18, 2022 Posted July 18, 2022 För min del kommer manlig intuition (eller killgissningar som det också kallas) in i bilden när det gäller kablar. Jag skulle ha blivit nipprig om jag skulle utvärdera alla ovanstående kablar, och ändå är inget av mina omedelbara urval med. Quote
Recommended Posts