Jump to content

Sommarquiz 2022/2023. Gissa HIFI-produkten!


triomio

Recommended Posts

8 hours ago, AlfaGTV said:

Därför tror jag det är Trio/Kenwood>Kensonic>Accuphase du fiskar efter!

Helt rätt. Jag hade en ledtråd på väg typ ”denna trio…” men det behövdes inte. Förstärkaren på bilden är en tidig Kensonic - Accuphase P20 som enligt vad jag läst mig till i stort byggde på en Kenwood. 

 

D1DD10F8-0CAD-474A-AB1E-FE412CEA1D25.jpeg
 

Story säger att en ingenjör på Kenwood inte var riktigt överens med ledningen om sin high-endsatsning. Han hette Jiro Kasuga och bröt sig loss och bildade i samförstånd med Kenwood firman Kensonic. Även Kenwood gick in med kapital och var delägare fram till mitten 90-talet. De sista highend-förstärkarna från Kenwood lär ha haft mycket utveckling från Accuphase. I början var det tvärt om. Han anställde några ingenjörer från Marantz och Luxman och satte igång. Inledningsvis med namnet Kensonic där sedan Accuphase las till. Kort därefter bara Accuphase.

 

Trio hette Kenwood i England eftersom namnet var upptaget av en tillverkare av köksmaskiner. De har inget med elektronikföretaget Kenwood att göra.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det en iPhone jag avser! Den lanserades i januari 2007, för 15 år sedan av Steve Jobs med en enorm hype som resultat, som ledde till köer och Elvis/Beatles-proportioner nästan vid officella släppdatumet 29:e juni 2007.

9DAE66CC-F3E1-4771-904C-337F97B1162D.jpeg

 Jag förstår att några av er funderar nu; Hur tänkte han har, vad har denna med hifi att göra? 

Jo, det var den första fullt portabla internetåtkomsten som inte begränsades i någon större omfattning av dålig mjukvara, och med detta kom åtkomst till strömmande tjänster som youtube, iTunes Store etc etc. Det var den första telefonen utan fysiskt tangentbord som tillät att skärmen kunde användas till mjukvarudefinierade funktioner beroende på app och tillämpning. Var den perfekt? Nä, inte alls! Hade den varit samma sak utan konkurrensen från Google's Android? Inte en chans!

Men idag vågar jag lova att musik lyssnas på via en smartphone baserad på iPhone's grundutformning i multipler större omfattning än via en "tvåkanalsstereo" i någons vardagsrum!

Dessutom vill jag hävda att det är en alldeles utmärkt transport med sin galvaniskt avskiljda  WLAN/WWAN-anslutning, batteridrift och fullt funktionella USB Audio 2.0 interface. Som jag av en händelse nyttjar just nu, kopplat till en Hugo 2 transportabel DAC och hörlursförstärkare! 

 

Lästips:

1. Allt var inte familjärt och gosigt hos Apple under utvecklingsfasen:

https://www.wired.com/story/iphone-history-dogfight/

 

2. Saker som förändrats sedan iPhones introduktion, som t.ex. att tuggummiförsäljningen minskat drastiskt?!?

https://www.vox.com/2017/6/26/15821652/iphone-apple-10-year-anniversary-launch-mobile-stats-smart-phone-steve-jobs

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Muffin said:

Helt rätt igen!

Den var för lätt. Det var ju bara att öppna din bild och bläddra fram rätt svar i ditt bibliotek. :grin: Det rätta svaret reflekterar kanske mer vem som var uppkopplad just då. :think:

 

Screenshot_20220805-223151_Chrome~2.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

Den var för lätt. Det var ju bara att öppna din bild och bläddra fram rätt svar i ditt bibliotek. :grin: Det rätta svaret reflekterar kanske mer vem som var uppkopplad just då. :think:

 

Screenshot_20220805-223151_Chrome~2.jpg

 

 

 

 

 

Tack för info @Bebop :thumbsup:

Tyckte väl att svaren studsade in lite väl snabbt, haha

Jag skall spara om bilderna från Microsoft "Urklipp" nästa gång :grinsmilingeyes::thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Muffin said:

Tack för info @Bebop :thumbsup:

Tyckte väl att svaren studsade in lite väl snabbt, haha

Jag skall spara om bilderna från Microsoft "Urklipp" nästa gång :grinsmilingeyes::thumbsup:

Jag fattar inte hur det ska gå till. La du inte in helhetsbilden efter att jag svarat?  :anguish:

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, triomio said:

Jag fattar inte hur det ska gå till.

Om du går tillbaka till första bilden där frågan ställdes och klickar på bilden så öppnas bilden i separat fönster. Om du drar bilden åt vänster kommer den bilden jag la upp fram. Det är alltså den bilden @Muffin redan lagt upp. Pass också upp med avslöja innehållet i namnet på filen. Det kan jag också se.

 

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, triomio said:

Men han la väl upp bilden efter att jag hade svarat korrekt.  ..eller?

Jag lade upp förklarande helhetsbilden först efter att @triomio svarat rätt. :thumbsup:

Gjorde precis ett test i "Bildtesttråden", helhetsbilden syns inte när endast detaljbilden är inlagd. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...