mabron Posted August 13, 2022 Share Posted August 13, 2022 9 minutes ago, P-pan said: Det är inte rätt. Då är det en annan film Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 13, 2022 Share Posted August 13, 2022 11 minutes ago, mabron said: Då är det en annan film Jepp, och den är lika spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 13, 2022 Share Posted August 13, 2022 Ytterligare ledtråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Hans Zimmer och Tunna Röda Linjen? P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Helt rätt @calle_jr . calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Ok, vi håller oss kvar i Europa, och vad är då detta för band och album? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Led Zeppelin och deras första självbetitlade studioalbum ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 39 minutes ago, P-pan said: Led Zeppelin och deras första självbetitlade studioalbum ? Det är på rätt planhalva (dock inte geografiskt), men inte det jag söker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Jag visste inte hur lätt eller svårt detta skulle bli, så jag kan avslöja att jag har vridit hela konvolutet 90 grader moturs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Skulle ju kunna vara något med Candlemass ? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 14, 2022 Author Share Posted August 14, 2022 Första bilden skulle kunna vara hornen på Motörhead-figuren, så jag oddar på deras självbetitlade från -77 calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Eller the Door to Doom med Candlemass... finns lite horn där med. Edit: Ångrar mig lite ... Epicus Doomicus Metallicus ... känns bättre. AlfaGTV and calle_jr 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Helt rätt @P-pan! Candlemass första album från 1986, Epicus Doomicus Metallicus. P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 14, 2022 Share Posted August 14, 2022 Ganska dyr platta det där om man nu vill försöka få fatt i ett något sånär bra ex på vinyl. Brukar stöta på deras nuvarande trummis mellan varven då han är på besök hos grannen, trevlig kille Jag återkommer med nästa klurighet under morgondagen. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 7 hours ago, P-pan said: Ganska dyr platta det där Debutalbum i måttlig upplaga som original. Vem hade trott att de skulle bli så högt ansedda worldwide 1986? De hamnar alltid på topplaceringar med Black Sabbath, Saint Vitus, Sleep, Electric Wizard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 De senaste grupperna har jag aldrig hört talas om. Om jag lyckas komma på bana igen så får jag gräva i mina djupare jazzfack för att utmana de tävlanden. Men så publikt blir det ju inte… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 15, 2022 Author Share Posted August 15, 2022 33 minutes ago, Bebop said: så publikt Candlemass är t.ex. med i boken "1001 album du bör höra" och tillhör ett av de banbrytande släppen inom den stora genren metal. Jag tycker inte det är obskyrt, men visst har vi olika fokus i våra samlingar. Det finns de som anser att Miles Davis är extremt och provokativt också! (Min gumma t.ex.!) 9p P-pan 4,5p mabron 4,5p calle_jr 4p Bebop 3p AlfaGTV 1p byZan 1p conan 1p torbjorn 1p triomio Jag hoppas jag räknat rätt, hör av er annars! Den där @P-pan samlar inte bara på plattor, även poäng verkar det! P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 9 minutes ago, AlfaGTV said: Det finns de som anser att Miles Davis är extremt och provokativt också! Säkert, men de har säkert hört talas om namnet. Men jag är ingen diggare av vare sig metall, hårdrock, psyko eller ”ljudmattor” typ symfonisk rock och Pink Floyd-liknande ”trögflytande honung”. Jag kan lyssna på det utan problem men det fastnar inte eller lockar inte till köp eller läsning. Jag får hålla mig till musikquiz med min musik. Inget konstigt med det. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 3 hours ago, Bebop said: Om jag lyckas komma på bana igen så får jag gräva i mina djupare jazzfack för att utmana de tävlanden. Men så publikt blir det ju inte… Då får väl jag sticka ut hakan lite och komma med något som passar i just det facket... Grupp och albumets titel tack calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 15, 2022 Author Share Posted August 15, 2022 Josefin Cronholm och Ibis med Wild Garden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Inte rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Bill Evans "Moonbeams" P-pan and calle_jr 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 Du ser vad lätt det är ibland 20 minutes ago, Bebop said: Bill Evans "Moonbeams" Ibland är det lätt när det inte är svårt Bra gjort med tanke på den lilla "skärvan" till bild Bebop tar över... AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 1 hour ago, P-pan said: Ibland är det lätt när det inte är svårt Ähum, du @P-pan, vilken genre var det nu som du var kass på? Hur är det tex med ragga chiptune eller psychobilly? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 15, 2022 Share Posted August 15, 2022 18 minutes ago, calle_jr said: Hur är det tex med ragga chiptune eller psychobilly? Oooh, det behöver inte vara så avancerat, det räcker nog med vanliga dansband... calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 16, 2022 Share Posted August 16, 2022 15 hours ago, P-pan said: Ibland är det lätt när det inte är svårt Det albumet är ju lite som de mest hyllade albumen från Miles, Cannonball, Mingus och Brubeck för människor ”av min sort”. Den lilla skärvan sa mig med en gång att den färgtonen måste vara ”Moon Beam”. Funderar på om jag skall lägga ut ett lite kluriga jazzalbum eller en obskur klassisk inspelning… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 16, 2022 Share Posted August 16, 2022 Musik vars genre inte är helt renodlad - lite av en supergrupp. Vilket album? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted August 16, 2022 Share Posted August 16, 2022 Jag kastar mig huvudlöst in här med en vild chansning Blues from Laurel canyon - John Mayall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted August 16, 2022 Share Posted August 16, 2022 Eller Ten Years After - A space in time Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 16, 2022 Share Posted August 16, 2022 Lite för gammalt och för mycket blues. Det här 80-tal utan sång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts