Jump to content

Sommarquiz 2022! Vilket album/artist/instrument/komposition etc?

AlfaGTV
 Share

Recommended Posts

Ganska dyr platta det där om man nu vill försöka få fatt i ett något sånär bra ex på vinyl.

Brukar stöta på deras nuvarande trummis mellan varven då han är på besök hos grannen, trevlig kille :smile:

Jag återkommer med nästa klurighet under morgondagen.

7 hours ago, P-pan said:

Ganska dyr platta det där

Debutalbum i måttlig upplaga som original.

Vem hade trott att de skulle bli så högt ansedda worldwide 1986? De hamnar alltid på topplaceringar med Black Sabbath, Saint Vitus, Sleep, Electric Wizard.

33 minutes ago, Bebop said:

så publikt

Candlemass är t.ex. med i boken "1001 album du bör höra" och tillhör ett av de banbrytande släppen inom den stora genren metal. Jag tycker inte det är obskyrt, men visst har vi olika fokus i våra samlingar. Det finns de som anser att Miles Davis är extremt och provokativt också! :D (Min gumma t.ex.!)

9p P-pan

4,5p mabron

4,5p calle_jr

4p Bebop 

3p AlfaGTV

1p byZan

1p conan

1p torbjorn

1p triomio

Jag hoppas jag räknat rätt, hör av er annars! Den där @P-pan samlar inte bara på plattor, även poäng verkar det! 

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Det finns de som anser att Miles Davis är extremt och provokativt också!

Säkert, men de har säkert hört talas om namnet. Men jag är ingen diggare av vare sig metall, hårdrock, psyko eller ”ljudmattor” typ symfonisk rock och Pink Floyd-liknande ”trögflytande honung”. Jag kan lyssna på det utan problem men det fastnar inte eller lockar inte till köp eller läsning. Jag får hålla mig till musikquiz med min musik. Inget konstigt med det.

3 hours ago, Bebop said:

Om jag lyckas komma på bana igen så får jag gräva i mina djupare jazzfack för att utmana de tävlanden. Men så publikt blir det ju inte…

Då får väl jag sticka ut hakan lite och komma med något som passar i just det facket...

image.png

Grupp och albumets titel tack :smile:

15 hours ago, P-pan said:

Ibland är det lätt när det inte är svårt :sunglasses:

Det albumet är ju lite som de mest hyllade albumen från Miles, Cannonball, Mingus och Brubeck för människor ”av min sort”. Den lilla skärvan sa mig med en gång att den färgtonen måste vara ”Moon Beam”.

Funderar på om jag skall lägga ut ett lite kluriga jazzalbum eller en obskur klassisk inspelning… :39: