calle_jr Posted August 3, 2022 Share Posted August 3, 2022 31 minutes ago, AlfaGTV said: Det är faktiskt från Tales From Topographic Oceans Ah, såklart! Då borde dromedaren vara från nåt med Camel eller Caravan. Man kan ju inte ha koll på alla inners och gatefolds. 2 hours ago, AlfaGTV said: Nurå? Inte den blekaste. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 3, 2022 Author Share Posted August 3, 2022 3 hours ago, AlfaGTV said: Humm, jag trodde det skulle smälla till med förslag runt denna? Nurå? Det sägs att en av låtarna från denna platta betraktas som en amerikansk nationalskatt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 4, 2022 Share Posted August 4, 2022 Greatful Dead - American beauty? AlfaGTV and calle_jr 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 4, 2022 Author Share Posted August 4, 2022 Grattis @Bebop, visst är det det. Även om min råkade vara en MoFi-release, ni vet sånt där digitalt skräp! calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 4, 2022 Share Posted August 4, 2022 Jag söker album av och med en mångsidig artist som gjort många kanonalbum i min smak och som dessutom brukar låtar bra. Bilden är från CD’n när den släpptes i Sverige och det har inte så mycket med böner att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Att döma av uteblivna gissningar så var det här kanske svårt. Kanske ni tror att det är jazz eller klassisk musik? Så elak är jag inte. Det här är musik från andra sidan pölen av en sångare, musiker och låtskrivare som behärskar flera varianter och dialekter med rötter i blues och country och med ett 25-tal album bakom sig. Han är inte indian men det är ändå en ledtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_33rpm Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Skulle kunna vara Robbie Robertsson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 John Hiatt - Crossing Muddy Waters calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 2 hours ago, torbjorn said: John Hiatt - Crossing Muddy Waters Bravo... Det är ett utmärkt album men i en gissningstävling lite lurig. Det finns en anledning till att jag skrev att det gällde den cd-utgåva som gavs ut i Sverige år 2000. Det gjordes på bolaget Sanctuary och såg ut så här: I USA kom den på Vanguard samma år med följande omslag: Det omslaget användes också till den internationella LP-utgåvan som New West släppte 2020. Ledfråden om indianen då? John Hiatt har sina rötter i Indiana... torbjorn and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 10 hours ago, Bebop said: Bravo... Det är ett utmärkt album men i en gissningstävling lite lurig. Det finns en anledning till att jag skrev att det gällde den cd-utgåva som gavs ut i Sverige år 2000. Det gjordes på bolaget Sanctuary och såg ut så här: I USA kom den på Vanguard samma år med följande omslag: Det omslaget användes också till den internationella LP-utgåvan som New West släppte 2020. Ledfråden om indianen då? John Hiatt har sina rötter i Indiana... Tackar! Bilden var väldigt bekant men kunde inte placera den. När ledtråden om indianer kom så trillade polletten ner lite granna men fick kolla på min CD först. Real Fine Love ”Well now I never went to college, babe, I did not have the luck. Stole out of Indiana On the back of a pickup truck.…” Då tar jag stafettpinnen. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Söker band och album. Ett band som har varit med rätt länge nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 Sticker in resultattavlan här: 5p P-pan 4p Bebop 3,5p calle_jr 3p AlfaGTV 2,5p mabron 1p byZan 1p conan 1p torbjorn 1p triomio Bonuspoäng till @YYZ och @calle_jr för hjälp med "mellanspelet"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 4 hours ago, torbjorn said: Söker band och album. Ett band som har varit med rätt länge nu Jag chansar med The Band - Music from Big Pink? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Jag gissar också på The Band men albumet ”Stage Fright” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 40 minutes ago, AlfaGTV said: Jag chansar med The Band - Music from Big Pink? 36 minutes ago, Bebop said: Jag gissar också på The Band men albumet ”Stage Fright” Sorry, inte The Band, detta band är fortfarande aktivt. Lite av ett tvillingband från början men hur det är med den saken nu vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Talking Heads "Remain in Light" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 3 hours ago, Bebop said: Talking Heads "Remain in Light" Inte Talking Heads heller. Rent musikaliskt så ligger the band närmre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 Hmm, "glimmer twins" Keith och Mick? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Det är ett amerikanskt band AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 The Jayhawks - Sound of Lies ? calle_jr and torbjorn 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Jag kör direkt igen då... Band och titel vill jag ha och det skiljer inte allt för mycket dessa emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Mitt i prick! Ett lite underskattat album av ett väldigt bra band. De har ju sitt ursprung i Twin Cities musikscen. Sound of Lies avvek ju lite från soundet från de tidigare albumen så det kanske är en förklaring till det lite svalare mottagandet av albumet. Gillar man Gram Parsons, Neil Young, Byrds etc. så är det värt att lyssna på The Jayhawks. Bra att börja med är ”Hollywood Town Hall”, ”Tomorrow The Green Grass”. Bebop, P-pan, AlfaGTV and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David_33rpm Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 24 minutes ago, P-pan said: Jag kör direkt igen då... Band och titel vill jag ha och det skiljer inte allt för mycket dessa emellan. Påminner om Mike Bloomfield & Al Kooper - The Live Adventures of Mike Bloomfield And Al Kooper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 11 minutes ago, David_33rpm said: Påminner om Mike Bloomfield & Al Kooper - The Live Adventures of Mike Bloomfield And Al Kooper Mycket bra gissning och det är väldigt likt... till en viss gräns. Men det är inte vad jag söker den här gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 21 minutes ago, torbjorn said: Ett lite underskattat album av ett väldigt bra band. Håller helt med. Nu har jag faktiskt inget med bandet ifråga men jag får kanske anledning att skaffa. Riktigt bra musik tycker jag torbjorn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Ett litet "klipp" till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mabron Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Fick för mig det var Mott the hoople- Th Hoople AlfaGTV, P-pan and calle_jr 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 9 hours ago, mabron said: Fick för mig det var Mott the hoople- Th Hoople Visst är det Mott the Hoople. Grattis till @mabron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mabron Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 Tack! Provar med ett nytt Album/artist/band.... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts