Bebop Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Här har det varit lite stiltje ser jag… Det handlar om fyra välmeriterade herrar där en spelat med Bill Evans, en annan med Miles Davis och en tredje ingick i Weather Report och slutligen den fjärde som just nu spelar med Charles Lloyd. Alla lever… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 On 2022-08-16 at 09:18, Bebop said: Musik vars genre inte är helt renodlad - lite av en supergrupp. Vilket album? Bass Desires, Marc Johnson, Bill Frisell, John Scofield, Peter Erskine ????? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Visst är det så. Var det så knepigt… Det är ju musiker alla känner till . De gjorde två rätt spännande album, tycker jag. calle_jr and Muffin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 2 hours ago, Bebop said: Visst är det så. Var det så knepigt… Det är ju musiker alla känner till . Den var fasen inte lätt om du frågar mig. En liten bild på en blivande hötapp som man inte visste om någon tänkt försöka röka liksom Jag hakade upp mig på Roy Hanes Quartet - Out of the afternoon men det visade sig ju rätt snart att det var fel årtal. Chick Corea var ett annat spår jag trodde på men det tog stopp där med i.o.m att alla gubbarna plötsligt blev "levande". Via Pat Metheny fick jag Bill Frisell på kroken och så började det lossna lite Jäkligt duktiga gitarrister för övrigt... jag gillar ju gitarrspel som bekant Tyvärr har jag antagligen lite snålt med tid att komma med nästa klurighet under kvällen men jag sätter tänderna i det hela under morgondagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 20, 2022 Share Posted August 20, 2022 Då kör vi igen... Jag håller kvar vid 80-talet och här snackar vi dubbla platina-utmärkelser. Titel på albumet och artistens namn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 21, 2022 Share Posted August 21, 2022 Det kommentarslösa talar sitt eget språk antar jag... Mest känd som soloartist... Hur ofta personen bortstar tänderna vet jag inte men den saken kan antagligen bara bli bättre ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 21, 2022 Author Share Posted August 21, 2022 3 hours ago, P-pan said: känd som soloartist Jg kommer känna igen det här direkt, när nån knäcker den. Jag har en vag aning åt Rickie Lee Jones håll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 21, 2022 Share Posted August 21, 2022 Första bilden verkar vara en kille men smilet ser mer feminint ut… Frågan är vem av dem som avses Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 21, 2022 Share Posted August 21, 2022 2 hours ago, AlfaGTV said: Jg kommer känna igen det här direkt, när nån knäcker den. Jag har en vag aning åt Rickie Lee Jones håll? Du tänker kanske på hennes album Traffic from Paradise ?... oavsett så är inte rätta svaret RLJ. Stilen på konvolutet är väl inte så olikt men det jag söker är som sagt 80-tal, dessutom artistens debutalbum. 1 hour ago, Bebop said: Första bilden verkar vara en kille men smilet ser mer feminint ut… Frågan är vem av dem som avses "Figurerna" på albumets framsida är flera och som till viss del kan påminna om Picasso. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 21, 2022 Author Share Posted August 21, 2022 7 minutes ago, P-pan said: påminna om Picasso Jepp, det är nåt lite sjukt, förvridet över bilden på omslaget du söker. Påminner mig om Aphex Twin och hans bizarra självporträtt på några av hans plattor... (Det är INTE Aphex Twin, får jag en stjärna för det åtminstone? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 21, 2022 Share Posted August 21, 2022 Det börjar brännas lite faktiskt. Rent geografiskt så är det samma "ö-grupp" Visst ska du få en stjärna... men då måste du svara rätt först AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 21, 2022 Share Posted August 21, 2022 Kvällens sista ledtråd... En herre med mellannamnet Neville kan nog finnas med i kulisserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 Knepigt. Irland brukar inte benämnas som ö-grupp och ingår inte i brittiska ö-riket (förutom Nordirland). I'm lost och förmodligen är det ingen artist som är känd i Blekinge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 Human's Lib. Måste vara det första omslaget som jag känner igen, bortsett från Up med PG calle_jr, AlfaGTV, P-pan and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 2 hours ago, Bebop said: Knepigt. Irland brukar inte benämnas som ö-grupp och ingår inte i brittiska ö-riket (förutom Nordirland). I'm lost och förmodligen är det ingen artist som är känd i Blekinge... Du får försöka ta situationstecknen för vad det är s.a.s. Men okej, jag förstår precis vad du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 2 hours ago, fredrik said: Human's Lib. Måste vara det första omslaget som jag känner igen, bortsett från Up med PG Finns det något artistnamn till det albumet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 22, 2022 Author Share Posted August 22, 2022 Men h-vete... Jag var på helt fel spår!! Och ändå kände jag så väl igen figurerna! Ett av mina favorit-album från 80-talet. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 2 hours ago, P-pan said: Finns det något artistnamn till det albumet ? Jodå, Howard Jones. Majoriteten av omslagen i den här frågetävlingen har jag ju annars inte känt igen ens när både artist och album avslöjats. AlfaGTV and P-pan 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 4 hours ago, AlfaGTV said: Men h-vete... Jag var på helt fel spår!! Och ändå kände jag så väl igen figurerna! Ett av mina favorit-album från 80-talet. Jo, jag blev nog lite förvånad över att du inte tog den mer eller mindre direkt. Du har väl t.o.m haft den med i Vad lyssnar du på nu - tråden om jag inte minns fel On 2022-08-21 at 14:10, P-pan said: Hur ofta personen bortstar tänderna vet jag inte men den saken kan antagligen bara bli bättre ? Tänkt som en liten dåld ledtråd till låten - Things can only get better. 18 hours ago, P-pan said: En herre med mellannamnet Neville kan nog finnas med i kulisserna. Här var det menigen att producenten Rupert Hine, så småningom, skulle träda fram ur skuggan med hela sitt namn men så långt kom jag aldrig. Så jag är hemskt ledsen @AlfaGTV men ... ... går till Fredrik som får ta över stafettpinnen. Grattis Fredrik calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 I lugnt vatten Och syndarens stad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 SPK ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mabron Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 Det finns ju en j-a massa musik man aldrig hört talas om eller lyssnat på . Och 80-talet är nog ett stort glapp för mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 3 hours ago, fredrik said: Jodå, Howard Jones. Som jag misstänkte. Aldrig hört talas om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 23 minutes ago, P-pan said: SPK ? Jag tänkte att jag skulle vara extremt smal, men fasiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 36 minutes ago, fredrik said: Jag tänkte att jag skulle vara extremt smal, men fasiken... Industri-Electronica, eller vad det kallas är nog väldigt smalt skulle jag tro. Vore det inte för alla obskyra, konstiga och speedade band inom den genren som en kompis försökt få mig att lyssna på så skulle jag ha varit helt lost. Inget jag lyssnar på själv men min gode vän är nog lite av allätare inom just den musikstilen. Antar att det är albumet - Leichenschrei - som du söker ? Ingen blomsteräng till titel för övrigt fredrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 42 minutes ago, Bebop said: Som jag misstänkte. Aldrig hört talas om. Du har säkert hört några av hans låtar men inte, s.a.s, registrerat då det antagligen faller utanför din musiksmak ? Tillhörde väl nästan skval-musiken på 80-talet och spelades väldigt ofta på allehanda radiokanler... svår att missa i.o.m det tänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 5 minutes ago, P-pan said: Industri-Electronica, eller vad det kallas är nog väldigt smalt skulle jag tro. Vore det inte för alla obskyra, konstiga och speedade band inom den genren som en kompis försökt få mig att lyssna på så skulle jag ha varit helt lost. Inget jag lyssnar på själv men min gode vän är nog lite av allätare inom just den musikstilen. Antar att det är albumet - Leichenschrei - som du söker ? Ingen blomsteräng till titel för övrigt Jag hade lagt in lite ledtrådar. Kan du knäcka dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 57 minutes ago, fredrik said: Jag hade lagt in lite ledtrådar. Kan du knäcka dem? Lugnt vatten skulle ju kunna vara filmen ? Australiska thrillern med Nicole Kidman och Sam Neil. Syndarens stad kan ju ha med Sydney att göra... bandet kanske har sitt ursprung där ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 4 minutes ago, P-pan said: Lugnt vatten skulle ju kunna vara filmen ? Australiska thrillern med Nicole Kidman och Sam Neil. Syndarens stad kan ju ha med Sydney att göra... bandet kanske har sitt ursprung där ? Filmmusiken rill Lugnt Vatten är från början en lite omgjord spk-låt. Och Sin City har även den musik gjord av Graeme Revell, tillsammans med en hel rad andra filmer. AlfaGTV and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josaa Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 2 hours ago, P-pan said: SPK ? Svenska Pudel Klubben? Har de släppt en skiva? Hårdrock? P-pan and AlfaGTV 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts