Jump to content

Sommarquiz 2022! Vilket album/artist/instrument/komposition etc?


AlfaGTV

Recommended Posts

Här har det varit lite stiltje ser jag…

 

Det handlar om fyra välmeriterade herrar där en spelat med Bill Evans, en annan med Miles Davis och en tredje ingick i Weather Report och slutligen den fjärde som just nu spelar med Charles Lloyd. Alla lever…

 

15AA9C96-16CF-4D0E-9832-EE44B7E473BC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Visst är det så. Var det så knepigt…:flush: Det är ju musiker alla känner till :sunglasses:

 

 

Den var fasen inte lätt om du frågar mig.

En liten bild på en blivande hötapp som man inte visste om någon tänkt försöka  röka liksom :Thinking:

Jag hakade upp mig på Roy Hanes Quartet - Out of the afternoon men det visade sig ju rätt snart att det var fel årtal.

 

Chick Corea var ett annat spår jag trodde på men det tog stopp där med i.o.m att alla gubbarna plötsligt blev "levande".

Via Pat Metheny fick jag Bill Frisell på kroken och så började det lossna lite :)

Jäkligt duktiga gitarrister för övrigt... jag gillar ju gitarrspel som bekant :thumbsup:

 

Tyvärr har jag antagligen lite snålt med tid att komma med nästa klurighet under kvällen men jag sätter tänderna i det hela under morgondagen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Jg kommer känna igen det här direkt, när nån knäcker den. Jag har en vag aning åt Rickie Lee Jones håll?

 

Du tänker kanske på hennes album Traffic from Paradise ?... oavsett så är inte rätta svaret RLJ.

Stilen på konvolutet är väl inte så olikt men det jag söker är som sagt 80-tal, dessutom artistens debutalbum.

 

1 hour ago, Bebop said:

Första bilden verkar vara en kille men smilet ser mer feminint ut… Frågan är vem av dem som avses:think:

 

"Figurerna" på albumets framsida är flera och som till viss del kan påminna om Picasso.

 

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, P-pan said:

påminna om Picasso

Jepp, det är nåt lite sjukt, förvridet över bilden på omslaget du söker. Påminner mig om Aphex Twin och hans bizarra självporträtt på några av hans plattor... (Det är INTE Aphex Twin, får jag en stjärna för det åtminstone? :) )

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Knepigt. Irland brukar inte benämnas som ö-grupp och ingår inte i brittiska ö-riket (förutom Nordirland). I'm lost och förmodligen är det ingen artist som är känd i Blekinge... :monkey-see-no-evil:

 

Du får försöka ta situationstecknen för vad det är s.a.s.

Men okej, jag förstår precis vad du menar.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Men h-vete... Jag var på helt fel spår!! Och ändå kände jag så väl igen figurerna! Ett av mina favorit-album från 80-talet.

 

Jo, jag blev nog lite förvånad över att du inte tog den mer eller mindre direkt.

Du har väl t.o.m haft den med i Vad lyssnar du på nu - tråden om jag inte minns fel :think:

 

Howard Jones Human_670.JPG

 

 

 

On 2022-08-21 at 14:10, P-pan said:

Hur ofta personen bortstar tänderna vet jag inte men den saken kan antagligen bara bli bättre ?

Tänkt som en liten dåld ledtråd till låten - Things can only get better.

 

 

18 hours ago, P-pan said:

En herre med mellannamnet Neville kan nog finnas med i kulisserna.

Här var det menigen att producenten Rupert Hine, så småningom, skulle träda fram ur skuggan med hela sitt namn men så långt kom jag aldrig.

 

 

Så jag är hemskt ledsen @AlfaGTV men ...

 

 

Screenshot 2022-08-21 230030.jpg

 

... går till Fredrik som får ta över stafettpinnen.

 

Grattis Fredrik :smile:

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, fredrik said:

Jag tänkte att jag skulle vara extremt smal, men fasiken...

 

Industri-Electronica, eller vad det kallas är nog väldigt smalt skulle jag tro.

Vore det inte för alla obskyra, konstiga och speedade band inom den genren som en kompis försökt få mig att lyssna på så skulle jag ha varit helt lost.

Inget jag lyssnar på själv men min gode vän är nog lite av allätare inom just den musikstilen.

 

Antar att det är albumet - Leichenschrei - som du söker ?

 

Ingen blomsteräng till titel för övrigt :NailBiting:

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bebop said:

Som jag misstänkte. Aldrig hört talas om.

 

Du har säkert hört några av hans låtar men inte, s.a.s, registrerat då det antagligen faller utanför din musiksmak ?

Tillhörde väl nästan skval-musiken på 80-talet och spelades väldigt ofta på allehanda radiokanler... svår att missa i.o.m det tänker jag.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, P-pan said:

 

Industri-Electronica, eller vad det kallas är nog väldigt smalt skulle jag tro.

Vore det inte för alla obskyra, konstiga och speedade band inom den genren som en kompis försökt få mig att lyssna på så skulle jag ha varit helt lost.

Inget jag lyssnar på själv men min gode vän är nog lite av allätare inom just den musikstilen.

 

Antar att det är albumet - Leichenschrei - som du söker ?

 

Ingen blomsteräng till titel för övrigt :NailBiting:

Jag hade lagt in lite ledtrådar. Kan du knäcka dem?

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, fredrik said:

Jag hade lagt in lite ledtrådar. Kan du knäcka dem?

 

Lugnt vatten skulle ju kunna vara filmen ?

Australiska thrillern med Nicole Kidman och Sam Neil.

 

Syndarens stad kan ju ha med Sydney att göra... bandet kanske har sitt ursprung där ?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, P-pan said:

 

Lugnt vatten skulle ju kunna vara filmen ?

Australiska thrillern med Nicole Kidman och Sam Neil.

 

Syndarens stad kan ju ha med Sydney att göra... bandet kanske har sitt ursprung där ?

Filmmusiken rill Lugnt Vatten är från början en lite omgjord spk-låt. Och Sin City har även den musik gjord av Graeme Revell, tillsammans med en hel rad andra filmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...