Jump to content

Recommended Posts

 

T Bone Burnett håller på att lansera ett nytt media, Ionic Original :smile:

 

Producer T Bone Burnett shows off his new Iconic Originals music disc technology in a photograph provided to press in April 2022.

 

 

Jag vet inte så mycket om det mer än att det är ett analogt format, där man lackar och etsar en aluminiumdisk.

Det låter som ett traditionellt metallack, men enligt Burnett använder man gorillaglas och moderna tillverkningsmetoder som används för material som utsätts för extrem strålning (läs NASA). Enligt Burnett har de spelat diskar över 2000 gånger och de är fortfarande dödstysta.

 

 

 

Bob Dylan record

Bob Dylan har gjort en nyinspelning av Blowin' In The Wind

 

 

Skivorna ska kunna spelas på en traditionell vinylspelare.

 

 

Quote

"The first breakthrough in analog sound reproduction in more than 70 years."

"The pinnacle of recorded sound."

"It is archival quality. It is future-proof. It is one of one."

 

Link to comment
Share on other sites

Just den lådan finns bara i ett exemplar enligt pressen. Den såldes på auktion i London:

 

En nyinspelning av Bob Dylans "Blowin' in the wind" har sålts för 1 200 000 pund, motsvarande kronor drygt 15 miljoner kronor, på en auktion i London.

EA265ED0-72CB-47CD-B1D3-4A0FCB4E4D25.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är en stabilare variant av vinylen, men det är fortfarande samma format som vanlig vinyl. Jag skulle säga det krävs mer av ett nytt format än att lägga in aluminium i skivan. Kul grej att paketera i exklusiv trälåda.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Det kanske är en stabilare variant av vinylen, men det är fortfarande samma format som vanlig vinyl

Ja precis. Så är det.

 

10 hours ago, conan said:

Jag skulle säga det krävs mer av ett nytt format än att lägga in aluminium i skivan.

För att man ska kunna ta betydande steg i prestanda för vinylavspelning så behöver man göra något åt materialet.

Jag säger inte att det behövs, bara att det skulle kunna ta prestandan till en ny nivå.

Vinylmaterialets styvhetsegenskaper är idag en begränsning för vad som går att förbättra.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
14 hours ago, Mathtiiaas said:

Man körde på koppar och graverade samtidigt som lack men det va dyrare och fasades ut, men också inte alls så giftigt som göra gravering på lack med alla olika bad av kemikalier...

Det pågår fortfarande. Jag känner inte till någon inspelningsstudio som gör direct-to-disc med koppar, och det är det ju inte tal om med ionic Original heller.

Men flera pressverk gör direct metal mastering, från tape eller pcm.

Man kommer dock inte ifrån de mekaniska fenomenen med vinyl och nålarm. Då måste man ändra vinylmaterialet.

 

14 hours ago, Mathtiiaas said:

Har gjort en del släpp på min etikett Ahab.

Var kan man hitta dessa?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...