Jump to content

Det svåra med att beskriva det vi hör och upplever!


AlfaGTV

Recommended Posts

Jag har ju tidigare nämnt att jag upplevde en ganska tydlig skillnad i tonalitet mellan mina båda Tom Evans RIAA-steg. Där lillebror The Groove+ SRX MkII upplevs som något ljusare och med en smula mindre fysik i bottenoktaverna erbjuder Mastergroove MkII en härlig kraft och driv och ett, för mig, mera balanserat ljud som jag personligen uppfattar som ärligt och korrekt. Nu ska jag inte påstå att det är några dramatiska skillnader, men de är ganska lätta att uppleva.

 

Jag postade till och med ett par needle drops för ert höga nöje, och har ni missat det så refererar jag till posten i egen tråd:

Jag nämner även i de spridda resonemang som följer att det är svårt att påvisa skillnader i upplevt ljud med hjälp av inspelningar och analyser av dessa.

 

Hur gör man då? Jo, man pingar @calle_jr och ber om hjälp!

Han besitter otroliga kunskaper om många saker men en sak han är extra duktig på är att visualisera fakta! :) Och det var just det som var så knepigt här!

 

Efter att ha inskaffat Ortofon TEST LP, som innehåller bl.a. frekvenssvep och inspelad fyrkantvåg så har jag gjort ytterligare inspelningar. Calle har hjälpt mig visualisera och hitta de skillnader som faktiskt finns där, och som är ganska lätta att höra men svåra att beskriva med t.ex. spektralgrafer med frekvensinnehåll. 

 

Låt mig börja med en visuell bild av hur den här fyrkantvågen ter sig visuellt:

image.jpeg

Som ni ser på beskrivningarna är det här alltså inspelningar från tre helt skilda källor, med tre olika phonosteg. Det är Ortofons "Square Wave Form 2.7msec duty cycle 3:7" som nyttjas och min tolkning är att det är en signal som innehåller basfrekvensen 1/0.0027sek ~ 370Hz och övertoner på denna för att skapa en fyrkantvåg. Om mina Google-kunskaper inte förleder mig så kallas den här vågformen mera korrekt en "rektangelvåg", då dess "duty cycle" inte är 1:2.

Det här beskriver signalen om man tittar på den ur ett visst perspektiv, men som ni skall se kan man hitta avvikelser, om man bara hittar nya perspektiv!

 

Men oavsett, de här graferna är ju inte helt lätta att dra slutsatser kring, eller hur? För de är rätt lika, trots både pris- och konstruktionsskillnader i källorna!

Link to comment
Share on other sites

 

Jag blev förvånad över hur lika de tre riggarna trots allt är, åtminstone skenbart.

Man ska ha i åtanke att magnituderna ovan är absoluta tal i förhållande till full scale av den digitala signalen. Oftast visas vågformer i dB och då blir skillnaderna ännu mindre.

 

Signalen är ingen enkel historia för någon spelare att avkoda. Det är en approximerad fyrkantsvåg med arbetscykeln 3:7 och grundtonen 370Hz.

Tanken att spela in en fyrkantsvåg genom en vinylrigg var att studera hur frekvensfördelningen ser ut inom audiobandet för en så knepig ton.

Snarare än ett svep som ju är en enkel match för de flesta spelare och inte säger så mycket om hur komplex musik återges.

 

Jag tycker varken frekvensgång eller de vanliga måtten med brus och distorsion har en speciellt tydlig koppling till hur det låter.

De kan förklara varför det inte låter så bra, men det blir svårt att bedöma annat än rena hygienfaktorer.

 

Så all heder åt @AlfaGTV som tagit sig an dessa inspelningar.

Tillsammans kanske vi får detta att leda nånvart.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu då, om min lekmannatolkning är korrekt så kan vi då bryta ned dessa likartade kurvor i energiinnehåll per delton, alltså något som borde påvisa skillnader mellan riggarna. Grundtonen är som sagt 370Hz och "spikarna" borde synas hyfsat tydligt vid t.ex. 370, 740 och 1110Hz etc.

image.png

Eftersom "duty cycle" är 3:7 bör vi också hitta deltoner mellan dessa toppar, men här är jag osäker på hur man identifierar dessa, och vilken amplitud de kan förväntas ha i detta perspektiv. Oavsett, utöver nyttosignalen bör kurvorna ligga så långt från 0dB som möjligt och nu kan man ju faktiskt hitta vissa skillnader mellan riggarna.

 

Om vi zoomar in lite och tittar på presensregistret t.ex.:

image.png

Här tydliggörs en del saker, bl.a. att Mastergroove/Hana ML/Brinkmann Bardo faktiskt är ca 6dB tystare där man förväntar sig tystnad. En annan sak som syns är att Rega, som vid detta tillfälle körde utan Neo PSU men med den lite tunnare EBLT-drivremmen går liite sakta! Därav förskjutningen av frekvensinnehållet lite grann till vänster på grafen.

I övrigt verkar det ju faktiskt som att Tom's mantra "halva störnivån, dubbla dynamiken" för varje steg på hans RIAA-stege stämmer i någon mån. Eller i alla fall att det inte är helt främmande från sanningen.

 

Det som fascinerar mig är att dessa grafer faktiskt representerar samma signal, men att de ändå kan säga så mycket, eller så lite, beroende på perspektiv. Jag är öppen för att fiska vidare med detta, jag har numera en Linear PCM recorde som gör det väldigt enkelt att fånga needle drops för injustering eller den här typen av övningar! 

Intressant tycker jag!

 

@conan, jag tror Calle valde att enbart presentera ena kanalen för att det skulle vara enklare att se skillnader. Men höger och vänster kanal ser väldigt lika ut i det perspektiv vi tittade på först. Jag har dock inte gjort nedbrytningen och jämfört där. Det kan ju bli pinsamt om jag inte gjort min "azimuth- och HTA-läxa!" :D 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-03 at 20:17, conan said:

Det syns ju lite hack i kurvan och annat brus men grundtonen är ju lik förstås.

Jag kanske inte skulle kalla det för hack utan en konsekvens av högfrekvent avrullning (>20kHz) och medelvärdesbildning i FFT-kontainrarna.

Ortofons test-LP är graverad till 50kHz.

Såhär ser vågen ut för Hana-spelaren i dB;

 

image.png

 

 

3:7 innebär att 30% av amplituden är på den positiva perioden, och 70% på den negativa. För att det inte ska bli DC behöver då varaktigheten för den positiva perioden vara 70%*2.7=1.89ms, och 30%*2.7=0.81ms vilket stämmer ganska bra.

 

image.png

 

 

On 2022-07-03 at 20:17, conan said:

Kan man få se diffen mellan höger och vänster kanal ?

Det är bara vänster kanal än så länge.

 

 

On 2022-07-03 at 21:57, AlfaGTV said:

nu kan man ju faktiskt hitta vissa skillnader mellan riggarna.

Jag skulle nog kalla det för mikrodynamik, men det är lite tidigt att säga.

 

 

Skulle vara bra om @AlfaGTV kunde nivåmatcha så exakt som möjligt i inspelningen, exvis med 1kHz-tonen på samma LP, och gärna spela LPn med 45rpm och spela in i 24/96.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Ortofons test-LP är graverad till 50kHz.

Jag får revidera detta för jag är inte säker att Ortofon kan gravera sistaspåret med riaakodning 370-50000Hz.

Det framgår inte.

Men det är synligt för Hana-riggen att det åtminstone finns övertoner till 40kHz.

Spår 1 på samma LP är ett linjärt svep 800-50000Hz. Det är också riaakodat, men det är ju mycket lägre spårhastighet.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

men det är ju mycket lägre spårhastighet.

Hur menar du här? Vid spårning av en radie om ca 130mm (ytterspår) vid 33rpm måste ju "spårhastigheten" vara avsevärt högre än vid en radie om ca 50mm (innerspår)?

 

För övrigt erbjöd Ortofon en sammanfattning av test-skivans innehåll i en PDF också.

ortofon-test-record-user-guide.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ihärdigt testande av både digitalt och analogt, respekt att du tar dig tid att göra det och sen dela med dig.

Vet ju sen tidigare att det låter bra hos dig även om det var nära 6 månader sen senaste visit.

Link to comment
Share on other sites

Det blev ju lite som med många andra formatlanseringar; dvs konkurrens mellan skiv- och hårdvaruindustrin. Det lanserades ju även ett system som hette QS och ett som kallades SQ. Om jag kom ihåg rätt så var dessa inte så renodlade 4-kanal. Sedan fanns något som kallades "ambiofoni" som jag tror mer skapades i elektroniken.

 

Det var dömt att misslyckas när man inte kunde enas om en standard. Den stora fördelen var väl att du utvecklades bättre slipningar, t ex Shibata.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Hur menar du här?

Spårhastigheten varierar från ca 500 mm/s i ytterspår till ca 200mm/s i innerspår.

hastighet = 2π x varvtal x radie

Det innebär att upplösningen alltid är bättre i början än i slutet av en LP, men det innebär också att accelerationen (krökningen / snäva vågformer = höga starka frekvenser) begränsas avsevärt längre ner i frekvens i innerspår än i ytterspår. Man kan helt enkelt göra "svårare" saker i ytterspår innan det havererar.

 

 

5 hours ago, AlfaGTV said:

en sammanfattning av test-skivans innehåll

:thumbsup:

Jag har sett den men den är inte direkt fullödig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite sugen att prova själv med inspelningar av skivspelare. Jag har en bra digital-inspelare inkopplad så det är enkelt men den testskiva som jag har från HiFi News känns lite begränsad. Adjust+ verkar vettig men är svår att få tag på men Analogue Productions verkar gå att få tag på:

 

ultimate-analogue-test-lp.jpg

THE ULTIMATE ANALOGUE TEST LP – ANALOGUE PRODUCTIONS 200g VINYL

 

Ortofons skiva är redan nämnd i tråden men det kanske finns fler?

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, MatsT said:

det kanske finns fler?

Jag har Analogue Productions, Ortofon och Hifi News Test LP. (Och givetvis Svenska Ljudinstitutet Testplatta!)
07C5A893-26C2-4F35-AA6F-6F82D34938C8.jpegE333534A-77A2-4976-A294-DC03F1B959A9.jpeg

 

Analogue Productions och Hifi News skivor är mera anpassade för att hjälpa till med inställningar medan Ortofons kan validera en korrekt setup.

Baksidan av Analogue Prod:

51723474-D0A3-44DC-9380-D7A0AF35366C.jpeg

 

Jag har nu gått vidare och försett Calle med ytterligare inspelningar gjorda i 45rpm. Jag spelar in i 24bit 96Khz linjär PCM med en Olympus LS-12 fastminnesinspelare för övrigt. Är någon nyfiken att titta på inspelningarna så kan de hittas här.

 

 

 
 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-07-04 at 16:35, MatsT said:

 

Ortofons skiva är redan nämnd i tråden men det kanske finns fler?

 

 

Den här hittade jag i hyllan med " saker jag köpt men glömt att jag har".

 

Test-skiva_648.JPG

 

M.a.o så har jag inte ens sprättat skivan i fråga och än mindre testat den...

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Om jag inte missminner mig svarade HiFi News på en insändare jag hade där att de använder testskiva från Bruel & Kjaer.

De har samarbetat kring testskivor med Ortofon i alla år.

Det var Brüel & Kjær som gjorde klassikern A Monitoring Rapsody.

 

Ibland kan man få reda på vilken test-LP som använts för att speca den pickup man använder.

Som bekant håller sig varken pu-specar eller testskivor till en standard. Det finns tex minst 6 olika sätt att redovisa output.

Lyra använder CBS STR-100 för sina specar. Om man har en Lyra kan det vara intressant att prova den, där output för LP definieras med 1kHz sinus 3.54cm/s rms 45o, dvs en kanal i taget.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Några fler bilder på analyserna kanske kan vara av intresse.

Calle lyckade visa vågformerna överlagrade i en bild där vi ser att de i huvudsak är väldigt lika, men även att de skillnader man kan höra faktiskt också "syns"

 

image.png

 

 

Ökningen av rotationshastigheten ökade även upplösningen något vilket kan ses på översikten av hela frekvensspannet

 

image.png

 

 

Inzoomat ser presensregistret ut så här

 

image.png

 

 

Jag kan givetvis inte med säkerhet påstå att den elliptiska enklare diamanten hos Ortofon 2M silver är det som orsakar avrullningen från ca 30khz men min tolkning blir att det spelar stor roll. 
Ortofon 2M Silver har ett nålrör i aluminium med en bonded elliptical stylus med radie på 8*18µm.
Transfiguration Axia S har ett nålrör i boron och en Ogura PA stylus med 3*30µm.

Hana ML slutligen har nålrör i aluminium med en nude stylus av microline-typ, hittar dock inga radie-mått på denna.

 

Nu blir ju detta att lite skjuta bredvid målet eftersom "allt" skiljer sig, men övningarna är viktiga för att hitta rätt metoder för inspelning, bearbetning och analys. Det jag ursprungligen ville hitta var ju att påvisa skillnader mellan RIAA-stegen och det duger ju givetvis inte att växla "allt" och jämföra sedan.

 

En sak som är knepigt i detta är att man gärna vill nivåmatcha redan vid inspelning för att få så förutsägbara resultat som det bara går. Det tänkte jag mig kunna lösa enkelt ned till 0,1dB-kalibrering med hjälp av den "level matching" som Moon 740P erbjuder. Men se det var inte så enkelt för den påverkade inte ingångens känslighet, vilket i sin tur betyder att den Fixed out jag använder för inspelning är helt opåverkad av dessa justeringar... På själva inspelaren är det ganska ogranulär nivåanpassning med ca 1dB mellan stegen, not good enough.  Därför försöker jag hitta så rätt jag kan, för att sedan ta hjälp av normalisering i Audacity efter viss "putsning" av råmaterialet.

Jag kan säga att skillnaderna mellan spelarna är MYCKET tydliga om man tittar på hur mycket putsning som krävs!!!! Regan tar ca 30-40minuter att få till medan de båda "duktigare" spelarna tar 5-10min! Det handlar alltså om knäppar, knaster, sprak och andra artefakter som behöver fejas till innan nivåjustering kan göras.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Ökningen av rotationshastigheten ökade även upplösningen något vilket kan ses på översikten av hela frekvensspannet

Man kan då se att den karakteristiska puckeln (resonans pga nålmassa och vinylmaterialets styvhet) samt avrullningen uppåt beror på pickupen och inte på spelare, riaa, inspelning, signalbehandling eller något annat.

 

Vi bör tabellera även brus, distorsion etc så att pusslet blir mer komplett.

 

@Transient Design kanske kan jaga rätt på typ av slipning för Hanan?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Jag och @AlfaGTV har tillbringat en del av sommaren åt att försöka sammanställa prestanda för ett gäng vinylriggar.
Han har spelat in och jag har analyserat.
Nu ska vi inte fokusera på rent mättekniska frågor, men vi vill ändå för ordningens skull beskriva lite hur vi har gjort.
Det finns en tanke om att komplettera vår artikel om uppställning och inställning av vinylspelare med ett avsnitt om uppmätning av prestanda för en vinylrigg.

Prestanda för en vinylrigg bör helst omfatta SNR, kanalseparation, frekvensgång och THD+N. Vi har även försökt oss på att bedöma mikrodynamik och transientsvar.

 

Fem kompletta vinylriggar är testade;

  • Hana ML, Brinkmann Bardo, Grandinote Celio
  • Hana ML, Brinkmann Bardo, Mastergroove
  • Ortofon 2M Silver, Rega Planar 3, Lehmann Black Cube
  • Transfiguration Axia, Viella V12, Mastergroove
  • Transfiguration Axia, Viella V12, The Groove SRX

 

Inspelning är utförd med Olympus LS-12 kopplad från Fixed Line Out RCA på Moon Evolution 740P via Audioquest Cinnamon RCA-3.5mm TRS till Line In på Olympus LS-12.
Inspelningsformat är pcm 24/96 som sparats till wav.

Mjukvara utgörs av Ortofons Test-LP från 2016 med matrisnummer BG34218-01, samt Hi-Fi News Test-LP HFN 002. Samtliga spår är 33rpm och 0dB motsvarar 5cm/s rms lateral.

Alla inspelade spår ligger som råfiler med en nivå i närheten av 0.71-0.73FS (ca -3dBFS).
För att få en exaktare jämförelse är de normaliserade i den digitala domänen med huvudsignalen centrerad kring 0.00 och maxamplitud exakt 0.80FS (-1.94dB).

Brusnivå för inspelningsutrustning är bedömd genom kontroll av brusnivå genom inspelning av en tyst 24/96-fil från Roon via en Audiobyte Black Dragon DAC.
Brusnivå efter beräknad FFT är korrigerad för processing gain och equivalent bandwidth noise, dvs FFTbrus = FFTberäknad_brusnivå + 10*log(M/2) - 1.76.

Brusnivå för Olympus LS-12 är även testad av Avisoft Bioacoustics:


image.png

Analyser är utförda med hjälp av Audacity 2.1.0 med linjär FFT Hann fönstring med 16384 tunnor. 

Se nedan "Förklaring till..." för en mer detaljerad förklaring till hur dessa är utförda.

 

 

SNR och kanalseparation
Ortofon Test-LP innehåller en 1kHz sinus för vänster kanal (0dB 5cm/s rms 45o). Denna spelade vi in i stereo.
Stereospåret normaliserades till 0.80FS varpå vi kunde skapa en FFT för respektive kanal för att bedöma SNR och kanalseparation. FFTn ska korrigeras för processing gain och ekvivalent bandbreddsbrus, och vi redovisar detta i diagrammen.


Frekvensgång
Linjärt modulerad frekvensgång 800-50000Hz för vänster kanal är inspelad i stereo. Med "linjärt modulerad" menas att svepet har konstant hastighetsamplitud efter riaa-korrigering.
Eftersom svepet har en logaritmisk tidsaxel (det sveper snabbare och snabbare) så har FFT för vänster kanal korrigerats med +6dB/oktav och normaliserats till 0.80FS vid 1kHz.
Höger kanal har kalibrerats mot separat mätning för kanalseparation av 1kHz.

 

THD+N

Harmonisk distorsion är bedömd från tre olika spår. 1kHz sinus 0dB, 300Hz sinus +12dB och 300Hz sinus +14dB. Inspelningarna är normaliserade till 0.80FS och korrigerade för processing gain och ekvivalent bandbreddsbrus.


Mikrodynamik och transientsvar
Vi känner inte till några spår för direkt test av transientsvar. Men Ortofon Test-LP är graverad med ett triangelformat spår som i hastighetsdomänen och med riaakorrektion ser ut som en fyrkantvåg. Med detta spår kan man se hur väl en vinylrigg klarar avkoda en så komplicerad vågform.

370Hz (2.7ms) fyrkantvåg med arbetscykel 3:7 är normaliserad till 0.80FS.
Denna FFT är inte korrigerad för processing gain eftersom det gör att mikrodynamiken i bruset i så fall inte skulle synas.

 

 

 

Förklaring till hur mätningar kan genomföras och bearbetas

 

Idag är det väldigt praktiskt att spela in en audiosignal och spara den i tex wav-format för att i lugn och ro kunna analysera innehållet.
Oavsett om det gäller enskilda toner, svep, brus eller musik, kan sådana ljud i tidsdomänen mappas över i frekvensdomänen tex för att studera frekvensgång för ett svep eller frekvensinnehåll för en fyrkantvåg.

 

Den metod man normalt använder är FFT (fast fourier transform) som bygger på grundmetoden DFT (discrete fourier transform), dvs en matematisk metod att omvandla signaler som har fluktuerande energinivåer (tex ljud, ljus, radar, vibrationer) från en domän till en annan, oftast mellan tids-, rymd- eller frekvensdomänerna.

 

 

image.png


För ljud går FFT enkelt uttryckt till så att frekvensbandet delas in i ett antal tunnor där varje tunna tar hand om ett litet band av registret. En tunna som då ansvarar för tex 997-1003Hz, omgärdas av en tunna som ansvarar för 991-997Hz och en som svarar för 1003-1009Hz.
Efterhand som varje tidsenhet analyseras, så sorteras energinivåerna in i den eller de tunnor som har de våglängder som varje tidsenhet ljud innehåller.
Om man då som exempel har en 30sek ljudfil som innehåller ett linjärt svep från 20-20000Hz, så kommer lika mycket energi sorteras i alla tunnor från 20-20000 Hz, dvs vi kan redovisa att svepet ger en rak frekvensgång. Om vi spelar in en 1kHz sinuston, så kommer tunnan för 997-1003Hz att innehålla nästan all energi, och övriga tunnor innehåller endast övertoner pga harmonisk distorsion samt brus.

En FFT för en 24/96-fil som delas in i tunnor med delning ca 6Hz (5.86Hz) sägs ha storleken N=8192 och beräknar då frekvensinnehållet från 0-48kHz.

 

Men det finns några saker att beakta om man använder tex Audacity, ARTA eller liknande verktyg för digital signalbehandling. Saker som man inte råkar ut för om man är van att läsa av ett oscilloskop och skriva ner pp- eller rms-värdena i realtid.

 

Jag nämner här några saker att ta hänsyn till; 

  • Man behöver alltid sampla sin inspelning till minst dubbelt av det frekvensregister man vill studera. Detta är inte för att ha marginal utan för att om det analoga ljudinnehållet ska kunna återskapas så måste bandbredden BW < fs/2 där fs är samplingsfrekvensen enligt Nyquists samplingsteorem. För inspelning och ljudbearbetning rekommenderas 24/96-hårdvara och filformat pcm 24/96 för att undvika fel som beror på AD/DA-omvandling och digital bearbetning.
     
  • Kalibrering...(arbete pågår)
     
  • Om man vid FFT-beräkning vill att tunnorna ska vara lika stora per tidsenhet (ha samma energiupptagningsförmåga per tidsenhet) så måste man välja att skapa FFTn med linjär skala. Om man väljer logaritmisk skala kommer tunnorna för låga frekvenser vara bredare än de för höga frekvenser, vilket för sinustoner medför en amplitud som faller med 6dB/oktav. 
     
  • Om man spelar in ett sinussvep måste man skilja på om själva svepet är linjärt eller logaritmiskt eftersom för logaritmiska svep fördubblas svephastigheten per tidsenhet och således minskar energiinnehållet till FFT-tunnorna med 6dB/oktav.
     
  • Olika typer av brus har olika energinivåer i frekvensbandet. Vitt brus är linjärt och har samma frekvensinnehåll i hela frekvensbandet när det plottas i en linjär frekvensskala. Rosa brus (1/f-brus) är linjärt när det plottas i logaritmisk skala, och minskar därför med 3dB/oktav i linjär skala.
     
  • I en ljudfil som innehåller sinusartade toner och brus kommer energinivåerna tilldelas olika eftersom sinustoner är proportionella mot antal tunnor i kvadrat N2, medan tex vitt brus är proportionellt direkt mot antal tunnor N. FFT är avsett för analys av signaler med diskreta komponenter eller toner.
    Brus är fördelat över hela frekvensbandet och brukar bäst beskrivas med enheten V2/Hz i den analoga domänen eller FS2/Hz i den digitala domänen. I en vanlig inspelad mätning av 1kHz med brus kommer därför brusnivån att underskattas kraftigt vid hög upplösning. Själva FFT-processen äter upp mycket mer brus än nyttosignal. Denna effekt kallas för processing gain, PG. Det innebär att output från FFT ska korrigeras för processing gain PG=10log(N/2) dB om vi antar att det är vitt brus.
    En annan effekt på brus vid FFT är att man behöver korrigera med ekvivalent bandbreddsbrus i tunnorna pga den fönstring som används, för Hann-fönstring är EBWN=1.76dB.
    Verklig SNR är således SNRBERÄKNAT - PG + EBWN.
     
  • Om man spelar in från LP måste man beakta om LPn är riaa-kodad eller ej. De flesta test-LP är riaa-kodade, men inte alla. Det ska stå på konvolutet. Sak samma gäller för analoga magnetband.
     
  • Man behöver ibland ha koll på nivåer, tex om man ska bedöma output från en pickup eller beräkna distorsion och brus. Ett spår som är inspelat med +10dB kan ge mer distorsion men mindre brus än ett som är inspelat med 0dB.
    Ibland är det oklart vad som avses med 0dB på en LP, men då bör det avse 5cm/s rms lateralt.
     
  • Nivån från ett riaasteg mäts i Volt eller dBV. När signalen ad-omvandlas kommer den få en nivå i dBFS (dB Full Scale), dvs aktuell signals nivå i förhållande till max nivå för aktuellt filformat. En 16-bitars pcm-fil kan innehålla 216=65536 värden, så maxnivån kan representeras på en skala med +/-32767 skalstreck som då representerar full scale innan klippning. Full Scale redovisas normalt med en skala +/-1 eller +/-100% oberoende av bitdjup, och ofta används flyttal som innebär att maxvärdet kan flyta genom att skalstrecken är dynamiska.
    Det finns således ingen fysisk koppling mellan dBV och dBFS, men EBU anger som standard att 0dBFS kan/bör/ska motsvara +16dBV. Det innebär att om riaasteget visar 2VRMS output för en 1kHz sinuston, dvs +6dBV, så skulle den ad-omvandlade signalen visa -10dBFS som rms-värde, dvs 0.32 FS.

     
  • Om man behöver göra en stor FFT med hög upplösning så beräknas ofta bruset med höga fluktuationer vilket kan göra det svårläst, speciellt om resultatet redovisas i log-axel. För att undvika detta kan man skapa flera FFTer med samma ljudfil och därefter medelvärdesbilda.


Sammanfattning:

Vi antar att våra mätningar med test-LP består av sinusartade blandtoner och vitt brus. Inspelning utförs med AD-omvandling till 24/96 pcm. Nivåer mellan olika vinylriggar matchas så nära 0.7-0.8Vrms som möjligt, och normalisering av den ad-omvandlade signalen utförs därefter till ca -2dBFS (0.8FS). Storleken för FFT väljs till 16384 tunnor med linjär fördelning och fönstringen väljs till Hann. 

I nedan illustration har en 1125Hz sinuston blandat med vitt brus sparats med 24/96 pcm (vänster bild), och därpå har ett FFT-spektrum beräknats och korrigerats med avseende på processing gain och ekvivalent bandbreddsbrus (höger bild);

 

 

image.png

 

 

 

 

Sådär, nu kommer snart mätresultaten...

 

:smile:

 

Link to comment
Share on other sites

 

Tack Calle! Vi börjar med den "enklaste" riggen, Dvs en Rega Planar 3 (senaste generationen, med RB-330) med Rega Neo PSU och en Ortofon 2M Silver MM-pickup. Denna anslöts till mitt gamla trofasta Lehmann Audio Black Cube RIAA.

Det här är en trevlig kombination och det ljudliga resultatet tycker iaf jag ger en behaglig upplevelse. Silver-nålen har en elliptisk "bonded" diamant som är väldigt samma lika som 2M Red-nålen. 

 

 

Så här ser analysen ut av överhörning och signal-brusavstånd. 

 

image.png

 

 

 

Frekvenssvepet från 800Hz till 50KHz antyder att den här pickupen (och i ngn mån spelaren) inte hänger med lika högt upp i frekvensbandet.

 

image.png

 

 

Så här ser THD+N (Total Harmonisk Distorsion + Brus) ut för de spår vi använt för denna bedömning. 

 

image.png

 

 

Det är sällan jag sett (och/eller noterat) den här typen av mätningar för skivspelare och egentligen hela uppspelningskedjan. Är det mycket? Är det lite? Jag börjar tro att det här är vad man kan förvänta sig av vinyluppspelning, efter att ha sett siffror för övriga kombinationer också. Som ni ser i grafen så har THD+N beräknats för tre inspelningar, dels 1kHz-tonen från Ortofons Test LP, men också från de båda första "antiskejt-testspåren" på Hifi News Test LP. Jag vill bara nämna att jag INTE ställer in antiskating och nåltryck för att den aktuella spelaren skall klara något annat är det första spåret egentligen, jag försöker hitta balansen med normalt modulerad musik, gärna kvinnoröster. 
 

 

Slutligen då, pudelns kärna. Att dekonstruera fyrkantvågen från Ortofonplattan, för att försöka se vad den egentligen innehåller:

 

image.png

 

Det kommer givetvis mera senare, för att se skillnader, ur det här perspektivet!

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, AlfaGTV said:

Är det mycket? Är det lite?

Tänkte undersöka lite mer om det finns någon standard eller praxis för detta.

Det har ju stor betydelse vilken nivå tonen har och om man jämför med eller utan brus.

Feickert Adjust+ beräknar THD exkl brus för 1kHz +10dB.

Link to comment
Share on other sites

 

Nästa rigg som presenteras blir AMG Viella med 12J2 tonarm, där en Transfiguration Axia monterats. Signalerna från denna förstärks av Tom Evans Audio Design Mastergroove MkII. 

 

 

image.png

Osäker på vad som gör de avvikelser vi ser i överhörning och SNR här. Jag tror att jag spara på teorierna och analyserna tills vi börjar se en lite större helhet, med mera data.

 

 

Frekvenssvepet är avsevärt planare än Ortofon/Rega iaf:


image.png

 

 

THD+N visar mindre avvikelser, inte helt linjära med förra mätningen:

 

image.png

 

 

 

Och slutligen, fyrkantsvågen nedbruten i ett frekvensspektrum:

 

image.png

 

 

Det är ingen tvekan om att det låter bättre, och "närmare" vad som faktiskt präntats i vinylspåren, med den här riggen. Skillnaden mellan de båda riggar som presenterats hittills är markant, om ni nu trodde något annat! :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Då presenterar vi nästa rigg, som här också förstärks av Mastergroove MkII. Men spelaren här är Brinkmann Bardo mede RöNt III som nätdel och monterat på 10.0-armen sitter en Hana ML

 

Vi ser redan här att vissa skillnader kan skönjas, och vi kommer troligen kunna hänföra vissa skillnader till pickup och vissa till verket. Förhoppningen är att vi skall även kunna göra någon bedömning av RIAA-stegen! :)

 

 

Först ut, överhörning och SNR:

 

image.png

 

 

Frekvenssvepet ser ut så här för denna kombination:


image.png

 

 

Och THD+N för de olika spåren ser ut så här:


image.png

 

 

 

Och slutligen fyrkanten för setupen:


image.png

 

 

Som ni kanske ser skiljer det sig lite grann och ni är givetvis välkomna att komma med spekulationer, funderingar frågor och givetvis ifrågasättanden! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Man behöver vila ögonen på dessa en stund för att få en kontext och se att samtliga riggar ligger väl över hygiennivå. Det är så att säga inget fel på någon av dem. Mer än såhär brukar man inte redovisa*), och då är det inte konstigt att man knappast kan urskilja några skillnader i återgivning kopplat till mätprotokoll.

 

*) Vi har avsiktligt undvikit att redovisa svaj, fladder, hastighetsavvikelser och sådant, eftersom man dels i viss mån kan hänföra detta till rena inställningsparametrar, dels vill vi hålla nere antalet diagram så att det blir mindre rörigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...