Jump to content

Har jag hamnat fel, tro?


gsson

Recommended Posts

Hej, jag vill passa på att introducera mig (jag gjorde faktiskt en registrering här 2015 - vad som hände sen minns jag ej). Jag heter Marcus och har alltid haft ett stort intresse för musik såväl som teknik. Som liten fanns det inget mysigare än att dra igång Iron Maiden och bygga med mitt Technic LEGO. Nu jobbar jag som ingenjör inom bygg och anläggning, hårdrocken går fortfarande varm och mina frontar från pojkrummet lever fortfarande... har i ett årtionde funderat på att uppgradera min stereoanläggning - nu är tanken att komma till skott med en någorlunda budget. Tanken är att samla in information och kunskap för att kunna motivera ett köp av en specifik vinylspelare, som ett första steg i att skapa en riktigt trevlig hifi-anläggning.

Jag har inte särskilt mycket kunskap eller erfarenhet att bidra med i dagsläget men hoppas att jag kan delta i trevliga diskussioner här och kanske lära mig ett eller annat också. Hoppas att jag hamnat rätt.

MVH

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet @gsson :smile:

 

Här finns mycket erfarenhet, kunskap och upplevelser av musik och hifi som vi förmedlar och delar med oss av. Här finns experter som kan ta dig med på elektronik- och konstruktionsnivå, om mekanisk och akustisk påverkan, handlare som du kan vända dig till. Men framför allt har vi mängder av användare som har gjort eller är mitt i sin hifiresa där vi delar med oss av våra erfarenheter utan att bråka om rätt eller fel.

 

Vi har en ålderstruktur från ca 20 år till 70+ i en brokig skara av allt från knegare, hantverkare, företagare, naturvetare till humanister som trivs tillsammans och älskar det vi håller på med. 

 

Vi ser fram emot dina inlägg och jag hoppas du känner att du har hamnat rätt.

 

//

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen! :waving:

 

Jag tycker det räcker med att man har ett intresse av HiFi i vilket prisläge som helst för att kunna få vara med här och dela vår gemenskap.

Många av oss har det som den huvudsakliga hobbyn och satsar helhjärtat, medan andra av oss tycker att det är en kul grej att ägna sig åt när lusten faller på.

Själv har jag mina perioder...:grin:

 

Jag är säker på att du har hamnat rätt och hoppas att du ska trivas hos oss!

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Marcus! :)

Självklart har du hamnat rätt! Forumet är trevligt och i princip alla ämnen kan avhandlas med respekt från alla deltagare, nåt som inte är självklart, tyvärr.

Ser fram emot att få följa din resa! Eftersom jag själv vurmar lite extra för skivspelare tycker jag det också är lite extra kul!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, gsson said:

Hoppas att jag hamnat rätt.

 

Det tror jag.

 

Jag börjar med lite spontana allmänna tankar. Du har en mycket intressant och rolig resa framför dig. Man kan driva den på olika sätt. 

Oberoende budget och vilken prisklass man kikar i så är det bra att försöka hitta sitt ljudideal. Men hur går det till?

Vad prioriterar du i återgivningen.  Är det Hårdrock på Cervin Vega som väcker grannar eller är det små delikata musikaliska stativare som som går ner till 40Hz och är rena och klara i ljudet, men kan sakna kraft och dynamik. Spelar det en roll? Hela den skalan är bra att känna till och försöka placera sig på. 

Hur lyssnar du mest. Vrider du volymratten till svagt, medel eller starkt? Hur stort är ditt rum? Vill du göra denna resa noggrant eller skjuta från höften? 

Det kan låta svårt och förvirrande och det är det. Man lär sig av resan i denna hobby. 

Jag hjälper gärna till med mine tankar och råd. Men det blir alltid personlig smak som slår igenom, därför är den egna erfarenheten och det egna ljudidealet bra att försöka forma. Att ha ett tydligt mål med ljudet gör det sååå mycket lättare. 

 

Lyssna på så många olika system du har möjlighet till. 

 

Du börjar med vinylriggen, skriver du. Efter det skulle jag kika efter högtalare som fyller dina ideal. 

 

Välkommen!

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-19 at 14:50, gsson said:

Hej, jag vill passa på att introducera mig (jag gjorde faktiskt en registrering här 2015 - vad som hände sen minns jag ej). Jag heter Marcus och har alltid haft ett stort intresse för musik såväl som teknik. Som liten fanns det inget mysigare än att dra igång Iron Maiden och bygga med mitt Technic LEGO. Nu jobbar jag som ingenjör inom bygg och anläggning, hårdrocken går fortfarande varm och mina frontar från pojkrummet lever fortfarande... har i ett årtionde funderat på att uppgradera min stereoanläggning - nu är tanken att komma till skott med en någorlunda budget. Tanken är att samla in information och kunskap för att kunna motivera ett köp av en specifik vinylspelare, som ett första steg i att skapa en riktigt trevlig hifi-anläggning.

Jag har inte särskilt mycket kunskap eller erfarenhet att bidra med i dagsläget men hoppas att jag kan delta i trevliga diskussioner här och kanske lära mig ett eller annat också. Hoppas att jag hamnat rätt.

MVH

Marcus

Hej, och välkommen till detta forum! Här finns massor av intressant information och kunskap.


Extra kul att du verkar sikta in dig på en specifik vinylspelare! Ska bli spännande och intressant att se vad det blir.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-19 at 14:50, gsson said:

Tanken är att samla in information och kunskap för att kunna motivera ett köp av en specifik vinylspelare, som ett första steg i att skapa en riktigt trevlig hifi-anläggning

Jag får också välkomna dig hit!

Men vadå, Har jag hamnat rätt? Jag tror nog att du har det. Jag misstänker också att du själv insett det! 😎😉

 

Vi kommer inte att dalta och leda dig in i fållan, för det finns ingen specifik fålla att gå till. Du själv kommer att ta besluten. Du själv kommer att rannsaka ditt innersta. Och framför allt. Du själv kommer att få betala kalaset!🥂😁👍

 Välkommen! Ready your checkbook please! 😉

Link to comment
Share on other sites

Hej Gsson! 

 

Hifi är kul på så många nivåer och erbjuder många lager av intressanta punkter att ägna sig åt. Själv tänker jag på teknik, design och akustik, även om grunden står på musiken. Jag ser min hifiresa som ett verktyg att ägna mig åt mitt musikintresse och jag lär mig mycket nytt på vägen, inte minst att uppskatta och hitta ny musik. Då och då får man nya bekantskaper också. Inte bara nya högtalare utan riktiga människor. Här på forumet, eller vid träffar och på mässor. 

 

Själv tillhör jag de som inte skriver här så mycket, utan läser desto mer, och jag uppskattar forumet mycket! Hobbyn är djup (ibland som ett kaninhål) så jag instämmer med föregående talare att det är en god idé att fundera på vilken filosofi man vill köra på helt enkelt. Här har jag själv kunnat ställa dumma frågor och fått bra svar till hjälp. 

 

Jag har också kvar mina frontar från pojkrummet, även om de är förvarade sedan jag flyttade hemifrån, för många år sedan. Lite svårt att sälja gamla klenoder... :) Kanske ska jag helt enkelt skänka de istället...

 

Har du några speciella planer med anläggningen just nu? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det här är en perfekt plats att vara på, som jag ser det har du två vägar att följa (nåja jag blir säker motsagd) Den ena är dina egna öron och storleken på din budget

man kan få riktigt bra ljud för en rimlig peng.

Den andra är storleken på din budget (den här hobbyn har ingen övre gräns när det gäller pengar) och vad dina öron förmår att höra. Min input är och mitt lyssnande har en tonvikt på musiken som i mitt fall är från 50-70 tal inspelade med den teknik som fanns då och det blir en avgrunds skillnad i kvalitet mellan olika inspelningar utgivningar osv.

där jag köpt om skivor i hopp om bättre ljud, ibland har det funkat och många gånger har jag blivit besviken.

I mitt fall kanske inte en superanläggning hjälper särskilt mycket, men en hygglig rigg är ändå till stor hjälp. Lyssna dig fram, ställ frågor här på forumet och fundera på vad du vill ha ut av din anläggning och inte minst är dina öron viktigast, min rangordning blir en bra CD spelare och/eller som du själv skriver vinylspelare en hygglig förstärkare, men det som ger mest skillnad i ljud är valet av högtalare här kan du hitta alla varianter av nyanser och skillnader i karaktär och då djäklar är dina öron och musiksmak viktigast!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...