Jump to content

Högtalarbygge - Supravox


PKS

Recommended Posts

Lådorna kommer bli 140 liter MLTL (mass loaded transmissionline). De blir därför ganska höga för att kunna förstärka basen och de kommer få en höjd av 120 cm. 

 

Baffeln förstärks lokalt där elementet ska sitta (elfahyllan i bilden nedan) samt stagas invändigt. 

52150859619_e06671782b_c.jpg

Den observante ser kanske också ser att detta är lite av ett återvinningsprojekt där delar av vårt kök har blivit del av högtalaren. Prioriteringar :winking:

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, PKS said:

med märke och modell Supravox 215 RFT 64 BC

Det är coola (och lite dyra) element! :)

 

20 minutes ago, PKS said:

Baffeln förstärks lokalt där elementet ska sitta (elfahyllan i bilden nedan) samt stagas invändigt. 

Det är inte dumt. Dock rekommenderar jag att man tvärställer förstärkningen, alltså orienterad enligt de två stagen.

Det är också klokt/viktigt att låta elementet kunna andas fritt bakåt. Med tjock baffel, betyder det att man kan behöva 45-fasa insidan.

 

Jag provade MLTL för nåra år sedan, med ett resultat som blev "okej" men inte mer. Har en känsla av att ditt projekt kan lyckas bättre.
Givet MLTL, så skulle jag förorda stag i topp ock botten också, för att spjäna emot. Stag i samma orientering som front.

Link to comment
Share on other sites

@Engelholm Audio baffeln behövdes göras tjockare för att kunna försänka elemententet och få en jämn yta. Men håller annars med om att det är ett bra ställe att sätta in stag på, speciellt när gaffeln är så bred. Kanske kommer någon dag... Ska testa och sen om det vibrerar framöver. Konen är väldigt lätt (trotts sina 8"), ca 10 g, varav kraften blir ganska liten så behovet är lite mindre än för en traditionell 8".  

52149606427_c46e30397b_c.jpg

 

Baffeln är fasad från insidan.

52151110890_f8a532a81b_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan ge lite bakgrund till vad syftet med projektet är. Just denna låda är en testlåda och inte helt optimerad för välljud, bland annat lite tunt material bitvis osv. Hade heller inte använt denna typ av OSB-skiva om fin finish ska uppnås. Det krävs att det bredspacklas och slipas i oändlighet för att bli fint. 

 

Målet är att försökta bygga något som inte kräver elektrisk filtrering för att få en jämn och fin tonkurva. Valet att börja med MLTL var mycket praktiska, lämpliga byggmaterial fanns och det överensstämmer med lite andra idéer som jag har haft. Högtalarens höjd är satt för att ge en basförstärkning och dess bredd för att ge en förstärkning i nedre mellanregister/övre bas (möta upp basen). Supravoxarna är i sin natur lite "framåt" (energin ökar med stigande frekvens) och vissa åtgärder vidtas därför för att få med bas + nedre mellanregister. En annan fördel med den bredare baffeln är att jag tror att det ska ge en jämnare spridning off-axis än en smal baffel för just bredbandselement som annars börjar ståla (beaming) i högre frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Så kul!

 

Huh, jag hade för mig att dessa var svåra att tygla, alltså att få en hyfsad frekvensgång.

Kanske helt fel?

 

Har du simulerat högtalaren?

 

De är inte helt oproblematiska men jag skulle nog inte säga att de är svåra om man använder traditionella filter.  140 liter är mycket men det är element som är gjorda för infinite baffle, open baffle eller stora lådor. De gillar volym. 

 

jag har gjort simuleringar, dels vanlig basreflex, dels MLTL i Hornresp. En MLTL är en basreflex men där element och basreflexport är placerade på ett sådant sätt att de ska ge förstärkning via lådans inre geometriska form.

52151421311_a896710eb6_b.jpg

Återkommer med Hornrespsimuleringar. De ligger på en PC som ligger... någonstans... 

 

Det ska mätas också.... någon gång när jag hittar mätdatorn...  som ligger.... någonstans... :flush:

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

En slags hybrid mellan transmission line och basreflex.

 

Intressant koncept, och kul om det går att få till.

Men det gäller väl att man klarar hantera de dippar som uppstår i multiplar av våglängder för lite högre frekvenser.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte självklart att projektet helt kommer gå i hamn. Det finns många problem att lösa, men ett första steg är att försöka få en jämn tonkurva, och då inte i varje diskret frekvens utan men balans mellan mellanregister, bas, diskant. Primärt fokusera på att få det jämnt i oktavband. Elementet har, mycket på grund av tratten i mitten, en hel del resonanser och en något taggig frekvenskurva bitvis:

215RTF64waterfall-1.gif?v=1650478540

(Vattenfallsdiagram från Supravoxs egna sida, stämmer väl överens med verkligheten enligt mina egna mätningar)

 

Det är en generell höjning från ca 1kHz till 5kHz som jag tror är anledningen till att det låter lite "framåt" eller skarpt och som behöver hanteras. 

215RTF64Bic2k20k.gif?v=1650478540

(Mätning "On Axis", även denna från Supravox hemsida där frekvensaxeln syns lite tydligare)

 

 

Edited by PKS
Uppdatera länkarna till bilderna som inte längre fungerade.
Link to comment
Share on other sites

Högtalarbygget har kommit till prototypstadiet:

52149606402_e4a191572d_c.jpg

 

52150632693_12f6ca1bd9_c.jpg

De vita som sticker ut bredvid elementet är frystejp för att lättare kunna lossa elementet. Det är inte en fråga "om" utan "när" det ska ut. 

 

Än så länge är bara en högtalare byggd. Nr 2 byggs först när detta har visat sig tillräckligt lovande för att fortsätta. Projektets största miss (hittills...) är också gjord. Baktill finns tre basportar, men det borde ha varit fyra... :rollingeyes: ...så avstämningen är lite fel. 

 

Men hur låter denna pjäs då? Mjo, inte helt illa. Något monoton i basen (men varken invändig dämpning eller placering i rummet är optimerat), något framåt men inte lika mycket som väntat. Välproducerade inspelningar låter generellt helt ok, men sämre producerade eller hårt komprimerade inspelningar låter för hårt och är tröttande.  

 

Att göra lista:

* åka till hifikit och köpa dämpmaterial

* montera dämpmaterialet

* mäta frekvenssvar

* mäta impedans 

Link to comment
Share on other sites

Första mätningarna är gjorda och erbjuder inga överraskningar. Mätningarna är inte gjorda i labbmiljö utan i mitt vardagsrum med högtalaren ståendes på golvet. avståndet till väggar  och tak har varit 1m+. Elementen sitter ca 99 cm ovan mark vilket ger en möjlighet till att använda gateing (begränsning i tid) till ca 3 ms för att ta bort rummets inverkan. Y-axeln är 50-84 dB (34 dB omfång) vilket bör tas i hänseende när ni kollar på graferna. Allt ser lite värre ut när det är inzoomat. 

 

Första mätningen visar 200 - 20k Hz och den mörkgröna är gatead 3ms och den ljudgröna är orörd (alltså med rummets inverkan). Gateingen gör att det inte går att mäta länge ner i frekvens än ca 200 Hz och egentligen är kanske 300 Hz gränsen för någon rimlig tillförlitlighet. 

52156350537_32d953c5ea_c.jpg

 

Mätning 30-20k Hz. Lila är medelvärdesbildad till oktavband och grön är medelvärdesbildad till 1/12 oktavband (eller om det var 24:e dels, kommer inte ihåg).

52156350552_b3e95af23e_c.jpg

 

Lite kommentarer till mätningarna:

* regionen 1000-5000 Hz behöver komma ner några dB. 

* regionen 500-1000 Hz skulle kanske upp någon dB.

* regionen 40-150 Hz behöver upp några dB. 

 

Personligen gillar jag att i ett tidigt stadie till på mätningarna i oktavband. Det ger för mig en tydligare bild över balansen och det är annars lätt att man stirrar sig blint på enskilda toppar eller dalar i stället för att se helheten. Bredbandselement har ofta ganska mycket av både toppar och dalar och försöka hantera alla dem.... det gör man kanske bäst i att låta bli. 

 

Basen kommer förhoppningsvis upp några dB när avstämningen blir korrekt (ytterligare en basreflexport ska göras baktill). Sen står de sällan mitt ute i rummet när man lyssnar och en placering närmare vägg ger lite basförstärkning (in room response som många högtalartillverkare gillar att kalla det).  

 

Tyvärr var det sovande barn i huset när mätningarna gjordes annars hade det kunnat spelas lite högre och lite fina distorsionsgrafer ha visats, men de begränsas tyvärr av bakgrundsljudet.

Link to comment
Share on other sites

Portarna är dimensionerade enligt speakerboxlite.com beräkningsverktyg: https://speakerboxlite.com

 

En bokhylla kan vara väldigt stor om man har många böcker :) Elementet borde kunna passa bra i en sådan lösning, fyller du hyllorna slipper du baffelsteget. Har för mig att jag läste någon tråd om din bokhylla i samband med att jag skaffade mina element. 

 

Portarna ska vara 4 till antalet, är 3 men kommer bli 5 för att kunna labba med avstämningen. Kommer troligen testa lite andra lösningar, ska se vad jag räknade fram i Hornresp när jag väl hittar den datorn... (Hornresp finns inte till Mac....).

 

Arbetet fortskrider. Var på hifikit och köpt lite dämpmaterial och tätningslist för framtida bruk. Men kanske mer spännande, jag "byggde" ett horn till bredbandaren! Vackert blev det inte men med oväntat bra resultat. Anledningen till hornladdningen (som är tämligen mild, mer som en gigantisk waveguide) är att fylla ut luckan i frekvenssvaret mellan 500-1000 Hz. Hornets längd räknades ungefärligt ut via huvudräkning och lutningen testades fram empiriskt. 

52161082184_e2c2731643_c.jpg

 

Mätning 200 20k Hz. Rött är innan hornladdning och grönt är efter. Medelvärdesbildat till tersband.

52161082139_f8da0a9f77_c.jpg

Hornet var tänkt att stärka upp kring 800 Hz och ska väl egentligen kanske vara något längre. Den gav iaf ungefär det jag önskade ur hornet och fyllde luckan mellan 500-1000 Hz ganska väl. En positiv bieffekt som jag inte hade räknat med var sänkningen av toppen kring 1800 Hz. Jag tror att detta har att göra med att elementet börjar stråla ungefär kring denna frekvens, men det är en vild gissning.

 

....Jag har varit/är lite konsekvent med hur jag presenterar mätdatan och det är inte helt pedagogiskt. Det råkade bli så. Möjligen utlovas bättring :think: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

:grin:

Där rök även rom-russinpralinerna!

 

Snyggt jobbat. Nu vet du hur du ska gå vidare med den regionen.

 

7 hours ago, PKS said:

Jag har varit/är lite konsekvent med hur jag presenterar mätdatan och det är inte helt pedagogiskt.

Inga problem.

 

Link to comment
Share on other sites

När jag såg frekvensgången tänkte jag också att ett kort fronthorn borde vara lösningen. Kul att du provat det och jag är faktiskt förvånad att det blev så stor skillnad med en så kort "wave guide". Snyggt jobbat! :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era värmande kommentarer :smile:

 

Simuleringarna i Hornresp ser ut såhär (för en odämpad låda):

52167064608_b845ac406a.jpg

 

En bra beskrivning på svenska av hur programmet används och hur man på ett enkelt sätt kan simulera lite olika lådtyper finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82495&whichpage=4

Väldigt roligt och ganska enkelt program att hålla på med. 

 

Mycket av lågfrekvensen kommer från basportarna baktill på lådan och mätningar i tidigare poster är gjorda ca 0,5-1 m framför elementet. Avståndet till porten är då ca 1,5-2 m varav de blir lite missvisande. Ju närmare elementet man mäter desto mer missvisande blir de. När jag väl hinner fixa basreflexportarna så kommer det göras närfältsmätning där för att ge en mer korrekt mätning. Kommer även göra lite mätningar vid lyssningsposition.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...