Jump to content

IKEA släpper skivspelare


zood

Recommended Posts

Ikea har ca 170,000 anställda varav en hel del designers, ingenjörer, materialkunskap och ett stort globalt leverantörsnät. Skulle inte förvåna mig om några av dessa också är hifi-intresserade, t o m mycket troligt. Om de vill kan de säkert få fram en skivspelare till ett vettigt pris. Yamaha är duktiga både på instrument, motorcyklar och hifi, so why not.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar den! Och självklart skall den provas!

Lite mera info om utvecklingsarbetet:

https://about.ikea.com/en/behind-scenes/products-design/2022/06/09/how-the-record-player-by-ikea-and-swedish-house-mafia-came-to-be

 

Det som skaver är att man börjar i "fel" ände... 

"- Vi ska bygga en skivspelare! Kul! Hur ska den se ut?"

Jag hade ju hellre sett ambitionen:

"-Vi ska bygga den bästa skivspelaren som alla kan köpa, hur kommer vi dit?"

Jag hoppas verkligen den kommer möta upp förväntningarna man kan ställa på den, så den inte blir en besvikelse för de som skaffar den, eller än värre, att det blir en "conversation piece" i vardagsrummet i ett halvår och sedan hamnar på återbruket.

Link to comment
Share on other sites

Snygg. Skulle gärna att de informerade om lite mer viktiga saker än utseendet och hur de tänkt rent utseendemässigt. Saker som val av material, lager, arm, motorstyrning, motortyp, vikt mm. Saker jag mycket hellre sett presenterat. Ärligt talat skiter jag fullständigt hur de kommit fram till att de ska tillverka en skivspelare. Men det vore väldigt intressant att veta hur de tänkt och valt själva konstruktionen.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Adagio said:

Snygg. Skulle gärna att de informerade om lite mer viktiga saker än utseendet och hur de tänkt rent utseendemässigt. Saker som val av material, lager, arm, motorstyrning, motortyp, vikt mm. Saker jag mycket hellre sett presenterat. Ärligt talat skiter jag fullständigt hur de kommit fram till att de ska tillverka en skivspelare. Men det vore väldigt intressant att veta hur de tänkt och valt själva konstruktionen.

De är ju ett möbelföretag.🫣

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, figge said:

De är ju ett möbelföretag.🫣

Förvisso. Det vore ändå kul att veta utifrån vilka premisser de valt konstruktionen. Har de anlitat personal med inblick i problematiken eller bara tagit en helt förutsättningslös approach utan några förutfattade meningar och börjat konstruera den med designers som i första hand designar möbler? Eller har duktiga designers fått läsa in sig och fördjupa sig i ämnet, det hade varit kul att veta. För om IKEA helt plötsligt skulle släppa en elbil skulle jag i alla fall vilja veta hur de approcherat problematiken och vilka konstruktionsval samt hur de jobbat sig fram till denna nya produkt, inte hur de valt att formge den, det kan jag ju se själv.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adagio said:

Saker som val av material, lager, arm, motorstyrning, motortyp, vikt mm.

Den huvudsakliga målgrupp IKEA vänder sig till är nog inte så intresserade av det, tänker jag. Jag förväntar mig mer funktion än en fullfjädrad skivspelare för s k audiofiler. Tycker det är kul att de ger plats för den här typen av inspel. Just design, tillverkare, image och hur det låter är nog ett större intresse här på forumet än tekniken bakom. T o m kablar som man gömmer bakom anläggning når köpare pga design. Det är ju inte enbart designers som är inblandade (se nedan). Att utgå ifrån en existerande produkt är väl inte så ovanligt för skivspelarverk, tonarm och pickup är väl inte så ovanligt. Samma sak med cd-spelare där många köpte delar från Oppo, Sony/Philips, Marantz, Teac som de sedan gjorde ”eget” av med dacar från 3-4 tillverkare. Inte minst med designen.

 

It’s been a great collaboration not only with Swedish House Mafia, but also with our engineers, designers, suppliers, and sub-suppliers – everyone involved. It really feels like we can do anything together now… // …solid overall construction bound to absorb any vibrations from where the record player sits comfortably…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...