Jump to content

Att vara harmonisk har vi glömt bort?


conan

Recommended Posts

8 hours ago, conan said:

Jag har en hypotes - att det låter bättre om man är avslappnad. Kan det vara så att när det låter mindre bra så är man sannolikt oharmonisk? Kan alkohol bidra till att det låter bättre t ex ?

Vad är bättre än ……? Även om jag tror att du menar - mer tilltalande, rogivande, hör inte ev fel och brister etc, typ så eller? Anläggningen kan ju inte bli bättre eller sämre pga ens tillstånd, däremot kan den upplevas annorlunda p g a dagsform.

- Ja jag tror att det låter ”bättre" när man är i ett harmoniskt tillstånd och i ett rätt tillstånd för att ta emot informationen så den berikar ens själ att få den upplevelsen man är ute efter, typ; vara på en rockkonsert, sitta på en intim klubbspelning, konsertsal eller bara få sitta hemma och lyssna utan att ha ett syfte.

- Nej, alkohol kan inte få det att låta verken bättre eller sämre. Däremot så kanske alkohol gör att man kommer in i ett annat sinnestillstånd, man vågar kanske ta några danssteg, göra några moves, spela luftgitarr, headbanga, sjunga med, bli glad eller ledsen etc. Anläggningen man har vill man väl ha så opåverkat som möjligt eller påverkat till att spela upp musik så som man själv vill att det ska låta? Att påverka ens sinnen med att vilja förändra det med alkohol verkar inte logiskt, men visst kan det ha en viss effekt för stunden. 

 

Vet inte om jag tolkat din hypotes rätt men det blev som det blev i texten ovan. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, conan said:

Det var mest en fundering kring hur ens hörsel påverkas?

Igår gick min bil tyst. Förra veckan tyckte jag att den gick högt… Visst påverkas vi av inre sinnesstämning men även fysiska åkommer typ vax i öronen eller fyllda bihålor. Det räcker med att hålla för näsan och blåsa ut för att tryckbalansera mellan öron och svalg. Då ändras ljudupplevelsen direkt.

 

Sinnesstämning och stressfaktorer påverkar ju även fokusering liksom hunger och pressade situationer typ om vi inte får ihop ekonomin eller fnurra på tråden i våra relationer. Ibland kan då musik faktisk påverka positivt för att komma på andra tankar och skapa lugn. Det är mer en fråga om hur långt vi har ”sjunkit” för att vara mottagliga och vad vi är intresserade av.

 

Samtidigt finns det många andra verksamheter som påverkas av vår sinnesstämning; t ex lägga tid på matlagning eller gå på krogen, gå på konsert, bio, upplevelse av vår semester och mycket annat. Det är ju lite så vi fungerar för att bygga upp motivation för att överleva.

Link to comment
Share on other sites

Välbefinnande är viktigt och musiklyssningen påverkas absolut av sinnesstämningen men musiklyssning påverkar också välbefinnandet. :smile:

 

Ibland när jag sätter mig ned för att lyssna låter det inte så bra som jag vill och istället för att börja peta på grejorna för att "förbättra" försöker jag ofta trotsa den impulsen och fortsätter lyssna istället. Om jag lyckas hålla mig kvar i fåtöljen och hittar rätt musik som "suger tag" i mig brukar det faktiskt låta som det ska efter en stund.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tycker själva sinnesupplevelsen är som en färgskala.

Antagligen den mest opålitliga komponenten i ett "system".

 

 

11 hours ago, MatsT said:

istället för att börja peta på grejorna för att "förbättra" försöker jag ofta trotsa den impulsen och fortsätter lyssna istället.

Klokt.

Det kan ju vara något fel, men om det verkligen är det så hör man oftast det om man känner sin anläggning.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-05 at 21:39, conan said:

Jag har en hypotes - att det låter bättre om man är avslappnad. Kan det vara så att när det låter mindre bra så är man sannolikt oharmonisk? Kan alkohol bidra till att det låter bättre t ex ?

 

 

Så är det kanske. Jag tycker det går åt båda håll. Jag tycker det oftast är tvärt om. Jag påverkas av musiken särskilt om det låter bra så att jag blir bla lugn, men jag kan välja musik som ger olika stämningar.

Jag kan i många fall bli mer koncentrerad och fokuserad när jag gör saker. 

 

 

23 hours ago, conan said:

Ja, kanske. Prylarna vet ju inte om hur man själv är för stunden, så det låter osannolikt att en skivspelare skulle ändra sig.

 

Det var mest en fundering kring hur ens hörsel påverkas?

 

 

Jag tror våra system låter lite olika och det finns en del saker som påverkar.

 

- Strömmens kvaltet varierar och det ger olika återgivning och det kan nog ändra återgivningen på kort sikt.

-Byter man prylar, flyttar dem och kopplar i och ur dem har jag en känsla av att det måste stå till sig och spelas på innan allt faller på plats. Lite som att de behöver spelas in lite på nytt. Jag kan inte förklara detta, men det låter så. Jag har ofta upplevt detta. Gäller till och med kablar. Rör man i kabelsystemet så ändras ljudet och låter bättre efter ett tag igen.

- Prylarna spelas in och det tar mer tid.

- De slits och det är nog de mest långsamma förändringrna.

 

Link to comment
Share on other sites

Alltså. Hmm. Ska du bara vara nöjd med din hifi så lyssna på den när du dricker öl eller vin! Är du nykter och analyserar är det hart omöjligt att få en musikalisk upplevelse. Men bäst är att vara nykter eller lätt berusad och har en anläggning som levererar något som berör. Hur vi ska gå tillväga för att hamna där är alla vår egen resa. Och det är tjusningen med vår hobby.

Link to comment
Share on other sites

Alltså inser nu en sak? Om vi inte hade haft alkohol och droger hade musiken varit fattigare. Tänk på all musik som gjordes på 60-70 talet. Och inte bara rock. Miles. Coltrane. Man börjar ju undra om inte Dave Wilson var en pothead? Jag är säker på att Nelson Pass fortfarande är det! 😎😉

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, new order said:

Alltså inser nu en sak?

Och så många vi har förlorat i tidig ålder; Mozart, Charlie Parker, Jimi Hendrix, Brian Jones, Janis Joplin, Gram Parsons, Jim Morrison, Phil Lynott, Kurt Cobain, Amy Winehouse...

Ur ett egoistiskt perspektiv har vi kvar deras musik, men jag undrar vad som är hönan och vad som är ägget?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att en del musik har kommit till under drogpåverkan och kanske framförallt alkohol, men musiker och sångare blir inte mer skickliga av det. För det behöver man vara nykter och öva öva öva. Det finns nån sorts glorifiering men jag vill påstå att de stora artisterna har det där extra med sig innan de eventuellt börjat ta droger.

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, conan said:

jag vill påstå att de stora artisterna har det där extra med sig innan de eventuellt börjat ta droger.

Helt enig om detta. Listan av namn @calle_jr nämner är ju rätt så talande. Jag kan lägga till många fler från jazzvärlden, t ex Art Pepper, Jaco Pastorius, Lee Morgan, Dexter Gordon, Woody Shaw… De slog igenom rena och nyktra men utnyttjades av skrupelfria element i den undre världen.

 

Det finns ju också goda exempel på musiker som lyckades hoppa av drogkulturen eller aldrig drogs med. T ex Pat Metheny, Herbie Hancock, Dizzy Gillespie, Wayne Shorter, Sonny Rollins, Chick Corea, Frank Zappa, Stanley Clarke, Mike Stern, Eric Clapton, Joe Henderson, John Scofield, Buddy Rich och många, många fler. 
 

Det råder samma mytbildning och förskönande omdömen kring droger inom konsten. Ett bra nutida exempel är Lars Lerin som varit helt ”under isen” av drogmissbruk och tillhörande psykisk ohälsa. Han har lyckats kravla sig ur och är produktivare än någonsin och ingen påstår väl att kvaliteten har försämrats.

 

Pat Metheny har eller hade i vart fall för vana att några gånger i veckan under sina turnéer hoppa av turnébussen och springa de sista två milen till hotellet. Droger hjälper inte våra ungdomar till en bra framtid.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog som med mycket annat en individuell sak.

Men en del av de av de bästa konstnärerna är nog genuint tokiga (tex Salvador Dali mfl) eller tar till hjälpmedel (tex Miles Davis mfl) eller både och. De är nog sällan högst upp på Gauskurvan. Det är nog sällan där genialitet hamnar.

Många kreativa nyskapare har också personligheter som sticker ut eller till och med psykiska diagnoser som varit förutsättning för vad de skapat. Vissa blir bättre på att skriva musik med alkohol. Sa inte Ulf Lundell att han inte kunde skriva musik nykter? Är man kär och galen så har nog det också skapat en del musik... eller varit bedrövad när man blivit bedragen. Konst kommer ofta ur starka känslor spontant och/eller hjälp på vägen dit genom icke kroppsegna centralstimulerande medel och det har nog många använt sig av, men det kostar på hälsan och nästan allt annat i livet på ett negativt sätt. 

Den bästa musiken visar känslor som vi som lyssnar kan börja känna själva. Det förmedlas och upplevs bäst live eller via bra HiFi. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...